Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Gör betalningarna för beställda grejer med ett kreditkort istället och svara nej på frågorna.

Det de efterfrågar här är egentligen överföringar till utlandet, många invandrare skickar ju regelbundet pengar hem till släkten och de måste registreras så här, så det handlar inte om internetköp. Men de köpen åker ju med på köpet.
I t ex Tyskland är det inte helt ovanligt med "Vorkasse", alltså att man betalar i förskott genom en banköverföring. Jag har också gjort detta i Sverige någon gång, betalat i förskott med banköverföring vid näthandel (men här finns ju oftast Klarna som tar hand om detta numera). Eftersom jag har bott i Tyskland ett antal år så faller det naturligt för mig att handla därifrån ibland, särskilt specialgrejor som inte finns på den lilla svenska marknaden. Och ibland är det Vorkasse som gäller.

Men det blir ju ovanligare och ovanligare vartefter näthandeln har blivit bättre så jag gissar att mina köp denna väg helt kommer att försvinna. Men Tyskland, Polen o s v är konservativa länder. De använder t ex fortfarande kontanter. Sitter djupt i kulturen.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig angett något syfte mer än vad som eventuellt framgår av meddelandet till betalningsmottagaren.
Jo just meddelandet vad insättningen avser är det som är viktigt.

Sen är det större summor så kräver man då en kopia av köpeavtal.

Ser själv inga problem med det här som världen ser ut idag. Mycket enkelt egentligen.
 
C
Anna_H Anna_H skrev:
Gör betalningarna för beställda grejer med ett kreditkort istället och svara nej på frågorna.
Är ju inte alltid kort är en möjlig betalningsmetod. I synnerhet inte i företagssammanhang.

P paralun skrev:
Jo just meddelandet vad insättningen avser är det som är viktigt.
Menar du att man skall fylla i information som riktar sig till bankens penningtvätts-/bedrägeriavdelning i fältet för meddelande till betalningsmottagaren?
Betalningsmottagaren har ju vanligtvis specifika krav på vad som skall anges där, som t.ex. ett order-, faktura- eller annat referensnummer.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Menar du att man skall fylla i information som riktar sig till bankens penningtvätts-/bedrägeriavdelning i fältet för meddelande till betalningsmottagaren?
Betalningsmottagaren har ju vanligtvis specifika krav på vad som skall anges där, som t.ex. ett order-, faktura- eller annat referensnummer.
Utlandsbetalningar över ett visst belopp (var tidigare 150000kr, vet ej dagsaktuella beloppet) rapporteras till Riksbanken i statistiksyfte.
Man får ett antal boxar där man kan kryssa i EN för vad betalningen gäller.

Har funnits i alla tider, långt innan AML implementeringen och har då självklart INGET att göra med den.
 
C cpalm skrev:
Betalningsmottagaren har ju vanligtvis specifika krav på vad som skall anges där, som t.ex. ett order-, faktura- eller annat referensnummer.
Ibland har jag angett mitt namn som meddelande och det säger naturligtvis inget om syftet men det har fungerat bra ändå. Jag har dock aldrig gjort någon utlandsbetalning i storleksordningen 150 tkr.
 
C cpalm skrev:
Är ju inte alltid kort är en möjlig betalningsmetod. I synnerhet inte i företagssammanhang.


Menar du att man skall fylla i information som riktar sig till bankens penningtvätts-/bedrägeriavdelning i fältet för meddelande till betalningsmottagaren?
Betalningsmottagaren har ju vanligtvis specifika krav på vad som skall anges där, som t.ex. ett order-, faktura- eller annat referensnummer.
Jo när man fyller i en betalorder för en transaktion så ska man då efter bästa förmåga beskriva syftet med betalningen och det gör man i ett meddelandefält, sen i formuläret så matas då IBAN-kontonummer in osv.

Som jag tidigare skrev så hade jag en betalning för flera år sedan som studsade tillbaka och efter hjälp av SEBs kundsupport så berodde det på för dålig beskrivning av betalningen. Det var alltså mottagande bank som inte tog emot betalningen och penningtvättslagstiftningen är ju ungefär lika i alla civiliserade länder.

Inget jag har något emot som världen ser ut idag!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo när man fyller i en betalorder för en transaktion så ska man då efter bästa förmåga beskriva syftet med betalningen och det gör man i ett meddelandefält,
Jag har SEB Sverige. Jag gjorde en utlandsbetalning senast i fredags.
I meddelandefältet skrivs info till betalningsmottagaren , inget annat.

