14 461 läst · 242 svar
14k läst
242 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 453 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 453 inlägg
Javisst, det ska ju vara fri handel inom EUC Cissi08 skrev:Hej,
Iban diskriminering är ej tillåten enligt EU och här kan du sända in ett klagomål mot Nordea: [länk]
IBAN discrimination
‘IBAN discrimination’ is when a person is not able to make or receive a SEPA credit transfer or pay via a SEPA direct debit from her/his bank account located in another Member State.
Kolla här också:
[länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 909 inlägg
Man får tydligen inte ta emot pengar eller tycker Nordea som då stänger av kunden, inte bara från banken utan från alla som kräver BankID för identifiering.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/hon-lanade-pengar-av-en-van-blockades-fran-bankid/
Hur överklagar man dylika övergrepp?
Har man ingen som helst säkerhet för de pengar man har på banken?
https://www.dagensps.se/privatekonomi/hon-lanade-pengar-av-en-van-blockades-fran-bankid/
Hur överklagar man dylika övergrepp?
Har man ingen som helst säkerhet för de pengar man har på banken?
Precis sånt jag menade ovan. Det är i sann Kafka-stil.Bo.Siltberg skrev:
Sedan det här att staten delegerat identitetskontroll till bankerna är en separat grej. Bankid funkar säkert bra för de flesta men många som tex nyss flyttat till Sverige har problem eftersom bankerna vägrar utfärda nåt konto och därmed kan man heller inte få bankid. så är man utestängd från halva samhället. Det finns nu Freja men det går ju inte att använda på så många ställen, till och med staten som nu godkänt Freja som e-ID kräver bankid för många tjänster... Det behövs helt klart en bestämmelse mot diskriminering vad gäller e-ID så att om man använder e-ID måste man acceptera alla typer.
Redigerat:
Har oxå Skandia aldrig ett problem om man skickar utomlands eller tar emot pengar från eget konto utomlands. Då pratar vi 6-siffriga belopp.4774 skrev:
Har använt Skandiabanken sedan många år. Har aldrig haft problem med utlandsbetalningar och överföringar som jag gjort många ggr per år.
Nordea lämnande jag för många år sedan pga oproffsiga och krångliga!
Nordea lämnande jag för många år sedan pga oproffsiga och krångliga!
I princip anser jag att staten i det här området ska garantera vanligt bankkonto och BankID. Hur är en annan sak. Kanske via en statlig bank som står till tjänst när de vanliga bankerna vägrar. (SBAB?) Eller genom särskild lag och/eller procedur som kan tvinga de vanliga bankerna till det?
Vad som händer idag är som om Postnord och alla andra postutdelare vägrar att leverera post till viss person för att man misstänker att denne skickat bedrägeripost. Eller att alla matvaruaffärer vägrar att sälja mat till en person för att denne misstänks ha stulit mat från någon affär.
Vad som händer idag är som om Postnord och alla andra postutdelare vägrar att leverera post till viss person för att man misstänker att denne skickat bedrägeripost. Eller att alla matvaruaffärer vägrar att sälja mat till en person för att denne misstänks ha stulit mat från någon affär.
Hej jag har SEB och skulle göra en betalning till Spanien, först varjag tvungen att ringa banken som aktiverade en tjänst ( utlandsbetalning) och sedan fick jag vänta i 24 timmar innan jag kunde betala. Om jag måste ringa och aktivera tjänsten igen om jag ska göra en ny betalning vet jag inte.Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Men det var ju inga problem annars.
Magnus
Har inte läst längre i tråden än så här, men jepp, Skandia.Rabbithole skrev:Jag bytte till Skandia av denna anledning. Vill inte ha någon rådgivning och så. Skandia är gratis, förhandlingsfria bolån, swish, bank id...
Sen har jag Northmill och Norwegian för betalning. Northmill har 2% sparränta på kortkonto vilket jag gillar och man kan ha flera digitala kort, ett för varje budget och inga valutaväxlingspåslag och sådär
Jag fick bytt rådgivare på Nordea. Den nya va okunnig, otrevlig och rekommenderade dyra, dåliga fonder
Jag bor utomlands, men har haft Skandia sen 90-talet. Jag gör SEPA-betalningar regelbundet till ”bostad/tomt i utlandet”.
Avgiftsfritt för euro alltså.
(Däremot går det inte att göra avgiftsfria utlandsbetalningar till Turkiet.)
Skandia har dessutom utmärkt kundservice där man kan ringa sent på kvällen eller på helgen. När räntan var på topp hade de även högre ränta på fasträntekontona (i alla fall 3-månaders) än Nordea.
Hmm. Jag har använt Wise för att göra betalningar till Turkiet via Skandia. Wise har ju då ett svenskt bankgiro eller något liknande som man för över den bokade betalningen till.lutorm skrev:Jag använder Wise som funkar väldigt bra, men då för jag bara in pengar i Sverige. Det verkar som man inte kan överföra pengar till Wise genom ett svenskt konto.
Som nyinflyttad från USA blir jag fly förbannad på denna "skyldig tills bevisat oskyldig"-policy som verkar finnas vad gäller pengahantering i Sverige. Det ska tydligen vara nolltolerans mot att kunna genomföra brott och om det då blir som bieffekt att alla hederliga människor inte kan använda sina egna pengar så är det tydligen acceptabelt.
Inom parantes håller man tydligen på att införa samma princip vad gäller den nyligen införda lagen om att polisen kan beslagta ägendom utan att man är bevisad eller ens misstänkt för ett brott. Det där har man ju kört i USA (se "civil forfeiture") ett bra tag och det blir ju mer och mer kritik mot det eftersom det visar sig, surprise surprise, att de som får sina kontanter, bilar, etc beslagtagna är mest minoriteter som polisen tycker verkar ha mer tillgångar än "en sån" borde ha.
Sådär, nu har man fått "venta" på lördagsmorgonen också...
På Danske kan man både betala direkt från kontot och ha ett konto i t.ex. euro. Det medger alltså att man har autogiro även med utlandsbetalningar. Mycket smidigt om man har något boende utomlands.Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Hej, med ett Revolut-konto kan du överföra till både bankkonto och kort samt till andra Revolut-kontohavare.Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Brave new world!
De har även ett eget kort som är väldigt förmånligt.
Swedbank verkar också hittills vara utlandsvänligt, jag använde dem innan jag gick över till Revolut. Revolut har möjligheten att växla till alla valutor och man skickar i den valuta som mottagande land har, men med minimala växlingsavgifter.
Mvh,
Andy
SEB och Nordea stödjer båda utlands betalningar via sina internetbanker. Själv använder jag Revolut för mindre betalningar utanför Sverige. Revolut är billigare och enklare än storbankerna. Dock krävs det utlandsbetalning för att fylla på Revolut.Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Brave new world!
Medlem
· stockholm
· 471 inlägg
Handelsbankeen, Skandia och Swedbank har. Fungerar primaClaes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Brave new world!