14 528 läst · 242 svar
15k läst
242 svar
Bank som erbjuder utlandsbetalning
Absolut. Å hade Paralun sagt att han använde Swedbank hade jag inte kommenterat (då jag inte vet hur det ser ut där)Alfredo skrev:
Nu använder han , likt mig, SEB å då visste jag att det han skrev inte stämde.
(Såvida inte han å jag har olika versioner av SEBs nätbank men det håller jag som otroligt)
Var inne och kikade på SEB privat för att se hur det ser ut numera och mycket riktigt har de också tagit bort möjligheten till utlandsbetalningar utan att explicit beställa tjänsten. 🤬Alfredo skrev:
Att man skall beskriva betalningen för banken är väl en sak, men att använda "meddelande till mottagaren" för detta syfte är ju episk stolpskottsnivå.
Jo varför då?C cpalm skrev:Var inne och kikade på SEB privat för att se hur det ser ut numera och mycket riktigt har de också tagit bort möjligheten till utlandsbetalningar utan att explicit beställa tjänsten. 🤬
Att man skall beskriva betalningen för banken är väl en sak, men att använda "meddelande till mottagaren" för detta syfte är ju episk stolpskottsnivå.
Sen har jag aldrig beställt tjänsten av SEB utan den finns som en egen flik under betalningar.
Stör mig inte ett dugg att skriva in vad betalningen gäller.
Tjau... om jag betalar en avgift eller vad det är så skriver jag då in det. "Payment for xyz."Alfredo skrev:
Sen givevist på ett språk som med största sannolikhet en mottagare förstår, engelska för det mesta.
Sen som jag tidigare skrev så saknas det info om varför betalningen sker så kan mottagande bank bolla tillbaka betalningen.
Både Handels banken och Skandia har utlandsbetalningar via internetbankenH hempularen skrev:Jag har i princip bara pratat med danske bank i samband med att barnen köpt sina första lägenheter, och när vi köpte fritidshus. Sedan brukar de ringa en gång om året och erbjuda samtal med deras placeringsrådgivare. Har nappat någon gång.
Jag har aldrig haft problem att komma åt mina pengar. Kontanttillträde har jag ingen aning om det kan vara problem. Men skulle det vara problem så kan du väl ta ett lån vid köpet som du löser efter några veckor?
Renoveringsnovis
· Nacka
· 99 inlägg
Lite överreaktion tycker jag, han drog ju inte alla äldre över en kam utan skrev "för vissa äldre, de som kämpar med det kognitiva", vilket jag håller med honom om. Att döma av skriverierna i media så verkar äldre vara överrepresenterade när det gäller telefon- och internetbedrägerier. Därmed inte sagt att alla äldre är lättlurade eller att man är idiot bara för att man fyllt 70 (vilket var ganska länge sen för min del).H HEM2121 skrev:Det där blev fel, att dra alla äldre över en kant, som att de är mer lättlurade. Det finns 100 åringar som är mer klara i huvudet än en 50-åring. De flesta äldre är helt klara i huvudet. De kriminella är skickliga och kan lura av dig pengar oavsett ålder. T.ex. en person som jobbar med att informera om bedragares tillvägagångssätts blev lurad. Det finns inställningar hos en del banker där du kan begränsa uttag per vecka, månad. Däremot borde det finnas ett system som varnar om det blir större belopp och fler uttag än vanligt hos kunden. Har personen oavsett ålder svårt med pengar och inte förstår så får barn eller god man ta över ekonomin i samförstånd med den personen.
Nej jag har aldrig aktiverat utlandsbetalning men har då betalat i ett antal år.C cpalm skrev:
Kan tänka mig att man har en logik som kollar om det finns sparade mottagare och då behövs ingen aktivering. Sen har man nog resonerat likadant som med kortbetalningar utomlands.
Bakgrunden till aktiveringen är då med stor sannolikhet bedrägerier och det är ju snabbt gjort att göra en Iban-betalning om man har tillgång till ett konto.
Nä, jag har betalningsmottagare i mitt mottagarregister både för utlands-, och SEPA-betalningar, så så enkelt är det inte.P paralun skrev: