M MetteKson skrev:
Studsmattor. :)
Vad är ert problem med studsmattor (bara nyfiken)?
 
Dess besättning brukar leverera ett tämligen högkvalitativt oväsen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur många timmar per dygn, vecka, månad och år levererar studsmattornas användare oväsen? Är det ett större störmoment än gräsklippare, motorsågar och andra trädgårdsmaskiner? Låt barnen leka och trivas!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu bryter ju inte detta mot vare sig stadgar eller förutsättningar. Endast mot det som är "socialt accepterat". Skall en majoritet ha möjligheten att förtrycka en minoritet mot lagar och regler bara för att folk "tycker" saker.

Jag håller inte med ditt resonemang men jag förstår din poäng och problemet i tråden.
Det är ju exakt så det är i en samfällighet: majoriteten bestämmer. Då får man skicka in en motion om att det bilfria området ska få användas till att parkera bilen. Sen får medlemmarna RÖSTA och ja, majoriteten bestämmer. Minoriteten får bita ihop och komma med bättre argument/budgetförslag osv tills det blir dags att ta upp frågan igen.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tänk en radhuslänga med 5 radhus och 5 elbilar/fossilbilar utanför.
Det börjar brinna i ett radhus, vad händer då?
Det börjar brinna i en bil vad händer då?
Jag bodde i ett sådant område där det började brinna i en bil i garagelängan. Hela längan brann ner men ingen människa skadades!
Vad säger försäkringsbolagen?
 
Dali78 Dali78 skrev:
Det är personerna som bör fundera på om området är rätt!
Det är nog ekonomi som sätter gränsen där. Så det hjälper nog inte att fundera.
 
Dali78 Dali78 skrev:
Det är ju exakt så det är i en samfällighet: majoriteten bestämmer. Då får man skicka in en motion om att det bilfria området ska få användas till att parkera bilen. Sen får medlemmarna RÖSTA och ja, majoriteten bestämmer. Minoriteten får bita ihop och komma med bättre argument/budgetförslag osv tills det blir dags att ta upp frågan igen.
Nej, så fungerar det inte.
En samfällighet kan inte ändra lagar. Är det inte förbjudet enligt lag att köra bil på en gata så kan inte en samfällighet ändra på det, de är bundna till sitt uppdrag, de är ingen riksdag som kan skapa lagar.

En samfällighet kan t ex inte genom ett majoritetsbeslut bestämma att ägaren till fastighet #1 skall stängas av från sin fastighet, även om 95% röstar för det.
 
  • Gilla
martin.sveg och 6 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Egentligen kanske inte så konstigt, någon skaffar elbil, föreningen är sömning och har fortfarande inte fått upp en enda laddare för bilar och radhusägaren blir tvungen att göra en egen lösning för att kunna ladda bilen?
Nu är det ju så att föreningen troligtvis inte är sömnig. (Jag antar precis som du antar). Det var ju en samfällighet, vilket innebär att man inte får installera laddstolpar om det inte finns upptaget i anläggningsbeslutet.
 
Det lustiga är ju om säg 50, 75, eller kanske 100%, väljer att även de ordna egen parkering på tomten, och att de underdimensionerade vägarna nu ska användas för hundratals fordonspassager dagligen. Det är ju inte olagligt att vara dum i huvudet, men det borde ju finnas inbyggda spärrar mot att en samfällighet slår knut på sig själv.

Nyttjandet av en viss del av anläggningen kan ju ibland, verkar det som, hindra nyttjandet av en annan.
 
K Krille4 skrev:
Laddboxen kommunicerar vad jag förstår med bilens laddare och kan då även skydda bilen vid eventuella fel i elanläggningar? Men i huvudsak är nyttan att skydda själva elanläggningen då elbilen redan har eget skydd.

/Krille
Även portabla laddare kommunicerar med bilen. Möjligen har de inte lika sofistikerad elektronik i sig så kommunikationen kanske är enklare än .ed en fast monterad laddbox. Fast de bilder jag sett efter bränder i samband med elbilsladdning brukar vara antingen uttaget eller någon kopplingspunkt mellan uttaget och centralen. Inte laddkabeln eller bilen.

Jag tror det är större brandrisk med billiga mobilladdare än att någon laddar elbil utanför ett radhus. Men har inte orkat leta reda på statistik för att underbygga det. Så det är bara en gissning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.

Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.

Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.

Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Har du pratat med den grannen? Hittar inte att det framkommer i tråden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Har du pratat med den grannen? Hittar inte att det framkommer i tråden.
sånt gör inte en svensson 😀
 
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Tack för ditt utförliga svar.

Vi har sandlådor, planterade träd, blomlådor, små altaner och annat som är byggt framför tomterna under årens gång, som omöjliggör att bygga egen parkeringsplats för många boende. Hur är det med dessa? Måste de tas bort om de boende vill bygga en parkeringsplats på sin tomt?
Små altaner fårman väl hoppas att folk byggt på sina egna tomter. Tidigare har det framstått som att samfälligheten satt upp div trafikhindrande saker men nu verkar det ju som att det är åtgärder från enskilda och då får man verkligen hoppas att de hållit sig till sina egna tomter. Om det då medför att de inte själva får plats med elparkeringsplats får de väl antingen disponera om tomten eller flytta om de vill prioritera elbilen.
 
P polaris78 skrev:
Som jag förstår när jag tänker efter så är det dubbelmoralen i frågan som är ett stort problem

Vissa fordon som ger service till dörren med paket och post och budbilar går bra men vissa andra fordon som parkerande grannar helt godtyckligt anses onödiga ,är en stor risk..

Så det är ju inte så bilfritt egentligen , utan det är mest en önskan från en del i området. kuggfrågan är ju om man faktiskt har majoritet eller inte.. Sen har det begränsade möjligheter till vad man kan göra pga lagar och regler och anläggningsbeslut osv

Ja skulle alla skaffa parkeringar på gårdarna så blir det mer trafik, ja självklart är det en risk, men förbuds tänk utan lagstöd utan bara på hur det varit ,är sällan rätt lösning utan man lär spela sina kort rätt i såna här områden och helst förekomma problemet. hade det funnits fungerande elbilsladdning så hade knappast det här hänt..

Och egentligen så låter det ju som grundproblemet är ovilja att få till elbilsladdning som motarbetas och sölas med som fått en boende att tröttna och visa att man menar allvar med behovet.
Att klammra sig fast i hur det var förr är sällan rätt väg att gå ,utan mer vilja att tillgodose allas behov är troligen en mer framkomlig väg..

Man vet heller inte egentligen hur många ggr elbilen nu körs in och ut till parkering / laddplatsen, kanske är det så krångligt inpopulärt att det bara görs för laddning och inte x ggr per dag. väljer att kalla den elbil då det väl troligen är siktet att kunna ha elbil om man bygger en parkering så med egen laddstolpe.
Många såna här områden så är det ju ofta rejält olika tänk och vanor och oftast finns det nån som bara kör in bil vid flytt och nån annan ytterlighet som kör in bilen flera ggr i veckan för i och urlastning.

Som flera varit inne på är det vissa arbetsplatser där man inte får välja utan det behövs tjänstebil och företaget enbart accepterar elbil.. att då ernst 67 i styrelsen skiter i behovet och inte förstår att det är nåt man mer eller mindre tvingas till på många arbetsplatser så lär man lösa problemet.

Att man uppfostrar barn och vill göra det så som man själv blev uppfostrad betyder ju inte att det behovet trumfar nån annans behov av parkering och att kunna ladda elbilen.. inte heller traditionen av att det varit få bilar inne i området är nån garanti för att det ska förbli så..

Kanske är dags att området tar bort alla blomkrukor och skit som står på dessa vägar och är i vägen för trafiken och låter folk använda vägarna som vägar som dom är tänkta för transport av saker till och från bostäderna som är hela syftet med dessa vägar och folk får roa sina barn i närmaste lekpark eller på sin bakgård.. inte att vägen ska anpassas till krypfart för att vara lekplats för barn..

Klassisk intressekonflikt där folk på olika ställen i livet ofta har helt olika synsätt på vilket som är viktigast..
för småbarnsföräldern så är såklart tesen om inga bilar bäst medans andra i området med stora barn eller inga barn troligen inte alls är lika sugna att få postlåda och soptunna ett kvarter bort..
Men det är ju inte ett behov att ladda elbilen hemma, alla som har en tjänstebil som är eldriven laddar den ju på en bensinmack precis som alla som har en förbränningsmotor,
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
alla som har en tjänstebil som är eldriven laddar den ju på en bensinmack
Första regeln om kategoriska antaganden är att de kategoriskt sällan stämmer. :p

Pris på laddstolpe kan vara 6 SEK/kWh medan hemma det kan vara 1 SEK/kWh. Gissa var det tankas..
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.