Z Zodde skrev:
Ingen "hint" om att detta går till AML
Kan inte olika banker ha lite olika rutiner?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte olika banker ha lite olika rutiner?
Absolut. Å hade Paralun sagt att han använde Swedbank hade jag inte kommenterat (då jag inte vet hur det ser ut där)

Nu använder han , likt mig, SEB å då visste jag att det han skrev inte stämde.
(Såvida inte han å jag har olika versioner av SEBs nätbank men det håller jag som otroligt)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror faktiskt att @paralun har en poäng här. Så här ser det numera ut hos Swedbank.

[bild]
Är inte det diskriminerande att man måste kunna skriva på engelska?
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Tror faktiskt att @paralun har en poäng här. Så här ser det numera ut hos Swedbank.
Var inne och kikade på SEB privat för att se hur det ser ut numera och mycket riktigt har de också tagit bort möjligheten till utlandsbetalningar utan att explicit beställa tjänsten. 🤬

Att man skall beskriva betalningen för banken är väl en sak, men att använda "meddelande till mottagaren" för detta syfte är ju episk stolpskottsnivå.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var inne och kikade på SEB privat för att se hur det ser ut numera och mycket riktigt har de också tagit bort möjligheten till utlandsbetalningar utan att explicit beställa tjänsten. 🤬

Att man skall beskriva betalningen för banken är väl en sak, men att använda "meddelande till mottagaren" för detta syfte är ju episk stolpskottsnivå.
Jo varför då?

Sen har jag aldrig beställt tjänsten av SEB utan den finns som en egen flik under betalningar.

Stör mig inte ett dugg att skriva in vad betalningen gäller.
 
  • Formulär för betalningsöverföring med SEB med fält för belopp, överföringskostnader, meddelande och alternativ för avi, samt tilläggsknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cpalm skrev:
att använda "meddelande till mottagaren" för detta syfte är ju episk stolpskottsnivå.
Mottagaren blir väl förvirrad om han får ett besked på svenska som han tror är menat till honom men han inte förstår…
 
P paralun skrev:
Jo varför då?
Därför att mottagaren kan ha helt andra krav på hur detta meddelande ska vara utformat.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att mottagaren kan ha helt andra krav på hur detta meddelande ska vara utformat.
Tjau... om jag betalar en avgift eller vad det är så skriver jag då in det. "Payment for xyz."

Sen givevist på ett språk som med största sannolikhet en mottagare förstår, engelska för det mesta.

Sen som jag tidigare skrev så saknas det info om varför betalningen sker så kan mottagande bank bolla tillbaka betalningen.
 
H hempularen skrev:
Jag har i princip bara pratat med danske bank i samband med att barnen köpt sina första lägenheter, och när vi köpte fritidshus. Sedan brukar de ringa en gång om året och erbjuda samtal med deras placeringsrådgivare. Har nappat någon gång.

Jag har aldrig haft problem att komma åt mina pengar. Kontanttillträde har jag ingen aning om det kan vara problem. Men skulle det vara problem så kan du väl ta ett lån vid köpet som du löser efter några veckor?
Både Handels banken och Skandia har utlandsbetalningar via internetbanken
 
C
P paralun skrev:
Sen har jag aldrig beställt tjänsten av SEB utan den finns som en egen flik under betalningar.
Så här ser det ut för mig under flikarna SEPA och utlandsbetalning:

SEB-webbsida visar instruktioner för att registrera SEPA-betalning i euro, med information om att aktivera internationella betalningar via telefon.

SEB-webbsida för utlandsbetalningar med instruktioner för att aktivera tjänsten internationella betalningar innan en betalning kan genomföras.

Det är ju inte det att man har något emot att beskriva syftet för banken, utan att det skall göras i fältet för meddelande till mottagaren, som ju är till för just meddelande till mottagaren.
 
H HEM2121 skrev:
Det där blev fel, att dra alla äldre över en kant, som att de är mer lättlurade. Det finns 100 åringar som är mer klara i huvudet än en 50-åring. De flesta äldre är helt klara i huvudet. De kriminella är skickliga och kan lura av dig pengar oavsett ålder. T.ex. en person som jobbar med att informera om bedragares tillvägagångssätts blev lurad. Det finns inställningar hos en del banker där du kan begränsa uttag per vecka, månad. Däremot borde det finnas ett system som varnar om det blir större belopp och fler uttag än vanligt hos kunden. Har personen oavsett ålder svårt med pengar och inte förstår så får barn eller god man ta över ekonomin i samförstånd med den personen.
Lite överreaktion tycker jag, han drog ju inte alla äldre över en kam utan skrev "för vissa äldre, de som kämpar med det kognitiva", vilket jag håller med honom om. Att döma av skriverierna i media så verkar äldre vara överrepresenterade när det gäller telefon- och internetbedrägerier. Därmed inte sagt att alla äldre är lättlurade eller att man är idiot bara för att man fyllt 70 (vilket var ganska länge sen för min del).
 
C cpalm skrev:
Så här ser det ut för mig under flikarna SEPA och utlandsbetalning:

[bild]

[bild]

Det är ju inte det att man har något emot att beskriva syftet för banken, utan att det skall göras i fältet för meddelande till mottagaren, som ju är till för just meddelande till mottagaren.
Nej jag har aldrig aktiverat utlandsbetalning men har då betalat i ett antal år.

Kan tänka mig att man har en logik som kollar om det finns sparade mottagare och då behövs ingen aktivering. Sen har man nog resonerat likadant som med kortbetalningar utomlands.

Bakgrunden till aktiveringen är då med stor sannolikhet bedrägerier och det är ju snabbt gjort att göra en Iban-betalning om man har tillgång till ett konto.
 
P paralun skrev:
Sen har man nog resonerat likadant som med kortbetalningar utomlands.
Hur har man resonerat här menar du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur har man resonerat här menar du?
Att även den tjänsten som standard är avslagen och måste aktiveras.
 
C
P paralun skrev:
Kan tänka mig att man har en logik som kollar om det finns sparade mottagare och då behövs ingen aktivering. Sen har man nog resonerat likadant som med kortbetalningar utomlands.
Nä, jag har betalningsmottagare i mitt mottagarregister både för utlands-, och SEPA-betalningar, så så enkelt är det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.