106 662 läst · 630 svar
107k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
I princip alla samfälligheter som har denna typ av gårdar har skrivet i sina stadgar att man bara får köra fram i specifika fall, samt att man ska undvika att köra om man verkligen inte behöver.D Dilato skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 333 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 333 inlägg
Det är en sån här sak som inte kan regleras i en samfällighetsförenings stadgar. Man får inte inskränka delägarnas möjlighet att nyttja gemensamhetsanläggningen enligt anläggningsbeslutet. Det strider mot hela upplägget med gemensamhetsanläggningar. Lantmäteriet borde skicka tillbaka ändringar av stadgarna med dylika skrivelser så att de inte blir gällande.J jontemålare skrev:
(I en bostadsrättsförenings stadgar går det utmärkt med regler som dessa. Där kan man besluta om trivselregler som faktiskt betyder något.)
Om tråden är för lång att sätta dig in i bör du också avstå från att skriva i den.A Alexander HB skrev:Den här tråden är för lång för att läsa in sig på/genom, så ursäkta om detta är gammalt.
Vad säger ni om 10 kap. 10 § trafikförordningen? Vägen borde ju räknas som enskild, och ägs av samfälligheten, och det borde därmed gå att förbjuda fordonstrafik helt i området (räddningstrafik undantagen) som en (kanske enda möjliga) lösning om du/ni bestämt vill hindra parkerande på egen tomt/fastighet. Eller trumfar vad det nu står i anläggningsbeslutet (som väl dock ofta bara listar de fysiska sakerna, och inte dess avsedda användning) allt?
Ps. Gäller inte bara dig utan ett antal tidigare skribenter som just bidrar till att tråden blir onödigt lång å således svårare att sätta sig in i…
Som du kanske förstår om du tänker efter så levereras inga paket på helgerna när barnen är lediga och leker som mest.P polaris78 skrev:Lite intressant att andra boende kan lasta av och på saker och postbilar och budbilar kan köra ut paket utan att störa barnens lek i området.
Men grannens elbil med parkering och laddstolpe på tomten den är "döden" för alla barn och deras lek på området..😂🤣😂
Konstigt hur dessa elbilar kan vara så mycket mer påverkande än stressade post och budbils chaufförer
En vanlig vardag åker postbil, leveransbilar och kanske någon eller några boende, så det är inte alls många.
Sin egna bil använder många dagligen och vissa kör till och med flera gånger om dagen, så trafiken i området skulle öka markant med parkeringar på tomterna.
Du läste uppenbarligen inte att EN extra bil i området inte är problemet, utan att det kommer komma fler. Samt att intresset för el laddare i garagen minskar. Varför skriver du förresten om just elbil? Det är bilen som är problemet, inte att det är just en elbil.
Som jag förstår när jag tänker efter så är det dubbelmoralen i frågan som är ett stort problem
Vissa fordon som ger service till dörren med paket och post och budbilar går bra men vissa andra fordon som parkerande grannar helt godtyckligt anses onödiga ,är en stor risk..
Så det är ju inte så bilfritt egentligen , utan det är mest en önskan från en del i området. kuggfrågan är ju om man faktiskt har majoritet eller inte.. Sen har det begränsade möjligheter till vad man kan göra pga lagar och regler och anläggningsbeslut osv
Ja skulle alla skaffa parkeringar på gårdarna så blir det mer trafik, ja självklart är det en risk, men förbuds tänk utan lagstöd utan bara på hur det varit ,är sällan rätt lösning utan man lär spela sina kort rätt i såna här områden och helst förekomma problemet. hade det funnits fungerande elbilsladdning så hade knappast det här hänt..
Och egentligen så låter det ju som grundproblemet är ovilja att få till elbilsladdning som motarbetas och sölas med som fått en boende att tröttna och visa att man menar allvar med behovet.
Att klammra sig fast i hur det var förr är sällan rätt väg att gå ,utan mer vilja att tillgodose allas behov är troligen en mer framkomlig väg..
Man vet heller inte egentligen hur många ggr elbilen nu körs in och ut till parkering / laddplatsen, kanske är det så krångligt inpopulärt att det bara görs för laddning och inte x ggr per dag. väljer att kalla den elbil då det väl troligen är siktet att kunna ha elbil om man bygger en parkering så med egen laddstolpe.
Många såna här områden så är det ju ofta rejält olika tänk och vanor och oftast finns det nån som bara kör in bil vid flytt och nån annan ytterlighet som kör in bilen flera ggr i veckan för i och urlastning.
Som flera varit inne på är det vissa arbetsplatser där man inte får välja utan det behövs tjänstebil och företaget enbart accepterar elbil.. att då ernst 67 i styrelsen skiter i behovet och inte förstår att det är nåt man mer eller mindre tvingas till på många arbetsplatser så lär man lösa problemet.
