46 355 läst · 90 svar
46k läst
90 svar
Blåst och hotad av städfirma, hur gör jag?
Nej, inget nytt avtal har signerats om det är det du menar.K kniv skrev:Du svarar fortfarande inte på frågorna.
Har betalningsvillkoren ändrats något iom fakturan som skulle betalas via BG istället för Swish som avtalat?
Och du ska fortfarande betala innan slutfört arbete enligt avtalet. Har ni kommit överens om förskottsbetalning istället? Om inte är det ju bara avbryta överföringen. Arbetet har ju varken slutförts eller gjorts korrekt.
Under ett telefonsamtal uppgavs att Swish låg nere för dem och därför ombads jag att betala med bankgiro och bekräfta med skärmdump.
Betyget på Trustpilot är 1,3 vilket säger det mesta.Ulltand skrev:
https://se.trustpilot.com/review/stadjatten.se
Egentligen kan du vänta till att du får ett formellt krav men om det gör dig lugnare bestrider du skriftligt (spara kopia på mail eller sms) ”detta och alla framtida krav från företaget”. Skriv bara kort ”ingen tjänst har levererats” eller liknande. Får du ett krav från ett inkassobolag bestrider du det med exakt samma meddelande. För att du ska bli betalningsskyldig måste kravet fastställas av tingsrätten, men med största sannolikhet kommer det aldrig dit - dessa företag tjänar pengar på att människor blir rädda och betalar för att slippa problem.A albinviggen skrev:
Nej, man kan ingå överenskommelser på många olika sätt och inte bara signerade avtal.A albinviggen skrev:
Du har fortfarande inte besvarat vad fakturan har för betalningsvillkor. Dessa torde gälla framför avtalet iom att fakturan är nyare
Stoppa genast betalöningen, om det inte är försent. Sedan bestrid varje krav de skickar.
Skadorna de orsakat skall du nog inte räkna med att få ersättning för. Det kommer att vara alltför struligt att få rätt även om du har rätt. Men vi får hopps att du fotograferat skadorna, och om möjligt den dåliga städningen.
De kommer säkert att agera hotfullt, men det är väldigt låg sannolikhet att de faktiskt går till domstol för att få betalt.
Sedan är det väl en lärdom för andra som läser här att inte anlita den firman. Men också att ALDRIG acceptera förskottsbetalning.
Skadorna de orsakat skall du nog inte räkna med att få ersättning för. Det kommer att vara alltför struligt att få rätt även om du har rätt. Men vi får hopps att du fotograferat skadorna, och om möjligt den dåliga städningen.
De kommer säkert att agera hotfullt, men det är väldigt låg sannolikhet att de faktiskt går till domstol för att få betalt.
Sedan är det väl en lärdom för andra som läser här att inte anlita den firman. Men också att ALDRIG acceptera förskottsbetalning.
Förfallodatum: 2025-03-01 (samma dag som fakturan skickades ut)K kniv skrev:
Hej!
Vi önskar att informera er om att nedanstående faktura avser er tjänst som fullbordades den 2025-03-01. Den bifogade fakturan innehåller detaljerade specifikationer och återfinns i detta e-postmeddelande för er granskning och behandling.
Observera att betalningen ska vara oss tillhanda innan den 2025-03-01.
Utöver det kloka som har sagts tidigare, kan man dessutom tillägga att i det osannolika fallet att företaget trots allt tar betalningen till tingsrätten kommer det att behandlas som ett förenklat tvistemål där de möjliga rättegångskostnaderna blir mycket begränsade.
Denna ska du alltså bestrida skriftligt. Uttryck dig så kort och koncist som möjligt och spara kopia.A albinviggen skrev:Förfallodatum: 2025-03-01 (samma dag som fakturan skickades ut)
Hej!
Vi önskar att informera er om att nedanstående faktura avser er tjänst som fullbordades den 2025-03-01. Den bifogade fakturan innehåller detaljerade specifikationer och återfinns i detta e-postmeddelande för er granskning och behandling.
Observera att betalningen ska vara oss tillhanda innan den 2025-03-01.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 035 inlägg
Finns det bevis på hot är steg 1 en polisanmälan skulle jag säga.A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Hur gör jag? Vad har jag rätt till? Kan jag ta hjälp av konsumenttjänstlagen?
Sedan kan man försöka stoppa betalningen med hjälp av anmälan och banken.
Jag ryser när jag läser. Hade en liknande händelse där firman spolat hela badrummet (tak, väggar, spegel, eluttag, armaturer, brytare mm). De nekade till att gjort något fel. Dessutom tog de sönder några saker i lägenheten som tillhörde hyresvärden. Och utfört arbete var extremt dåligt.
Jag fick ta dit en elektriker en heldag som plockade all el i badrummet så de kunde torka och byta viss elektronik.
Säkringen hade gått medan var i lägenheten pga de spolat. De nämnde inget om att de spolat fören elektrikern kommenterade att det ju droppar vatten från allt i badrummet!!?
