TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kanske kan vara intressant att veta att det är många mellanled mellan din router och internet. Som exempel (ganska ovanligt tror jag) kan vi ta min situation:
1. Den fysiska fibern som kommer in i huset. I mitt fall ägs den av en lokal ekonomisk förening, ägt av medlemmarna, i regel detsamma som abonnenterna. Jag är då en av dem.
2. "Fiber operatören", här Telia Open Fiber, som vi har ingått ett avtal med. Eftersom vi har ung 3500 abonnenter får vi betalt av dem per abonnent.
3. Tjänsteleverantören, via Telia kan vi välja det som finns i länken: [länk]
Där ingår både TV-paket, Telefoni och ren Internet (ISP). T ex Bahnhof, Boxer, Bredband 2, Ownit, Tele2, Telenor och Telia. Idag har de 22 stycken.
4. Den enskilda tjänsten, i mitt fall endast Internet/ISP. (Bahnhof 1000/1000Mb.)

Ofta betalar du till en part som levererar allt från 1 till 4. Eller 1 till 3.
Varje steg "tar betalt", t ex i mitt fall tar Telia betalt av Bahnhof för att de får använda Telias operativa nät. Och den kostnaden tar Bahnhof ut via min avgift till Bahnhof. Misstänker att det är en ganska rejäl kostnad för Bahnhof.
En annan sak är att det formellt finns ett ytterligare steg mellan 1 och 2: Skanova som driftar den fysiska kopplingen mellan 1 och 2. Men Skanova är i praktiken en del av Telia. Det är ett politiskt påhitt för att låtsas att Telia inte har monopol på det fysiska nätet.
Vad kostar 1000/1000 BH i Öppenfiber idag?

TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
Vad kostar 1000/1000 BH i Öppenfiber idag?
Jag betalar 629:-/mån. Ingen bindningstid.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag betalar 629:-/mån. Ingen bindningstid.
…så 200 eller 250 spänn i månaden då som fastnar hos mellanhänder som alla egentligen är samma företag.

(Jag tror det går att få det lägre priset under hela bindningstiden)

TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
…så 200 eller 250 spänn i månaden då som fastnar hos mellanhänder som alla egentligen är samma företag.

(Jag tror det går att få det lägre priset under hela bindningstiden)
Jo. Så blir det när man inte har direkt fiber till leverantören man vill ha.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
Kanske är det för att jag jobbar i branschen men även om bredband/fiber kostar runt de belopp ni nämner för en del, så kan jag faktiskt tycka att det fortfarande är rätt prisvärt i förhållande till vad man får och vilka bekvämligheter det medger. Man slipper eventuellt jobba flera dagar i veckan på ett kontor många gånger timmar bort, bilägande, transporter, information och nöje etcetera etcetera, listan kan göras lång. Utan detta, som folk alltså inte tycker är värt runt 200-800 kr per månad så är det upp på morgonen, och köpta dvder som gäller.
Jämfört med det gav jag 8 kr för en citron igår. Min anslutning kostar 45 citroner.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Kanske är det för att jag jobbar i branschen men även om bredband/fiber kostar runt de belopp ni nämner för en del, så kan jag faktiskt tycka att det fortfarande är rätt prisvärt i förhållande till vad man får och vilka bekvämligheter det medger. Man slipper eventuellt jobba flera dagar i veckan på ett kontor många gånger timmar bort, bilägande, transporter, information och nöje etcetera etcetera, listan kan göras lång. Utan detta, som folk alltså inte tycker är värt runt 200-800 kr per månad så är det upp på morgonen, och köpta dvder som gäller.
Jämfört med det gav jag 8 kr för en citron igår. Min anslutning kostar 45 citroner.
Sorry, inte riktigt sant. 36 citroner. Förstår att det är ovärt för många. Ungefär vad en Moviebox kostade på 80talet.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Det stora problemet med höga internetkostnader beror till största delen på Telia och drabbar i första hand oss villaägare. Bor man i lägenhet eller på landsbygden och är ansluten till en lokal fiberförening betalar man mycket mindre.

