6 303 läst · 71 svar
6k läst
71 svar
Bastu är ju aktuellt, vilken har du?
Vedeldad bastu i huset och en vedeldad sommar-bastu på gården. Sommar-bastun har inte rinnande vatten eller avlopp, bara glesa plank i golvet och 50cm grus under bastun som filtrerar vattnet i marken. Badar bastu 3-5 gånger i veckan.
Liten vedbastu med härlig utsikt året runt!🔥anders07 skrev:
Annars ganska enig men just det här punktet är jag djupt oenig i (också som tårnedaling och finne)M Messier1994 skrev:
Jag tycker att bastun inte ska vara för liten. Har man plats så bygg heller lite mera rymligt. Och för all del inte för lågt. Närmast normal takhöjd och placera lavarna riktigt. Då har man olika tempzoner om man vill flytta på sig och om man är 2-3 stk i saunan så kan man fortsatt sträcka på sig.
Det är mycket lättare att få behagliga bad i en större sauna då ångan fördelas i lite större volum- i små bastun får man ofta överopphettning/väldig kraftig och koncentrerad ånga när man kastar på vatten.
Förutsätter självklart att ventilation är riktigt konstruerat oavsett storlek.
Jag har haft Sauna i den storleken själv och med bra planlägning så fungerar det OK. (Just aggregatval är viktig när man sitter så nära i en liten bastu. Aggregat med lägre yttemperatur och man bör också värma till snäppet lägre temperatur.
Mycket mera känsligt för dålig ventilation när bastun är liten.
Generelt kan jag säga att upvärmningstiden är mest beroende på att agregatet är riktigt dimensionerad och inte storlek på bastun(innanför rimliga gränser).
Mvh
Sakke
Det beror ju i första hand på hur man vill använda bastun. Trevligt umgänge med de närmaste vännerna på fredagskvällarna? Eller egoistiskt bastande bara för 'en själv?D drsakke skrev:
Jag valde det senare. Har nämnt tidigare att min bastu är för liten dvs laven inte tillräckligt lång för liggande lekamen. Men just för att bastun bara tar 10-15 minuter för uppvärmning innebär att jag utnyttjar den maximalt - jämför med ett badkarsbad (har skippat badkar). Dessutom mår jag bäst ensam med funderingar i bastun - vill inte diskutera 😉 med någon.
Ja, det är detta som är essensen i en sauna- man SJÄLV ska trivas och må bra av det- helt enig. Man ska alltid bygga för eget bruk.yonna skrev:
Det beror ju i första hand på hur man vill använda bastun. Trevligt umgänge med de närmaste vännerna på fredagskvällarna? Eller egoistiskt bastande bara för 'en själv?
Jag valde det senare. Har nämnt tidigare att min bastu är för liten dvs laven inte tillräckligt lång för liggande lekamen. Men just för att bastun bara tar 10-15 minuter för uppvärmning innebär att jag utnyttjar den maximalt - jämför med ett badkarsbad (har skippat badkar). Dessutom mår jag bäst ensam med funderingar i bastun - vill inte diskutera 😉 med någon.
Men nu var kommentaren jag svarade på en generell rekommendation på att bygga smått. Jag ville bara motargumentera detta just med tanke på att andre prioriteringar kan vara viktiga.
Erfarenheten säger att om man vil ha behagliga bad så är det LÄTTRE att uppnå i et lite större rum.
Min bastu är lite över 5kvm (1,8x2,9 m) och 2,25m takhöjd. Vedeldad.
Det tar 35-40min att vara badklart (+ tiden det tar att bära ved och tända)
För mig är det et signal at " nu har jag ingenting annat på agendaen än att slappna av" , används 1-2 ggr i veckan.
Mvh
Sakke
Hmm, vedeldad bastu i "friggebod". Hälften, 8 kvm,bastukammare med bäddsoffa/säng , stolar och bord för 2, kyl/frys, vedeldad spis för värme och kok möjligheter i bastukammaren. , 4kvm tvättrum med vedeldad vattenvärmare,120 liter, 3kvm basturum med vedeldat Harvia aggregat , 2lavar. Glesgolv i både tvättrum och bastu för avrinning och ventilation, små fönster ca 30x30cm i båda rummen för utsikt/ljusinsläpp, ventilation. Byggd i lösvirke, 10/15cm isolering med plåttak. Står på 1meter singelbädd med lecablock så vattnet kan rinna ner och filtreras. Allt beläget på en 60meter kulle utanför byn, 200meter till närmaste granne så ingen vattentäkt lär bli förorenad...S Sona2012 skrev:
Har en fin bastu med bastuelaggregat. När vi flyttade in 1982 badade vi ibland och våra barn prövade väl den några gånger , säg att vi använt den totalt 30-40 gånger sammanlagt på mer än 40 år. Utan värme är det kallt där nu så de sista 20 åren har vi använt den som matförråd för potatis, viner mmanders07 skrev:
Då är det ingen bastu utan en matkällare .😉B byggmaja skrev:
Nu får du lite info. Sitter nu och slappnar av med en öl efter bastandet. Det är ju en liten i källaren på ca 6m3 och under uppvärmning fick stenmagasinet några skopor vatten.anders07 skrev:
Vid ca 60 grader (termostat satt på ca 70) började basta och nu blir det vattenskopor tills det känns skönt och fortsatt vid behov, daskar lite på träpanelen också.
Efter en timma är jag klar och nu visar tempen på 65 grader och fuktighet på 45.
Kan jag kalla det för finsk bastu?
Har varit i gammal bastu i Finland med det var ju ett stort rum och även med bykgryta.
Jag klassar ju allt där man kastar bad (alltså vatten) på stenar för att generera ånga för finsk bastu.A AndersS skrev:Nu får du lite info. Sitter nu och slappnar av med en öl efter bastandet. Det är ju en liten i källaren på ca 6m3 och under uppvärmning fick stenmagasinet några skopor vatten.
Vid ca 60 grader (termostat satt på ca 70) började basta och nu blir det vattenskopor tills det känns skönt och fortsatt vid behov, daskar lite på träpanelen också.
Efter en timma är jag klar och nu visar tempen på 65 grader och fuktighet på 45.
Kan jag kalla det för finsk bastu?
Har varit i gammal bastu i Finland med det var ju ett stort rum och även med bykgryta.
Det gäller oavsett om det är en vedeldad eller elektrisk spis, men självklart får ju en vedeldad fler poäng, men personligen tycker jag inte att det är jättestor skillnad på vedeldad och elektrisk om man förbereder bastun väl.
Den bör ju under uppvärmningen vätas ner ordentligt flera gånger så man får upp luftfuktigheten.
Sen är det ju tycke och smak vad man gillar, men bastun ska ha både termometer och hygrometer!
Ju högre luftfuktighet, desto lägre värme där mina personliga favorit preferenser ligger på någonstans runt 65-70 grader och 45-55% luftfuktighet i en traditionell (finsk) bastu.
Hemma badar jag bara ångbastu och då är det ju 50-52 grader varmt och 100% luftfuktighet...
Jadå, finns ju massor... 11,2% här har svarat svensk torrbastu.pacman42 skrev:
Det är en elektrisk spis, ofta med stenar, men man kastar inte bad.
Utmärkande för dessa typer av bastu är att det inte finns golvbrunn, det är ofta plastmatta på golvet och ofta bara två, ganska låga lavar.
Här håller man ofta en högre temperatur, 80-100 grader, men luftfuktigheten är låg, ofta 0%, men under 10% alla gånger.