105 051 läst · 630 svar
105k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
P Pin skrev:
Det är absolut min uppfattning. Iaf i och runt om dom områden jag bott/jobbat i. (Stor stockholm)P Pin skrev:
Nu menar jag generellt, det är såklart att alla områden inte är likadana
Jag växte upp i ett 70-tals radhusområde. Där hade samfälligheten en gemensamhetsanläggning för soprum. (När jag var liten var det ett sopnedkast som gick till en karusell med sopkomprimator. Numera är det ett soprum med hushållavfall och matavfall.Keiller skrev:Ganska lustigt egentligen, folk vill inte ha bilkörning i sitt radhusområde och tycker att "den lata bilåkande grannen" ska gå x antal meter till parkeringen men ingen av de boende vill gå x antal meter till postlådan eller till soptunnan. De vill helst ha både post, paket och sopkärl levererade till ytterdörren och tvingar därigenom postisar, budbilar och sopåkare att åka runt i det "bilfria" området.
Tycker att alla som bor i dessa radhusområden borde åka kollektivt! De har röstat på socialister som har utformat samhälllet med dessa trånga och kollektiva socialistiska boendeformer, trots att Sverige har mark i överflöd.L Lekmanna skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
I debatten är det ett väldigt tjatande om kollektivtrafik. Jag tycker att folk i första hand bör bosätta sig så att de i allmänhet klarar sig med cykel, men jag vill gärna ha bil också och då kunna ställa den vid mitt hus. Den bättre marken exploateras i alldeles för hög takt, men jag håller ju med om att man vill kunna köra in till sitt hus, sedan finns ju andra som vill ha bilfritt.T tmjreviews skrev:
Hen? Säker på att det inte är någon annan variant?Mrs Flyte skrev:
https://www.medicinenet.com/what_are_the_72_other_genders/article.htm
Tänk om patienten blir kränkt?
Ja tänk om man nån gång hittar ett sådant arbete... Cyklade faktiskt sommaren 2006 till jobbet en hel del. Enda gången jag haft ett arbete där det vart möjligt utan risk för liv och lem. Men det blev inte varje dag då 16 km enkel väg är i överkant för att jag ska tycka att det är kul. Det är för övrigt samtidigt det enda arbetet jag haft där jag haft möjlighet att åka kollektivt. Bekvämaste pendeln nånsin. Jag tycker egentligen att jag har rätt nära just nu, bara 33km enkel väg och det är bara 100 och 70 väg hela vägen. Synd bara att kollektivtrafiken inte ställer upp på skiftgång.F FGLIN skrev:I debatten är det ett väldigt tjatande om kollektivtrafik. Jag tycker att folk i första hand bör bosätta sig så att de i allmänhet klarar sig med cykel, men jag vill gärna ha bil också och då kunna ställa den vid mitt hus. Den bättre marken exploateras i alldeles för hög takt, men jag håller ju med om att man vill kunna köra in till sitt hus, sedan finns ju andra som vill ha bilfritt.
Längst resväg till arbetet jag haft är 20 mil enkel väg. Men då bodde jag i fritidshuset på veckorna, det var bara 5 mil därifrån till jobbet.
Är ju helt tondövt att bygga en egen parkering i ett sånt område. Det vanliga idag är ju att varje familj har två bilar. Skulle att göra som grannen så skulle det vara närmare 100 bilar som ska in och ut flera ggr per dag.
Vill man har parkering på tomten så får man flytta till ett villaområde. Vill man ha elbil och ändå bo där så får man ladda på en ladd station.
Vill man har parkering på tomten så får man flytta till ett villaområde. Vill man ha elbil och ändå bo där så får man ladda på en ladd station.
Handlar ju om att det blir mycket extra trafik om alla ska ha bilar på tomten i ett sånt område som är byggt på det sättet. Postbilen kommer ju oftast när barnfamiljer inte är hemma.P polaris78 skrev:Lite intressant att andra boende kan lasta av och på saker och postbilar och budbilar kan köra ut paket utan att störa barnens lek i området.
Men grannens elbil med parkering och laddstolpe på tomten den är "döden" för alla barn och deras lek på området..😂🤣😂
Konstigt hur dessa elbilar kan vara så mycket mer påverkande än stressade post och budbils chaufförer
Fördelen med ett sånt område är att även små barn kan vara ute och leka i området utan vuxna.
Ska man då trycka in närmare 100 parkeringsplatser i området blir det väldigt mycket trafik.
Jag tror det finns fler barnfamiljer i Sverige med noll eller en bil än det finns barnfamiljer med två eller flera bilar men jag har ingen statistik kring detta. Någon som har?P Parkeringsvakten skrev:
Säger iofs inget om barnfamiljerAlfredo skrev:
Tabell 7 visar hur många personer (över 6 år) som bor i hushåll med olika antal bilar. I familjer med två vuxna och barn bor 2 miljoner i hushåll med 1 bil, 1,8 miljoner i hushåll med 2 eller fler bilar och 630 000 i hushåll utan bil. För ensamstående föräldrar är det en högre andel som saknar bil och en lägre som har 2 eller fler bilar.Alfredo skrev:
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/resvanor/2023/resvanor-i-sverige-2023---tabellverk.html