8 772 läst · 138 svar
9k läst
138 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
Visst är det så. Alternativet hade ju annars varit en banköverföring, med lika lite skydd för mig.HiddenDingo skrev:
/Höghus
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 433 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 433 inlägg
Jag har Skandiabanken och Nordea men har inte detta problem. Utlandsbetalningar är , precis som inhemska betalningar för mig. Nordea orerade någonting för något år sedan men har inte sedan dess hindrat mig från någonting och med Skandiabanken har det aldrig ens varit en fråga.Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Jag har Nordea och har gjort enstaka överföringar utrikes för några år sen (2019 borde det varit senast) utan problem. Nu skulle jag köpa en grej från en tjej i Danmark i våras och ringde då Nordea för att aktivera utlandsbetalningar (som jag alltså inte längre hade tillgång till). För att aktivera tjänsten krävdes mottagarens namn, adress, kontonummer, iban-nummer och allt vad det var. Någon generell aktivering var det inte fråga om att få. Det här handlade om en engångsöverföring på 30€ där personen inte hade PayPal. Jag hade inte förberett mig på frågestormen så jag fick lägga på och återkomma. Jag gav upp istället.
I mycket är problemet med kontakten i banken att det kan vara en inkompetent sådan eller en ren idiot.
Hade problem med min egen bank (Swedbank) för några år sedan när jag skulle skicka ung 1000:- till min svägerska i Finland. Satt i telefonkontakt i 45 minuter innan jag gav upp. Hon kunde tydligen inte förstå vad en gåva var för något eller syftet med den.
Då hade jag haft dem som husbank i typ 30 år och anställd där lika länge.
Löste det vid ett besök till svägerskan några månader senare.
Ett år senare gick det bra. Lite förklaringar sedan öppnades "Betalningar till utlandet" som tjänsten kallas. Har kvar den ännu nu ett par år senare. Kan tillägga att du måste registrera mottagare särskilt, som sedan ligger kvar permanent s a s.
(Gissar att om du registrerar en mottagare i Nigeria eller Panama etc så reagerar de...)
Det grundläggande problemet är att "statsmakten" inte bryr sig om bankkunderna överhuvud. Det enda de bryr sig om är politiska ställningstaganden. T ex baserat på tillfällig opinion (aldrig från bankkunder) eller tryck från utländska makter (t ex USA).
Hade problem med min egen bank (Swedbank) för några år sedan när jag skulle skicka ung 1000:- till min svägerska i Finland. Satt i telefonkontakt i 45 minuter innan jag gav upp. Hon kunde tydligen inte förstå vad en gåva var för något eller syftet med den.
Då hade jag haft dem som husbank i typ 30 år och anställd där lika länge.
Löste det vid ett besök till svägerskan några månader senare.
Ett år senare gick det bra. Lite förklaringar sedan öppnades "Betalningar till utlandet" som tjänsten kallas. Har kvar den ännu nu ett par år senare. Kan tillägga att du måste registrera mottagare särskilt, som sedan ligger kvar permanent s a s.
(Gissar att om du registrerar en mottagare i Nigeria eller Panama etc så reagerar de...)
Det grundläggande problemet är att "statsmakten" inte bryr sig om bankkunderna överhuvud. Det enda de bryr sig om är politiska ställningstaganden. T ex baserat på tillfällig opinion (aldrig från bankkunder) eller tryck från utländska makter (t ex USA).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 707 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 707 inlägg
Ser du fliken "Utlandsbetalning" i appen och internetbanken när du loggar in hos Nordea idag? Det var den som de trollade bort för mig. Jag har en känsla att det skedde när de bytte till sin nya nätbank rätt nyligen, men vet inte säkert.4774 skrev:
Vi använder Revolut för att skicka pengar till vår dotter i England. Mycket bättre kurs. Undvik att göra överföringar på helgerna då det är dyrare avgift. Naturligtvis lite bökigt att behöva föra över pengar till Revolut först för att sedan skicka till henne, men å andra sidan om man har pengar stående på Revolut så tar det bara några sekunder innan hon har pengarna hos sig på sin bank (hon behöver inte ha Revolut själv).Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 707 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 707 inlägg
Låter inte som något för mig. Jag köper så få saker som kräver banköverföring så vill inte mecka med en särskild tjänst för det. Det blir ju samma jobb som att ringa Nordea vid varje överföring.H Hugo55 skrev:Vi använder Revolut för att skicka pengar till vår dotter i England. Mycket bättre kurs. Undvik att göra överföringar på helgerna då det är dyrare avgift. Naturligtvis lite bökigt att behöva föra över pengar till Revolut först för att sedan skicka till henne, men å andra sidan om man har pengar stående på Revolut så tar det bara några sekunder innan hon har pengarna hos sig på sin bank (hon behöver inte ha Revolut själv).
Betalade just 100€ till ett spanskt konto, men det var till en sparad mottagare som jag betalat till tidigare. SEB.Claes Sörmland skrev:Så har Nordea tydligen plockat bort möjligheten att utföra utlandsbetalningar. Det var ju ett tag sen jag köpte något utomlands, t ex i Tyskland som gillar banköverföring som betalmodell, så jag hade inte sett att de i smyg hade tagit bort den tjänsten.
