13 637 läst · 55 svar
14k läst
55 svar
”Blocket vs Tradera vs Marketplace vs Byggahus”
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 973 inlägg
”Quod erat demonstrandum”O Octavianus skrev:Tradera är ju fantastiskt att sälja verktyg med. Framförallt av lite bättre märken. Får ju orimligt bra betalt och superenkelt att skicka.
Sålde tex en trasig mirka Slipmaskin för dyra 2000kr när en ny kostar drygt 5kkr. Då behöll jag systainern samt tillbehören.
Sålde en makita sänksåg som var sne för 2500kr när jag hade köpt en ny batteri för knappa 3000kr.
Tradera är helt klart säljarens marknad.
Har sålt en del småsaker, legat i lådorna och även en del möbler och kläder, saker som egentligen brukar slängas.
Dom stora utgifter som gör att det inte är lönt att köpa eller sälja är annonsavgifter och frakt.
Det är märkligt att det ska kosta 18kr 2024 att skicka 50 gram för en privatperson.
Det skilljer sig också rätt mycket i fraktavgifter det är billigare att skicka med blocket än tradera i ett visst spann.
Tradera tar även ut en provision på 10% max 200kr vilket är rätt mycket om man tex köper en vara och sälja den igen pga den inte motsvarar ens förväntningar.
Dock har tradera ett bra system att man kan välja när man vill få pengarna utbetalda bra när man säljer saker för under 50kr.
Blocket dock en irriterande grej och det är att man inte lätt kan förnya sina annonser, man får ett mail och måste lägga in allt igen en fördel är att det är kostnadsfritt.
Facebook marketplace är jobbigt med alla spam som trycker finns den här varan kvar" vill sedan att man ska ange sitt telefonnummer så dom kan boka en frakt (trots att dom är köpare).
Förut var det feddex som ska komma och hämta vara nu är det postnord.
När man ber om deras telefonnummer så blir det tyst.
Fördelen är att det går att nå ut till folk lokal, många vill köpa nära sålde en dator som legat på blocket i 3 månader, då tittade personen även på mina andra annonser och erbjöd ett rimligt pris för både dator och duschdraperiet jag hade ute.
Personen bodde på gångavstånd, jag ägnade lite tid åt att skapa ett konto på datorn visade Libreoffice, kopplade upp den mot mobilen så köparen kunde testa, känns bra att köparen får se att det funkar innan köp.
Och jag vart av med dator och duschdraperiet som legat i källaren.
Även lokala facebookgrupper är bra.
Dom stora utgifter som gör att det inte är lönt att köpa eller sälja är annonsavgifter och frakt.
Det är märkligt att det ska kosta 18kr 2024 att skicka 50 gram för en privatperson.
Det skilljer sig också rätt mycket i fraktavgifter det är billigare att skicka med blocket än tradera i ett visst spann.
Tradera tar även ut en provision på 10% max 200kr vilket är rätt mycket om man tex köper en vara och sälja den igen pga den inte motsvarar ens förväntningar.
Dock har tradera ett bra system att man kan välja när man vill få pengarna utbetalda bra när man säljer saker för under 50kr.
Blocket dock en irriterande grej och det är att man inte lätt kan förnya sina annonser, man får ett mail och måste lägga in allt igen en fördel är att det är kostnadsfritt.
Facebook marketplace är jobbigt med alla spam som trycker finns den här varan kvar" vill sedan att man ska ange sitt telefonnummer så dom kan boka en frakt (trots att dom är köpare).
Förut var det feddex som ska komma och hämta vara nu är det postnord.
När man ber om deras telefonnummer så blir det tyst.
Fördelen är att det går att nå ut till folk lokal, många vill köpa nära sålde en dator som legat på blocket i 3 månader, då tittade personen även på mina andra annonser och erbjöd ett rimligt pris för både dator och duschdraperiet jag hade ute.
Personen bodde på gångavstånd, jag ägnade lite tid åt att skapa ett konto på datorn visade Libreoffice, kopplade upp den mot mobilen så köparen kunde testa, känns bra att köparen får se att det funkar innan köp.
Och jag vart av med dator och duschdraperiet som legat i källaren.
Även lokala facebookgrupper är bra.
Bortsett från att det finns en "köp nu"-funktion, så ligger det ju i auktionformatets natur att det inte går att "snuva" andra spekulanter på ett fynd genom att vara först.Johan Gunverth skrev:
Det värsta jag vet är dock när säljare försöker ordna någon sorts auktion på Blocket.
- Hej, jag köper gärna din grej
- Okej, vad är ditt bud?
- Bud? Priset var väl 5 000 kr?
- Nä, men jag har bud på 8 000 kr nu...
Osv.
De borde däremot ha en sån funktion på blocket där man ser direkt i annonsen högst bjudna pris under begärt pris så man slipper alla sista pris, snabb affär osvC cpalm skrev:Bortsett från att det finns en "köp nu"-funktion, så ligger det ju i auktionformatets natur att det inte går att "snuva" andra spekulanter på ett fynd genom att vara först.
Det värsta jag vet är dock när säljare försöker ordna någon sorts auktion på Blocket.
- Hej, jag köper gärna din grej
- Okej, vad är ditt bud?
- Bud? Priset var väl 5 000 kr?
- Nä, men jag har bud på 8 000 kr nu...
Osv.
Jo precis. Men det är ju inte bara det, utan man vet ju inte heller om säljaren bara hittar på bud. Vem förmedlar till spekulanterna när ett nytt bud inkommit, när avslutas budgivningen, vad är säljarens egentliga "reservationspris", osv.? Utöver det faktum att man inte förväntar sig budgivning om det inte står något om budgivning. Allt det där som en dedikerad auktionssajt löser.J J-banan skrev:
Man sparar ju
Man sparar ju tiotusentals kronor på att köpa (och sälja vidare) begagnade barnprylar. Men jag skulle inte orka skicka eller pröjsa för frakt, säljer hellre billigt lokalt.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Brukar slussa det vidare till bekanta om det finns behov. Och vissa saker åker till second hand och andra tippen. Lite blandat om det är värt.Alfredo skrev:
Känns bra om sakerna kommer till användning iallafall Så bara det kan vara värt "besväret"
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 973 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 973 inlägg
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Lidl verktyg denna vecka.
Hur justera klingan på en Makita 2704
Verktyg, Maskiner & Fordon