Borde det inte vara mer effektivt att installera några gemensamma laddstolpar på p-platsen istället för att sätta laddstolpar i varje garage. Finns säkert system för att hantera bokning och debitering.
 
L Lekmanna skrev:
Tack för ditt svar!

Blomlådan skulle inte stå i vägen för övrig trafik, utan endast trafiken till deras tomt. Jag tänkte mig en 1x1x0,5meter kanske.

Bärighet för trafik ska jag kolla upp men är tveksam. Vi har leveransbilar och postbilar som kör dagligen.

Detaljplanen kollade jag precis upp, och tyvärr så är det inte förbjudet i den. Måste ha missats då det är förbjudet i området bredvid som är byggt på liknande sätt och samma år.
Man lär förbanna den där blomlådan den dagen ens förälder får hjärtstopp eller en unge sätter nått i halsen.
 
Cheesen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget att oroa sig för, det är ett missförstånd. Nyckelmeningen: "för bostadshus ställs inga retroaktiva krav." D v s detta är inte ett skäl till att agera eftersom bostadshus inte omfattas retroaktivt.
Samfälligheten är inget bostadshus
 
Cheesen Cheesen skrev:
Samfälligheten är inget bostadshus
Den är heller ingen uppvärmd byggnad.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Samfälligheten är inget bostadshus
Är samfälligheten uppvärmd byggnad med parkeringsplatser på tomten?
 
Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Samfälligheten är inget bostadshus
Garagen är komplement till hus med bostadsändamål. Att de förvaltas som en anläggningssamfällighet ändrar inte på det.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Garagen är komplement till hus med bostadsändamål. Att de förvaltas som en anläggningssamfällighet ändrar inte på det.
Men som jag fattat det finns det inte ens garage, det är vanliga utomhusparkeringar som TS har.
 
Cheesen
D Dilato skrev:
Men som jag fattat det finns det inte ens garage, det är vanliga utomhusparkeringar som TS har.
Ts har skrivit om garageplats i tråden.
Som jag förstått det så är lagstiftarens intention att man ska tvinga större bostadsrättsföreningar, företag och hyresvärdar att skapa laddmöjligheter vid sina parkeringsplatser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Ts har skrivit om garageplats i tråden.
Som jag förstått det så är lagstiftarens intention att man ska tvinga större bostadsrättsföreningar, företag och hyresvärdar att skapa laddmöjligheter vid sina parkeringsplatser.
Läs Boverket:

Textavsnitt ur Boverkets regler om när laddinfrastruktur krävs för radgarage och liknande parkeringslösningar med fler än 20 platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ning-av-elfordon/nar-kravs-laddinfrastruktur/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är vi där igen. Vad är lämpligt? Vem bestämmer det? Varför ska inte alla få göra det de har "laglig rätt" att göra?
Hastighetsbegränsningen är 30 på våra vägar eftersom alla andra skyltar som sitter uppe endast är rekommenderationer. Skulle folk köra 30 här så skulle det bara vara en tidsfråga innan någon blir påkörd.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framförallt verkar det väldigt olämpligt att anlägga en lekplats på en väg! Är det en väg borde naturligtvis lekplatsen tas bort från denna omgående.
Det får vi inte enligt anläggningsbeslutet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.

Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.

Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.

Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Skönt att man inte bor i radhus.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lekmanna skrev:
Hastighetsbegränsningen är 30 på våra vägar eftersom alla andra skyltar som sitter uppe endast är rekommenderationer. Skulle folk köra 30 här så skulle det bara vara en tidsfråga innan någon blir påkörd.
Det där är egentligen ett ickeproblem eftersom 3 kap. 14-15§§ trafikförordningen ställer strikta krav på att anpassa hastigheten. Både allmänt utifrån vad trafiksäkerheten kräver, vägens utformning och siktförhållanden, förutseebara hinder och mer specifikt när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen.

(Vi har haft samma diskussion i mitt område där barnen leker på vägarna. Och vi har 50 km per timme som högsta tillåtna hastighet, alltså standard för tättbebyggt område. Men det finns ju ingen sträcka där det är lagligt bland tomterna, förhållandena tillåter inte detta.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ts har skrivit om garageplats i tråden.
Som jag förstått det så är lagstiftarens intention att man ska tvinga större bostadsrättsföreningar, företag och hyresvärdar att skapa laddmöjligheter vid sina parkeringsplatser.
Det har du rätt i, men det tog #275 inlägg innan sådan relevant fakta nämndes.
För ca 1 år sedan så skickades en motion in till samfälligheten om att sätta in elbilsladdare till våra garage som ligger i utkanten av området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.