U
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut, det kan vara med lekplatser och annat i beslutet också, det omöjliggör inte att anpassa dessa för en trafiksäkrare miljö. Man kanske behöver sätta staket runt lekplatsen så att små barn (som inte lärt sig gå över gatan) inte kan gå därifrån utan en vuxen. Eller kanske flytta denna till en plats som inte sammanfaller med en väg där bilar framförs.
Något som dock inte alls lär överensstämma med beslutet (antar jag rakt av utan att ha sett det) är att hindra någon att köra på vägen.

Jag förstår absolut, det är få samfälligheter, BRFer, ideella föreningar etc. som har framförhållningen som borde finnas. Det gör det inte mera rätt.

Och jag har aldrig påstått att det är lämpligt att bara köra på (pun intended) bara för att man har rätten på sin sida.
Lika lite som det är lämpligt att argumentera för att sätta upp otillåtna bommar eller blockera en delägares fastighet är ett bra sätt att vara kompis med grannarna. Eller att skuldbelägga den som använder vägen som den har rätt till.
Det är ju just det jag skriver. Man borde anpassa miljön innan man börjar öka mängden trafik. Inte bygga parkeringar först, köra massa bilar och sen anpassa området för att det hänt olyckor.

TS har inte frågat om att sätta upp olagliga bommar. Han har frågat om det finns en laglig väg att begränsa framkomligheten för att miljön inte är lämplig.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
. Han har frågat om det finns en laglig väg att begränsa framkomligheten för att miljön inte är lämplig.
TS har gjort den bedömningen men det behöver inte vara alenarådande sanningen.. uppenbarligen finns det minst en fastighet som inte håller med.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
U
D Dilato skrev:
TS har gjort den bedömningen men det behöver inte vara alenarådande sanningen.. uppenbarligen finns det minst en fastighet som inte håller med.
Jag listade ut vart TS bodde och har gjort samma bedömning.

Hade TS område varit mer likt det jag växte upp skulle jag inte se något problem med ökad trafik. Ändå hade vi bom på den tiden. Skulle någon tagit bort den idag skulle jag inte brytt mig, jag är inte för bilfria om områden som tanke. Men det måste som sagt göras i rätt ordning bara.

Helt ärligt läste jag tråden och tänkte hur gnällig kan man va. Listade ut var TS bodde, vilket va rätt lätt då. Kollade Google Maps av ren nyfikenhet och ändrade inställning, han är inte så gnällig ang trafiken. Däremot var förslaget att endast angripa grannen för mycket.
Antingen borde man sätta en bom så inte alla får för sig att bygga parkeringar. En bom som alla boende och blåljus kan öppna. Den kommer egentligen inte hindra nyttjandet av vägen men visa att man inte borde köra där mer än man behöver. Eller bygga om hela området mellan allas entréer så att den blir lämpligare för de boende att köra på. Något man inte borde göra är att ha kvar nuvarande anläggningar och börja köra massa bilar på vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kim84 och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är ju just det jag skriver. Man borde anpassa miljön innan man börjar öka mängden trafik. Inte bygga parkeringar först, köra massa bilar och sen anpassa området för att det hänt olyckor.

TS har inte frågat om att sätta upp olagliga bommar. Han har frågat om det finns en laglig väg att begränsa framkomligheten för att miljön inte är lämplig.
Man (samfälligheten) borde anpassat trafikmiljön tidigare så att man (delägarna) kan köra bil på sin väg. Att det ännu inte är gjort är inte den enskilde bilägarens fel och denne bör heller inte få bannor för det. Rätt väg framåt är således att samfälligheten skyndsamt gör vad de sedan länge borde ha gjort.
Det blir helt felaktigt att säga att man inte skulle tillåta den redan tillåtna trafiken för att samfälligheten inte gjort sitt jobb.

Nja, TS har frågat efter att specifikt hindra denne enstaka person att nyttja sin fastighet/väg vilket inte är riktigt detsamma som att ”begränsa framkomligheten”, i alla fall inte hur det uttrycket uppfattas. Det låter mer som att man vill sätta upp farthinder. Sedan har i tråden framkommit förslag om ex. olagliga bommar, inte nödvändigtvis från TS.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]
Ja, det upplägget lät ju inte så bra, i synnerhet som BRF betalar elförbrukningen. Men jag förutsätter att det finns seriösa aktörer på marknaden, med vettiga upplägg.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
🌳Bilfritt område
🚚Dagliga leveranser och post

Du får välja en av de här 👆

🤔
Post cykel och dagliga leveranser får åka in med tillstånd, så är det i väldigt många bilfria områden.
Tyvärr med alla matleveranser nu för tiden så blir det på tok för mycket trafik ändå.
 
T twoody skrev:
Post cykel och dagliga leveranser får åka in med tillstånd, så är det i väldigt många bilfria områden.
Tyvärr med alla matleveranser nu för tiden så blir det på tok för mycket trafik ändå.
Finns väl ingen brevbärare idag som använder cykel?

Ganska lustigt egentligen, folk vill inte ha bilkörning i sitt radhusområde och tycker att "den lata bilåkande grannen" ska gå x antal meter till parkeringen men ingen av de boende vill gå x antal meter till postlådan eller till soptunnan. De vill helst ha både post, paket och sopkärl levererade till ytterdörren och tvingar därigenom postisar, budbilar och sopåkare att åka runt i det "bilfria" området.
 
