8 247 läst · 137 svar
8k läst
137 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 990 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 990 inlägg
Det där blev fel, att dra alla äldre över en kant, som att de är mer lättlurade. Det finns 100 åringar som är mer klara i huvudet än en 50-åring. De flesta äldre är helt klara i huvudet. De kriminella är skickliga och kan lura av dig pengar oavsett ålder. T.ex. en person som jobbar med att informera om bedragares tillvägagångssätts blev lurad. Det finns inställningar hos en del banker där du kan begränsa uttag per vecka, månad. Däremot borde det finnas ett system som varnar om det blir större belopp och fler uttag än vanligt hos kunden. Har personen oavsett ålder svårt med pengar och inte förstår så får barn eller god man ta över ekonomin i samförstånd med den personen.Claes Sörmland skrev:Du tänker att det inte räcker med att du signerar via BankID för att stoppa dig när du sitter i telefon med bedragarna?
Men håller med om att alla banker borde erbjuda en särskilt skyddad tjänst för vissa äldre, de som kämpar med det kognitiva. Men då borde ju det mesta vara stoppat som handlar om att pengar lämnar kontot. Kanske att man måste ha en förmyndare som också signerar för att alls få betala ut pengar? Kan ju införas per automatik när man fyller 70 så får man ringa och avaktivera den tjänsten om man vill.
Är det någon som har tips på vilken bank man ska anlita för att ex.vis köpa en lägenhet i utlandet.
Vi funderar på att köpa en semesterlägenhet i Albanien men LF säger att de inte har någon samarbetspartner
där. Så hur gör man då ?
/B
Vi funderar på att köpa en semesterlägenhet i Albanien men LF säger att de inte har någon samarbetspartner
där. Så hur gör man då ?
/B
När du säger bra kurs… Hur mycket påslag jmf med aktuell kurs tar banken.?Höghus skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 223 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 223 inlägg
Jag jobbar Norge så jag för mellan kontoClaes Sörmland skrev:Mystiken tätnar, är det så att Nordea har kapat möjligheten för oss som inte för över pengar utomlands regelbundet men lämnat det öppet för er som gör det?
Men vi pratar om samma sak hoppas jag? Riktiga banköverföringar till utländskt konto. Så att du inte menar betalningar via PG och BG om de via något samarbete skulle fungera också i Norge?
Paypal är rätt så stort i åtminstone Tyskland. Jag köpte en rätt så dyr spishäll därifrån och betalade med just Paypal. Även mellan privatpersoner bör det väl funka. Det senare har jag dock inte provat.Claes Sörmland skrev:
Ingen aning, det beror väl på vad man menar med aktuell. Banken betalar säkert en kurs för att köpa € och debiterar dig en annan när den säljer till dig. Jag ser bara att Swedbank har dyrare kurs än Revolut i ett givet ögonblick.Z Zodde skrev:
/Höghus
Antar att LF menar att de inte har konto i LEK (albansk valuta)Bono_R skrev:
Lite märkligt tycker jag men möjligt nishbankerna har begränsade möjligheter.
Alla större banker har konto i LEK så vilken som helst funkar bra.
SEB har något de kallar dubbel signering som kan aktiveras av kontoinnehavaren. Kanske blir det svårare att få till ett bedrägeri med den funktionen aktiverad.Claes Sörmland skrev:Men håller med om att alla banker borde erbjuda en särskilt skyddad tjänst för vissa äldre, de som kämpar med det kognitiva. Men då borde ju det mesta vara stoppat som handlar om att pengar lämnar kontot. Kanske att man måste ha en förmyndare som också signerar för att alls få betala ut pengar? Kan ju införas per automatik när man fyller 70 så får man ringa och avaktivera den tjänsten om man vill.
Aktuell är kursen som gäller just den sekunden du handlar för alla överföringar växlas till spot kurs.Höghus skrev:
Men jag läste kanske lite slarvigt.
Ser nu att du skrev att du kan ha kontobehållningen i EUR, alltså ett rent valuta konto?
Köpa in EUR idag å använda till betalning i framtiden, förstår jag dig rätt?
Danske bank har Albanien som mottagarland.Bono_R skrev:
Danske är den enda bank som kan skicka pengar till nästan alla länder, jag skickar regelbundet pengar (+100 kkr) till Tanzania, ingen annan svensk bank fixar det.
I så fall är spotkurs om det kallas så, olika för Swedbank och Revolut.Z Zodde skrev:Aktuell är kursen som gäller just den sekunden du handlar för alla överföringar växlas till spot kurs.
Men jag läste kanske lite slarvigt.
Ser nu att du skrev att du kan ha kontobehållningen i EUR, alltså ett rent valuta konto?
Köpa in EUR idag å använda till betalning i framtiden, förstår jag dig rätt?
Jag har tre konton i Revolut, SEK, € och € sparkonto. För över SEK från Swedbank till SEK, växlar € när jag tror kursen är bra, och för över till sparkontot. Betalar med Revoluts kontokort i € när jag är €-land eller gör banköverföringar i € när jag handlar av privatpersoner.
/Höghus
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 223 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 223 inlägg
Sett att kryssar jag av vid överförning att jag äger även kontot i mottagar landet så slipper man avgifterna vid överförning.H Hallerudsbo skrev:
har egentligen väntat på att Nordea i Sverige ska fråga varför jag för över 60-100 tusen i månaden till Sverige, men än är det ingen som frågat vart pengarna kommer från mer än den enkäten man fyller i en gång om året.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Jag bytte till Skandia av denna anledning. Vill inte ha någon rådgivning och så. Skandia är gratis, förhandlingsfria bolån, swish, bank id...Claes Sörmland skrev:Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.
Min drömbank:
Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.
Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Sen har jag Northmill och Norwegian för betalning. Northmill har 2% sparränta på kortkonto vilket jag gillar och man kan ha flera digitala kort, ett för varje budget och inga valutaväxlingspåslag och sådär
Jag fick bytt rådgivare på Nordea. Den nya va okunnig, otrevlig och rekommenderade dyra, dåliga fonder
Redigerat: