13 637 läst · 55 svar
14k läst
55 svar
”Blocket vs Tradera vs Marketplace vs Byggahus”
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Yes, tycker det också. Och så va det "lillasyster som ska ha bilen", som verkade helt ointresserad. Va väl nån som ville starta bilförsäljning och samla på sig fynd.A ajn82 skrev:
Såldes till en entusiastisk 22 åring istället, känns bra i hjärtat
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 973 inlägg
Blocket: köp och sälj
Marketplace: köp eller bortskänkes i grannskapet.
Tradera: enbart köp av begagnat på fasta priser
Byggahus: väldigt sällan
Blocket är det enda som känns seriöst nuförtiden. Det mesta som jag har sålt eller köpt där har varit smidigt och utan prut. Får känsla av att man kan lite på folk där.
Marketplace är ju lite roligt att observera när jag har försökt sälja något och bluffarna dyker upp tre sekunder efter publicering. Oftast på kö. ”Jag fixar allt. Du får en länk till Postnord”. Skojiga länkar. Det intressanta blir när man informerar kön att nr. 1 var en bedragare. Allihopa försvinner direkt. 😄
Jag har aldrig hittat något på auktion som inte har blivit dyrare än nypris på Tradera.
Marketplace: köp eller bortskänkes i grannskapet.
Tradera: enbart köp av begagnat på fasta priser
Byggahus: väldigt sällan
Blocket är det enda som känns seriöst nuförtiden. Det mesta som jag har sålt eller köpt där har varit smidigt och utan prut. Får känsla av att man kan lite på folk där.
Marketplace är ju lite roligt att observera när jag har försökt sälja något och bluffarna dyker upp tre sekunder efter publicering. Oftast på kö. ”Jag fixar allt. Du får en länk till Postnord”. Skojiga länkar. Det intressanta blir när man informerar kön att nr. 1 var en bedragare. Allihopa försvinner direkt. 😄
Jag har aldrig hittat något på auktion som inte har blivit dyrare än nypris på Tradera.
Tävlingsinstinkten hos folk är stark, aldrig fattat varför man budar upp en begagnad pryl upp till nypris och sedan också måste betala frakt samt inte får några garantier. Men bra när man säljer saker, ibland blir det jackpott 😉Johan Gunverth skrev:
Vissa saker som är särskilt "begärliga" drar ju iväg, men håller man sig till prylar med sansad efterfrågan funkar det utmärkt. Det tråkiga med auktion när man är köpare är tidsaspekten. Det är ingen bra plattform för prylar man behöver "nu". Som säljare slipper man ju dessutom trasslet och hagglandet.Johan Gunverth skrev:
Det som stör mig med alla plattformar är de totalt värdelösa bevakningsfunktionerna. I det närmaste oanvändbara. Mycket störande att de inte lyckas få till en sådan viktig och relativt enkel grej efter flera decennier av utvecklingsarbete...
Väldigt sällan strul med tradera ibland är någon lite seg på betala.
Blocket däremot är helt hopplöst speciellt när det gäller sälja fordon! Jag har sålt en hel del på Blocket och det är nästan alltid strul. Har man skrivit ord som billig, snål och ekonomisk så lockar man till sig alla matt försäljare och fattigt folk som behöver gratis bil!
Folk som heter Jonas på blocket heter sen egentligen Ali när de kommer (inte för att jag har nåt emot utlänningar annars!) men så står de sen på tomten och skrik prutar på bilen 40 min och viftar med sedlar i handen även fast jag vet dem dra! Jag försökte sälja båt i våras, fick betalt för den i juni och den står fortfarande kvar på min tomt! Personen som köpt har inte ens sett den!
Jag har blivit mordhotad eftersom jag inte var hemma när en dåre helt spontant bara åkte hem till mig medans jag var på jobbet! Han hade såklart sett ett annat fordon i bakgrunden och sökt på regnr!
Blocket däremot är helt hopplöst speciellt när det gäller sälja fordon! Jag har sålt en hel del på Blocket och det är nästan alltid strul. Har man skrivit ord som billig, snål och ekonomisk så lockar man till sig alla matt försäljare och fattigt folk som behöver gratis bil!
Folk som heter Jonas på blocket heter sen egentligen Ali när de kommer (inte för att jag har nåt emot utlänningar annars!) men så står de sen på tomten och skrik prutar på bilen 40 min och viftar med sedlar i handen även fast jag vet dem dra! Jag försökte sälja båt i våras, fick betalt för den i juni och den står fortfarande kvar på min tomt! Personen som köpt har inte ens sett den!
Jag har blivit mordhotad eftersom jag inte var hemma när en dåre helt spontant bara åkte hem till mig medans jag var på jobbet! Han hade såklart sett ett annat fordon i bakgrunden och sökt på regnr!
Marketplace känns som lite vilda västern? Visst kan du göra fynd men verkar vara där många oserösa håller till också med stöldgods och kopior. Har rapporterat när jag sett men favebook verkar imte bry sig särskilt mycket att olagliga kopior säljs där ärligt talar... Sen är det väldigt rörigt så orkar imte riktigt med att kika där.
För tio tjugo år aedan tyckte jag tradera var bra men i takt med att de höjde sina avgifter tycker jag plattformen lite är på dekis så den används rätt sällan.