Efter 25 minuter i telefonkö med Nordea med en stackars medarbetare som tydligen inte hade mandat att ge mig tillgång till tjänsten så har jag på nåder fått möjlighet ett halvår att handla utomlands med kontoöverföring. Tjänsten kommer sen att inaktiveras och jag får ringa igen. Det verkade som (gissar jag för samtalet var mycket märkligt och kryptiskt) att man behövde ha planerade överföringar till en viss mottagare utomlands för att få tillgång till tjänsten länre tid och inte som i mitt fall en förväntan att man kunde göra enstaka mindre köp de närmsta åren.
Är det så här med de andra bankerna också eller finns det bättre banker som erbjuder utlandsbetalning i internettjänsten? Låt oss säga att jag har ångat uppe för att flytta min lön och mina räkningar till en annan bank just nu...
Brave new world!
Utlandsbetalningar, detta ständiga gissel. Jag har Swedbank och de har krånglat hutlöst. Flera överföringar har blivit rakt av nekade så har fått lösa det på andra sätt. Sist det var dags fick jag skicka in skriftligt vad jag skulle göra med pengarna.
ICA-banken funkade några gånger, sedan började de också neka överföringar.
Försökte öppna konto i Handelsbanken, men de nekade, för varför skulle jag ha konton i flera banker?
Bara elände är det.
ICA-banken funkade några gånger, sedan började de också neka överföringar.
Försökte öppna konto i Handelsbanken, men de nekade, för varför skulle jag ha konton i flera banker?
Bara elände är det.
Jag använder Wise som funkar väldigt bra, men då för jag bara in pengar i Sverige. Det verkar som man inte kan överföra pengar till Wise genom ett svenskt konto.
Som nyinflyttad från USA blir jag fly förbannad på denna "skyldig tills bevisat oskyldig"-policy som verkar finnas vad gäller pengahantering i Sverige. Det ska tydligen vara nolltolerans mot att kunna genomföra brott och om det då blir som bieffekt att alla hederliga människor inte kan använda sina egna pengar så är det tydligen acceptabelt.
Inom parantes håller man tydligen på att införa samma princip vad gäller den nyligen införda lagen om att polisen kan beslagta ägendom utan att man är bevisad eller ens misstänkt för ett brott. Det där har man ju kört i USA (se "civil forfeiture") ett bra tag och det blir ju mer och mer kritik mot det eftersom det visar sig, surprise surprise, att de som får sina kontanter, bilar, etc beslagtagna är mest minoriteter som polisen tycker verkar ha mer tillgångar än "en sån" borde ha.
Sådär, nu har man fått "venta" på lördagsmorgonen också...
Som nyinflyttad från USA blir jag fly förbannad på denna "skyldig tills bevisat oskyldig"-policy som verkar finnas vad gäller pengahantering i Sverige. Det ska tydligen vara nolltolerans mot att kunna genomföra brott och om det då blir som bieffekt att alla hederliga människor inte kan använda sina egna pengar så är det tydligen acceptabelt.
Inom parantes håller man tydligen på att införa samma princip vad gäller den nyligen införda lagen om att polisen kan beslagta ägendom utan att man är bevisad eller ens misstänkt för ett brott. Det där har man ju kört i USA (se "civil forfeiture") ett bra tag och det blir ju mer och mer kritik mot det eftersom det visar sig, surprise surprise, att de som får sina kontanter, bilar, etc beslagtagna är mest minoriteter som polisen tycker verkar ha mer tillgångar än "en sån" borde ha.
Sådär, nu har man fått "venta" på lördagsmorgonen också...
Det är ingen avgift om du gör en SEPA-betalning.H Hallerudsbo skrev:Sett att kryssar jag av vid överförning att jag äger även kontot i mottagar landet så slipper man avgifterna vid överförning.
har egentligen väntat på att Nordea i Sverige ska fråga varför jag för över 60-100 tusen i månaden till Sverige, men än är det ingen som frågat vart pengarna kommer från mer än den enkäten man fyller i en gång om året.
Detta är inte alldeles nytt.Claes Sörmland skrev:
Lagstiftningen kring bankernas skyldighet gällande kundkännedom drevs igenom 2017.
Jag tror inte man direkt kan lasta bankerna för detta.
Det flödar oerhörda summor brottsliga pengar över nätet, både inom riket men framförallt utomlands.
Lagstiftningen mot penningtvätt/terroristfinansiering har bankerna att förhålla sig till och syftet på gott och ont är att hindra/försvåra kriminella flöden.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 707 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 707 inlägg
Inget fel på lagen, men Nordea behöver ju inte stoppa min möjlighet till överföringar för det. Det är Nordea som har implementerat sitt lagefterlevande på ett kasst sätt. Finns inget som tyder på att jag är kriminell, de har hela min livshistoria att läsa. De vet var jag bor, hur jag rör mig, vad jag äter, vad jag handlar, vilken lön jag har, hur jag sparar pengar o s v. De vet mer om mig än jag själv vet.Sverker T skrev:Detta är inte alldeles nytt.
Lagstiftningen kring bankernas skyldighet gällande kundkännedom drevs igenom 2017.
Jag tror inte man direkt kan lasta bankerna för detta.
Det flödar oerhörda summor brottsliga pengar över nätet, både inom riket men framförallt utomlands.
Lagstiftningen mot penningtvätt/terroristfinansiering har bankerna att förhålla sig till och syftet på gott och ont är att hindra/försvåra kriminella flöden.
[länk]