108 244 läst · 680 svar
108k läst
680 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Ok, då gör vi ett nytt försök och ser om polletten trillar ner denna gång:T TobiasStockholm skrev:
Ica, Coop och Willys säljer 1 deciliter mjölk för 15:50kr, men på Hemköp får man en hel liter för samma pengar. Den prisskillnaden ska inte marknaden acceptera då den är hutlös och inte motiveras av några tekniska eller kommersiella skillnader i förutsättningarna.
Om du vill diskutera vad som är ett normalpris, eller snittpris, på marknaden så kan du göra det, men blanda inte in mig i det. Det är helt ointressant. Jag har ingen synpunkt på det och jag kommenterar inte det. Även ett normalpris kan vara hutlöst, i synnerhet när marknaden tydligt visat att att det går att sälja tjänsten mycket billigare vid jämförbara förhållanden. Förstår du? Dessa saker har ingen korrelation.
Och jag menar att du nu borde förstå att du bråkar om fel fråga. Jag ifrågasätter inte vad som är ett normalpris, då det är irrelevant.T TobiasStockholm skrev:
Medlem
· Halland
· 4 123 inlägg
Idag är priserna på hus sådana att 20 papp inte räknas. Däremot är hus mer svårsålda utan fiber. Och går det inte att få fiber är det ett seriöst problem vid försäljning.GlennB skrev:Starlink är väl tämligen mycket dyrare ?
Själv har jag tjänat in min fiber för länge sen, jag tror jag gick break even för drygt ett år sedan, alltså jämfört med vad jag betalade för mitt ADSL 10/1 hos telia innan, vilket var det snabbaste jag kunde få då.
Och då ignorerar jag att jag troligen höjde fastighetsvärdet mer än de ~20k jag betalade för fiberinstallationen, utan räknar det som en ren kostnad.
Visst har StarLink kommit ner i pris men det är fortfarande något dyrare och framförallt är det långsammare än fiber. Fiber är och förblir kungen av internet.
Märkligt då av dig att citera ett inlägg som bara diskuterar om det är ett normalpris eller inte... 🙄MathiasS skrev:Ok, då gör vi ett nytt försök och ser om polletten trillar ner denna gång:
Ica, Coop och Willys säljer 1 deciliter mjölk för 15:50kr, men på Hemköp får man en hel liter för samma pengar. Den prisskillnaden ska inte marknaden acceptera då den är hutlös och inte motiveras av några tekniska eller kommersiella skillnader i förutsättningarna.
Om du vill diskutera vad som är ett normalpris, eller snittpris, på marknaden så kan du göra det, men blanda inte in mig i det. Det är helt ointressant. Jag har ingen synpunkt på det och jag kommenterar inte det. Även ett normalpris kan vara hutlöst, i synnerhet när marknaden tydligt visat att att det går att sälja tjänsten mycket billigare vid jämförbara förhållanden. Förstår du? Dessa saker har ingen korrelation.
Och jag menar att du nu borde förstå att du bråkar om fel fråga. Jag ifrågasätter inte vad som är ett normalpris, då det är irrelevant.
Tämligen uselt exempel om t.ex Hemköp äger producenten av mjölk och inte har några mellanhänder som ska ha sin del av kakan. I nuläget är verkligheten som så att man inte kan byta fibernät hur som helst så som man kan byta livsmedelsbutik.
400 kr/månad för en Internetuppkoppling är ett normalpris för funktionen via fiber till en villafastighet/hushåll.
Vad sedan priset blir för olika hastigheter är en annan fundering och är beroende av var fastigheten finns i vårt avlånga land.
Vad sedan priset blir för olika hastigheter är en annan fundering och är beroende av var fastigheten finns i vårt avlånga land.
Nej exemplet är högst relevant.T TobiasStockholm skrev:
Idag fungerar det så på fibermarknaden att där det var tänkt att finnas konkurrens, finns iprincip ingen konkurrens alls. Det enda sättet att pressa priset är att flytta till ett nät där det inte finns konkurrens, vilket förstås är bakvänt.
