45 814 läst · 90 svar
46k läst
90 svar
Blåst och hotad av städfirma, hur gör jag?
..Och gissningsvis baserat på vad som framkommit om företaget i fråga så beror deras problem på att andra blåsta kunder har anmält detta till swish, och dom har därmed blivit avstängda.A albinviggen skrev:
Därför försökte dom lösa det hela på något annat sätt, vilket är bra för dej, i synnerhet om du hinner stoppa transaktionen.
Det kan dom ju försöka hävda i tinget om dom mot förmodan tar det hela vägen dit.A albinviggen skrev:
Då hävdar du ju bara att eftersom dom har haft sönder saker vågade du inte släppa in dom igen, och hänvisar dessutom till andra missnöjda kunder osv.
Dom kan ju skicka det till inkasso, men inget seriöst inkassobolag tar i det när det finns en tvist.A albinviggen skrev:
Risken är ju isåfall att dom hyr några busar för att skrämma dej att betala, men sannolikheten känns ganska låg för en såpass liten summa.
..Men som andra sagt, det ENKLASTE är ju att betala och gå vidare, men rätt sak är ju att vägra och låta dom ta det till tinget om dom törs.
Betala inget!Låt dem skickade till inkasso och Kronofogden, dokumentera allt, bilder även på skadorna. Skicka det till Inkasso bolaget, (oseriösa bolag brukar ha ett eget inkasso bolag) går det Kronofogden bifogar du dokumentationen till Kronofogden. Det händer absolut inget, Kronofogden tar kontakt med företaget som får förklara sig. Ta även kontakt med Konsumentverket för mer råd!A albinviggen skrev:
Att kräva 100% förskott är ett sätt att försöka kringgå konsumenttjänstlagen. Som tur är har du ändå inte betalt och har motfordringar på mer än så pga skadorna. Du har dessutom alltid rätt att innehålla en del av betalningen om tjänsten inte är korrekt utförd. Det har även framkommit att detta är ett blufföretag.
Så: bestrid kravet skriftligen. Skriv att du även kommer bestrida ev. inkassokrav. Kanske får du en del arga mail/SMS men de lär aldrig driva ett sådant case till Tingsrätten.
Så: bestrid kravet skriftligen. Skriv att du även kommer bestrida ev. inkassokrav. Kanske får du en del arga mail/SMS men de lär aldrig driva ett sådant case till Tingsrätten.
Skriver att de fullbordade den. Det måste k så fall vara för annat jobb då städningen inte är fullbordad...A albinviggen skrev:Förfallodatum: 2025-03-01 (samma dag som fakturan skickades ut)
Hej!
Vi önskar att informera er om att nedanstående faktura avser er tjänst som fullbordades den 2025-03-01. Den bifogade fakturan innehåller detaljerade specifikationer och återfinns i detta e-postmeddelande för er granskning och behandling.
Observera att betalningen ska vara oss tillhanda innan den 2025-03-01.
Du har ju alltid rätt att bestrida en faktura.A albinviggen skrev:
Och du säger ju det själv egentligen, betalning innan tjänat utförst.
Men eftersom ingen tjänst har utförts än så kan du ju avbryta överföringen.
För jag antar att avtaalet omfattade fler moment än dammsugning och att förstöra en hylla.
Tänker att du absolut inte ska betala innan du ser att de städat godkänt av dig.A albinviggen skrev:Hittade en firma som låg nära och gjorde inte tillräcklig research... Såg också alla omdömen, men tyvärr för sent. Många som rapporterat i svarta listan här på siten också.
Lätt att vara efterklok... Frågan är hur jag löser det nu. När jag nämnde att jag ville stoppa betalningen blev stämningen väldigt hotfull. De säger också att det läggs på (väldigt hög) dröjsmålsränta för varje dag. Vilka rättigheter har jag?
Såna skitfirmor har inte tid att bråka tror jag.
