45 814 läst · 90 svar
46k läst
90 svar
Blåst och hotad av städfirma, hur gör jag?
Hur kan man ha löpande timpris och betala direkt på plats på samma gång? Det faller väl inom sin orimlighet?A albinviggen skrev:I avtalet står detta:
4. Priser och betalningsvillkor
Samtliga priser som erbjuds av Städjätten är löpande timpriser om inget annat anges.
Betalning ska erläggas via Swish direkt på plats innan uppdraget slutförs om inget annat avtalats. Städjätten kan kräva förskottsbetalning innan uppdraget påbörjas, baserat på en uppskattning av den totala tiden för uppdraget. Totalbeloppet korrigeras i efterhand vid behov.
Betalning sker via Swish betallösning och ska alltid vara oss tillhanda innan tjänsten är slutförd. Swish är en svensk mobilbetalningstjänst som regleras av Finansinspektionen. Swish AB (org.nr: 556913-7382) är ett licensierat betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen. Swish AB tillhandahåller betaltjänster enligt svensk betaltjänstlag (2010:751) samt EU-direktivet 2015/2366 om betaltjänster på den inre marknaden (PSD2) och har efter anmälan befogenhet att tillhandahålla betaltjänster inom Sverige och EU/EEA.Städjätten kommer att göra en kreditkontroll för att avgöra om faktura kan ställas ut, en avgift på 19kr tillkommer för det. Städjätten har 20 dagars betalningsvillkor när det gäller faktura. Vid sen betalning debiteras en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta.
[länk]
På fakturan står det: dröjsmålsränta 8%
Inkasso hammar man inte till om man bestrider fakturan.A albinviggen skrev:
Vid tvistig faktura så måste man fortsätta det i rätten eller göra upp.
Hot är aldrig okej (olaga hot).
Dröjsmålsränta tillkommer inte vid tvist. Och dröjsmålsränta ska vara skälig, inte en chans att hot om höga avgifter kommer gillas av rätten om de är högre än sedvanligt.
Medlem
· Göteborg o Bohuslän
· 40 inlägg
Det som står i kontraktet gäller. Är utförandet av städningen detaljerat beskriven? Står det exakt angivet när städningen ska utföras?A albinviggen skrev:
Vad står det mer om betalning, förseningsavgifter/-ränta etc? Om inget nämns gäller det som konsumentjänstlagen bestämmer.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/problem-med-stadfirma/
Om vi vänder på det. Vad kan man förvänta sig för städning för 2000 sek? I min värld är det max 4 timmar ink resa.
Kolla omdömen på Trustpilot, dessa brukar vara mer realistiska än Reco....A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
Hur gör jag? Vad har jag rätt till? Kan jag ta hjälp av konsumenttjänstlagen?
Du får nog betala för att slippa dem, ta det som lärpenga för att du inte kollat tillräckligt innan. Sedan polisanmäler du firman för att de hotat dig.A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.
Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.
Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.
Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".
Nu till min fråga:
De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.
Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.
Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...
En lärdom större! Betala i förskott? Aldrig!A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Nu till min fråga:
I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten n...
Orkar inte läsa alla inlägg (sorry), men kortfattat så kan man inte avtala bort konsumenttjänstlagen.
Du som konsument har betydande rättigheter och behöver t ex aldrig betala för en tjänst innan den är slutförd.
Bestrid arbetet som de utfört och anlita en oberoende konsult som utför en städbesiktning, om de nu är helt oresonabla.
Jag har själv firma inom hantverkaryrket och gått diverse utbildningar inom entreprenadjuridik.
Även när man gjort ett fackmannamässigt utfört arbete kan det vara besvärligt och tidskrävande om kunden krånglar.
Tydliga avtal från början (vilka aldrig får vara sämre för konsument än konsumenttjänstlagen) så är man en god bit på vägen.
Du som konsument har betydande rättigheter och behöver t ex aldrig betala för en tjänst innan den är slutförd.
Bestrid arbetet som de utfört och anlita en oberoende konsult som utför en städbesiktning, om de nu är helt oresonabla.
Jag har själv firma inom hantverkaryrket och gått diverse utbildningar inom entreprenadjuridik.
Även när man gjort ett fackmannamässigt utfört arbete kan det vara besvärligt och tidskrävande om kunden krånglar.
Tydliga avtal från början (vilka aldrig får vara sämre för konsument än konsumenttjänstlagen) så är man en god bit på vägen.
Jag vet inte om det är en tröst, men jag har gjort liknande misstag. Städföretaget ville ha betalt i förväg jag föreslog 50% i förväg som företaget accepterade. Jag la ut nyckeln i postlådan och eftersom jag inte kunde närvara så avtalade jag med grannarna om att kolla om nyckeln används. Några dagar efter avtalad dag frågade jag grannarna men de hade aldrig sett något. Jag tog kontakt med städföretaget som lovade att komma senare. Sedan helt plötsligt fick jag 20 bilder inifrån mitt hus. Städföretaget meddelade att huset var för smutsigt "ett dödsbo är som det är" så de avbröt arbetet. Jag undrade om det inte kunde använda de avtalade 10 timmarna och göra så gott som möjligt. Men företaget nekade. Summan av den här upplevelsen var att jag förlorade 5000 kr ( 50% förskott) och fortfarande hade ett smutsigt hus men nu 20 bilder inifrån huset. Lärdomen är precis som du redan beskrivit. 1. Aldrig förskott 2. Läs omdömen 3. Ställ många frågor 4. Skriv aldrig under något du inte förstår 5. Förbered dig på att du kan bli lurad iallafall.A albinviggen skrev:Hittade en firma som låg nära och gjorde inte tillräcklig research... Såg också alla omdömen, men tyvärr för sent. Många som rapporterat i svarta listan här på siten också.
Lätt att vara efterklok... Frågan är hur jag löser det nu. När jag nämnde att jag ville stoppa betalningen blev stämningen väldigt hotfull. De säger också att det läggs på (väldigt hög) dröjsmålsränta för varje dag. Vilka rättigheter har jag?
Stoppa betalningen och tala om att du tänker polisanmäla dem för hot. Gör sen en polisanmälan.A albinviggen skrev:Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.
Nu till min fråga: