104 325 läst · 630 svar
104k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Jag bor i ett liknande område där en familj gjort p-plats utanför sin dörr. Ingen laddstolpe dock. Håller med att det är irriterande. Men vet inte om vi kan göra nåtL Lekmanna skrev:Eftersom vi nu kommit fram till att det inte finns något att göra åt den byggda parkeringen så kommer jag nu släppa denna tråd.
Såna här områden sjönk i värde i mina ögon. "Bullerby känslan", som så många mäklare pratar om, där barn kan springa runt på gatorna utan biltrafik, försvann nu i och med detta.
Ni får gärna fortsätta diskutera i grupp hur korkade jag och mina grannar är som försökt stoppa detta.
Det jag tänker på i ditt fall är brandrisken. Elladdare ökar väl risken för brand och därmed risk för brand i radhuslängan med förödande konsekvenser. Kanske det går att kolla med brandskyddsmyndigheten ur den synvinkeln.
Hoppas det löser sig
Det är en myt att Elbilar brinner oftare än fossilbilen..N Nale skrev:Jag bor i ett liknande område där en familj gjort p-plats utanför sin dörr. Ingen laddstolpe dock. Håller med att det är irriterande. Men vet inte om vi kan göra nåt
Det jag tänker på i ditt fall är brandrisken. Elladdare ökar väl risken för brand och därmed risk för brand i radhuslängan med förödande konsekvenser. Kanske det går att kolla med brandskyddsmyndigheten ur den synvinkeln.
Hoppas det löser sig
Idag läste jag att en villa brann ner i Hässleholm. Branden startade i bilen utanför.L Lekmanna skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Man måste också ha fria vägar för brandkår och ambulans!
Förlåt för min okunskap men är det inte platsen som bilen börjar brinna på som är viktig att ha i åtanke. En fossilbil börjar väl aldrig brinna av sig själv på en parkering som en elbil kan göra när man laddar? En fossilbil som börjar brinna när man är ute på vägen påverkar ju bara den bilen.R Rejäl skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel.
Fast det är väl ofta även fossilbilar med bränslevärmare som brinner vad jag har förståt..L Lekmanna skrev:Förlåt för min okunskap men är det inte platsen som bilen börjar brinna på som är viktig att ha i åtanke. En fossilbil börjar väl aldrig brinna av sig själv på en parkering som en elbil kan göra när man laddar? En fossilbil som börjar brinna när man är ute på vägen påverkar ju bara den bilen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Tror att det bara är att vänja sig vid elbilar😊
Gäller att göra det så fort som möjligt. Det sänker värdet rejält på huset om man tar bort det bilfria området och ställer bilar överallt. Även om det är Tesslor och ladd-BMW parkerade med fronten utåt, som riktiga mellanchefer. Det är folk med små barn som är köparna i den här typen av områden.C Cox skrev:
Om det inte är enhälligt kan det bli dyrt då Lantmäteriet måste utreda ärendet och prata med alla parter. (Även om det är enhälligt kostar det en hel del till Lantmäteriet.)Attitudeswe skrev:
Många mindre samfälligheter vill inte betala den administrativa kostnaden till Lantmäteriet för att ändra eller skapa en ny gemensamhetsanläggning, utan hoppas att det kommer komma regler som innebär att om det i ett befintligt beslut står att samfälligheten förvaltar parkering eller garage att det innebär att det går att sätta upp laddpunkter.
Tro inte så mycket på de felaktigheter som elbilsmotståndare sprider. Risken att en elbil börjar brinna under laddning är försvinnande liten - speciellt om en laddbox används.L Lekmanna skrev:Förlåt för min okunskap men är det inte platsen som bilen börjar brinna på som är viktig att ha i åtanke. En fossilbil börjar väl aldrig brinna av sig själv på en parkering som en elbil kan göra när man laddar? En fossilbil som börjar brinna när man är ute på vägen påverkar ju bara den bilen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
/Krille
Jag har bara sett en bilbrand i mitt liv, det var ett par fossilbilar som stod på en gemensam parkering utanför ett radhusområde med bara gång/cykel banor in till husen. Tio meter höga lågor och helt övertänt, tog en bra stund att släcka, mycket giftiga gaser.
Anlagd brand såklart, flyttade en kort tid senare ifrån området som tur var.
Anlagd brand såklart, flyttade en kort tid senare ifrån området som tur var.
Risken att elbilen börjar brinna påverkas inte av om en laddbox används eller ej. En korrekt installerad laddboxen minskar dock risken att det uppstår brand någonstans i elanläggningar innan bilen.K Krille4 skrev:
Undrar om det är sant. Rimligtvis borde laddströmmen ha en viss påverkan på risken att en brand startar i bilen under laddning, så om jag laddar min bil med enfas 5A eller trefas 16A borde kunna göra skillnad.
Jag håller dock med om att det främst är i själva elanläggningen skillnaden uppstår.
Edit: stavfel
Jag håller dock med om att det främst är i själva elanläggningen skillnaden uppstår.
Edit: stavfel
Redigerat:
Jag skulle säga att det är väldigt troligt i ett radhus område att de flesta grannarna har 4-8 mobiler/surfplattor som laddas, ett par har troligen också 1-2 elscootrar. Till skillnad från de absolut flesta elbilar som kostar runt en halv miljon är dessa andra produkter extremt prispressade och ofta importerade direkt från Kina med tveksamma kvalitetskrav.
Jag tror att en elbil som laddas med en professionellt installerad laddbox är en försumbar ökning av risken för brand jämfört med dessa andra källor som regelbundet skapar olyckor.
Jag tror att en elbil som laddas med en professionellt installerad laddbox är en försumbar ökning av risken för brand jämfört med dessa andra källor som regelbundet skapar olyckor.
Nåja, nu verkar ju aspekten jag tog upp inte ha nämnts tidigare,så riktigt så illa är det inte.Z Zodde skrev:
Jag är inte helt överens. Kollar jag på anläggningsbeslutet för föreningen jag tidigare bott i så nämns inte något mer specifikt än "väg" och inte heller något specifikt syfte/ändamål med vägen. Anläggningslagen gör ingen åtskillnad mellan olika trafikslag, och jag köper inte argumentet att exv. ett förbud infört enligt 10 kap. 10 § TF mot biltrafik inom området skulle hindra någon från att nyttja gemensamhetsanläggningen enligt dess tänkta ändamål (vad detta nu skulle vara). Kan du fortfarande cykla, gå, rida, etc., på vägen föreligger ingen sån begränsning.Claes Sörmland skrev:Anläggningsbeslutet trumfar detta i bemärkelsen att det sätter ramarna för de beslut som samfällighetsföreningen kan ta. Skydd för den enskilde delägaren som drabbas är att stämmobeslut går att överklaga och ledamöterna i styrelsen har skadeståndsansvar. Och utgångspunkten för de allra flesta är ju att man följer lagen och då inte bara när man kan få en sanktion om man bryter mot den.
Föreningen har till uppgift att förvalta vägen, och då vägen är enskild borde detta även inkludera möjligheten att bestämma vilken typ av trafik som får förekomma (räddningsproblematiken undantagen).