16 182 läst · 79 svar
16k läst
79 svar
”Blocket vs Tradera vs Marketplace vs Byggahus”
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 469 inlägg
Konstigt, jag har kunnat förnya på Blocket utan att behöva ändra någotA A-Man_08 skrev:Upplever det som mer och mer svårsålt på tradera pga höga fraktkostnader, det är svårt att sälja många saker som kostar under 200kr när frakten går på 59kr eller mer.
Det kostar lika mycket att skicka upp till 5kg på blocket mot traderas 3kg.
Provisionen tradera
10% eller upp till 200kr är en för hög avgift, säljer man tex en dator för 2000kr så försvinner 200kr i avgift.
Det är inte alltid värt tiden då kan man lägga den på blocket eller marketplace.
Blocket har en sak jag stör mig på det är att det inte finns något fält att ange telefonnummer det borde vara frivilligt.
Men framförallt är när annonser går ut, man får ett mail om att annonsen gått ut och vill man förnya så måste man lägga in allt igen.
2025 och blocket har ingen knapp där man bara kan förnya trots att måste ha en profil där man loggar in.
Det gör det omständigt och kanske resulterar i att man inte annonserar igen.
Marketplace är enkelt annonseramen av någon anledning svårt att söka på filter som köpare , tex årsmodell på en bil och län samt prissortering det är något med sidan.
Hur bär du dig åt för att sälja på e-bay? Jag har tillbringat massor av tid på att få det att fungera. Första stötestenen blev att fraktkostnaden var beräknad på att Tyskland var utgångslandet. Gick inte att ändra. Andra stötestenen var att mitt bankkonto inte accepterades. Efter mycket om och men fick jag kontakt med en kundtjänstperson som bekräftade att dessa parametrar inte gick att ändra. Har handlat på ebay betalat via paypal och det har gått bra, men inte att sälja, tydligen…andreascarlsson skrev:
Mina två cent:
Marketplace säljer tyvärr lättare än Blocket. Har haft ute ett gäng grejer senaste halvåret och säljtakten är betydligt snabbare på Marketplace.
Angående de där förbannade botarna så har jag börjat med följande text på mina annonser:
Inte en enda bot efter det.![]()
Tradera funkar bra, men det är ju lottdragning om man får bra betalt eller inte.
Har sålt mycket på eBay genom åren också, och där blir det oftast bäst betalt, men det är ju ett jäkla meck att skicka långt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 469 inlägg
Något som stör otroligt mycket är när auktioner avslutas med "reservationspris ej uppnått"
Det är bara slöseri med folks tid att sätta ut något för 1 kr om man inte är villig att sälja till ett visst pris.
Vad är syftet med dessa auktioner?
Det är bara slöseri med folks tid att sätta ut något för 1 kr om man inte är villig att sälja till ett visst pris.
Vad är syftet med dessa auktioner?
Fast det är väl just när någon är "villig att sälja till ett visst pris" som det där händer. Alternativet är ju att sälja till vilket pris som helst.A A-Man_08 skrev:
Jag kan hålla med om att det är trams, men det är väldigt vanligt att första bud inte är styrt, men att det ligger ett (oftast dolt) reservationspris. Ingen aning om varför det blivit så, men det är väl det vanliga för Klaravik och andra som säljer konkurser och liknande.
Finns en subtil skillnad och det är att säljaren kan välja att sälja under reservationspriset.Stefan N skrev:
Kan dock tycka att det vore snyggare med budstart på reservationspriset och en möjlighet att lägga "skambud".
Antar att de som sätter ett reservationspris som avsevärt avviker från budstarten tror sig vinna något på att falskeligen förespegla att det föreligger en fyndchans. Frågan är hur många fyndare som är beredda att bjuda upp till reservationspriset, och hur ett stort antal bud påverkar intresset för nya budgivare? Själv är jag väldigt tveksam - många bud är ett dåligt tecken för mig.
Jamen, det är ju lite av Traderas affärsidé att få säljaren att betala för diverse extratjänster såsom ”reservationspris” eller ”ökad synlighet”. Det är Tradera som ger rådet att sätta priset 1 kr för att locka budgivare! Säljaren riskerar att hamna i fällan av att ha betalt för en massa extratjäster och sedan ändå inte få sin grej såld. Eller till slut sälja till ett så lågt pris så att inte ens kostnaden för extratjänsterna täcks.A A-Man_08 skrev: