107 616 läst · 630 svar
108k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Tillägg: det är ju inte riktigt antal hushåll i tabellen, men om man vill går det att överslagsräkna "baklänges". Ensamstående = 1 hushåll/person, 2 vuxna utan barn = 0.5 hushåll per person. Sen får man väl anta att hushållen med barn har ungefär lika många barn om man ska göra det. Oavsett är det vanligare att ha 0 eller 1 bil än att ha 2 eller fler bilar för barnfamiljer i Sverige.D Drömtroll skrev:Tabell 7 visar hur många personer (över 6 år) som bor i hushåll med olika antal bilar. I familjer med två vuxna och barn bor 2 miljoner i hushåll med 1 bil, 1,8 miljoner i hushåll med 2 eller fler bilar och 630 000 i hushåll utan bil. För ensamstående föräldrar är det en högre andel som saknar bil och en lägre som har 2 eller fler bilar.
[länk]
Ett problem med att bo i sådana radhusområden är att om det finns garage så finns de vid den gemensamma parkeringen. Man måste alltså gå ut i ösregnet eller snögloppet för att kunna sätta sig i sin bil och köra därifrån.K Krille4 skrev:
I en del (kanske många?) stora flerfamiljshus finns det garage i källaren, och om man bor i en villa kan man ha ett garage vidbyggt.
Kompromissen är alltså sämre än de båda ytterligheterna.
Isakare skrev:Elbilar brinner mer sällan, men de brinner när de laddas, fosilbilarna brinner när de körs ute på vägen.
Problemet är litet, men det ska inte ignoreras, finns en film på nätet där en Dacia Spring börjar brinna, parkerad med fronten mot en byggnad. Filmen är ca 2.30 lång, i början ryker det bara under bilen, när det börjar brinna är det som en svetslåga framåt under bilen, när filmen är slut brinner både bilen och fasaden på byggnaden.
Om en elbil laddas via en schuko-kontakt med för klena kablar för matningen till uttaget så kan uttaget och stickproppen snabbt bli mycket varma. Antändning kan inte uteslutas vid högt strömuttag. Schuko-uttag är inte konstruerade för kontinuerlig matning i flera timmar även om säkringen skulle hålla.spikplanka skrev:
Risken för brand pga för klen matning torde vara betydligt större än att själva bilen börjar brinna vid laddning.
TS granne tycks dock ha varit klok nog att installera en elbilsladdare.
"But don't ask me what I think of you, I might not give the answer that you want me to". --Peter GreenZ Zodde skrev:
Dötid? Jag lyssnar aldrig på Ring P1 hemmavid, och jag tar mig sällan så långt från hembygden att jag behöver göra det med bil, men i förrgår gjorde jag en hyfsat lång bilresa och fick höra Ring P1. Det hade jag inte lyssnat på annars.makhno_ skrev:
Dötid, vadå? 😉
I TS fall är det bara en delvis bilfri boendemiljö. Det är inte konstigt att det uppstår konflikter i en sån, mellan folk som vill ha en helt bilfri miljö och folk som tycker att det är lite för krångligt att ha bil i den miljön.makhno_ skrev:
En bilfri boendemiljö bör vara helt bilfri. Då kommer bara de renläriga att bo där med färre konflikter som följd.
Stadsplanerarna vid den tid då många av de områdena planerades hade helt enkelt inte fattat att bilen var framtidens melodi. Det är lite konstigt för på 1960-talet borde det ha varit uppenbart och eftersom Sverige tar efter USA i det mesta så behövde man nästan ha skygglappar för att inte förstå. USA låg ett par decennier före i detta avseende.makhno_ skrev:Nej, rent konkret är vägarna i sådana områden avsedda för lastning, post, lek, cykling och promenad. Låna lite tidskrifter, tex. Arkitekten, från tiden så kan du se hur områdena var avsedda att fungera.
Vad man lägger för betydelse i ordet väg ändrar inte det faktum att hundratals områden i Sverige byggdes med principen att man bara får köra där i (vagt preciserade) undantagsfall.
Ja - det är ju självklart om man bara tar ytterligheterna och bara tar hänsyn till avstånd till garaget.P pmd skrev:Ett problem med att bo i sådana radhusområden är att om det finns garage så finns de vid den gemensamma parkeringen. Man måste alltså gå ut i ösregnet eller snögloppet för att kunna sätta sig i sin bil och köra därifrån.
I en del (kanske många?) stora flerfamiljshus finns det garage i källaren, och om man bor i en villa kan man ha ett garage vidbyggt.
Kompromissen är alltså sämre än de båda ytterligheterna.
/Krille
Jo, vi har ett mindre antal trimmade moppar och något fler EPA utan fartspärr i området. Dom är inte populära. De får mig att minnas vilken plåga vi måste ha varit när vi var 15-17 år och timmade mopparna. Vissa gjorde 80-90 km/h och ju mer det lät ju bättre var det.P pmd skrev:
Jag jämförde också med kompromissen.K Krille4 skrev:
Avståndet till garaget kan f.ö. vara nog så stort om man bor på högsta våningen i ett stort flerfamiljshus.
Om man tar hänsyn till annat än avståndet till garaget, som t.ex. separation av biltrafik och lekplatser så vinner också de båda ytterligheterna. Bäst chans har nog flerfamiljshuset.
Vinner? Kompromissen består naturligtvis i att det finns begränsade ekonomiska resurser - tror det är få som bor i radhus som inte hellre hade bott i ett eget hus i samma läge till samma kostnad?P pmd skrev:Jag jämförde också med kompromissen.
Avståndet till garaget kan f.ö. vara nog så stort om man bor på högsta våningen i ett stort flerfamiljshus.
Om man tar hänsyn till annat än avståndet till garaget, som t.ex. separation av biltrafik och lekplatser så vinner också de båda ytterligheterna. Bäst chans har nog flerfamiljshuset.
/Krille
Runt Stockholm är det ganska vanligt att BRF-radhus kostar 6 MSEK och uppåt med en månadsavgift på 6 kSEK. De köps av folk som vill ha allt nytt och fint samt slippa stök med renoveringar. Det går ju att köpa äldre småhus och landa på ungefär samma kostnad. Det är en stor fördel att slippa BRF med alla problem och risker de för med sig.