8 247 läst · 136 svar
8k läst
136 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 705 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 705 inlägg
Så här långt verkar Nordea vara den sämsta banken av de som har kommit upp. Kanske värt att flytta lönekonto därifrån i alla fall. Jag har haft överinseende med att deras tjänster om och om igen har kraschat under många timmar men någonstans går ju gränsen för tålamodet med lekstugan.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 223 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 223 inlägg
Jag flyttar pengar mellan Norge Sverige 2-3 gånger i månaden.Claes Sörmland skrev:
Betalar i utlandet med mitt svenska konto.
Jag har Nordea inte märkt av något än.
Dock så får jag en gång om året en enkät att fylla i vart mina pengar kommer från osv.
Men den enkäten har jag fått på Swedbank med
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 705 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 705 inlägg
Mystiken tätnar, är det så att Nordea har kapat möjligheten för oss som inte för över pengar utomlands regelbundet men lämnat det öppet för er som gör det?H Hallerudsbo skrev:
Men vi pratar om samma sak hoppas jag? Riktiga banköverföringar till utländskt konto. Så att du inte menar betalningar via PG och BG om de via något samarbete skulle fungera också i Norge?
Det låter troligt. Jag har vad jag minns aldrig gjort en utlandsbetalning med Nordea och så här ser det ut när jag försöker i deras internetbank.Claes Sörmland skrev:
Utifrån texten ovan verkar det dock inte vara så svårt att aktivera tjänsten men det har jag inte provat.
För drygt ett halvår sedan försökte jag överföra ett mindre belopp, under 100 tkr, från dem och det resulterade i rent löjliga kontrollfrågor innan det gick igenom, så hur svårt det är att aktivera utlandsbetalningar ska jag nog egentligen inte ens försöka gissa...
En fördel med Revolut är att du kan växla SEK tex till € när kursen är bra, sätta in dem på Revoluts sparkonto, just nu 2,18% ränta, och sedan använda dina € vid behov.Claes Sörmland skrev:
Jag testade att lägga upp en betalning på €100 nu i Swedbank respektive Revolut för att testa kursen just nu.
I Swedbank kostade det SEK 1157,24.
I Revolut SEK 1154,70. Ingen jätteskillnad, men många bäckar små. Speciellt om man inte får något mervärde för pengarna.
/Höghus
Hade precis samma problem hos Nordea. Anställd i Sverige men jobbar på ett bolag med kontor världen över. Jag jobbar till 99% bara med folk i Nederländerna.
Skulle föra över 75 euro till en kollega (tysk förvisso) efter en skidresa vi hade med jobbet. Han hade betalt luncherna under resans gång. Ganska normalt kan jag tycka.
Nordea tyckte tydligen inte det, fruktansvärt misstänksamt och jag fick prata med flera olika personer. Till sist hade jag blivit förhörd om alla detaljer som rör pengar de senaste tre åren. När det kom fram att jag flyttat till Sverige igen för ca ett år sedan skulle de ha lönespec för senaste tre åren från Nederländerna samt kontraktet från när jag sålde mitt hus i NL i samband med flytten.
De hade redan alla dokument från när jag sökte om lån hos dem, ifrågasatte därför vad fan de höll på med men medarbetaren tyckte inte det var konstigt. Bad honom ta det med sin chef och lade på. Sedan fick jag utlandsbetalning aktiverat i alla fall märkte jag i appen, antar någon i kedjan insåg hur sjukt det hela var (vi talar fortfarande om 75 euro). Min fru fick föra över via sin Nederländska bank som hon fortfarande hade. I NL är utlandsbetalning alltid möjligt och påslaget.
I vart fall hade vi fler problem med Nordea, de vägrade till exempel öppna konto åt min fru/gemensamt konto för ”varför ska hon ha bankkonto utan svensk inkomst?”. Idioter.
När bolånet gick ut byte jag till Orust Sparbank. Där fick jag frågan om utlandsbetalning, sa att det kommer jag behöva sporadiskt, absolut max 5000-10000kr om året normalt. Inga problem, tjänsten aktiverad. De tyckte det var ganska normalt att behöva föra över pengar till kollegor och vänner i landet jag bott i några år.