Att man uppfostrar barn och vill göra det så som man själv blev uppfostrad betyder ju inte att det behovet trumfar nån annans behov av parkering och att kunna ladda elbilen.. inte heller traditionen av att det varit få bilar inne i området är nån garanti för att det ska förbli så..
Kanske är dags att området tar bort alla blomkrukor och skit som står på dessa vägar och är i vägen för trafiken och låter folk använda vägarna som vägar som dom är tänkta för transport av saker till och från bostäderna som är hela syftet med dessa vägar och folk får roa sina barn i närmaste lekpark eller på sin bakgård.. inte att vägen ska anpassas till krypfart för att vara lekplats för barn..
Klassisk intressekonflikt där folk på olika ställen i livet ofta har helt olika synsätt på vilket som är viktigast..
för småbarnsföräldern så är såklart tesen om inga bilar bäst medans andra i området med stora barn eller inga barn troligen inte alls är lika sugna att få postlåda och soptunna ett kvarter bort..
Vissa fordon som ger service till dörren med paket och post och budbilar går bra men vissa andra fordon som parkerande grannar helt godtyckligt anses onödiga ,är en stor risk..
Så det är ju inte så bilfritt egentligen , utan det är mest en önskan från en del i området. kuggfrågan är ju om man faktiskt har majoritet eller inte.. Sen har det begränsade möjligheter till vad man kan göra pga lagar och regler och anläggningsbeslut osv
Ja skulle alla skaffa parkeringar på gårdarna så blir det mer trafik, ja självklart är det en risk, men förbuds tänk utan lagstöd utan bara på hur det varit ,är sällan rätt lösning utan man lär spela sina kort rätt i såna här områden och helst förekomma problemet. hade det funnits fungerande elbilsladdning så hade knappast det här hänt..
Och egentligen så låter det ju som grundproblemet är ovilja att få till elbilsladdning som motarbetas och sölas med som fått en boende att tröttna och visa att man menar allvar med behovet.
Att klammra sig fast i hur det var förr är sällan rätt väg att gå ,utan mer vilja att tillgodose allas behov är troligen en mer framkomlig väg..
Man vet heller inte egentligen hur många ggr elbilen nu körs in och ut till parkering / laddplatsen, kanske är det så krångligt inpopulärt att det bara görs för laddning och inte x ggr per dag. väljer att kalla den elbil då det väl troligen är siktet att kunna ha elbil om man bygger en parkering så med egen laddstolpe.
Många såna här områden så är det ju ofta rejält olika tänk och vanor och oftast finns det nån som bara kör in bil vid flytt och nån annan ytterlighet som kör in bilen flera ggr i veckan för i och urlastning.
Som flera varit inne på är det vissa arbetsplatser där man inte får välja utan det behövs tjänstebil och företaget enbart accepterar elbil.. att då ernst 67 i styrelsen skiter i behovet och inte förstår att det är nåt man mer eller mindre tvingas till på många arbetsplatser så lär man lösa problemet.
Att man uppfostrar barn och vill göra det så som man själv blev uppfostrad betyder ju inte att det behovet trumfar nån annans behov av parkering och att kunna ladda elbilen.. inte heller traditionen av att det varit få bilar inne i området är nån garanti för att det ska förbli så..
Kanske är dags att området tar bort alla blomkrukor och skit som står på dessa vägar och är i vägen för trafiken och låter folk använda vägarna som vägar som dom är tänkta för transport av saker till och från bostäderna som är hela syftet med dessa vägar och folk får roa sina barn i närmaste lekpark eller på sin bakgård.. inte att vägen ska anpassas till krypfart för att vara lekplats för barn..
Klassisk intressekonflikt där folk på olika ställen i livet ofta har helt olika synsätt på vilket som är viktigast..
för småbarnsföräldern så är såklart tesen om inga bilar bäst medans andra i området med stora barn eller inga barn troligen inte alls är lika sugna att få postlåda och soptunna ett kvarter bort..
Herregud har inte folk något vettigt att göra mer än att ställa till bråk.....L Lekmanna skrev:
Det blir ju en helt annan diskussion om det är som TS säger i inlägget OVE #275 att dom som tråden rör sig om (Hans&Greta) inte ens har en elbil så någon laddning på egna tomten egentligen inte sker...
Försök prata med vederbörande och kom överens om att bara åka in till huset när det behövs ladda?
De flesta kör kanske 2-4 mil om dagen och behöver inte ladda mer än en eller två gånger i veckan.
Det är ju inte oftare än en barnfamilj släpar hem fem kassar mat och ändå kör in på området?
De flesta kör kanske 2-4 mil om dagen och behöver inte ladda mer än en eller två gånger i veckan.
Det är ju inte oftare än en barnfamilj släpar hem fem kassar mat och ändå kör in på området?