45 674 läst · 90 svar
46k läst
90 svar
Blåst och hotad av städfirma, hur gör jag?
Ts har överhuvudtaget inte preciserat några belopp så vi famlar i mörker...K kniv skrev:
Står i avtalet att Swish är den betalningsmetod som gäller. Så vitt jag vet fungerar den ju även på lördagar. Tämligen oortodoxt att lägga in en betalning (till BG/PG ?) på måndagen och sedan skicka bevis på inlagt betalningsuppdrag från sin bank. Eftersom betalningsuppdraget kan avbrytas sekunden efter om man så önskar…
Varför har dom begärt den betalningsmetoden när det strider mot vad som är avtalat?
Varför har dom begärt den betalningsmetoden när det strider mot vad som är avtalat?
D Dilato skrev:Ts har överhuvudtaget inte preciserat några belopp så vi famlar i mörker...
D Dilato skrev:Avtalet säger ingenting om lägsta belopp så betalar du typ en krona har du uppfyllt villkoret förskottsbetalning.
Om du betalar 19 kronor har du även betalat för kreditupplysningen, men eftersom ingen faktura kommer att ställas ut behöver du inte betala det heller.
Nu börjar villkoren och konsumentköplagen mötas...
Men samtidigt säger du att det ska komma en faktura...vad är det som ni avtalat egentligen
Enligt offerten skulle betalning ske via Swish.D Dilato skrev:Avtalet säger ingenting om lägsta belopp så betalar du typ en krona har du uppfyllt villkoret förskottsbetalning.
Om du betalar 19 kronor har du även betalat för kreditupplysningen, men eftersom ingen faktura kommer att ställas ut behöver du inte betala det heller.
Nu börjar villkoren och konsumentköplagen mötas...
Men samtidigt säger du att det ska komma en faktura...vad är det som ni avtalat egentligen?
De hade oturligt nog ”problem” med Swish och jag blev ombedd att betala till bankgiro på en faktura som skickades till mig under tiden arbetet pågick. En printscreen togs för att de skulle slutföra arbetet.
Det rör sig inte om stora belopp (ca 2000kr) men av princip känns det olustigt att betala för en icke utförd tjänst till ett företag som dessutom orsakat skador (till ett högre värde) på egendom.
Dom virrar med olika betalningsmetoder, swish och förskott eller faktura och 20 dagar.K kniv skrev:Står i avtalet att Swish är den betalningsmetod som gäller. Så vitt jag vet fungerar den ju även på lördagar. Tämligen oortodoxt att lägga in en betalning (till BG/PG ?) på måndagen och sedan skicka bevis på inlagt betalningsuppdrag från sin bank. Eftersom betalningsuppdraget kan avbrytas sekunden efter om man så önskar…
Klassiskt amatörer...
Ok, så nu har du då faktura, med 20 dagars betalning.A albinviggen skrev:Enligt offerten skulle betalning ske via Swish.
De hade oturligt nog ”problem” med Swish och jag blev ombedd att betala till bankgiro på en faktura som skickades till mig under tiden arbetet pågick. En printscreen togs för att de skulle slutföra arbetet.
Det rör sig inte om stora belopp (ca 2000kr) men av princip känns det olustigt att betala för en icke utförd tjänst till ett företag som dessutom orsakat skador (till ett högre värde) på egendom.
Då har du ju fått en faktura, som har betalningsvillkor på sig? Annars är fakturan inte komplett.
Följer den avtalet, så ska den betalas innan tjänsten slutförs - vilket inte kan anses ha gjorts om vi ska tro TS - då är det bara att avbryta betalningsuppdraget hos din bank.
Står det några andra betalningsvillkor på fakturan, som då strider mot avtalet, men ändå accepterats av dig?
Följer den avtalet, så ska den betalas innan tjänsten slutförs - vilket inte kan anses ha gjorts om vi ska tro TS - då är det bara att avbryta betalningsuppdraget hos din bank.
Står det några andra betalningsvillkor på fakturan, som då strider mot avtalet, men ändå accepterats av dig?
..men trots att det är bluff och scam så gäller påskrivna avtal så man måste vara försiktig hur man hanterar det.
Det är uppenbart att företaget brutit mot sitt eget avtal genom att ändra från förskottsbetalning via swish till faktura, det var ju inte ursprungs avtalet.
