6 303 läst · 71 svar
6k läst
71 svar
Bastu är ju aktuellt, vilken har du?
När jag låg i lumpen så triggade jag stockholmarna till att slänga sig i snön och rulla runt efter bastun. Jag trodde ju att de skulle fatta att det var en dålig idé när det var skare. Jag fick hjälpa dem med plåstren efteråt...
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 024 inlägg
Ett tag kallbadade jag med några kollegor på långa bryggan i Bjärred. Det var lagom långt från bastun till öresunds uppfriskande 4grader på vintern.yonna skrev:
När jag byggde lockade jag vinterbadande dotter med bastu men hon ansåg att det var för långt att kuta (näck?) 135 m från stranden. Ett par av uppväxande barnbarn verkar ändå hoppfulla. Har installerat ute-varmvattendusch för att locka till snöbollskrig i kombination med bastu - men nu fick vi ju inte någon snö i år.
Skulle jag bli med bastuvagn så är det 100m från eventuell uppställningsplats till vattnet.
Inte omöjligt att man skulle få godkännande från markägaren om att placera den närmare, svärfar brukar ju inte vara svår.
Annars klarar man ju sig med lagom stort hål i marken så man kan doppa sig.
Påminner mig om min första fjällvandring och bastubad med dopp i Abiskojaure.
Här märks tydliga skillnader på när svenskar och finländare inreder hus. Svensk hmm bastu (eller det svenskar kallar bastu) den fixar jag sen någon gång när jag får lust och har tid. Finländare jaha först gör vi bastun färdig sen kan vi fortsätta med resten av huset. 😃
Nej jag vet men skulle ändå ta emot. 😂 Jag har årskort på badhuset, som min arbetsgivare pröjsar, så bastar där ibland. Med småbarn nu så blir det inte så mycket tid till sånt ändå.yonna skrev:
Sen så blev vårt hus lite fuktskadat av bastun, eller rättare sagt duschen bredvid som inte hade tätskikt. Men det är en annan historia.
Redigerat:
När vi tittade på huset så var möjligheten att bygga bastu prio ett för frugan. När det var avbockat, då kunde hon titta på resten...N Niq skrev:
1. Samma här, bastun byggd 1970 i källaren och tror aldrig det funnits någon brunn och är inte direkt något fall heller. Fungerar helt klart, även om en brunn så klart skulle vara att föredra.pacman42 skrev:
Med en fru från gränstrakterna så är en äkta finsk elbastu det vi fått in i huset. Även om det var svårt att få svenska hantverkare att förstå hur den skulle byggas på rätt sätt (de ville exempelvis ha tätt vid golvet så att värmen inte skulle läcka ut, de satte en plastventil som smälte första gången vi använde den). Vi kunde dock inte sätta en golvbrunn (då hade vi behövt lägga om golvvärmen också), men öser man på rätt sätt (vattnet skall bli ånga, det skall inte rinna igenom - då är stenarna för kalla) så räcker det med en handduk utanför dörren.
Nu vill frugan ha en vedbastu på tomten, men där har jag sagt stopp. Hon har fått en badtunna som hålls varm året om, det får räcka där.
Edit: Att använda elbastu blir ju dock lite begränsat av effekttarifferna nästa år för oss. Man får se till att göra det på helgen helt enkelt (vi skall inte ha tariff på helgen enligt det som antyds i utskicket elbolaget gjort).
2. Morsan och farsan hade dock en väldigt välfungerande bastu (byggd av Sangishus), med fall. Som nedan planlösning. Extremt smidig och användningen blev därefter — andvändes säkert 5ggr i snitt i veckan mellan 1983 och 2000. Satt en kran med duschslang direkt när man kom in i bastun till höger, så när man var klar kunde man vara skölja ur bastun så rann vattnet ut i duschen och ner för den brunnen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. Några generella tankar om bastu från en gammal tornedaling: Ett misstag som jag tror många gör är att bygga en alldeles för stor bastu. I ett familjehem är en lav som tar två vuxna i bredden helt optimal. Max 2m bred och 1,5m djup skulle jag säga. Då får du också plats en vuxen+2 mindre barn.
Med en sådan bastu tar det ca 25min att få den varm, och du får riktigt riktigt fin värme.
Som andra har sagt får det inte heller vara tätt inne i bastun. Men här får du också en annan — stor — fördel om du har en mindre bastu. Om du har en ventil i taket och glapp under dörren — så vädrar du ju ur bastun och får in frisk luft väldigt lätt om bastun är typ 3m2. Det får ju inte vara kallt i en bastu — men värmen ska komma från aggregatet/stenarna. Det är väldigt viktigt att få in frisk andningsbar luft mellan omgångarna. Det är ju inte alls trevligt å sitta i en bastu med dålig luft.
Sangishus kunde bygga bastu och det är ju inte konstigt att de hade en som var 2x1,5m. Skulle säga att den storleken bör vara standard.
4. Hur man använder den är också väldigt viktigt. Man badar bastu i omgångar. Det är helt galet att duscha, gå in i bastun och vara i den under viss tid, gå ut ur bastun, duscha och sedan vara klar.
Skulle säga att man måste basta i minst 2 och gärna minst 3 omgångar för att det ska vara värt det. Första 30 sekunderna är ju bäst. Sedan kanske man sitter 5 minuter, men sen ska man ta en paus. Gärna kunna gå ut någonstans lite svalare, innan man upprepar samma sak. Man ska aldrig sitta kvar i bastun när det börjar kännas jobbigt, då ska man ut och andas, kylas ner, innan man blir sugen på mer ånga.
Ett större fristående dass som byggdes om till vedeldad dass.
Kaminen fick glas i stora luckan och värmeväxlare på rökröret.
Nästa ev bastu kommer att ha springor i golvet så att vatten kan rinna ut. (Blir inget kallare i bastun.)
Nu får man gå ut och hälla vatten över sig.
Kaminen fick glas i stora luckan och värmeväxlare på rökröret.
Nästa ev bastu kommer att ha springor i golvet så att vatten kan rinna ut. (Blir inget kallare i bastun.)
Nu får man gå ut och hälla vatten över sig.
Redigerat:
Svärfar hade gjort en snygg lösning på bastun, han drog ett kopparrör längs väggen fram till och över aggregatet, det var plastat fram till ca 30 cm från bastuaggregatet och det var klämt i änden. Han hade borrat ett antal 1-2 mm assymetriskt placerade hål i underkant (mot aggregatet). Vid laven hade han en kran till vattnet. Enkelt, men genialt.
Jag får nöja mig med bastun som är tillgänglig i simhallen. Brukar gå att få upp värmen ganska bra i den, så där sitter jag medan barnen har simskola.
Hade jag haft fria händer och bott själv hade jag definitivt byggt en vedeldad bastu på tomten med dusch och suttit där ett par kvällar i veckan året om. Med familj finns varken möjlighet eller tid.
Hade jag haft fria händer och bott själv hade jag definitivt byggt en vedeldad bastu på tomten med dusch och suttit där ett par kvällar i veckan året om. Med familj finns varken möjlighet eller tid.
Vi har ju det du kallar finsk bastu... Men jag har länge vart sugen på att snickra ihop en finsk rökbastu i stugan. Har bara inte sett någon bra ritning på hur den bör konstrueras.anders07 skrev:
Har bara bastat i en sådan en gång och det var mysigt, men då tänkte jag inte så mycket på konstruktionen.