45 982 läst · 90 svar
46k läst
90 svar
Blåst och hotad av städfirma, hur gör jag?
Du anser att jobbet inte är slutfört, så hänvisa till det. Om du anlitar ny firma som gör klart kan de kanske intyga att det inte var slutfört eller bra gjort av den första firman.A albinviggen skrev:
Jobbigt läge, handlar det om 2k hade jag alla dagar i veckan betalat och gått vidare, hittar du ingen annan städfirma, ta en semesterdag o städa själv. 50kvm är hanterbart - dom hade ju dammsugit lite iallafall o annat. Tråkigt med de trasiga grejerna dock, det får man väl ta med köparna och göra ngn deal. Känns inte som en firma man vill trassla med i månader efteråt, även om du såklart inte borde behöva betala och stå för de trasiga sakerna 😨
Fast börjar inte folk ta strid fortsätter de att blåsa folk på dessa mindre summor. Dessa så kallade företagare borde få näringsförbud för gott.fredri_k skrev:
Jobbigt läge, handlar det om 2k hade jag alla dagar i veckan betalat och gått vidare, hittar du ingen annan städfirma, ta en semesterdag o städa själv. 50kvm är hanterbart - dom hade ju dammsugit lite iallafall o annat. Tråkigt med de trasiga grejerna dock, det får man väl ta med köparna och göra ngn deal. Känns inte som en firma man vill trassla med i månader efteråt, även om du såklart inte borde behöva betala och stå för de trasiga sakerna 😨
Det handlar om 2000kr. Betala och köp dej fri från bekymmer. Du vet inte vad du kan råka ut för och jag tror inte att de bryr sig om lagar och avtal. Det är tyvärr den verklighet vi lever i. Du får göra som hundarna, kan du inte äta eller sätta på det, så pissa på det och gå vidareA albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Hur gör jag? Vad har jag rätt till? Kan jag ta hjälp av konsumenttjänstlagen?
Håll inne betalningen Men fråga din bank hur det ska gå till Troligt får du betala in på något konto så du kan visa att pengar finns Men Banken håller dom tills Du är nöjd med vad du får betala för.Och min vän Läs vad Du skriver på nästa gång .Och deras hot ska du spela in och sedan kontakta Polisen. Man får lust arr ta med mig grabbar och ta ett snack öga mot öga mot dom XXX Lycka till Sommarn kommer i år medA albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Deponera pengar kan man bara göra i speciella fall (t ex hyrestvist eller medan man överklagar en dom), inte för vanliga bestridda fordringar. Finns heller ingen anledning.ZappoKnight skrev:
Håll inne betalningen Men fråga din bank hur det ska gå till Troligt får du betala in på något konto så du kan visa att pengar finns Men Banken håller dom tills Du är nöjd med vad du får betala för.Och min vän Läs vad Du skriver på nästa gång .Och deras hot ska du spela in och sedan kontakta Polisen. Man får lust arr ta med mig grabbar och ta ett snack öga mot öga mot dom XXX Lycka till Sommarn kommer i år med
/M
Du har ju skrivit under ett avtal som säger att du ska betala i förskott, så det borde du gjort.A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Nu till min fråga:
Jag antar att reklamation inte nämns i avtalet...Så det är nog bara att betala och gå vidare. Lärpengar.
Du är ju i underläge, eftersom du är privat och köper något från ett företag. Men TROR inte det är en framkomlig väg, då du skrivit under. Däremot kan en anmälan från dig leda till att företaget inte får ha den skrivningen i kontrakt med privatpersoner...
Reklamation behöver inte avtalas särskilt, det räcker med lagstiftningen som finns, den gäller självklart i TS' fall.T Tant62 skrev:Du har ju skrivit under ett avtal som säger att du ska betala i förskott, så det borde du gjort.
Jag antar att reklamation inte nämns i avtalet...Så det är nog bara att betala och gå vidare. Lärpengar.
Du är ju i underläge, eftersom du är privat och köper något från ett företag. Men TROR inte det är en framkomlig väg, då du skrivit under. Däremot kan en anmälan från dig leda till att företaget inte får ha den skrivningen i kontrakt med privatpersoner...
Lagstiftningen är stark till konsumentens fördel, så skyddet är starkt jämfört med när företag gör affärer ihop.
Man får inte en seriös flyttstädning av en tvårummare för 2000 kr.
Här är dessutom med all säkerhet ingen RUT inblandad.
Är det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.
Bra att så många erfarna i tråden tydliggjorde det innan mitt inlägg.
Här är dessutom med all säkerhet ingen RUT inblandad.
Är det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.
Bra att så många erfarna i tråden tydliggjorde det innan mitt inlägg.