16 487 läst · 79 svar
16k läst
79 svar
”Blocket vs Tradera vs Marketplace vs Byggahus”
Jag tycker det är intressant att en sajt slutet 2024 har en sökfunktion som är lika urusla som sökmotorerna var för 20år sedan. Inte blir det bättre. Det gör att Marketplace går bort. Det blir inte roligt.
Korkade människor? Det finns på alla annonsplatser
Korkade människor? Det finns på alla annonsplatser
Snarare tvärt om de som åkt långt vill sällan åka hem tomhänta..+ som säljareRabbithole skrev:
Jag har inte sålt saker på evigheter men om jag är intresserad av något på distans kan jag tänka mig att skicka ett bud. Jag förstår av många inlägg att det är en grund för lurendrejeri men jag är inte med på hur? Vad ska jag undvika?
Buden brukar oftast vara så att man då ska betala en försäkring eller deposition, sen ska man få pengarna för varan och depositionen av budet. Det kan även vara så att de bara vill komma åt ens uppgifter, typ kortuppgifter som ska fyllas i något formulär.Z z_bumbi skrev:
Enklast är bara att syna bluffen och säga att de är välkomna att skicka sitt bud och de får varan med sig om man får pengarna och samtidigt vara tydlig med att man själv inte kommer att betala några avgifter eller försäkringar. Då slutar de snabbt att skriva tillbaka.
Blocket - - - - -
Deras sk säkerhetstjänst är ett enda stort skämt, en stor bluff. Dom gör INTE ETT SKIT för att få fast bedragare, trots att man har i princip allt dom behöver för att se till att man kommer i kontakt med bedragaren och kan sätta dit dom.
Marketplace - - - -
Skänkes översållas av massa miffon som tycker det är roligt att anmäla intresse för att fä varan som skänkes, speciellt roligt verkar det vara att använda arabiska namn när man kör sina "pranks" ... jävla idioter är vad dom är, vad är det för roligt med falsk budgivning 😡
Och anmälningsfunktionen är typ som Blockets, ett jävla stort skämt, dom gör INGENTING!
Tradera + + + +
Det är dom enda som tar säkerhet på allvar, dom enda som tar begreppet kundtjänst på allvar. Det är här som seriösa säljarna och köparna finns.
Deras sk säkerhetstjänst är ett enda stort skämt, en stor bluff. Dom gör INTE ETT SKIT för att få fast bedragare, trots att man har i princip allt dom behöver för att se till att man kommer i kontakt med bedragaren och kan sätta dit dom.
Marketplace - - - -
Skänkes översållas av massa miffon som tycker det är roligt att anmäla intresse för att fä varan som skänkes, speciellt roligt verkar det vara att använda arabiska namn när man kör sina "pranks" ... jävla idioter är vad dom är, vad är det för roligt med falsk budgivning 😡
Och anmälningsfunktionen är typ som Blockets, ett jävla stort skämt, dom gör INGENTING!
Tradera + + + +
Det är dom enda som tar säkerhet på allvar, dom enda som tar begreppet kundtjänst på allvar. Det är här som seriösa säljarna och köparna finns.
Tack för svar. Jag har faktiskt undrat ett tag då mycket varken ör i närområdet eller lönar sig att frakta.Walle85 skrev:
Buden brukar oftast vara så att man då ska betala en försäkring eller deposition, sen ska man få pengarna för varan och depositionen av budet. Det kan även vara så att de bara vill komma åt ens uppgifter, typ kortuppgifter som ska fyllas i något formulär.
Enklast är bara att syna bluffen och säga att de är välkomna att skicka sitt bud och de får varan med sig om man får pengarna och samtidigt vara tydlig med att man själv inte kommer att betala några avgifter eller försäkringar. Då slutar de snabbt att skriva tillbaka.
En kul grej var när jag hade annons om piano skänkes. Fick flera förslag från folk som ville skicka ett bud med pengarna och sedan skulle jag lämna ”varan” till budet. Jag svarade att budet hemskt gärna fick hämt ”varan” gratis! Ingen nappade!Walle85 skrev:
Buden brukar oftast vara så att man då ska betala en försäkring eller deposition, sen ska man få pengarna för varan och depositionen av budet. Det kan även vara så att de bara vill komma åt ens uppgifter, typ kortuppgifter som ska fyllas i något formulär.