Fakturanr, referens etc. Precis som på vanliga inländska betalningar.

Om du tror det är nån form av info till bankes AML avd tror du nog helt fel.(Tror du verkligen inte banken skulle upplyst kunden om det var som du claimar)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo när man fyller i en betalorder för en transaktion så ska man då efter bästa förmåga beskriva syftet med betalningen och det gör man i ett meddelandefält, sen i formuläret så matas då IBAN-kontonummer in osv.

Som jag tidigare skrev så hade jag en betalning för flera år sedan som studsade tillbaka och efter hjälp av SEBs kundsupport så berodde det på för dålig beskrivning av betalningen. Det var alltså mottagande bank som inte tog emot betalningen och penningtvättslagstiftningen är ju ungefär lika i alla civiliserade länder.

Inget jag har något emot som världen ser ut idag!
Lagstiftningen är måhända lika men implementationen är väldigt olika mellan länder. Hos Revolut och Santander, Litauen respektive Spanien, är det bara att fylla i kontonummer, belopp och mottagare för utlandsbetalningar. Man behöver inte ansöka om tillstånd eller beskriva anledningen till överföringen.
Antingen är svenska banker så usla att det är särskild lagstiftning för dessa, eller så är det sedvanlig svensk övertolkning.

/Höghus
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Lagstiftningen är måhända lika men implementationen är väldigt olika mellan länder. Hos Revolut och Santander, Litauen respektive Spanien, är det bara att fylla i kontonummer, belopp och mottagare för utlandsbetalningar. Man behöver inte ansöka om tillstånd eller beskriva anledningen till överföringen.
Antingen är svenska banker så usla att det är särskild lagstiftning för dessa, eller så är det sedvanlig svensk övertolkning.

/Höghus
Det behöver man normalt inte i Sverige heller. Det som kommer upp till ytan är inte alla överföringar som flyter fint, utan de som av nån anledning INTE gör det.
 
Z Zodde skrev:
Det behöver man normalt inte i Sverige heller. Det som kommer upp till ytan är inte alla överföringar som flyter fint, utan de som av nån anledning INTE gör det.
Är min Sparbank onormal som frågade varför jag ville ha tillbaka möjligheten till utlandsbetalningar?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Lagstiftningen är måhända lika men implementationen är väldigt olika mellan länder. Hos Revolut och Santander, Litauen respektive Spanien, är det bara att fylla i kontonummer, belopp och mottagare för utlandsbetalningar. Man behöver inte ansöka om tillstånd eller beskriva anledningen till överföringen.
Antingen är svenska banker så usla att det är särskild lagstiftning för dessa, eller så är det sedvanlig svensk övertolkning.

/Höghus
Vet ej och har läst liknande och som jag har förstått det så synas alla bolags transaktioner hårdare numera.

Men det viktiga för mig är att det fungerar bra hos SEB och har ett undansparat betalformulär inkl rätt IBAN.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om du tror det är nån form av info till bankes AML avd tror du nog helt fel.
Tror faktiskt att @paralun har en poäng här. Så här ser det numera ut hos Swedbank.

Swedbank betalningsformulär där användaren ombeds ange betalningens syfte på engelska innan överföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla inlägg här, men det beror på att banker inte längre får ta betalt för betalningar inom EU från privatpersoner.
Tidigare kunde de ta ut en avgift (ofta typ 50kr) per utlandsbetalning, men det har EU satt stopp för.
Det är också egentligen logiskt eftersom bankerna själva inte har någon extra kostnad, oavsett om de betalar inom Sverige, eller inom EU.
Vissa banker verkar ha satt i system att man måste ha något annat "paket" för att få göra utlandsbetalning, men det är då något som bryter mot EU direktivet.

Danske Bank har utlandsbetalning via webben, men inte i appen.
 
Så här ser det ut på SEB

Ingen "hint" om att detta går till AML
Å det var SEB som Paralun använde enligt egen utsago.
 
  • Formulär för mottagarens bankuppgifter och betalningsdetaljer på SEB:s webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
Är min Sparbank onormal som frågade varför jag ville ha tillbaka möjligheten till utlandsbetalningar?

/Höghus
Det var "ansöka om tillstånd" och "beskriva anledningen" jag kommenterade.

Jag har gjort varken eller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.