Tjänsten är fortfarande aktiverad och har inte behövt ange vilka länder jag behöver föra över till, endast fått instruktion om att kontakta dem innan om jag behöver föra över stora summor så jag inte blir automatiskt blockerad av något system.
Skulle föra över 75 euro till en kollega (tysk förvisso) efter en skidresa vi hade med jobbet. Han hade betalt luncherna under resans gång. Ganska normalt kan jag tycka.
Nordea tyckte tydligen inte det, fruktansvärt misstänksamt och jag fick prata med flera olika personer. Till sist hade jag blivit förhörd om alla detaljer som rör pengar de senaste tre åren. När det kom fram att jag flyttat till Sverige igen för ca ett år sedan skulle de ha lönespec för senaste tre åren från Nederländerna samt kontraktet från när jag sålde mitt hus i NL i samband med flytten.
De hade redan alla dokument från när jag sökte om lån hos dem, ifrågasatte därför vad fan de höll på med men medarbetaren tyckte inte det var konstigt. Bad honom ta det med sin chef och lade på. Sedan fick jag utlandsbetalning aktiverat i alla fall märkte jag i appen, antar någon i kedjan insåg hur sjukt det hela var (vi talar fortfarande om 75 euro). Min fru fick föra över via sin Nederländska bank som hon fortfarande hade. I NL är utlandsbetalning alltid möjligt och påslaget.
I vart fall hade vi fler problem med Nordea, de vägrade till exempel öppna konto åt min fru/gemensamt konto för ”varför ska hon ha bankkonto utan svensk inkomst?”. Idioter.
När bolånet gick ut byte jag till Orust Sparbank. Där fick jag frågan om utlandsbetalning, sa att det kommer jag behöva sporadiskt, absolut max 5000-10000kr om året normalt. Inga problem, tjänsten aktiverad. De tyckte det var ganska normalt att behöva föra över pengar till kollegor och vänner i landet jag bott i några år.
Tjänsten är fortfarande aktiverad och har inte behövt ange vilka länder jag behöver föra över till, endast fått instruktion om att kontakta dem innan om jag behöver föra över stora summor så jag inte blir automatiskt blockerad av något system.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 705 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 705 inlägg
Det var inget svårt, det vara bara att ringa och prata med Nordea-medarbetaren. Hon var trevlig men gav intrycket av att vara lite osäker, fyrkantig och kanske inte helt ärlig/öppen i kommunikationen. Sånt där varierar ju mellan människor och sånt här lågkvalificerat telefonjobb kanske är ett extrajobb man gör som student eller så?Alfredo skrev:Det låter troligt. Jag har vad jag minns aldrig gjort en utlandsbetalning med Nordea och så här ser det ut när jag försöker i deras internetbank.
[bild]
Utifrån texten ovan verkar det dock inte vara så svårt att aktivera tjänsten men det har jag inte provat.
För drygt ett halvår sedan försökte jag överföra ett mindre belopp, under 100 tkr, från dem och det resulterade i rent löjliga kontrollfrågor innan det gick igenom, så hur svårt det är att aktivera utlandsbetalningar ska jag nog egentligen inte ens försöka gissa...
Jag vill bara slippa ha en strulbank som i smyg tar bort mina betalmöjligheter utan att informera mig och sen när jag ringer ger mig några månaders tillgång.
❤️ Orust Sparbank .HiddenDingo skrev:Hade precis samma problem hos Nordea. Anställd i Sverige men jobbar på ett bolag med kontor världen över. Jag jobbar till 99% bara med folk i Nederländerna.
Skulle föra över 75 euro till en kollega (tysk förvisso) efter en skidresa vi hade med jobbet. Han hade betalt luncherna under resans gång. Ganska normalt kan jag tycka.
Nordea tyckte tydligen inte det, fruktansvärt misstänksamt och jag fick prata med flera olika personer. Till sist hade jag blivit förhörd om alla detaljer som rör pengar de senaste tre åren. När det kom fram att jag flyttat till Sverige igen för ca ett år sedan skulle de ha lönespec för senaste tre åren från Nederländerna samt kontraktet från när jag sålde mitt hus i NL i samband med flytten.
De hade redan alla dokument från när jag sökte om lån hos dem, ifrågasatte därför vad fan de höll på med men medarbetaren tyckte inte det var konstigt. Bad honom ta det med sin chef och lade på. Sedan fick jag utlandsbetalning aktiverat i alla fall märkte jag i appen, antar någon i kedjan insåg hur sjukt det hela var (vi talar fortfarande om 75 euro). Min fru fick föra över via sin Nederländska bank som hon fortfarande hade. I NL är utlandsbetalning alltid möjligt och påslaget.
I vart fall hade vi fler problem med Nordea, de vägrade till exempel öppna konto åt min fru/gemensamt konto för ”varför ska hon ha bankkonto utan svensk inkomst?”. Idioter.
När bolånet gick ut byte jag till Orust Sparbank. Där fick jag frågan om utlandsbetalning, sa att det kommer jag behöva sporadiskt, absolut max 5000-10000kr om året normalt. Inga problem, tjänsten aktiverad. De tyckte det var ganska normalt att behöva föra över pengar till kollegor och vänner i landet jag bott i några år.
Tjänsten är fortfarande aktiverad och har inte behövt ange vilka länder jag behöver föra över till, endast fått instruktion om att kontakta dem innan om jag behöver föra över stora summor så jag inte blir automatiskt blockerad av något system.
/Höghus
Swedbank har som sagt alltid fungerat bra. Vad som händer framöver vet jag naturligtvis inte. Alla verkar ju skruva åt allt sådant här intill löjets gräns så vem vågar rekommendera något...Claes Sörmland skrev:
Ser du vilken kurs du får INNAN du skickar betalningen ?Höghus skrev:
Annars är bankerna kända för att lägga på bra marginal på mindre utlandsbetalningar.
Själv kör jag med valutakonton så gör ALDRIG växlingen i samband med överföringen.
Det här med alla frågor, kontroller verkar vara en svensk implementation. Förutom Revolut har jag konto i en spansk bank. Inga frågor eller spärrar från någondera.Claes Sörmland skrev:Det var inget svårt, det vara bara att ringa och prata med Nordea-medarbetaren. Hon var trevlig men gav intrycket av att vara lite osäker, fyrkantig och kanske inte helt ärlig/öppen i kommunikationen. Sånt där varierar ju mellan människor och sånt här lågkvalificerat telefonjobb kanske är ett extrajobb man gör som student eller så?
Jag vill bara slippa ha en strulbank som i smyg tar bort mina betalmöjligheter utan att informera mig och sen när jag ringer ger mig några månaders tillgång.
/Höghus
Paypal är väl de värsta svinen av alla?Claes Sörmland skrev:
De snodde iallafall de hundralappar jag hade låg där och skräpade. Kunde visserligen alternativt ta ut dem, men inte utan att registrera ett kontokort, fylla i en massa dokument, m.m. m.m.
I Swedbanks internetbank, ja. Den visar kurs och belopp SEK som skall godkännas att dras från från kontot när jag valt € för överföring.Z Zodde skrev:
I Revolut simulerade jag en växling för att se kursen.
Jag försökte få valutakonto i Sparbanken, men de gick inte med på det.
/Höghus
Jag har alla mina pengar i Kvevlax Sparbank här i Finland. Det har aldrig varit något problem med utlandsbetalningar som jag emellanåt gör till Sverige, Norge, Danmark och någon enstaka gång Tyskland eller Storbritannien.
Däremot så ville de ha en lista på i vilka länder mitt bankkort skall fungera. Det var enkelt att göra en sådan eftersom jag sällan reser några längre vägar.
Däremot så ville de ha en lista på i vilka länder mitt bankkort skall fungera. Det var enkelt att göra en sådan eftersom jag sällan reser några längre vägar.