Det får man väl? Det är i alla fall många som har det! Vilket ibland är rätt irriterande, när de lagt ut t ex annons med "klassisk eftertraktad retromöbel", "vanlig möbel" och "IKEA-pryl" i samma annons, och första bilden är på "eftertraktad retromöbel", och rubrik "Eftertraktad retromöbel, möbel, mm" och så är priset som visas det på "IKEA-prylen"... Grejen man först ser, och som får en att klicka på annonsen, kostar 100 ggr mer.O olofh skrev:
En annan vanlig grej är de som inte vet hur mycket de vill ha betalt, och skriver "123456" vilket gör att varan verkar kosta över 123 000 i stället för rimliga 500 och blir bortsorterad om man gallrar eller sorterar efter pris, fast det krånglar väl mer till det för säljaren själv som missar tänkbara köpare.
Medlem
· Västra Götaland
· 649 inlägg
Mina två cent:
Marketplace säljer tyvärr lättare än Blocket. Har haft ute ett gäng grejer senaste halvåret och säljtakten är betydligt snabbare på Marketplace.
Angående de där förbannade botarna så har jag börjat med följande text på mina annonser:
Tradera funkar bra, men det är ju lottdragning om man får bra betalt eller inte.
Har sålt mycket på eBay genom åren också, och där blir det oftast bäst betalt, men det är ju ett jäkla meck att skicka långt.
Marketplace säljer tyvärr lättare än Blocket. Har haft ute ett gäng grejer senaste halvåret och säljtakten är betydligt snabbare på Marketplace.
Angående de där förbannade botarna så har jag börjat med följande text på mina annonser:
Inte en enda bot efter det.
Tradera funkar bra, men det är ju lottdragning om man får bra betalt eller inte.
Har sålt mycket på eBay genom åren också, och där blir det oftast bäst betalt, men det är ju ett jäkla meck att skicka långt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Vi säljer en tomt åt svärfar och har lagt den på Blocket. Direkt kommer bedragarna:
- Kan du skicka varan? Jag ordnar allt med Postnord och så.
- Skall bara kolla med Tjörns kommun om jag får gräva upp den. Hur många kubik mjäl har du plats för? Det blir nog 50 långtradare och du får stå fär frakten. 😄
Ridå.
- Kan du skicka varan? Jag ordnar allt med Postnord och så.
- Skall bara kolla med Tjörns kommun om jag får gräva upp den. Hur många kubik mjäl har du plats för? Det blir nog 50 långtradare och du får stå fär frakten. 😄
Ridå.
Upplever det som mer och mer svårsålt på tradera pga höga fraktkostnader, det är svårt att sälja många saker som kostar under 200kr när frakten går på 59kr eller mer.
Det kostar lika mycket att skicka upp till 5kg på blocket mot traderas 3kg.
Provisionen tradera
10% eller upp till 200kr är en för hög avgift, säljer man tex en dator för 2000kr så försvinner 200kr i avgift.
Det är inte alltid värt tiden då kan man lägga den på blocket eller marketplace.
Blocket har en sak jag stör mig på det är att det inte finns något fält att ange telefonnummer det borde vara frivilligt.
Men framförallt är när annonser går ut, man får ett mail om att annonsen gått ut och vill man förnya så måste man lägga in allt igen.
2025 och blocket har ingen knapp där man bara kan förnya trots att måste ha en profil där man loggar in.
Det gör det omständigt och kanske resulterar i att man inte annonserar igen.
Marketplace är enkelt annonseramen av någon anledning svårt att söka på filter som köpare , tex årsmodell på en bil och län samt prissortering det är något med sidan.
Det kostar lika mycket att skicka upp till 5kg på blocket mot traderas 3kg.
Provisionen tradera
10% eller upp till 200kr är en för hög avgift, säljer man tex en dator för 2000kr så försvinner 200kr i avgift.
Det är inte alltid värt tiden då kan man lägga den på blocket eller marketplace.
Blocket har en sak jag stör mig på det är att det inte finns något fält att ange telefonnummer det borde vara frivilligt.
Men framförallt är när annonser går ut, man får ett mail om att annonsen gått ut och vill man förnya så måste man lägga in allt igen.
2025 och blocket har ingen knapp där man bara kan förnya trots att måste ha en profil där man loggar in.
Det gör det omständigt och kanske resulterar i att man inte annonserar igen.
Marketplace är enkelt annonseramen av någon anledning svårt att söka på filter som köpare , tex årsmodell på en bil och län samt prissortering det är något med sidan.