Det är uppenbart att företaget brutit mot sitt eget avtal genom att ändra från förskottsbetalning via swish till faktura, det var ju inte ursprungs avtalet.
Det jag har brutit i avtalet är att inte swisha direkt. Detta på grund av att det inte var möjligt enligt dem.
Jag har också brutit mot avtalet genom att inte ge dem fler chanser att åtgärda arbetet, utan jag ville avbryta det direkt. Av förklarliga skäl.
Jag har mailat och påpekat bristerna och skadorna (inom deras reklamtionstid) och bett dem justera fakturan enligt detta.
Är konsumenttjänstlagen till min fördel här, vad trumfar vad? Och skulle det kunna hamna betalningskrav hos inkasso på grund av utebliven betalning?
Jag har också brutit mot avtalet genom att inte ge dem fler chanser att åtgärda arbetet, utan jag ville avbryta det direkt. Av förklarliga skäl.
Jag har mailat och påpekat bristerna och skadorna (inom deras reklamtionstid) och bett dem justera fakturan enligt detta.
Är konsumenttjänstlagen till min fördel här, vad trumfar vad? Och skulle det kunna hamna betalningskrav hos inkasso på grund av utebliven betalning?
Sluta vara så nojig, visa lite vuxenhet. De har förstört saker värt mer än tjänstens kostnad. Kvitta dessa kostnader mot varandra. Det låter ju dessutom som att du har bevis på sms-konversation att de ska "kompensera dig" för skadorna och dåliga städningen. Skicka ett kort koncist meddelande att du kvittat kostnaden för den ej utförda tjänsten mot kostnaden för att ersätta skadorna och att du nu betraktar er kommunikation och samröre som avslutat. Skriv också att "alla framtida anspråk och fakturor från er kommer att bestridas". Så får du väl se om de vill ta saken till tingsrätten. Skulle de mot förmodan gå så långt så hittar ni en rimlig förlikning vid tingsrättens förberedande förhandling (sannolikt fattar de ju att det är en rätt bra idé att släppa hela grejen nu och inte dra det så långt). Du behöver inte vara rädd för några betalningsanmärkningar om du tydligt bestrider eventuella fakturor. Du behöver inte vara rädd för några astronomiska räntekostnader, 8% på 2000 spänn blir inte mycket ens om det skulle ligga och ticka i flera år.
Du svarar fortfarande inte på frågorna.A albinviggen skrev:Det jag har brutit i avtalet är att inte swisha direkt. Detta på grund av att det inte var möjligt enligt dem.
Har betalningsvillkoren ändrats något iom fakturan som skulle betalas via BG istället för Swish som avtalat?
Och du ska fortfarande betala innan slutfört arbete enligt avtalet. Har ni kommit överens om förskottsbetalning istället? Om inte är det ju bara avbryta överföringen. Arbetet har ju varken slutförts eller gjorts korrekt.
Tack, du har rätt i det.V varpan1 skrev:Sluta vara så nojig, visa lite vuxenhet. De har förstört saker värt mer än tjänstens kostnad. Kvitta dessa kostnader mot varandra. Det låter ju dessutom som att du har bevis på sms-konversation att de ska "kompensera dig" för skadorna och dåliga städningen. Skicka ett kort koncist meddelande att du kvittat kostnaden för den ej utförda tjänsten mot kostnaden för att ersätta skadorna och att du nu betraktar er kommunikation och samröre som avslutat. Skriv också att "alla framtida anspråk och fakturor från er kommer att bestridas". Så får du väl se om de vill ta saken till tingsrätten. Skulle de mot förmodan gå så långt så hittar ni en rimlig förlikning vid tingsrättens förberedande förhandling (sannolikt fattar de ju att det är en rätt bra idé att släppa hela grejen nu och inte dra det så långt). Du behöver inte vara rädd för några betalningsanmärkningar om du tydligt bestrider eventuella fakturor. Du behöver inte vara rädd för några astronomiska räntekostnader, 8% på 2000 spänn blir inte mycket ens om det skulle ligga och ticka i flera år.
Tycker dock att vara vuxen handlar om att ta ansvar och förstå konsekvenserna av sina handlingar, vilket är precis det jag försöker göra.
Barnsligt hade varit att rusa in med huvudet först, hoppas på det bästa och få en kalldusch när inkassokraven kommer.