Säg helt enkelt annars att du annullerar uppdraget och välj annan firma. Det värsta du kan göra är ge dem pengar, då blir du bara en i raden de lyckats blåsa tyvärr…
Men hur kan man ens gå med på dessa villkor. Det skriker ju oseriöst lång väg.A albinviggen skrev:Enligt offerten skulle betalning ske via Swish.
De hade oturligt nog ”problem” med Swish och jag blev ombedd att betala till bankgiro på en faktura som skickades till mig under tiden arbetet pågick. En printscreen togs för att de skulle slutföra arbetet.
Det rör sig inte om stora belopp (ca 2000kr) men av princip känns det olustigt att betala för en icke utförd tjänst till ett företag som dessutom orsakat skador (till ett högre värde) på egendom.
Allt är ju bra med RUT inga svartjobb och bara ärliga företag, det var ju det som var meningen med RUT.A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Hur gör jag? Vad har jag rätt till? Kan jag ta hjälp av konsumenttjänstlagen?
Generellt så tycker jag att "flyttstädning" är ett elände. Köparen kan väl själv ta hand om eventuell städning. Nu är det upp till nitiska köpare som ser fel överallt. I andra icke Nordiska länder har jag inte hört talas om det.A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Hur gör jag? Vad har jag rätt till? Kan jag ta hjälp av konsumenttjänstlagen?
Är summan ”bara” ca 2000 kr så hade jag betalat och varit av med det problemet.
Sen hade jag inte gjort om det misstaget fler gånger!
Surt att betala för nåt man inte fått valuta för men i dagens Sverige vill man inte skaffa sig ”ovänner” för 2000 kr. Vem vet vilka vidare kontakter dessa har för att hota och driva in sina skulder?
Sen hade jag inte gjort om det misstaget fler gånger!
Surt att betala för nåt man inte fått valuta för men i dagens Sverige vill man inte skaffa sig ”ovänner” för 2000 kr. Vem vet vilka vidare kontakter dessa har för att hota och driva in sina skulder?
Utan någon angiven tid inom vilket arbetet ska slutföras är det eventuellt ett oskäligt avtal.A albinviggen skrev:
Uppdraget är f.ö. inte slutfört innan beställaren har godkänt det, så det bara för beställaren att vänta med betalningen tills det är dags att godkänna. Se bara till att swischbetalningen går iväg innan man yttrar de magiska orden "det ser bra ut".
För mig skulle det vara mest värt att ge skumraskfirman en näsknäpp.W Wahlka skrev:
Jag skulle förvisso inte sätta mig i en situation som TS eftersom jag aldrig går med på förskottsbetalning när det gäller hantverkstjänster, men jag kan inte heller garantera att jag inte skulle kunna råka ut för ett skurkbolag.
Betalning mot faktura gäller för mig. För riktigt stora jobb är det OK med betalning mot delfaktura, men det ska vara noga specificerat i offerten vilka delmoment som ska utföras innan de faktureras.
Det får inte läggas på "väldigt hög dröjsmålsränta", det strider mot räntelagen och är straffbart. Räntan ska vara skälig.A albinviggen skrev:Hittade en firma som låg nära och gjorde inte tillräcklig research... Såg också alla omdömen, men tyvärr för sent. Många som rapporterat i svarta listan här på siten också.
Lätt att vara efterklok... Frågan är hur jag löser det nu. När jag nämnde att jag ville stoppa betalningen blev stämningen väldigt hotfull. De säger också att det läggs på (väldigt hög) dröjsmålsränta för varje dag. Vilka rättigheter har jag?
Företaget har rätt att ta ut en dröjsmålsränta om referensränta + 8 procentenheter. Riksbankens referensränta är för närvarande 3 procent, så max dröjsmålsränta blir 11 procent.
Om din skuld är 2000 så blir årsräntan 220 kr eller 60 öre per dag från förfallodatum.