Själv har jag två anslutningar ett till mitt fritidshus och ett till min villa. Samma leverantör. Fritidshuset 1000/1000 för 216 kr/månad. Leverantören får bara 100 kr/månad för detta även om leverantören står för all aktiv utrustning inklusive UPS. Föreningen tar sedan 116 kr/månad för förvaltningen och skötseln av fibernätet.

I min villa betalar jag 518 kr/månad för 100/100. Orsaken till detta är att Telia tar minst 350 - 400 kr/månad för att leverantören skall kunna sälja till mig och leverantören tjänar nog ungefär lika mycket netto på min villa som på mitt fritidshus även om hastigheten bara är en tiondel jämfört med fritidshuset.

Det som också stör mig enormt är att 1000/1000 kostar mycket mer än 100/100 då det i praktiken inte kostar leverantören en krona mer att leverera den högre hastigheten.

J
D Diamant skrev:
Det stora problemet med höga internetkostnader beror till största delen på Telia och drabbar i första hand oss villaägare. Bor man i lägenhet eller på landsbygden och är ansluten till en lokal fiberförening betalar man mycket mindre.

Själv har jag två anslutningar ett till mitt fritidshus och ett till min villa. Samma leverantör. Fritidshuset 1000/1000 för 216 kr/månad. Leverantören får bara 100 kr/månad för detta även om leverantören står för all aktiv utrustning inklusive UPS. Föreningen tar sedan 116 kr/månad för förvaltningen och skötseln av fibernätet.

I min villa betalar jag 518 kr/månad för 100/100. Orsaken till detta är att Telia tar minst 350 - 400 kr/månad för att leverantören skall kunna sälja till mig och leverantören tjänar nog ungefär lika mycket netto på min villa som på mitt fritidshus även om hastigheten bara är en tiondel jämfört med fritidshuset.

Det som också stör mig enormt är att 1000/1000 kostar mycket mer än 100/100 då det i praktiken inte kostar leverantören en krona mer att leverera den högre hastigheten.
Så kan det vara, men det som Telia tar betalt för, som sitter i andra änden, som kostar 350 kronor, det är ju inte bara en bit plast. Antingen är det ju hundratusentals kronor investerade i maskiner, projektledning och grävning etc, och/eller uppkoppling mot världen, övervakning, felsökning, felavhjälpning. Detta trillar ju inte ner från luften. Hur tror man att detta bara funkar magiskt?
Ungefär samma som att man sätter sig i bilen och kör E4 från Helsingborg till Stockholm, asfalterat hela vägen, och ibland till och med skottat. Det bara finns där. Någon har lagt ner ganska mycket resurser och pengar.
Det borde vara dyrare. Åtminstone som 36 paprikor.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kanske är det för att jag jobbar i branschen men även om bredband/fiber kostar runt de belopp ni nämner för en del, så kan jag faktiskt tycka att det fortfarande är rätt prisvärt i förhållande till vad man får och vilka bekvämligheter det medger. Man slipper eventuellt jobba flera dagar i veckan på ett kontor många gånger timmar bort, bilägande, transporter, information och nöje etcetera etcetera, listan kan göras lång.
Fast vi som jobbar på riktigt måste fortfarande ta oss till jobbet, och där jag bor går det knappt några bussar heller.. Så jag tycker INTE man kan säga så.

Med det sagt tycker jag runt en femhundring i månaden för en stabil fiberanslutning är helt okej, eller nästan billigt, men så var jag också med på den gamla onda BBS och internet via modem-tiden då man hade GIGANTISKA telefonräkningar för extremt långsamma förbindelser..

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Fast vi som jobbar på riktigt måste fortfarande ta oss till jobbet, och där jag bor går det knappt några bussar heller.. Så jag tycker INTE man kan säga så.

Med det sagt tycker jag runt en femhundring i månaden för en stabil fiberanslutning är helt okej, eller nästan billigt, men så var jag också med på den gamla onda BBS och internet via modem-tiden då man hade GIGANTISKA telefonräkningar för extremt långsamma förbindelser..
Jo precis, men samtidigt får ju du betala din diesel medan tjänstemännen klagar på de få hundralappar det kostar dom när de kan läsa sina mail i morgonrocken medan kaffet får dom att vakna till. Jag vet, jag är en av dom. Det är grymt värt pengarna.
Eller för den delen frun som jobbar inom handels och kan kolla på Black doves på Netflix för samma peng en regnig lördagkväll. Det bara finns där. Någon eller några ser dygnet runt till att detta funkar. Dra in på grönsakerna istället.

