6 438 läst · 71 svar
6k läst
71 svar
Bastu är ju aktuellt, vilken har du?
Jo så är det men ett stenmagasin gör ju att uppvärmning tar längre tid då det begränsar luftgenomströmningen och att luften dessutom måste värmas till högre temperatur. Ok, man kan säkert torrbasta vid 65 grader. Så jag ser ingen vinst med stenmagasin om det inte används med vatten.anders07 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 845 inlägg
Att påstå att det är ett stenmagasin i en tylöspis från 70–/80-tal är väl att ta i. En handfull stenar på ett galler, mest pynt. Med det sagt kan man förstås kasta bad på dem med, och att det inte är golvbrunn gör ju inte så mycket då man ofta kan raka ut vattnet eller bara låta det dunsta i eftervärmen.
Hur man väljer att basta skulle jag säga påverkar mer än basturummet i sig.
Fast golvbrunnen behövs för att man ska kunna väta ner bastun ordentligt under uppvärmningen... Annars blir det ju mer torrbastu oavsett...Nötegårdsgubben skrev:
Att påstå att det är ett stenmagasin i en tylöspis från 70–/80-tal är väl att ta i. En handfull stenar på ett galler, mest pynt. Med det sagt kan man förstås kasta bad på dem med, och att det inte är golvbrunn gör ju inte så mycket då man ofta kan raka ut vattnet eller bara låta det dunsta i eftervärmen.
Jag löste det med fall mot dörren och en glipa på 2-3 cm under dörrkarmen. Och sedan finns en golvbrunn i rummet utanför.
Men 95% av vattnet förångas så det som rinner på golvet når aldrig golvbrunnen. Ett helt klinkergolv.
Men 95% av vattnet förångas så det som rinner på golvet når aldrig golvbrunnen. Ett helt klinkergolv.
Bygger man fristående bastu har man oisolerat glesgolv som vattnet rinner ner och samtidigt får man drag/ ventilation som torkar ut. Men bastu i huset fungerar den lösningen utmärkt!A AndersS skrev:
Har även tilluft under aggregatet i väggen, så det är bara för att ev. vatten ska kunna rinna ut som jag har avståndet under dörren.pacman42 skrev:
Harvias rekommendation är väl för tilluft till bastun, för det blir ju rena vårfloden annars.😇😉
Detta måste jag bara korrigera lite. Stenmagasin gör att luften värms mindre.A AndersS skrev:
Om aggregatet är 6kw med vs. Utan sten så är det ju uppenbart så att när aggregatet körs på full effekt i upvärmningsfasen så är det aggregatet MED sten som har lägre temperatur på luften som stiger up från aggregatet.
Förklaringen är enkel- stora delar av energien tas up i oppvärmningen av stenarna.
Forkolnade väggar har jag observerat i en god del bastun- gemensamt för dessa är stort sett at det är bastun utan eller mycket lite stenar i aggregatet. Detta just för att konvektionen är stark och värmen hög ut från aggregat.
Sekundäreffekt är att under bad jämnar stenmagasinet ut temperatursvängningar- ju större magasin desto bättre, dvs aggregatet är aktivt i mindre grad under bad och t.ex trafik genom dörren gör inte omedelbart att aggregatet går för fullt.
Det är detta som gör den stora skillnaden i klimatet i bastun- aggregat med liten stenmagasin tenderar at ge en överopphetad känsla överst på laven .
Mvh
Sakke
Redigerat:
Vill nog påstå att det mera är beroende av intern eller extern temperatursensor hur en torrbastu fungerar, vilket finns i många med torrbastuaggregat med sensor på väggen. Så vad man har för aggregat i bastun påverkar nog mest och värmesensor för torrbastu, men min åsikt.
Aggregatval är självklart viktig och med riktig tempregulering.A AndersS skrev:
Dock ändras inte faktum att utan sten stiger värmen direkt och odämpat up från aggregatet. Så om det är ett aggregat med 6kw på full efekt så är den luften superuphetad.
Det är därför bastun med gamla Tylö -aggregat blir så fort varm- energien överförs fort i sirkulerande luft genom konvektion via aggregatet på full efekt. Och det är den ju ofta även med termostat på väggen- den bryter bara av när gränsen är upnådd- när aggregatet går är luften ut av aggregat väldigt het.
Mvh
Sakke
Redigerat:
Samma här vad gäller din sista mening. En rök bastu i Finland, 30 år sedanpacman42 skrev:
Klicka här för att svara