16 182 läst · 79 svar
16k läst
79 svar
”Blocket vs Tradera vs Marketplace vs Byggahus”
Jag har handlat endel på auktioner. När jag ser ”Reservationspris ej uppnått” på vilken auktion det än gäller, så orkar jag varken bjuda, lägga som favorit, eller lägga in i någon kalender, jag hoppar helt enkelt över den helt. Så, åtminstone vissa budgivare tappar de på detta sätt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 469 inlägg
Känns som billigast på blocket ofta är reservationspris
Antagligen vill säljarna få igång budgivningen (?)A A-Man_08 skrev:
Även om det ligger under res.pris så tickar buden uppåt mot res.priset, och det är väl ett slags budkrig säljaren vill uppnå, där ingen vill ge sej
Alla auktioner jag varit på sätter reservationspris på vissa varor. Där styr utroparen första budförslaget men de har inget intresse av att mjölka fram bud genom att senare lägga sig mycket lågt i förhållande till reservationen. Tid är pengar och intresset hos publiken blir lägre om de envisas. Det sålde inte på en föreslagen nivå brukar mötas av en hel del irritation.
Vad gäller nätet
Att t ex sätta utgång 200 när man har reservationspris på 250 känns inte helt orimligt om man tror man får bättre bud/inte vet värdet. Om man sedan sätter ut det igen med samma villkor så behöver man tänka över prissättningen..
Att sätta 1 kr och inte nå reserverat pris på många gånger över det blir en automatisk "svartlistning" från min sida om jag råkar ut för det. Att sätta ut något för en krona när avgifterna är så höga känns inte heller som en bra strategi oavsett vilka faktorer man räknar in.
Sätter jag ut något själv i framtiden så lägger jag inte reservationspris och vet jag inte värdet så får jag chansa. Tradera är inte riktigt läge att göra fynd på längre utan prisnivån på mer vanliga föremål visar skapligt vad värdet är. Om någon sedan gör ett fynd på vad jag ändå var beredd att sälja den för så bra för dem. Gissningsvis ökar antalet bud på ev framtida försäljningar.
Vad gäller nätet
Att t ex sätta utgång 200 när man har reservationspris på 250 känns inte helt orimligt om man tror man får bättre bud/inte vet värdet. Om man sedan sätter ut det igen med samma villkor så behöver man tänka över prissättningen..
Att sätta 1 kr och inte nå reserverat pris på många gånger över det blir en automatisk "svartlistning" från min sida om jag råkar ut för det. Att sätta ut något för en krona när avgifterna är så höga känns inte heller som en bra strategi oavsett vilka faktorer man räknar in.
Sätter jag ut något själv i framtiden så lägger jag inte reservationspris och vet jag inte värdet så får jag chansa. Tradera är inte riktigt läge att göra fynd på längre utan prisnivån på mer vanliga föremål visar skapligt vad värdet är. Om någon sedan gör ett fynd på vad jag ändå var beredd att sälja den för så bra för dem. Gissningsvis ökar antalet bud på ev framtida försäljningar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenheter av Blockets tjänster (bygglovsritningar)
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Vart säljer man villaolja? Blocket och Tradera nekar min annons.
Olja & El -
Makita, paket vs Tradera-import?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Golvslipning i Stockholm? (Blocket?)
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Finjas Ergothermblock vs H+H Celcons CelBlocket?
Stenhus