C cpalm skrev:
Nä, jag har betalningsmottagare i mitt mottagarregister både för utlands-, och SEPA-betalningar, så så enkelt är det inte.
Jo då vet jag inte men det är ju enkelt att ringa supporten.

Eventuellt har mjukvarufolket gjort även en logik med kundkännedomsfrågorna att man svarat angående utlandsbetalningar?

Det ska ju vara svårt att blåsa någon idag!
 
P paralun skrev:
Att även den tjänsten som standard är avslagen och måste aktiveras.
Har aldrig aktiverat detta på något kort. Hela tanken med ett internationellt kreditkort är ju att det ska fungera internationellt...
 
  • Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har aldrig aktiverat detta på något kort. Hela tanken med ett internationellt kreditkort är ju att det ska fungera internationellt...
Nej men numera är det valbart och har ingen aning om hur nya kunder får kortet inställt.

Eftersom det finns så många lättlurade så kan ju även det vara bra. Sen följer man resegrupper i tex FB så verkar en hel del inte fatta att ett kort numera måste aktiveras för utlandsbetalningar.
 
C
P paralun skrev:
Eventuellt har mjukvarufolket gjort även en logik med kundkännedomsfrågorna att man svarat angående utlandsbetalningar?
Så vitt jag kan dra mig till minnes har det inte förekommit några frågor om utlandsbetalningar i den privata kundkännedomen.
 
C cpalm skrev:
Så vitt jag kan dra mig till minnes har det inte förekommit några frågor om utlandsbetalningar i den privata kundkännedomen.
Jag har för mig att jag någon gång fick frågor runt vilka länder, vilken frekvens och vilka belopp. Drog till med samma typ av "gissningar" som på andra liknande frågor. Men det måste ha varit några år sedan.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har för mig att jag någon gång fick frågor runt vilka länder, vilken frekvens och vilka belopp.
Ja, kundkännedomen för företag hade som sagt dessa frågor nu senast. Möjligt att det kommer även privat nästa gång, men hittills har jag inte sett nåt om utlandsbetalningar där.

Har du fått några sådana frågor @paralun ?
 
C cpalm skrev:
Så vitt jag kan dra mig till minnes har det inte förekommit några frågor om utlandsbetalningar i den privata kundkännedomen.
Jo i den senaste jag fyllde i, för något år sedan så var det en fråga om utlandsbetalning, om ja så följde flera frågor om vad som betalningarna avser.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
kundkännedomen för företag hade som sagt dessa frågor
Ja jag har ingen aning om frågorna kom utifrån företagsengagemang. Minns knappt vad/när det var...
 
MultiMan
C cpalm skrev:
Så vitt jag kan dra mig till minnes har det inte förekommit några frågor om utlandsbetalningar i den privata kundkännedomen.
Jag har fått sådana frågor varje gång från Handelsbanken, som privatperson. Även från Resurs bank tror jag, som jag har ett kort hos också.
 
Jag kör SEB och kan betala till ulandet, men bara på mitt företagskonto. Inte privat intressant nog, där möts jag av

Skärmavbildning av meddelande från SEB om att aktivera internationella betalningar innan utlandsbetalning kan genomföras, med instruktion att kontakta banken.
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör SEB och kan betala till ulandet, men bara på mitt företagskonto. Inte privat intressant nog, där möts jag av
Exakt samma läge som för mig med andra ord. Undrar när de tog bort det? Är inte jättelänge sedan jag gjorde en utlandsbetalning privat senast.
 
C cpalm skrev:
Exakt samma läge som för mig med andra ord. Undrar när de tog bort det? Är inte jättelänge sedan jag gjorde en utlandsbetalning privat senast.
FÖr mig är det ingen problem då jag bara gör IBAN-betalingar via företaget.
Borde ju vara tvärt om då penningtvätt lagarna osv rör främst företag
 
anders07 anders07 skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg här, men det beror på att banker inte längre får ta betalt för betalningar inom EU från privatpersoner.
Tidigare kunde de ta ut en avgift (ofta typ 50kr) per utlandsbetalning, men det har EU satt stopp för.
Har inte den regeln om EU-betalningar funnits i minst 15 år?
 
Z ZipLock skrev:
Har inte den regeln om EU-betalningar funnits i minst 15 år?
2014 var samtliga EU länder med. Hade funnits 4-5 år innan det också.

Sen finns ingen EU regel om avgifter men grundprincipen är att kostar det inget att göra överföringar nationellt ska det heller inte kosta nåt med SEPA.


"So are SEPA transfers free? No, contrary to common knowledge, not all banks offer free SEPA transfers. Some banks may charge you, and some may not. Regardless, it is meant to ease the costs on consumers."

Så "EU-regeln" om tvingande noll transkostnad är nog ännu en BH myt tyvärr...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P PEmde skrev:
Har oxå Skandia aldrig ett problem om man skickar utomlands eller tar emot pengar från eget konto utomlands. Då pratar vi 6-siffriga belopp.
Dock kan man behöva ringa dem för att höja sin beloppsgräns. Normalt är den rätt lågt satt (mindre än 5000 kr åtminstone), men det var inte särdeles krångligt.

De har den huvudsakliga informationen om vart man kan skicka pengar osv här, inklusive information om hur man får fram preliminära valutakurser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.