Har Nordea och insåg detta problem igår kväll när jag på kort betalningstid skulle betala en faktura från Spanien. Fick tips om att göra det via Revolut av dottern. Tog 3 min att skapa konto och 1 min att betala. Super smidigt!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget fel på lagen, men Nordea behöver ju inte stoppa min möjlighet till överföringar för det. Det är Nordea som har implementerat sitt lagefterlevande på ett kasst sätt. Finns inget som tyder på att jag är kriminell, de har hela min livshistoria att läsa. De vet var jag bor, hur jag rör mig, vad jag äter, vad jag handlar, vilken lön jag har, hur jag sparar pengar o s v. De vet mer om mig än jag själv vet.
Jag försvarar eller värderar inte bankens agerande gentemot dig. Försöker bara förklara hur det ligger till och att syftet ändå är gott, fast det kan drabba oss ”vanliga hederliga människor” olika lite beroende på hur bankerna tolkar lagstiftningen.

• Wow
hogdalen
  • Laddar…
H
Nej man ska inte dra alla äldre över en kant. Men med åldrandet kommer precis som t ex att man förlorar muskelmassa en kognitiv nedgång. Det gäller i princip varje individ. Risken för mer utpräglade neurodegenerativa sjukdomar ökar också dramatiskt med stigande ålder. Sen kan man ju ha tur i livets lotteri och komma upp i ansenlig ålder och vara helt klar och alert. Men det är rätt ovanligt.

Och just risken att bli lurad att föra över sina pengar till bedragare är helt tydligt ett problem som slår i gruppen äldre. Då är det väl rimligt att en seriös bank erbjuder just den gruppen möjlighet till extern signering av en annan part vid banköverföringar tänker jag. Har man inte behov av detta så tackar men nej till denna extra tjänst.
Ska banken göra den bedömningen av den enskilde individen? Detta är upp till den enskilde individen och deras anhöriga att ta ställning till. Barn och släkt har mer kontroll på personens för förmåga än vad banken har. Känner sig någon osäker så pratar de med sina anhöriga eller så pratar anhöriga om detta. Alla äldre jag känner är klara i huvudet. Bara för att kroppen inte är som en 30-åring så är det huvudet man tänker med. T.ex. personer som sitter i rullstol där pratar folk många gånger över huvudet på den personen, precis som den personen inte kan tänka själv.
Vi har alla olika förmågor och godtrohet oavsett ålder.
Som sagt alla kan bli lurade av dessa skickliga bedragare, att de siktar in sig på äldre beror förmodligen på att de äldre troligtvis kan ha någon krona på banken.
Det finns spärrar på belopp idag, belopp, belopp per dag, belopp per månad, alla banker har det inte belopp gränser borde vara obligatoriskt. Välj bank som har dessa spärrar. Detta gäller dock kortdragning.
Har själv testat ofrivilligt att spärren fungerar, missade att det var inställt på ett visst belopp och skulle göra 2 olika betalningar som överskred gränsen och den andra betalningen stoppades, trots pengarna fanns på kontot. Det var super att se att det fungerade.
Bankerna borde ha och systemen finns, där det larmar om det är onormala uttag, antal dragningar, ovanliga belopp osv.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Sverker T Sverker T skrev:
Detta är inte alldeles nytt.
Lagstiftningen kring bankernas skyldighet gällande kundkännedom drevs igenom 2017.
Jag tror inte man direkt kan lasta bankerna för detta.
Det flödar oerhörda summor brottsliga pengar över nätet, både inom riket men framförallt utomlands.
Lagstiftningen mot penningtvätt/terroristfinansiering har bankerna att förhålla sig till och syftet på gott och ont är att hindra/försvåra kriminella flöden.

[länk]
Problemet när staten delegerar ansvaret för brottsbekämpning till privata aktörer så att bankerna blir ansvariga är att det är lättare för dem att bara säga "nepp, det kommer vi inte att tillåta", eller att göra saker så krångliga att det i praktiken är samma sak, om det är något som i deras ögon känns som lite utanför det vanliga. Det är ju nämligen bankerna som riskerar straff om dom tillåter nåt, men privatpersoner som drabbas om dom säger nej. Det är denna asymmetriska risk/belöning-situation som gör att ärliga privatpersoner som drabbas.

Det är ju förstås i slutänden staten som ska lastas för detta, inte bankerna. Enligt min mening så kan staten kräva rapportering från bankerna, men ansvaret för att förhindra brottslighet ska ligga på staten, inte bankerna. Om staten anklagar mig för ett brott kan jag försvara mig i domstol. Om bankerna bara nekar mig finns ingen möjlighet till överklagan eller upprättelse.

Liknelsen är ju att eftersom brottslingar använder bilar för att genomföra brott så ska allmänheten inte längre få åka dit de vill utan att nån ska "godkänna" en resa i förväg. "Jaha, du vill åka till Tensta, varför då? Du jobbar ju inte där?"

Brottsbekämpning i all ära, men det ska inte göras så att hederliga människor förhindras från att göra lagliga saker. I ett rättssamhälle ska man vara oskyldig tills man bevisats skyldig.

