106 672 läst · 630 svar
107k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Varför är det relevant fakta? Du har helt glömt bort vad jag frågade efter i denna tråd och flummat iväg på samma sätt som ett gäng andra tyckare här.D Dilato skrev:
Jag frågade om man kunde göra något åt att stoppa parkeringsplatsen på deras tomt, inget annat.
Nog är det relevant att det finns garage och en pågående diskussion om att installera laddare .. eftersom du tog deras installation av laddare i ditt 1:a inlägg.L Lekmanna skrev:
Om det bara var "kan jag stoppa grannen från att köra in på sin nyanlagda parkering" som var frågan så var ju laddaren fullständigt irrelevant.
Nej det går inte. I anläggningsbeslutet så finns det detaljerade kartor.Alfredo skrev:
Om jag förstår det rätt så får samfälligheten inte ens lägga ut farthinder som finns på gatorna här.
Ja det var dumt att nämna. Nästa tråd ska jag utelämna irrelevant information. Trodde inte det skulle bli en så stor sak.D Dilato skrev:Nog är det relevant att det finns garage och en pågående diskussion om att installera laddare .. eftersom du tog deras installation av laddare i ditt 1:a inlägg.
Om det bara var "kan jag stoppa grannen från att köra in på sin nyanlagda parkering" som var frågan så var ju laddaren fullständigt irrelevant.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Det är en väl strikt tolkning av anläggningsbeslutet. Samfällighetsföreningen får ju sköta sin gemensamhetsanläggning och förnya den till viss del uppdaterad utifrån samhällets tekniska utveckling och krav. Men ändamålet får inte ändras på.L Lekmanna skrev:
Just på lekplatssidan har ju mycket hänt sen 70-talet vad gäller samhällets utveckling.
Hemleveranser måste ökat typ 10 000 gånger i antal sen de här områdena planerades så om man tycker att man inte ska få köra där utom i undantagsfall så borde inte Best, Airmee och så vidare heller få köra där.....makhno_ skrev:Nej, rent konkret är vägarna i sådana områden avsedda för lastning, post, lek, cykling och promenad. Låna lite tidskrifter, tex. Arkitekten, från tiden så kan du se hur områdena var avsedda att fungera.
Vad man lägger för betydelse i ordet väg ändrar inte det faktum att hundratals områden i Sverige byggdes med principen att man bara får köra där i (vagt preciserade) undantagsfall.
Detta är inte gnäll, om du bor i ett bilfritt område så ska det ju vara det..C Cox skrev:
bilfritt områdeD Dilato skrev:
Detta är inte gnäll, om du bor i ett bilfritt område så ska det ju vara det..C Cox skrev:
bilfritt områdeD Dilato skrev:
Alfredo skrev:
Finns det gemensam parkering utanför området så är det ju självklart var man ska parkera.Farstatjej90 skrev:
Har varje radhusfastighet både garage och parkering i samfälligheten eller kan det skilja sig mellan de olika fastigheterna?
Finns det kostnader som man måste betala eller kan man låta bli att delta i samfälligheten "parkeringsplatser"?
Finns det kostnader som man måste betala eller kan man låta bli att delta i samfälligheten "parkeringsplatser"?