Själv föredrar jag blocket både för köp och sälj fortfarande. Tycker de gör ett gott jobb att försöka hålla sajten ren från oseriösa. När jag själv märkt att någon är bedräglig har de oftast reagerat snabbt vilket jag tycker är skönt. Har själv aldrig peppar peppar blivit blåst där och nog kommer man långt med vanligt förnuft och att "är det för bra att vara sant, är det nog det" t ex genom att undvika köpa från någon med nytt konto eller helt nya produkter utan kvitto som de, citat "vunnit" från jobbet. Sen funkar det bra att söka, med bevakningar etc.
För tio tjugo år aedan tyckte jag tradera var bra men i takt med att de höjde sina avgifter tycker jag plattformen lite är på dekis så den används rätt sällan.
Själv föredrar jag blocket både för köp och sälj fortfarande. Tycker de gör ett gott jobb att försöka hålla sajten ren från oseriösa. När jag själv märkt att någon är bedräglig har de oftast reagerat snabbt vilket jag tycker är skönt. Har själv aldrig peppar peppar blivit blåst där och nog kommer man långt med vanligt förnuft och att "är det för bra att vara sant, är det nog det" t ex genom att undvika köpa från någon med nytt konto eller helt nya produkter utan kvitto som de, citat "vunnit" från jobbet. Sen funkar det bra att söka, med bevakningar etc.
De har höjt pris på blocket också, iaf när man skall sälja fordon. Det blir dyrare ju mer objektet kostar då de har infört en "dynamisk" prissättning som enligt dem skall göra det mer rättvistmaskeradeproggaren skrev:
Marketplace känns som lite vilda västern? Visst kan du göra fynd men verkar vara där många oserösa håller till också med stöldgods och kopior. Har rapporterat när jag sett men favebook verkar imte bry sig särskilt mycket att olagliga kopior säljs där ärligt talar... Sen är det väldigt rörigt så orkar imte riktigt med att kika där.
När det är vanliga grejer så lägger jag helst ut i grannskapsgrupperna på Facebook och alltid med avhämtning. Då slipper jag betala provision samt mecket med att packa paket!
När det är mera udda objekt så blir det Tradera med auktion. Då har man större chans att nå den enda person som ev kan vilja ha grejen. Tradera har förmånliga avtal med fraktfirmorna och det är enkelt att boka. Oftast säljs grejerna för utgångspriset, men har man tur så blir det budgivning och priset kan springa iväg. Provisionen till Tradera är 10 % av försäljningspriset men minst 3 kr så för att inte gå back ska utgångspriset inte sättas under 30kr.
Blocket var det länge sedan jag använde. Retade mig på att annonsen kostade även om grejen inte blev såld!
När det är mera udda objekt så blir det Tradera med auktion. Då har man större chans att nå den enda person som ev kan vilja ha grejen. Tradera har förmånliga avtal med fraktfirmorna och det är enkelt att boka. Oftast säljs grejerna för utgångspriset, men har man tur så blir det budgivning och priset kan springa iväg. Provisionen till Tradera är 10 % av försäljningspriset men minst 3 kr så för att inte gå back ska utgångspriset inte sättas under 30kr.
Blocket var det länge sedan jag använde. Retade mig på att annonsen kostade även om grejen inte blev såld!
De måste ju tjäna pengar på mgt så låter rimligt. Att sälja bil är kanske sitt eget use caseJ J-banan skrev:
Blocket är favoriten men tradera fungerar bra för småsaker.
Blocket har ju många kategorier där annonserna är gratis vilket är trevligt. Lägg till att frakt/betalning mm nu kan skötas genom blocket. Håller all kontakt i meddelandefunktionen tills man kommer överens om annat.
Blocket har ju många kategorier där annonserna är gratis vilket är trevligt. Lägg till att frakt/betalning mm nu kan skötas genom blocket. Håller all kontakt i meddelandefunktionen tills man kommer överens om annat.
Jag försöker i nuläget sälja, blev chockad att det stod 179kr för annons men kostade mig 259kr och jag vet att jag kommer få lägga upp den igen då det är svårt sälja i högre prisklassermaskeradeproggaren skrev:
De måste ju tjäna pengar på mgt så låter rimligt. Att sälja bil är kanske sitt eget use case.. tveksam till att jag någonsin mer kommer sälja bil privat. Det är alldeles för mycket meck, alla ”snabb affär” killar och oseriösa bytesförslag. Värt de x kronor att byta in bilen eller sälja den via auktion tror jag.
När jag sålde bil senast var för ca 2 år sedan, också i den lite högre prisklassen. Kollade begpriserna och la mig lite under billigaste och tänkte den säljer jag inom en vecka eftersom populär modell och fint skick. Nope. Under en månad bara oseriösa bud.J J-banan skrev:
Slutade med att jag bytte in den. Kollade för skojs skull och såg att det dröjde typ 6mån innan de fick den såld. Man undrar hur denna business kan vara lönsam med all denna kapitalbindning…
Tradera är ju fantastiskt att sälja verktyg med. Framförallt av lite bättre märken. Får ju orimligt bra betalt och superenkelt att skicka.
Sålde tex en trasig mirka Slipmaskin för dyra 2000kr när en ny kostar drygt 5kkr. Då behöll jag systainern samt tillbehören.
Sålde en makita sänksåg som var sne för 2500kr när jag hade köpt en ny batteri för knappa 3000kr.
Sålde tex en trasig mirka Slipmaskin för dyra 2000kr när en ny kostar drygt 5kkr. Då behöll jag systainern samt tillbehören.
Sålde en makita sänksåg som var sne för 2500kr när jag hade köpt en ny batteri för knappa 3000kr.
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Lidl verktyg denna vecka.
Hur justera klingan på en Makita 2704
Verktyg, Maskiner & Fordon