J Jocke Best skrev:
Så kan det vara, men det som Telia tar betalt för, som sitter i andra änden, som kostar 350 kronor, det är ju inte bara en bit plast. Antingen är det ju hundratusentals kronor investerade i maskiner, projektledning och grävning etc, och/eller uppkoppling mot världen, övervakning, felsökning, felavhjälpning. Detta trillar ju inte ner från luften. Hur tror man att detta bara funkar magiskt?
Ungefär samma som att man sätter sig i bilen och kör E4 från Helsingborg till Stockholm, asfalterat hela vägen, och ibland till och med skottat. Det bara finns där. Någon har lagt ner ganska mycket resurser och pengar.
Jo men nu är det väl så att Telia har mycket höga kostnader för sin verksamhet plus att man äger TV4.
Nu har man redan tagit bort mycket men mycket återstår nog att rationalisera.

J Jocke Best skrev:
Men begriper du inte?

Fiberföreningen har investerat ett antal miljoner kronor. Vår KO har investerat i all aktiv utrustning vi har investerat tillsammans med KO minst lika mycket som Telia per anslutning.

Men ändå skall Telia ha flera gånger mer per månad än vi och vår KO måste ju göra en vinst som motiverar dem att fortsätta att leverera.

Helt klart överdebiterar Telia.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
D Diamant skrev:
Men begriper du inte?

Fiberföreningen har investerat ett antal miljoner kronor. Vår KO har investerat i all aktiv utrustning vi har investerat tillsammans med KO minst lika mycket som Telia per anslutning.

Men ändå skall Telia ha flera gånger mer per månad än vi och vår KO måste ju göra en vinst som motiverar dem att fortsätta att leverera.

Helt klart överdebiterar Telia.
Tro mig, jag förstår. Du får fundera på vad som finns uppåt i nätet. Ni har bara "last mile". Det är nog så bra. Jag har den största beundran för det arbete ni lagt ner, men till den absolut största delen så är det ju ideellt arbete. Utan det ingen fiber på landsbygden, förutom via skattefinansierade fibersatsningar. Men ni behöver ju ett aktivt nät utöver er kabelsnutt, utveckling, ekonomi, switchar, routrar, noder, infrastruktur, incidenthantering, avtal, peering etcetera. Jag talar för alla i branschen nu, Telia, Tele2 , GC etc. Tror ni de bara sköter er hemsida?

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Tro mig, jag förstår. Du får fundera på vad som finns uppåt i nätet. Ni har bara "last mile". Det är nog så bra. Jag har den största beundran för det arbete ni lagt ner, men till den absolut största delen så är det ju ideellt arbete. Utan det ingen fiber på landsbygden, förutom via skattefinansierade fibersatsningar. Men ni behöver ju ett aktivt nät utöver er kabelsnutt, utveckling, ekonomi, switchar, routrar, noder, infrastruktur, incidenthantering, avtal, peering etcetera. Jag talar för alla i branschen nu, Telia, Tele2 , GC etc. Tror ni de bara sköter er hemsida?
Men vår leverantör, KO har ju alla dessa kostnader också och betalar för det annars så skulle de ju inte kunna förse oss med internet.

De betalar naturligtvis även de förutom ”laste mile” utveckling, ekonomi, switchar, routrar, noder, infrastruktur, incidenthantering, avtal, peering etcetera det ligger inbakat i KOs kostnad att leverera till oss.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag värderar kostnad utifrån vilken nytta vi har av en Internetuppkoppling!

Sedan blandas det med begreppen i tråden och förutsättningar vad som avses i allt som ingår i en tjänst som Internetuppkoppling/bredbandsanslutning. Även hur de olika nätdelarna har byggts, finansierats, ägare, villa eller flerfamiljshus med lägenhet kanske brf, så förutsättningarna är olika.
Trots att jag känner till branschen och hur man bygger tekniskt så har jag svårt att följa dialogen när man hoppar mellan olika förutsättningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.