Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ska säga att jag inte har lidit som kund hos Nordea särskilt. Jag har haft tur att jag inte har drabbats av deras problem med kort och Swish. Det här är den första riktigt absurda saken. Jag lyckades t o m göra ett kontanttillträde med dem 2019 och det är ju inte alltid så enkelt med banker har jag förstått.
Kanske hade ni tur med en handläggare som kunde tänka självständigt utan att ha blöja på sig.
 
  • Gilla
Byggare Bobelina
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske hade ni tur med en handläggare som kunde tänka självständigt utan att ha blöja på sig.
Fick sitta i telefon och kopplas runt lite men sen hittade jag den avdelning som då ansvarade för kontanttillträden. Sen löste det sig med ett besök på något konstigt kontor i Danderyd (av alla ställen).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är att jag inte vill ha "service". Jag har inget behov av "rådgivning". Under inga omständigheter vill jag någonsin behöva besöka ett bankkontor. Helst aldrig behöva ringa.

Min drömbank:

Jag vill aldrig behöva prata med dessa människor. De får absolut inte ringa mig och försöka sälja något.

Jag vill bara ha en bank som har en fullt fungerande internettjänst som är så komplett som möjligt, så låg säkerhet som möjligt och så få hinder som möjligt att få disponera mina pengar. Så få frågor som möjligt och om det krävs av lagliga skäl så tar vi det på 30 s på nätet eller i app. Jag vill kunna betala kontant och inte lösa saker med lån. Jag vill också kunna göra kontanttillträden om jag kanske skulle vilja byta bostad.
Skaffa Revolut som du använder till allt sånt
Inga problem med kundtjänst och tusen frågor går att skicka pengar hit och dit utan problem
Fixar allt k appen
 
4774
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser du fliken "Utlandsbetalning" i appen och internetbanken när du loggar in hos Nordea idag? Det var den som de trollade bort för mig. Jag har en känsla att det skedde när de bytte till sin nya nätbank rätt nyligen, men vet inte säkert.
Ja det gör jag.
 
  • Gilla
hopparholm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Exakt vad jag berättade för medarbetaren på Nordea. Så SEB är lika illa då. Misstänkte att det var mer spritt än en bank.
Har SEB. Gör typ två betalningar varje år så här vid årsskiftet, till Norge och Danmark. Har inte stött på något sådant att jag behöver aktivera tjänsten varje år.
 
Bankerna har infört en mängd komplicerade regler och man hänvisar till lagen om penningstvättsbrott.

Den som funderar ett steg längre inser att syftet med dessa "begränsningar" sannolikt bottnar i helt andra skäl då summorna som får lov att överföras skiljer sig mellan bankerna och inte regleras i lagen.

Jag nekades överföra pengar till eu bank där jag har konto. Den svenska bankens svar på varför överföringarna nekas var att man bedömde den andra banken som en "högrisk"-bank men ville inte svara mer detaljerat än så.
Endast småsummor tilläts och under begränsad tid samt att man måste kontakta banken och låta dom godkänna överföringar.
EU banken det handlar om marknadsför sig i svensk tv reklam och är en hyfsat känd bank i sammanhanget men det skall påpekas att banken ifråga tillåter sina kunder att investera i bla krypto vilket verkar vara det farligaste som finns om man ska tro finansinspektionen.
Mycket farligare än att köpa aktier, spela på nätcasino eller ta ta sms lån för att köpa semesterresor man inte har råd med.

Att bankerna börjar ifrågasätta allting som deras kunder numera gör med sina pengar vittnar enligt min uppfattning att det kan finnas en likviditetsbrist.
Sanningen är att de flesta banker saknar kontanter och deras tillgångar består till stor del av obligationer som är väldigt räntekänsliga och 1% ändring av räntan kan då vara helt avgörande för deras överlevnad.
Vi hade flera banker (usa/schweiz) som gick omkull 2023 och det globala skuldberget har ju knappast minskat sen dess.