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man ska aldrig underskatta människors vilja att höja upp sin egen status/position och kontrollera sin nästa. Det är s a s inte en slump att historiska samhällen nästan alltid bygger på slaveri. Sitter djupt i vår biologi, kanske helt enkelt en mental disposition som krävs p g a att våra barn utvecklas så långsamt att vi måste kontrollera dem i åratal för att de ens ska överleva? En sorts primitiv föräldraskapsinstinkt som har gått rouge i radhusområdet.
 
  • Haha
Maledictus och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur kan någon någonsin ha tyckt att det är lämpligt att en väg går rakt igenom en lekplats? Är det någon som vet om denna typ av idioti är vanligt förekommande?
På 70talet va många av dom vägarna du tror alltid har varit asfaltsvägar och anlagda som asfalt grusvägar som inte var avsedda för tunga postnordbilar och matleveranser eller teslabilar, stora idag trafikerade vägar va grusade så en sällan otrafikerad grusväg kan säkert ha gått i mitten av en lekpark, det fanns inte lika många rallyharrys då som körde lika vårdslöst i bostadsområden med många småbarn, på 50-60 talet va det standard. Samhället såg inte likadant ut, störst går först mentaliteten fanns inte. Barn blev inte påkörda för det åkte 1 bil om dagen och då va barnen i skolan
 
J jontemålare skrev:
På 70talet va många av dom vägarna du tror alltid har varit asfaltsvägar och anlagda som asfalt grusvägar som inte var avsedda för tunga postnordbilar och matleveranser eller teslabilar, stora idag trafikerade vägar va grusade så en sällan otrafikerad grusväg kan säkert ha gått i mitten av en lekpark, det fanns inte lika många rallyharrys då som körde lika vårdslöst i bostadsområden med många småbarn, på 50-60 talet va det standard. Samhället såg inte likadant ut, störst går först mentaliteten fanns inte. Barn blev inte påkörda för det åkte 1 bil om dagen och då va barnen i skolan
Det var ju betydligt fler allvarliga trafikolyckor på 50 talet trots betydligt mindre trafik. Dessutom fri fart och pepitarutig bilhjälm i amazon sport, vad kan gå fel…

Det är väl inte grusvägar utan asfalterade ”vägar” i ett radhusområde tråden handlar om.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var ju betydligt fler allvarliga trafikolyckor på 50 talet trots betydligt mindre trafik. Dessutom fri fart och pepitarutig bilhjälm i amazon sport, vad kan gå fel…

Det är väl inte grusvägar utan asfalterade ”vägar” i ett radhusområde tråden handlar om.
Jag svarade på frågan om resonemang ang varför det gjorts och jag förstår hur det kommer sig, men olyckorna går ju inte att jämföra eftersom det inte fanns säkerhetsbälte i bilarna etc, menar du att den typ av agresiva beteenden i trafiken och vårdslöshet körandes i tätbebyggt bostads områden va lika vanligt på 60-70 talet ?
 
J jontemålare skrev:
menar du att den typ av agresiva beteenden i trafiken och vårdslöshet körandes i tätbebyggt bostads områden va lika vanligt på 60-70 talet ?
Ja varför skulle det inte vara lika vanligt då som nu? Aggressiva och vårdslösa individer lär ha funnits i alla tider. Dessutom var väl lägsta normalt förekommande hastighetsbegränsning 50 km/h. Idag är trettio rätt vanligt i villakvarter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Jag svarade på frågan om resonemang ang varför det gjorts och jag förstår hur det kommer sig, men olyckorna går ju inte att jämföra eftersom det inte fanns säkerhetsbälte i bilarna etc, menar du att den typ av agresiva beteenden i trafiken och vårdslöshet körandes i tätbebyggt bostads områden va lika vanligt på 60-70 talet ?
Beror på hur du menar med vanligt. Vi är ju nästan dubbelt så många nu och fler bor i tättbebyggt område idag.

Är det så aggressivt i trafiken idag? Speciellt inom ett sådant område vi diskuterar.
 
P Pin skrev:
Är det så aggressivt i trafiken idag?
Jag tycker att trafiken idag är vänligare nu än för 20 år sedan eller så. Betydligt vanligare att bli insläppt/framvinkad numera, tycker jag.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja varför skulle det inte vara lika vanligt då som nu? Aggressiva och vårdslösa individer lär ha funnits i alla tider. Dessutom var väl lägsta normalt förekommande hastighetsbegränsning 50 km/h. Idag är trettio rätt vanligt i villakvarter.
Nej det är en helt annan mentalitet idag, samhället ser inte likadant ut. Absolut har vårdslöst individer funnits i alla tider men idag så är mängden otroligt mycket större, men 30 vägar är ju större vägar generellt, vi pratar väll om vägar mellan hus i bostadsområden, som sagt det går inte att jämföra hastighetsgränser eftersom när den första bilen lanserades så fanns det ju inga hastighetsbegränsning överhuvud taget, samhället går ju förhoppningsvis framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.