104 637 läst · 630 svar
105k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 869 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 869 inlägg
Skulle det vara så illa så får man bygga om tänker jag. Men jag tror inte det är så illa att transporter inte kan genomföras till och från fastigheterna på ett säkert sätt.U Utsliten och utdömd skrev:Jag håller med, det här inte optimalt på något sätt.
Arkitekten har tydligen haft en ideologisk bild och vision, som nu TS får lida för. Men det är ju det man har att jobba med nu. Det har ju funkat ok i 50år tills någon (egoist) hittat att man lagligt får köra och parkera inne i området.
Jag köper inte heller resonemanget att det blir mer ok att köra bil i området bara för att det inte går 3-fasladda sin fosilbil på den stora anvisade parkeringen.
Saken är väl att alla bilar kan spontantända med tanke på vad de innehåller. Men att elbilar är mer benägna att ta eld och om de gör det så är den mer svårsläckt och giftigare. Mao bilar bör hållas borta från bostäder.M Maledictus skrev:
Sedan borde garage byggas med material som tål brandlast invändligt och definitivt vara en egen brandcell skild från boningshuset. En faktor som kan förtydliga beloppet är dock i vilket stadie branden upptäcktes.
Nä elbilar är inte mer benägna att ta eld - de är mindre benägna att ta eld.spikplanka skrev:Saken är väl att alla bilar kan spontantända med tanke på vad de innehåller. Men att elbilar är mer benägna att ta eld och om de gör det så är den mer svårsläckt och giftigare. Mao bilar bör hållas borta från bostäder.
Sedan borde garage byggas med material som tål brandlast invändligt och definitivt vara en egen brandcell skild från boningshuset. En faktor som kan förtydliga beloppet är dock i vilket stadie branden upptäcktes.
/Krille
Kolla upp detaljplanen för området. Kan finnas in och utfartsförbud till fastigheten eller korsande fastighet. Då blir det ev en fråga för byggnadsnämnden.L Lekmanna skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
Jag klippte mest bort mycket för att minska risken att folk identifierar platsen. Men jo i stort sett så är det så trångt överallt. Däremot ligger alla huset i en båge, så det går nå de högra husen genom att använda norra infarten. Men där kör man också genom en lekplats, med en sandlåda på ena sidan vägen och parkbänkar på andra.Claes Sörmland skrev:
Eller så kör man in via södra infarten och passerar den lekplatsen jag klippte ut på satellitbild. Förrådet i kurvan där är omöjligt att runda med tung lastbil. Så brinner det hoppas jag brandbilen väljer rätt väg beroende på vart det brinner.
Transporter kan göras, men det får ju ske i väldigt låg hastighet och riskerna ökar ju med antalet. De flesta buden, typ post, paket och möbler, levereras oftast dagtid.
Men ska boende parkera inne på området, backa ut från en fastighet, ungefär samma tid som barnen går till eller kommer hem från skolan och leker ute så ökar ju riskerna väldigt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 869 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 869 inlägg
Det låter ju vansinnigt att leda trafiken genom en lekplats!U Utsliten och utdömd skrev:Jag klippte mest bort mycket för att minska risken att folk identifierar platsen. Men jo i stort sett så är det så trångt överallt. Däremot ligger alla huset i en båge, så det går nå de högra husen genom att använda norra infarten. Men där kör man också genom en lekplats, med en sandlåda på ena sidan vägen och parkbänkar på andra.
Eller så kör man in via södra infarten och passerar den lekplatsen jag klippte ut på satellitbild. Förrådet i kurvan där är omöjligt att runda med tung lastbil. Så brinner det hoppas jag brandbilen väljer rätt väg beroende på vart det brinner.
Transporter kan göras, men det får ju ske i väldigt låg hastighet och riskerna ökar ju med antalet. De flesta buden, typ post, paket och möbler, levereras oftast dagtid.
Men ska boende parkera inne på området, backa ut från en fastighet, ungefär samma tid som barnen går till eller kommer hem från skolan och leker ute så ökar ju riskerna väldigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 607 inlägg
Är du förvånad? Det är ju så man gjorde på sådana gångfartsgator (ordet var väl inte uppfunnet än iofs.) på den tiden.Claes Sörmland skrev:
Tanken var väl att ett par morsor skulle kunna sitta och röka på en parkbänk strax utanför dörren medan småbarnen grävde i sandlådan. När sen brevbäraren/sopbilen kom förbi krävdes lite mer handgriplig tillsyn. Lekplatser för lite större barn fanns lite mer avsides.
Jag förstår verkligen dem som tycker att det är fel att privatfordon körs in i sådana områden på daglig basis. Problemet är väl dock bara ett av många som kommer till följd av den dåliga, icke-framsynta planering som då skedde.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
Jag håller med. Asså hade det handlat om typ normala radhuslängor med fri sikt och en lekplats i ena kanten hade jag nog tyckt TS hade fel och att det skulle varit mer liberalt. Men jag förstår TS oro i just detta fallet. Arkitekten har inte tänkt hela vägen (pun intended).Claes Sörmland skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
Så i denna typ av område, där det är direkt olämpligt med att boende dagligen trafikerar vägen. Går det bara sätta upp en bom med brandkårsnyckel? Är det möjligt eller krävs nytt anläggningsbeslut även för det?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 834 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 834 inlägg
I området jag växte upp i hade vi bom (höghusområde). Dock var det tillräckligt stor öppning för att posten skulle komma förbi med dåtidens små gula elbilar men för smalt för en personbil, då behövde bommen öppnas.
Det skulle kunna vara ett första alternativ utan att inskränka på åldringar som vill kunna hämta tidningen i morgonrock… mer acceptans till att initialt införa en bom. Men långsiktigt titta på att även flytta brevlådorna till en centraliserad plats vid garagen (skulle va älskat av de som levererar post och tidningar). Få miljön helt fri från daglig trafik i framtiden.
Och för guds skull möjliggör laddning vid de ordinarie parkeringsplatserna.
Det skulle kunna vara ett första alternativ utan att inskränka på åldringar som vill kunna hämta tidningen i morgonrock… mer acceptans till att initialt införa en bom. Men långsiktigt titta på att även flytta brevlådorna till en centraliserad plats vid garagen (skulle va älskat av de som levererar post och tidningar). Få miljön helt fri från daglig trafik i framtiden.
Och för guds skull möjliggör laddning vid de ordinarie parkeringsplatserna.
Det där med att bud och leveranser sker dagtid tycker jag inte stämmer. Budfirmorna inklusive postnord kör till 22 på kvällarna där jag bor. Levererar ofta väldigt små paket med stora skåpbilar. Det kan väl inte vara skäl att köra in i området, eller?