L Lekmanna skrev:
Det får vi inte enligt anläggningsbeslutet.
Så du menar att det där är tydligt att en väg ska gå rakt igenom EN lekplats? Det går inte att ha två lekplatser på var sin sida av vägen avgränsade med ett staket, eller något liknande?
 
D Dilato skrev:
Det har du rätt i, men det tog #275 inlägg innan sådan relevant fakta nämndes.
Varför är det relevant fakta? Du har helt glömt bort vad jag frågade efter i denna tråd och flummat iväg på samma sätt som ett gäng andra tyckare här.

Jag frågade om man kunde göra något åt att stoppa parkeringsplatsen på deras tomt, inget annat.
 
L Lekmanna skrev:
Varför är det relevant fakta? Du har helt glömt bort vad jag frågade efter i denna tråd och flummat iväg på samma sätt som ett gäng andra tyckare här.

Jag frågade om man kunde göra något åt att stoppa parkeringsplatsen på deras tomt, inget annat.
Nog är det relevant att det finns garage och en pågående diskussion om att installera laddare .. eftersom du tog deras installation av laddare i ditt 1:a inlägg.

Om det bara var "kan jag stoppa grannen från att köra in på sin nyanlagda parkering" som var frågan så var ju laddaren fullständigt irrelevant.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att det där är tydligt att en väg ska gå rakt igenom EN lekplats? Det går inte att ha två lekplatser på var sin sida av vägen avgränsade med ett staket, eller något liknande?
Nej det går inte. I anläggningsbeslutet så finns det detaljerade kartor.

Om jag förstår det rätt så får samfälligheten inte ens lägga ut farthinder som finns på gatorna här.
 
D Dilato skrev:
Nog är det relevant att det finns garage och en pågående diskussion om att installera laddare .. eftersom du tog deras installation av laddare i ditt 1:a inlägg.

Om det bara var "kan jag stoppa grannen från att köra in på sin nyanlagda parkering" som var frågan så var ju laddaren fullständigt irrelevant.
Ja det var dumt att nämna. Nästa tråd ska jag utelämna irrelevant information. Trodde inte det skulle bli en så stor sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Nej det går inte. I anläggningsbeslutet så finns det detaljerade kartor.
Men hur kan någon någonsin ha tyckt att det är lämpligt att en väg går rakt igenom en lekplats? Är det någon som vet om denna typ av idioti är vanligt förekommande?
 
Claes Sörmland
L Lekmanna skrev:
Nej det går inte. I anläggningsbeslutet så finns det detaljerade kartor.

Om jag förstår det rätt så får samfälligheten inte ens lägga ut farthinder som finns på gatorna här.
Det är en väl strikt tolkning av anläggningsbeslutet. Samfällighetsföreningen får ju sköta sin gemensamhetsanläggning och förnya den till viss del uppdaterad utifrån samhällets tekniska utveckling och krav. Men ändamålet får inte ändras på.

Just på lekplatssidan har ju mycket hänt sen 70-talet vad gäller samhällets utveckling.
 
C Cox skrev:
Sluta och gnäll, sånna som dig vill man inte ha som granna. Flytta till ett hus så slipper du bry dig om andra.
Detta är inte gnäll, om du bor i ett bilfritt område så ska det ju vara det..
 
makhno_ makhno_ skrev:
Nej, rent konkret är vägarna i sådana områden avsedda för lastning, post, lek, cykling och promenad. Låna lite tidskrifter, tex. Arkitekten, från tiden så kan du se hur områdena var avsedda att fungera.

Vad man lägger för betydelse i ordet väg ändrar inte det faktum att hundratals områden i Sverige byggdes med principen att man bara får köra där i (vagt preciserade) undantagsfall.
Hemleveranser måste ökat typ 10 000 gånger i antal sen de här områdena planerades så om man tycker att man inte ska få köra där utom i undantagsfall så borde inte Best, Airmee och så vidare heller få köra där.....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C Cox skrev:
Sluta och gnäll, sånna som dig vill man inte ha som granna. Flytta till ett hus så slipper du bry dig om andra.
Detta är inte gnäll, om du bor i ett bilfritt område så ska det ju vara det..
D Dilato skrev:
Jag fattar inte problemet?
Varför vill du hindra en ägare tillgång till sin tomt?
bilfritt område
 
När området byggdes fanns det väl bara en leverantör av paket i Sverige, och man fick hämta dem själv på postkontoret efter att ha köat i en halvtimme eller så
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C Cox skrev:
Sluta och gnäll, sånna som dig vill man inte ha som granna. Flytta till ett hus så slipper du bry dig om andra.
Detta är inte gnäll, om du bor i ett bilfritt område så ska det ju vara det..
D Dilato skrev:
Jag fattar inte problemet?
Varför vill du hindra en ägare tillgång till sin tomt?
bilfritt område
Alfredo Alfredo skrev:
Låt då folk göra som de vill på sin fastighet är mitt tips.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är nog ändå något litet fel på dig för annars föreslår man inte att blockera folks hem med blomlådor men jag håller med om att det säkert är många i din förening som håller med dig om att det inte borde vara en parkeringsplats där 😅
Finns det gemensam parkering utanför området så är det ju självklart var man ska parkera.
 
T twoody skrev:
Detta är inte gnäll, om du bor i ett bilfritt område så ska det ju vara det..

bilfritt område



Finns det gemensam parkering utanför området så är det ju självklart var man ska parkera.
🌳Bilfritt område
🚚Dagliga leveranser och post

Du får välja en av de här 👆

🤔
 
  • Gilla
  • Haha
ironhead79 och 6 till
  • Laddar…
Har varje radhusfastighet både garage och parkering i samfälligheten eller kan det skilja sig mellan de olika fastigheterna?

Finns det kostnader som man måste betala eller kan man låta bli att delta i samfälligheten "parkeringsplatser"?
 
T twoody skrev:
Finns det gemensam parkering utanför området så är det ju självklart var man ska parkera.
Du tänker att om man har en parkeringsplats på sin egen fastighet så ska man använda den så att de gemensamma platserna räcker till övriga fastighetsägare som inte är lika lyckligt lottade? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.