Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Fast tyvärr max 30 tkr bankomatuttag per månad.
Du får dra ned på knarkandet.

• Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast tyvärr max 30 tkr bankomatuttag per månad.
Det räcker för mig 😅

N
Återigen så är Lunar ett bra alternativ. Varför ska man endast ha en bank? Jag har SEB, SBAB och Lunar. Varje bank har sina fördelar. En av de bra sakerna med Lunar är att utlandsöverföringar är möjligt utan några krusiduller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skulle betala 300kr elräkning för sambons räkning till Finland.
Kör den via Swedbank på internet.
Spärrad.
Ringer Swedbank.
Blir värsta förhöret varför jag skulle betala 300kr för någon annan...

Var på väg att blir utredning av de hela ända till jag sa att jag skiter i det.
Då var det inga problem.

Dvs jag fick inte betala och ingen utredning startade...

• Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Har använt paypal mycket men det känns som många mottagare har viljat gå ifrån detta pga avgifterna. Kör 1-3 överföringar om året nu via wise vilket fungerar utmärkt. Svenskt kontokort debiterats och sen dyker pengar magiskt upp på andra sidan betydligt snabbare än bankens utlandsbetalning

• Gilla
Jon So
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får dra ned på knarkandet
De tar Swish. Inga problem.

• Gilla
  • Haha
Pjosk75 och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det räcker för mig 😅
För mig med hemma i Sverige. Vid en längre vistelse i ett "kontantland" där allt betalas i cash räcker det inte.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Har använt paypal mycket men det känns som många mottagare har viljat gå ifrån detta pga avgifterna. Kör 1-3 överföringar om året nu via wise vilket fungerar utmärkt. Svenskt kontokort debiterats och sen dyker pengar magiskt upp på andra sidan betydligt snabbare än bankens utlandsbetalning
Jag har betalat en del till tyskar via Paypal, men de vill alltid ha "Freunde und Familie"-betalningar. Antar att de slipper avgifter då.

/Höghus

M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.

Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.

Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...

Brave new world!
SEB brukar fungera utan krångel. Var inte så längesedan jag sist gjorde överföring till utlandet.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
hsd
H HEM2121 skrev:
Det där blev fel, att dra alla äldre över en kant, som att de är mer lättlurade. Det finns 100 åringar som är mer klara i huvudet än en 50-åring. De flesta äldre är helt klara i huvudet. De kriminella är skickliga och kan lura av dig pengar oavsett ålder. T.ex. en person som jobbar med att informera om bedragares tillvägagångssätts blev lurad. Det finns inställningar hos en del banker där du kan begränsa uttag per vecka, månad. Däremot borde det finnas ett system som varnar om det blir större belopp och fler uttag än vanligt hos kunden. Har personen oavsett ålder svårt med pengar och inte förstår så får barn eller god man ta över ekonomin i samförstånd med den personen.
Man ser ju ofta att 20-30 åringar blir blåsta

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Man ser ju ofta att 20-30 åringar blir blåsta
Har du några exempel? Jag tycker det jag läst mest har handlat om lite äldre människor även om naturligtvis personer i alla åldrar kan bli lurade.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag har betalat en del till tyskar via Paypal, men de vill alltid ha "Freunde und Familie"-betalningar. Antar att de slipper avgifter då.

/Höghus
Du får då inte del av PayPals "Buyer protection" vilket är mycket sämre för dig, men mycket bättre för säljaren. Skall tilläggas att det är ganska ofta köpare använder "buyer protection" för att få pengarna tillbaka efter de fått varan. Relativt lätt att bluffa sig till ett par gånger.

Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Det där blev fel, att dra alla äldre över en kant, som att de är mer lättlurade. Det finns 100 åringar som är mer klara i huvudet än en 50-åring. De flesta äldre är helt klara i huvudet. De kriminella är skickliga och kan lura av dig pengar oavsett ålder. T.ex. en person som jobbar med att informera om bedragares tillvägagångssätts blev lurad. Det finns inställningar hos en del banker där du kan begränsa uttag per vecka, månad. Däremot borde det finnas ett system som varnar om det blir större belopp och fler uttag än vanligt hos kunden. Har personen oavsett ålder svårt med pengar och inte förstår så får barn eller god man ta över ekonomin i samförstånd med den personen.
Nej man ska inte dra alla äldre över en kant. Men med åldrandet kommer precis som t ex att man förlorar muskelmassa en kognitiv nedgång. Det gäller i princip varje individ. Risken för mer utpräglade neurodegenerativa sjukdomar ökar också dramatiskt med stigande ålder. Sen kan man ju ha tur i livets lotteri och komma upp i ansenlig ålder och vara helt klar och alert. Men det är rätt ovanligt.

Och just risken att bli lurad att föra över sina pengar till bedragare är helt tydligt ett problem som slår i gruppen äldre. Då är det väl rimligt att en seriös bank erbjuder just den gruppen möjlighet till extern signering av en annan part vid banköverföringar tänker jag. Har man inte behov av detta så tackar men nej till denna extra tjänst.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Herregud vad jag hatar banker.

Jag har Handelsbanken, dem är resonabla att prata med vid behov tycker jag. Inget knussel.

• Gilla
hogdalen
  • Laddar…
MrJay
Jag gör minst en SEPA betalning i månaden och under föregående år har det blivit en hel del överföringar till USA - oftast över 10000 USD. Inga som helst problem, man får bara se till att länder du handlar med är med i din kundkännedom (som du kan redigera närsomhelst). Handelsbanken

Angående PayPal som bankalternativ, jag hoppas du gillar att betala uppblåsta växelkurser och extraavgifter 😆

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.