8 247 läst · 136 svar
8k läst
136 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 706 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 706 inlägg
Systembolaget är spärrat.R Rejäl skrev:
Men om du ringer kundservice kan Malin eventuellt tillfälligt lyfta spärren om du kan förklara i vilket sammanhang du behöver handla där.
Jag överför pengar varje månad utomlands med Nordea, utan problem.Claes Sörmland skrev:Mystiken tätnar, är det så att Nordea har kapat möjligheten för oss som inte för över pengar utomlands regelbundet men lämnat det öppet för er som gör det?
Men vi pratar om samma sak hoppas jag? Riktiga banköverföringar till utländskt konto. Så att du inte menar betalningar via PG och BG om de via något samarbete skulle fungera också i Norge?
Tacka bedragarna för det....Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Samma sak med Länsförsäkringar. Vet inte om de har mer information på sin hemsida nu, men när jag försökte betala en fortkörningsbot till Tyskland fanns det inte ens någon information om att det var avstängt generellt för alla kunder. I stället fick man meddelandet "Tekniskt fel, prova senare" (!) när man försökte göra överföringen. Jag testade 4-5 gånger men det funkade aldrig. Hittade ingen information heller på hemsidan när jag kollade efteråt. Fick ringa kundtjänst och efter att ha stått i kö en evighet fick jag beskedet "Utlandsbetalning? Nej, vi fick stänga av det på rekommendation av Finansinspektionen" (?)
Jag undrade om det inte hade varit bra att ha någon information eller felmeddelande som talade om det i så fall... Jo, det kanske hade varit bra höll kundtjänstmedarbetaren med om.
Man kunde få det aktiverat igen, men bara om man hade ett specifikt konto som man behövde överföra pengar till återkommande minst 4-6 gånger om året. Jag sa att jag ville använda det för diverse betalningar och inte kunde säga på förhand till vad, då var det omöjligt. Man kunde få göra en utlandsbetalning mot en kostnad på 50 kr ifall man fyllde i ett långt dokument och kontaktade banken varje gång. De var snälla nog att bjuda på de 50 kr första gången...
Nästa gång jag behövde göra en utlandsbetalning förde jag över pengar till mitt konto på N26 (liknande Revolut) i ställlet. Inga frågor, inga problem.
Är det här en typiskt svensk övertolkning av EU-regler där man ska vara bäst i klassen och övertolka regelverk, som vanligt? Länsförsäkringar har fått böter av FI för bristande kundkännedomshantering så jag kan förstå att de är försiktiga. Även om deras hantering av det är helt värdelös.
Men reglerna drabbar väl bara vanliga personer som vanligt, de kriminella hittar säkert vägar runt detta ändå...
Jag undrade om det inte hade varit bra att ha någon information eller felmeddelande som talade om det i så fall... Jo, det kanske hade varit bra höll kundtjänstmedarbetaren med om.
Man kunde få det aktiverat igen, men bara om man hade ett specifikt konto som man behövde överföra pengar till återkommande minst 4-6 gånger om året. Jag sa att jag ville använda det för diverse betalningar och inte kunde säga på förhand till vad, då var det omöjligt. Man kunde få göra en utlandsbetalning mot en kostnad på 50 kr ifall man fyllde i ett långt dokument och kontaktade banken varje gång. De var snälla nog att bjuda på de 50 kr första gången...
Nästa gång jag behövde göra en utlandsbetalning förde jag över pengar till mitt konto på N26 (liknande Revolut) i ställlet. Inga frågor, inga problem.
Är det här en typiskt svensk övertolkning av EU-regler där man ska vara bäst i klassen och övertolka regelverk, som vanligt? Länsförsäkringar har fått böter av FI för bristande kundkännedomshantering så jag kan förstå att de är försiktiga. Även om deras hantering av det är helt värdelös.
Men reglerna drabbar väl bara vanliga personer som vanligt, de kriminella hittar säkert vägar runt detta ändå...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Absolut, sen tror jag inte heller det är så många som åker fast.
Fast jag pratar ju om att skicka några 100-lappar eller 1000-lappar till ett bankkonto i Europa, inte de summorna som kriminella åker fast med på Kastrup. Annars kunde man ju satt en gräns vid t.ex 20000 kr (engångssumma eller över tid), det kunde jag ha förstått.
Ifall en kriminell vill skicka 500 kr till någon i Europa så tror jag de löser det helt utan problem.
Fast jag pratar ju om att skicka några 100-lappar eller 1000-lappar till ett bankkonto i Europa, inte de summorna som kriminella åker fast med på Kastrup. Annars kunde man ju satt en gräns vid t.ex 20000 kr (engångssumma eller över tid), det kunde jag ha förstått.
Ifall en kriminell vill skicka 500 kr till någon i Europa så tror jag de löser det helt utan problem.
Nej givetvis inte bara men det är enligt min åsikt vansinne att Svensson ska drabbas på det sätt som ett flertal trådar bara på detta forum beskriver.BirgitS skrev:
Att det exempelvis ska finnas problem med att köpa en bostad kontant för egna pengar är rent sjukt!
Jag hatar Nordea.Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
För 15 år sedan skulle jag ge bort en sedel till en släkting som gåva. Tog ut en sedeln i bankomaten och såg att den var extremt skrynklig.
Gick du in på banken (Nordea) Ingen kö, tre banktjänstemän satt och rullade tummarna i kassan. Förlarade ärendet och fråga om jag kunde byta in sedeln mot en finare.
Fick svaret: Är du kund här?
- Nej det är jag inte
Nordea: Då kan vi inte hjälpa dig (hånflin)
Vilka jäv** as tänkte jag!
Kommer aldrig sätta min fot i den banken.
Samma resa gjorde jag med LF. Jag hade dock fyllt i på kundkännedomen att jag inte planerade att göra utlandsbetalningar (det var några år sedan jag gjorde det direkt till annat konto). Och har man fyllt i det så går det inte att göra betalningar till utlandet längre.P peter_73 skrev:
Men när man klickat sig igenom alla steg i utlandsbetalningen och skulle godkänna betalningen fick jag typ felmeddelande: "teknisk fel, felkod 7063. Var vänlig försök igen senare eller kontakta kundtjänst om problemet kvarstår".
Väldigt svårt att förstå att man skulle fylla i en kundkännedomsundersökning, och svara ja...
Förstår dig precis. Sjukt trött på Nordea. Extremt oeffektiva. Ansökte om nytt bolån. Tog säkert 2 mån att få till ett onlinemöte. Efter 1h samtal kunde de konstatera att kalkylen inte höll! Wtf! Det var en superenkel uträkning som gick på 3 sek. Suck!Claes Sörmland skrev:Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.
Min drömbank:
Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.
Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 706 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 706 inlägg
Jag ska säga att jag inte har lidit som kund hos Nordea särskilt. Jag har haft tur att jag inte har drabbats av deras problem med kort och Swish. Det här är den första riktigt absurda saken. Jag lyckades t o m göra ett kontanttillträde med dem 2019 och det är ju inte alltid så enkelt med banker har jag förstått.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Jag tror att de som har klagat på problem med kontanttillträde har gjort det senare än så. Lagen/tillämpningen (?) har skärpts sen 2019.Claes Sörmland skrev:Jag ska säga att jag inte har lidit som kund hos Nordea särskilt. Jag har haft tur att jag inte har drabbats av deras problem med kort och Swish. Det här är den första riktigt absurda saken. Jag lyckades t o m göra ett kontanttillträde med dem 2019 och det är ju inte alltid så enkelt med banker har jag förstått.