• Gilla
  • Älska
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Ska banken göra den bedömningen av den enskilde individen? Detta är upp till den enskilde individen och deras anhöriga att ta ställning till. Barn och släkt har mer kontroll på personens för förmåga än vad banken har. Känner sig någon osäker så pratar de med sina anhöriga eller så pratar anhöriga om detta. Alla äldre jag känner är klara i huvudet. Bara för att kroppen inte är som en 30-åring så är det huvudet man tänker med. T.ex. personer som sitter i rullstol där pratar folk många gånger över huvudet på den personen, precis som den personen inte kan tänka själv.
Vi har alla olika förmågor och godtrohet oavsett ålder.
Som sagt alla kan bli lurade av dessa skickliga bedragare, att de siktar in sig på äldre beror förmodligen på att de äldre troligtvis kan ha någon krona på banken.
Det finns spärrar på belopp idag, belopp, belopp per dag, belopp per månad, alla banker har det inte belopp gränser borde vara obligatoriskt. Välj bank som har dessa spärrar. Detta gäller dock kortdragning.
Har själv testat ofrivilligt att spärren fungerar, missade att det var inställt på ett visst belopp och skulle göra 2 olika betalningar som överskred gränsen och den andra betalningen stoppades, trots pengarna fanns på kontot. Det var super att se att det fungerade.
Bankerna borde ha och systemen finns, där det larmar om det är onormala uttag, antal dragningar, ovanliga belopp osv.
Det är väl bäst om den enskilde bankkunden gör sin egen bedömning. Men eftersom en sak som är lätt att registerstyra är ens ålder så kan ju erbjudandet om extratjänsten poppa upp med den basen. Kanske vid pensionsåldern. Det finns s a s biologiska skäl till att de flesta går i pension kring 65.

MultiMan
Jag har köpt saker i Tyskland till och från i perioder och de gillar direkt banköverföringar. Nu är det nog 2 år sedan sist men Handelsbanken har aldrig krånglat. Så här ser det ut nu:

Text om utlandsbetalningar med bild av glober och siffror på skärmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H
Det är väl bäst om den enskilde bankkunden gör sin egen bedömning. Men eftersom en sak som är lätt att registerstyra är ens ålder så kan ju erbjudandet om extratjänsten poppa upp med den basen. Kanske vid pensionsåldern. Det finns s a s biologiska skäl till att de flesta går i pension kring 65.
Det är väl framför allt för att kroppen inte är som en 30-årings kropp.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Det är väl framför allt för kroppen inte är som en 30-åring.
Jag tänker att kroppen också har en del som är hjärnan. Så har vi sinnena. Alla dessa genomgår också en funktionell nedgång och de är inputsystemet för hjärnan.

Allvarligt talat, detta behöver väl knappast ens diskuteras? Även om vi är på ett nätforum där omöjliga och orimliga positioner inte sällan presenteras.

• Gilla
  • Haha
lutorm och 2 till
  • Laddar…
vad jag äter,
Som anställd på Nordea kan jag rekommendera mindre rött kött och gärna mera grönsaker.

• Haha
  • Wow
hogdalen och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Apropå Nordea, jag vet många som fortfarande har banken ända från tiden med personkonto som var personnumret (PK-banken/Nordbanken eller hur var det som blev Nordea?), men hör i stort sett aldrig någon säga något bra längre, ändå sitter de kvar. Varför? Deras internettjänst är bland de mer instabila och definitivt mycket skakigare än SHB som väldigt, väldigt sällan har problem.

Detta med utlandsbetalningar är helt barockt beteende.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
ändå sitter de kvar. Varför?
Latent skatt...

H
Jag tänker att kroppen också har en del som är hjärnan. Så har vi sinnena. Alla dessa genomgår också en funktionell nedgång och de är inputsystemet för hjärnan.

Allvarligt talat, detta behöver väl knappast ens diskuteras? Även om vi är på ett nätforum där omöjliga och orimliga positioner inte sällan presenteras.
Du drar alla äldre över en kant, jag vet t.ex. en 97-åring, som är snabb som få i sin hjärna. Som jag har skrivit tidigare, det är upp till personen och dennes anhöriga att ta besluten. Att bli lurad kan du bli i vilken ålder som helst, bedragarna är skickliga. T.om. han som var med i nyhetsmorgon i TV som informerar om bedrägeri blev lurad. Han var inte över 65 år heller.
Vi har alla olika oavsett ålder olika kapacitet i Hjärnkontoret, olika i godtrohet, olika i riskbedömning osv. Ibland hjälper inte det heller att vara medveten och ha en hög intelligens, det dagar då kanske din hjärna är stressad och går på bedragarens bluff.
Man får vara vaksam för att dessa skickliga bedragare finns.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Du drar alla äldre över en kant, jag vet t.ex. en 97-åring, som är snabb som få i sin hjärna. Som jag har skrivit tidigare, det är upp till personen och dennes anhöriga att ta besluten. Att bli lurad kan du bli i vilken ålder som helst, bedragarna är skickliga. T.om. han som var med i nyhetsmorgon i TV som informerar om bedrägeri blev lurad. Han var inte över 65 år heller.
Nej jag drar inte alla över en kant. Enstaka osannolika undantag till individer spelar ingen roll.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft SEB som bank och nyligen när jag skulle föra över pengar till deposit för en hyreslägenhet utomlands så hamnade jag i en liknande situation. Behövde kontakta support, ange anledning och ett dygn senare så fick jag överföra pengarna.

Det blev en sista droppe för att jag skulle byta bank. Använder idag Lunar och Revolut enbart.
Lunar har stöd för efaktura, autogiro och swish. Utlandsbetalningar är inga problem. Inga fasta avgifter. Enda negativa är att det finns en avgift när jag använder kortet utomlands. Därför har jag även Revolut som även de ger ett gratis digitalt kort och ett fysiskt. Behöver bara betala frakten för det fysiska kortet i båda fallen.

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.