Till skillnad från finanskrisen 2008 då skattebetalarnas tog notan så har vi numera andra regler idag där bankernas kunder får ta smällen vid en krasch.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Jag nekades överföra pengar till eu bank
EU bank - högrisk?
Låter otroligt, vilken bank var det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Vi hade flera banker (usa/schweiz) som gick omkull 20
Schweizisk bank som gick omkull? (KK)
Det stämmer väl ändå inte…
 
Credit Suisse. Hade inte UBS köpt dem för en spottstyver hade de konkat.
 
M mersault skrev:
Credit Suisse. Hade inte UBS köpt dem för en spottstyver hade de konkat.
Ja, det känner jag till. Men jag känner INTE till nån som gått omkull, och det var frågan jag ställde.
Och hade inte UBS köpt hade centralbanken tagit över så de hade oavsett inte konkat.
 
L lars80 skrev:
Att bankerna börjar ifrågasätta allting som deras kunder numera gör med sina pengar vittnar enligt min uppfattning att det kan finnas en likviditetsbrist.
ÖHT inga problem med likviditeten. Den styrs helt p hållet av centralbankerna som en del av penningpolitiken.
L lars80 skrev:
Sanningen är att de flesta banker saknar kontanter och deras tillgångar består till stor del av obligationer som är väldigt räntekänsliga och 1% ändring av räntan kan då vara helt avgörande för deras överlevnad.
Stämmer dåligt
Osäker vad du egentligen menar med kontanter då du tidigare pratar om likvida medel…

Berätta mer om dessa tillgångar bankerna har i obligationer…
 
L lars80 skrev:
Till skillnad från finanskrisen 2008 då skattebetalarnas tog notan så har vi numera andra regler idag där bankernas kunder får ta smällen vid en krasch.
Berätta mer om dessa nya regler som gör att bankens kunder tar större risk…
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Exakt vad jag berättade för medarbetaren på Nordea. Så SEB är lika illa då. Misstänkte att det var mer spritt än en bank.
Inte min erfarenhet av SEB, betalar regelbundet till en bank i annat land och det hela handlar ju om att betalningen är korrekt ifylld samt syfte.

Hade en betalning som nekades för några år sedan och efter att ha frågat SEBs kundsupport så såg man en kodning och att mottagande bank hade nekat betalning och pengarna "studsar" tillbaka. Helt uppenbart så saknade min betalning vad som skulle betalas, korrigerade och har sedan under flera år betalat utan problem.

Sedan krävs det ju av mig att jag svarar korrekt på kundkännedomsfrågorna som blivit alltmer detaljerade och nu även inkluderar utlandsbetalningar. Har aldrig behövt "aktivera" tjänsten.

SEB om betalningar till utlandet
https://seb.se/privat/betalningar-konton-och-kort/utlandsbetalningar

Som världen ser ut idag ser jag inget problem med det här!
 
C cpalm skrev:
Men va f-n! Suck...

I senaste kundkännedomen från SEB (företag) fick jag frågan om jag avser göra utlandsbetalningar.
Svarar man ja på den frågan kommer man till nästa steg när man skall lägga till varje land man kommer att göra utlandsbetalningar till och sedan tala om vilket belopp man kommer att betala till respektive land...
Inte så j-vla lätt om man köper in saker från olika delar av världen...
Gör betalningarna för beställda grejer med ett kreditkort istället och svara nej på frågorna.

Det de efterfrågar här är egentligen överföringar till utlandet, många invandrare skickar ju regelbundet pengar hem till släkten och de måste registreras så här, så det handlar inte om internetköp. Men de köpen åker ju med på köpet.
 
P paralun skrev:
det hela handlar ju om att betalningen är korrekt ifylld samt syfte.
Jag har aldrig angett något syfte mer än vad som eventuellt framgår av meddelandet till betalningsmottagaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.