Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Kan inte Nordea lägga in en begränsning om att det inte går att köpa oxfilé med deras bankkort? Det vore smaksamt i sammanhanget😉
Systembolaget är spärrat.

Men om du ringer kundservice kan Malin eventuellt tillfälligt lyfta spärren om du kan förklara i vilket sammanhang du behöver handla där.

• Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Systembolaget är spärrat.
Ajdå det måste svida!

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mystiken tätnar, är det så att Nordea har kapat möjligheten för oss som inte för över pengar utomlands regelbundet men lämnat det öppet för er som gör det?

Men vi pratar om samma sak hoppas jag? Riktiga banköverföringar till utländskt konto. Så att du inte menar betalningar via PG och BG om de via något samarbete skulle fungera också i Norge?
Jag överför pengar varje månad utomlands med Nordea, utan problem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.

Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.

Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...

Brave new world!
Tacka bedragarna för det....

Samma sak med Länsförsäkringar. Vet inte om de har mer information på sin hemsida nu, men när jag försökte betala en fortkörningsbot till Tyskland fanns det inte ens någon information om att det var avstängt generellt för alla kunder. I stället fick man meddelandet "Tekniskt fel, prova senare" (!) när man försökte göra överföringen. Jag testade 4-5 gånger men det funkade aldrig. Hittade ingen information heller på hemsidan när jag kollade efteråt. Fick ringa kundtjänst och efter att ha stått i kö en evighet fick jag beskedet "Utlandsbetalning? Nej, vi fick stänga av det på rekommendation av Finansinspektionen" (?)
Jag undrade om det inte hade varit bra att ha någon information eller felmeddelande som talade om det i så fall... Jo, det kanske hade varit bra höll kundtjänstmedarbetaren med om.
Man kunde få det aktiverat igen, men bara om man hade ett specifikt konto som man behövde överföra pengar till återkommande minst 4-6 gånger om året. Jag sa att jag ville använda det för diverse betalningar och inte kunde säga på förhand till vad, då var det omöjligt. Man kunde få göra en utlandsbetalning mot en kostnad på 50 kr ifall man fyllde i ett långt dokument och kontaktade banken varje gång. De var snälla nog att bjuda på de 50 kr första gången...
Nästa gång jag behövde göra en utlandsbetalning förde jag över pengar till mitt konto på N26 (liknande Revolut) i ställlet. Inga frågor, inga problem.

Är det här en typiskt svensk övertolkning av EU-regler där man ska vara bäst i klassen och övertolka regelverk, som vanligt? Länsförsäkringar har fått böter av FI för bristande kundkännedomshantering så jag kan förstå att de är försiktiga. Även om deras hantering av det är helt värdelös.
Men reglerna drabbar väl bara vanliga personer som vanligt, de kriminella hittar säkert vägar runt detta ändå...

BirgitS
M mersault skrev:
Men reglerna drabbar väl bara vanliga personer som vanligt, de kriminella hittar säkert vägar runt detta ändå..
De har det nog inte så lätt heller eftersom många svenska sådana har fastnat på Kastrup med väskor fyllda med sedlar.

BirgitS BirgitS skrev:
De har det nog inte så lätt heller eftersom många svenska sådana har fastnat på Kastrup med väskor fyllda med sedlar.
Hur stor (liten tror jag) andel tror du fastnar och hur stor andel tror du slinker igenom?

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Hur stor (liten tror jag) andel tror du fastnar och hur stor andel tror du slinker igenom?
Det intressanta var att även de har problem pga. dessa kundkännedomsregler och alltså tvingas till krångliga omvägar. Reglerna drabbar alltså inte bara vanliga personer.

Absolut, sen tror jag inte heller det är så många som åker fast.
Fast jag pratar ju om att skicka några 100-lappar eller 1000-lappar till ett bankkonto i Europa, inte de summorna som kriminella åker fast med på Kastrup. Annars kunde man ju satt en gräns vid t.ex 20000 kr (engångssumma eller över tid), det kunde jag ha förstått.
Ifall en kriminell vill skicka 500 kr till någon i Europa så tror jag de löser det helt utan problem.

BirgitS BirgitS skrev:
Reglerna drabbar alltså inte bara vanliga personer.
Nej givetvis inte bara men det är enligt min åsikt vansinne att Svensson ska drabbas på det sätt som ett flertal trådar bara på detta forum beskriver.

Att det exempelvis ska finnas problem med att köpa en bostad kontant för egna pengar är rent sjukt!

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Excel
Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.

Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.

Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...

Brave new world!
Jag hatar Nordea.
För 15 år sedan skulle jag ge bort en sedel till en släkting som gåva. Tog ut en sedeln i bankomaten och såg att den var extremt skrynklig.

Gick du in på banken (Nordea) Ingen kö, tre banktjänstemän satt och rullade tummarna i kassan. Förlarade ärendet och fråga om jag kunde byta in sedeln mot en finare.

Fick svaret: Är du kund här?
- Nej det är jag inte
Nordea: Då kan vi inte hjälpa dig (hånflin)

Vilka jäv** as tänkte jag!
Kommer aldrig sätta min fot i den banken.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
P peter_73 skrev:
Länsförsäkringar har börjat med det där också. Jag fick skicka meddelanden fram och tillbaka med kundservice och förklara varför jag vill göra EU/SEPA överföringar, innan dom öppnade upp tjänsten. Men inget om att dom stänger ner den igen efter en viss tid dock.
Samma resa gjorde jag med LF. Jag hade dock fyllt i på kundkännedomen att jag inte planerade att göra utlandsbetalningar (det var några år sedan jag gjorde det direkt till annat konto). Och har man fyllt i det så går det inte att göra betalningar till utlandet längre.

Men när man klickat sig igenom alla steg i utlandsbetalningen och skulle godkänna betalningen fick jag typ felmeddelande: "teknisk fel, felkod 7063. Var vänlig försök igen senare eller kontakta kundtjänst om problemet kvarstår".

Väldigt svårt att förstå att man skulle fylla i en kundkännedomsundersökning, och svara ja...

Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.

Min drömbank:

Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.

Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Förstår dig precis. Sjukt trött på Nordea. Extremt oeffektiva. Ansökte om nytt bolån. Tog säkert 2 mån att få till ett onlinemöte. Efter 1h samtal kunde de konstatera att kalkylen inte höll! Wtf! Det var en superenkel uträkning som gick på 3 sek. Suck!

Claes Sörmland
Jag ska säga att jag inte har lidit som kund hos Nordea särskilt. Jag har haft tur att jag inte har drabbats av deras problem med kort och Swish. Det här är den första riktigt absurda saken. Jag lyckades t o m göra ett kontanttillträde med dem 2019 och det är ju inte alltid så enkelt med banker har jag förstått.

BirgitS
Jag ska säga att jag inte har lidit som kund hos Nordea särskilt. Jag har haft tur att jag inte har drabbats av deras problem med kort och Swish. Det här är den första riktigt absurda saken. Jag lyckades t o m göra ett kontanttillträde med dem 2019 och det är ju inte alltid så enkelt med banker har jag förstått.
Jag tror att de som har klagat på problem med kontanttillträde har gjort det senare än så. Lagen/tillämpningen (?) har skärpts sen 2019.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.