Jag valde att betala och städa själv istället. De trasiga sakerna fick "jag" ingen ersättning för. Som tur var så var hyresvärden oerhört snäll mot oss och vi behövde inte ersätta dem för något.
Jag fick ta dit en elektriker en heldag som plockade all el i badrummet så de kunde torka och byta viss elektronik.
Säkringen hade gått medan var i lägenheten pga de spolat. De nämnde inget om att de spolat fören elektrikern kommenterade att det ju droppar vatten från allt i badrummet!!?
Jag valde att betala och städa själv istället. De trasiga sakerna fick "jag" ingen ersättning för. Som tur var så var hyresvärden oerhört snäll mot oss och vi behövde inte ersätta dem för något.
Du har gått på en nit. Du får välja väg.
1. Betala och ta förlusten.
2. Betala inte utan bestrid fakturan. Om de skickar till inkasso meddelar du att ni inte är överens då kommer den inte att kunna drivas in pengarna.
Väg 1 går fortare, kostar pengar, men sparar oro och stress. Väg 2 kräver mycket tid, men då de inte gjort arbetet som lovats har de inte så stor chans att driva in pengarna. De måste stämma dig för att få dig att betala vilket de kanske inte gör då det kostar dem pengar, men de kommer att terrorisera dig i månader.
Vad är mest värt? Din tid eller pengarna?
1. Betala och ta förlusten.
2. Betala inte utan bestrid fakturan. Om de skickar till inkasso meddelar du att ni inte är överens då kommer den inte att kunna drivas in pengarna.
Väg 1 går fortare, kostar pengar, men sparar oro och stress. Väg 2 kräver mycket tid, men då de inte gjort arbetet som lovats har de inte så stor chans att driva in pengarna. De måste stämma dig för att få dig att betala vilket de kanske inte gör då det kostar dem pengar, men de kommer att terrorisera dig i månader.
Vad är mest värt? Din tid eller pengarna?
Jag skulle nog stoppa betalningen. Sen bara för att det är kul, kontrollera PG-nummer och företag. Dom har uppenbarligen inte slutfört arbetet på ett rimligt sätt och dessutom har dom skapat kostnader genom skadegörelse. Tror nog att det är relativt simpel sak att kvitta den "städning" dom utfört mot skadorna. KOntakta försäkringsbolaget och hör vad dom säger.
Känner du dig hotad på något sätt, då kanske man ska kontakta någon annan och prata med?
Känner du dig hotad på något sätt, då kanske man ska kontakta någon annan och prata med?
Vet inte om detta hjälper dig något men här finns en del info om man inte är nöjd eller om dom haft sönder sker.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/problem-med-stadfirma/
Man blir ju ganska nyfiken på varför dom har problem med sin swish. Dom kanske har fått den avstängd om dom inte skött sig? Oavsett så ska det ju var till ett företagsswish men swishar.
Undra om man kan kolla med swish eller en bank om varför ett visst swishnummer inte funkar.
Edit: swishproblemet kan ju bero på att företaget bytt inriktning (har dom även bytt namn?)
Ganska intressant det här och tur att det inte handlar om en stor summa.
Man undrar ju även när dom slutade med städning och blev bemanningsföretag. Kan dom ens kräva in pengar till ett företag som inte finns kvar? Och du anlitade ju ett städföretag och inte direkt någon bemanningsanställd (ka man ens det som privatperson?)
Är swishnummer och fakturmottaren det företaget du anlitade?
Oavsett om man kommit överens om betalning under arbetet eller direkt när det är klart borde man kunna reklamera och hålla inne med pengarna så länge men inte redan betalt.
Borde finnas en konsumentvägledare i din kommun du kan ringa till.
Se även till att spela in ev samtal med företaget då det är bra bevis och lätt att missa då Mail och sms automatiskt sparas.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/problem-med-stadfirma/
Man blir ju ganska nyfiken på varför dom har problem med sin swish. Dom kanske har fått den avstängd om dom inte skött sig? Oavsett så ska det ju var till ett företagsswish men swishar.
Undra om man kan kolla med swish eller en bank om varför ett visst swishnummer inte funkar.
Edit: swishproblemet kan ju bero på att företaget bytt inriktning (har dom även bytt namn?)
Ganska intressant det här och tur att det inte handlar om en stor summa.
Man undrar ju även när dom slutade med städning och blev bemanningsföretag. Kan dom ens kräva in pengar till ett företag som inte finns kvar? Och du anlitade ju ett städföretag och inte direkt någon bemanningsanställd (ka man ens det som privatperson?)
Är swishnummer och fakturmottaren det företaget du anlitade?
Oavsett om man kommit överens om betalning under arbetet eller direkt när det är klart borde man kunna reklamera och hålla inne med pengarna så länge men inte redan betalt.
Borde finnas en konsumentvägledare i din kommun du kan ringa till.
Se även till att spela in ev samtal med företaget då det är bra bevis och lätt att missa då Mail och sms automatiskt sparas.
Redigerat: