6 303 läst · 71 svar
6k läst
71 svar
Bastu är ju aktuellt, vilken har du?
Du kan köpa en iglutensiden skrev:
Jag får nöja mig med bastun som är tillgänglig i simhallen. Brukar gå att få upp värmen ganska bra i den, så där sitter jag medan barnen har simskola.
Hade jag haft fria händer och bott själv hade jag definitivt byggt en vedeldad bastu på tomten med dusch och suttit där ett par kvällar i veckan året om. Med familj finns varken möjlighet eller tid.
https://iglucraft.com/en
Esterna är duktiga på att bygga i trä
Barnen kommer snart med i bastun så se till att det finns plats.
Trodde att en rökbastu bara var en vanlig bastu utan skorsten (dvs lite av en fattigmanskonstruktion i brist på bättre ord) — och rent historiskt har nog så ofta varit fallet. Men när jag googlar runt lite finns det ju väldigt coola konstruktioner!Cheesen skrev:
Ja, en riktig rökbastu är något helt annat än vanlig bastu!M Messier1994 skrev:
De jag badat i så har eldats "på marken" och så har man en stor hög med sjösten som värms upp, som man kastar bad på sen.
Röken öppnar man för så den åker ut strax före badet, så man sitter inte i rök, även om det kan låta så.
Jag håller inte med om storlek på bastun. Om man är 4 i familjen vilket är en ganska vanlig storlek på familj. Så är det bra om man ryms alla i bredd på laven. Särskilt i början så vill alla sitta högst upp enligt min erfarenhet.M Messier1994 skrev:1. Samma här, bastun byggd 1970 i källaren och tror aldrig det funnits någon brunn och är inte direkt något fall heller. Fungerar helt klart, även om en brunn så klart skulle vara att föredra.
2. Morsan och farsan hade dock en väldigt välfungerande bastu (byggd av Sangishus), med fall. Som nedan planlösning. Extremt smidig och användningen blev därefter — andvändes säkert 5ggr i snitt i veckan mellan 1983 och 2000. Satt en kran med duschslang direkt när man kom in i bastun till höger, så när man var klar kunde man vara skölja ur bastun så rann vattnet ut i duschen och ner för den brunnen.
[bild]
3. Några generella tankar om bastu från en gammal tornedaling: Ett misstag som jag tror många gör är att bygga en alldeles för stor bastu. I ett familjehem är en lav som tar två vuxna i bredden helt optimal. Max 2m bred och 1,5m djup skulle jag säga. Då får du också plats en vuxen+2 mindre barn.
Med en sådan bastu tar det ca 25min att få den varm, och du får riktigt riktigt fin värme.
Som andra har sagt får det inte heller vara tätt inne i bastun. Men här får du också en annan — stor — fördel om du har en mindre bastu. Om du har en ventil i taket och glapp under dörren — så vädrar du ju ur bastun och får in frisk luft väldigt lätt om bastun är typ 3m2. Det får ju inte vara kallt i en bastu — men värmen ska komma från aggregatet/stenarna. Det är väldigt viktigt att få in frisk andningsbar luft mellan omgångarna. Det är ju inte alls trevligt å sitta i en bastu med dålig luft.
Sangishus kunde bygga bastu och det är ju inte konstigt att de hade en som var 2x1,5m. Skulle säga att den storleken bör vara standard.
4. Hur man använder den är också väldigt viktigt. Man badar bastu i omgångar. Det är helt galet att duscha, gå in i bastun och vara i den under viss tid, gå ut ur bastun, duscha och sedan vara klar.
Skulle säga att man måste basta i minst 2 och gärna minst 3 omgångar för att det ska vara värt det. Första 30 sekunderna är ju bäst. Sedan kanske man sitter 5 minuter, men sen ska man ta en paus. Gärna kunna gå ut någonstans lite svalare, innan man upprepar samma sak. Man ska aldrig sitta kvar i bastun när det börjar kännas jobbigt, då ska man ut och andas, kylas ner, innan man blir sugen på mer ånga.
Nu ska man ju ta bastubad på det sätt man själv tycker bäst om. Vi tycker bäst om att sitta en längre stund i bastun istället för flera kortare omgångar.
Förstår absolut hur du tänker -- men vi har alltid varit 2+3 när jag själv bodde hemma och nu när jag har egen familj, och personligen skulle jag absolut förorda en mindre bastu.N Niq skrev:Jag håller inte med om storlek på bastun. Om man är 4 i familjen vilket är en ganska vanlig storlek på familj. Så är det bra om man ryms alla i bredd på laven. Särskilt i början så vill alla sitta högst upp enligt min erfarenhet.
Nu ska man ju ta bastubad på det sätt man själv tycker bäst om. Vi tycker bäst om att sitta en längre stund i bastun istället för flera kortare omgångar.
Naturligtvis finns det säkert skillnader -- men jag tror generellt gångerna man badar 4-5 st personer, som är lite större (typ 2 vuxna plus tonårsbarn) samtidigt är väldigt få. När barnen är mindre får man plats ändå och barnen vill ju gärna sitta lite lägre ganska länge. När barnen blir lite äldre brukar de bara vilja komma med ibland.
Angående badning i kortare omgångar -- jag tror så här: I min ursprungliga familje- och bekantskapskrets upp i Tornedalen badar folk bastu 3-4 gånger i veckan, minst, inte enbart vissa, utan typ alla. Många tar nog en kvällsbastu varje dag. I andra delar av Sverige utnyttjas nog bastun mindre än en gång i veckan i snitt. Eller hur?
Varför? Kallare vintrar och tradition håller inte riktigt, jag tror inte det är (hela) orsaken. Jag tror istället att det är en kombination av (1) tillgänglighet (det finns bastu överallt) och (2) hur man badar bastu. Korta bastubad som är väldigt varma skapar helt klart endorfiner, som ett träningspass. Man blir typ "beroende" av att ta en bastu på samma sätt som man får sug efter att köra ett träningspass när man tränat regelbundet under lång tid. Men ska det vara skönt att bada så varmt, och man inte ska vara helt slut efteråt, måste man ju ta lite pauser.
Det som är vanligt bland våra bekanta och oss är att hela familjen går i bastun samtidigt fast barnen är tonåringar. En del går många gånger i veckan och andra bara någon/några gånger. Hur dom sitter i andra familjer vet jag inte. Men våra barn har sedan dom var iaf 4-5 år börjat med att sitta på högsta lavan. Nu sitter dom ganska länge där. Har man en bastu som bara är tillräckligt bred för 2 personer blir det även trångt på näst högsta lavan när man är 4.M Messier1994 skrev:Förstår absolut hur du tänker -- men vi har alltid varit 2+3 när jag själv bodde hemma och nu när jag har egen familj, och personligen skulle jag absolut förorda en mindre bastu.
Naturligtvis finns det säkert skillnader -- men jag tror generellt gångerna man badar 4-5 st personer, som är lite större (typ 2 vuxna plus tonårsbarn) samtidigt är väldigt få. När barnen är mindre får man plats ändå och barnen vill ju gärna sitta lite lägre ganska länge. När barnen blir lite äldre brukar de bara vilja komma med ibland.
Angående badning i kortare omgångar -- jag tror så här: I min ursprungliga familje- och bekantskapskrets upp i Tornedalen badar folk bastu 3-4 gånger i veckan, minst, inte enbart vissa, utan typ alla. Många tar nog en kvällsbastu varje dag. I andra delar av Sverige utnyttjas nog bastun mindre än en gång i veckan i snitt. Eller hur?
Varför? Kallare vintrar och tradition håller inte riktigt, jag tror inte det är (hela) orsaken. Jag tror istället att det är en kombination av (1) tillgänglighet (det finns bastu överallt) och (2) hur man badar bastu. Korta bastubad som är väldigt varma skapar helt klart endorfiner, som ett träningspass. Man blir typ "beroende" av att ta en bastu på samma sätt som man får sug efter att köra ett träningspass när man tränat regelbundet under lång tid. Men ska det vara skönt att bada så varmt, och man inte ska vara helt slut efteråt, måste man ju ta lite pauser.
Det finns inget rätt sätt att ta bastubad man ska göra det så som man själv tycker känns bäst.
När jag bastade i Kukkolaforsen i somras under bastufestivalen så blev jag (och i princip alla andra) utbastad av en finsk sju-åtta-årig flicka. J-vlar vad hon öste vatten...
...jag fick inte riktigt godkänt av svärfar förrän jag hade bastat ut honom...
...jag fick inte riktigt godkänt av svärfar förrän jag hade bastat ut honom...
Kör vedeldad bastu ute på gården, 10kvm "familjebastu", inbyggd beredare i kaminen så man har tvättvatten.
Tvättar mig alltid i bastun, man är inte riktigt ren förens man har skrubbat sig i bastun.
var inte mer än någon månad gammal innan första bastubadet blev av, mina egna har varierat från något år till ett halvår gamla innan dom har bastat.
Tvättar mig alltid i bastun, man är inte riktigt ren förens man har skrubbat sig i bastun.
var inte mer än någon månad gammal innan första bastubadet blev av, mina egna har varierat från något år till ett halvår gamla innan dom har bastat.
Är ju fantastiskt om man kan ha det så. I stugan badar alltid ”alla” i släkten, särskilt kring midsommar, och då är vi runt 15-20 pers. Ju fler desto trevligare.N Niq skrev:Det som är vanligt bland våra bekanta och oss är att hela familjen går i bastun samtidigt fast barnen är tonåringar. En del går många gånger i veckan och andra bara någon/några gånger. Hur dom sitter i andra familjer vet jag inte. Men våra barn har sedan dom var iaf 4-5 år börjat med att sitta på högsta lavan. Nu sitter dom ganska länge där. Har man en bastu som bara är tillräckligt bred för 2 personer blir det även trångt på näst högsta lavan när man är 4.
Det finns inget rätt sätt att ta bastubad man ska göra det så som man själv tycker känns bäst.
Byggde om en lekstuga till 4 m2 bastu och 4 m2 relax.anders07 skrev:
Har en golvbrunn till en stenkista.
Vatten på väggar, stenar och en själv.
Relaxen är oisolerad, skönt att gå ut svalka sig, även på vintern.
Aggregatet är vedeldad Harvia med 160 kg sten.
Viktigt! Fotlav ska vara minst 10 över aggregatets övre kant.
Jag har en Adria 380 frå 80-talet som är ombyggd och besiktad som vedbastu. Klassisk bastuinredning. Kul och praktisk.
Behövs det hus när det finns bastu???N Niq skrev: