7 619 läst · 122 svar
8k läst
122 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 702 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 702 inlägg
Det är något nytt skit det här så vänta bara. Beklagade mig för kollega. Hon hade samma problem, hade dotter utomlands och behövde kunna flytta pengar ibland. Samma problem där också det fallet Nordea.
Jag (mitt företag) fick samma typ av frågor från Handelsbanken, därefter har jag betalt till länder jag inte angett utan några problem.C cpalm skrev:Men va f-n! Suck...
I senaste kundkännedomen från SEB (företag) fick jag frågan om jag avser göra utlandsbetalningar.
Svarar man ja på den frågan kommer man till nästa steg när man skall lägga till varje land man kommer att göra utlandsbetalningar till och sedan tala om vilket belopp man kommer att betala till respektive land...
Inte så j-vla lätt om man köper in saker från olika delar av världen...
Har förvisso inte gjort några utlandsbetalningar på en tid, med jag tror tjänsten finns kvar i internetbanken. Inte så lätt att få någon överblick efter att de totalt saboterat internetbanken för företag med sitt s.k. Business Arena. Känns som man är ofrivillig betatestare mitt i något extremt segdraget migreringsprojekt. Riktig pajasnivå för att vara en miljardbank faktiskt 🤬Claes Sörmland skrev:
Tänker att jag får uppdatera kundkännedomen vartefter det konkreta behovet uppstår. Om jag ids. Verkar inte direkt som att de tar ställning till det man fyller i där eller att det påverkar något praktiskt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 051 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 051 inlägg
Tycker det har gått förlångt.
Allt detta bottnar i att bankerna har misslyckats. Att de ha vetat om tveksamma verksamheter utan att säga och göra något och de fick pisk av FI tex.
Och nu tar de ut allt på oss vanliga/skötsamma kunder.
Kanske dags att ställa motfråga och motkrav att dom berättar för mig vad de har för verksamhet utomlands och vad de gör för transaktioner eller om dom har en VD som vet om penningtvättsverksamhet.....
Allt detta bottnar i att bankerna har misslyckats. Att de ha vetat om tveksamma verksamheter utan att säga och göra något och de fick pisk av FI tex.
Kanske dags att ställa motfråga och motkrav att dom berättar för mig vad de har för verksamhet utomlands och vad de gör för transaktioner eller om dom har en VD som vet om penningtvättsverksamhet.....
Då blir det ju jobbigt för vissa, t.ex. Swedbank...💰🫣🤐P PappasHammare skrev:Tycker det har gått förlångt.
Så länge alla alternativ är lika dåliga kan du ställa vilka motkrav du vill. Svaret lär bli att du kan gå till en annan (lika dålig) bank om det inte passar.P PappasHammare skrev:
Jag har Swedbank ( via en Sparbank). Inga problem med att göra utlandsbetalningar även om man måste be att få möjligheten.
Men kanske du ska kolla på Revolut? Jag använder den nu, tror det blir bättre kurs där istf affärsbankens tråkiga kurs.
De uppfyller ju iaf dina krav på att du inte vill besöka dem.
Det går fortare också tror jag.
/Höghus
Men kanske du ska kolla på Revolut? Jag använder den nu, tror det blir bättre kurs där istf affärsbankens tråkiga kurs.
De uppfyller ju iaf dina krav på att du inte vill besöka dem.
Det går fortare också tror jag.
/Höghus
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 702 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 702 inlägg
Du tänker att det inte räcker med att du signerar via BankID för att stoppa dig när du sitter i telefon med bedragarna?I InsidersUnited skrev:
Men håller med om att alla banker borde erbjuda en särskilt skyddad tjänst för vissa äldre, de som kämpar med det kognitiva. Men då borde ju det mesta vara stoppat som handlar om att pengar lämnar kontot. Kanske att man måste ha en förmyndare som också signerar för att alls få betala ut pengar? Kan ju införas per automatik när man fyller 70 så får man ringa och avaktivera den tjänsten om man vill.
Får jag "anta" är det lagen om penningtvätt som gjort olika hanteringar hos bankerna. Finns liknande hos Swedbank och kontrollsystem.
Så det blir nog en dagsfråga hur det hanteras, imorgon kan det ändras hos den bank du väljer idag.
Så det blir nog en dagsfråga hur det hanteras, imorgon kan det ändras hos den bank du väljer idag.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 702 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 702 inlägg
Låter som en litet steg i rätt riktning.Höghus skrev:
Tackar, ska kolla upp det. Såg nästan obehagligt ungdomligt ut. Men kanske är det med den gruppen jag delar värderingar med gällande vad man vill ha ut av en banktjänst?Höghus skrev:
Ja det är snart omöjligt att använda sina egna pengar
Det går att göra EU/SEPA betalningar via PayPal
Sist jag förde över pengar till mitt Paypal konto använde dom SEB så det var en transaktion mellan två svenska banker. Där kan man i alla fall ha olika konton med pengar i SEK EURO eller USD.
Det blir ju ett steg till men kan vara ett alternativ till att tjata med bankens kundservice varje gång man vill göra en utlandsbetalning
Sist jag förde över pengar till mitt Paypal konto använde dom SEB så det var en transaktion mellan två svenska banker. Där kan man i alla fall ha olika konton med pengar i SEK EURO eller USD.
Det blir ju ett steg till men kan vara ett alternativ till att tjata med bankens kundservice varje gång man vill göra en utlandsbetalning
Jag gör utlandsbetalningar ibland via Swedbank utan minsta problem, hittills i alla fall. Senast i slutet på oktober 2024 på dryga 10 tkr.Claes Sörmland skrev:
Beordrat från internetbanken utan att jag hade kontakt med någon människa. Vad som hände "internt" har jag naturligtvis ingen aning om. Kanske gick allt helt med automatik eller kanske satt hela säkerhetsavdelningen och debatterade det i ett långt möte och godkände överföringen med röstsiffrorna sex mot fem, vad vet jag.
För min del var det dock lika problemfritt som det alltid brukar vara.
Denna gång var betalningen till ett nytt mottagarkonto men till ett land dit jag tidigare betalat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 702 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 702 inlägg
Ah! Känner mig puckad som inte kopplade att Paypal kunde vara lösningen. Det får blir lösningen framgent!Herr hatt skrev:Ja det är snart omöjligt att använda sina egna pengar
Har SEB i Sverige De hade utan förvarning inaktiverat tjänsten utlandsbetalningar men efter ett snabbt telefonsamtal var den aktiverad igen.
De nämnde inget om att det var nån tidslimit på aktiveringen.
Gör regelbundna överföringar till utlandet så upplevde det som lite märkligt men fick inget bra svar på varför.
Sannolikt en säkerhetsåtgärd mtp AML
Alla får ”ansöka ” på nytt
De nämnde inget om att det var nån tidslimit på aktiveringen.
Gör regelbundna överföringar till utlandet så upplevde det som lite märkligt men fick inget bra svar på varför.
Sannolikt en säkerhetsåtgärd mtp AML
Alla får ”ansöka ” på nytt