Även i situationer där nätägare och tjänsteleverantör är samma gäller ovanstående, dvs, det handlar inte om situationer där det är helt olika ägarförhållanden osv.
Här hemma tex:
Alt 1: Skanova äger, Telia är kommunikationsoperatör i sitt öppna nät, BH levererar tjänst
Alt 2: Skanova äger, BH levererar tjänst, operatörsbyte till BHs slutna nät.
Det ska inte skilja hundralappar per månad mellan dessa alternativ, vilket det gör.
Man får ganska många liter mjölk för 20 papp på en fungerande marknad. Eller någon annan produkt.A Anders_Nilsson skrev:
Att folk sedan är blinda för det faktum är egentligen ganska skrämmande.
Men det blir ju så klart enklare om någon annan står för finanserna.
300/300 fiber lina för 479 kr/månA Arne_Planka skrev:
BIK, Bredband i Kristianstad
Jag snittar/ligger på ca 305 - 310 Mbit nedströms
De senaste 4 åren vi haft dom, har det varit driftstörning en gång nån lördag eller söndag i ca 30 min.
Jag mailade dom en helg kväll efter 22 o fick svar inom 20 min. Funkade igen strax därefter. Det är respekt! 😜
Grymt nöjd, med supporten och den riktigt stabila uppkopplingen.
Tummen upp för lokala bredband
Och inte sådana som finns i andra sidan av landet. BIK +++++ från mig
Medlem
· Halland
· 4 123 inlägg
Bredband gör att du kan jobba hemma och att barnen kan göra läxan hemma och lämna in. Alternativ hänga med i undervisningen om de måste vara hemma. Du kan strömma ll världens TV, hämta information, styra och övervaka huset.A Arne_Planka skrev:
Ok, en del av detta kunde göras med ADSL, men jag menar att 20 papp är en småutgift i jämförelse med vad det ger. Folk byter fungerande kök och badrum för flera hundra tusen, lägger till tiotusentals kronor för fräcka fälgar utan att någon reagerar.
Men anser du att det är för mycket pengar så gärna för mig. Men huset lär inte bli mer lättsålt.
Det här fick mig att lyxkonsumera dubblad bandbredd för 20 kr/mån.K krfsm skrev:
Får väl se om det har påtaglig effekt. Med dagens nedladdningsstorlekar är det inte omöjligt att man märker något åtminstone.
Jag fick ju höjt från 250/250 till 500/500 för ett år sedan till lägre pris (se tidigare i tråden), Jag kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad.
Sen går säkert vissa saker lite snabbare, men knappt märkbart.
Jag kunde ju få 1000/1000 för typ 60:- mer i månaden nu, men valde att inte ta det just pga det ovan.
Sen går säkert vissa saker lite snabbare, men knappt märkbart.
Jag kunde ju få 1000/1000 för typ 60:- mer i månaden nu, men valde att inte ta det just pga det ovan.
Fick högre hastighet till samma pris vid två tillfällen men så funderade jag på behov och backade från 500/500 till idag 100/100. Men med tiden lär det öka igen är ju 27 år sedan jag var med och fuskade i framtiden med IP och bredbandsutveckling, här uppstart fas2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag vet inte om du missade något i mitt inlägg.S Sebastian76 skrev:300/300 fiber lina för 479 kr/mån
BIK, Bredband i Kristianstad
Jag snittar/ligger på ca 305 - 310 Mbit nedströms
De senaste 4 åren vi haft dom, har det varit driftstörning en gång nån lördag eller söndag i ca 30 min.
Jag mailade dom en helg kväll efter 22 o fick svar inom 20 min. Funkade igen strax därefter. Det är respekt! 😜
Grymt nöjd, med supporten och den riktigt stabila uppkopplingen.
Tummen upp för lokala bredband
Och inte sådana som finns i andra sidan av landet. BIK +++++ från mig
Antingen förstod jag inte vad du menade eller så var det tvärtom.A Anders_Nilsson skrev:Bredband gör att du kan jobba hemma och att barnen kan göra läxan hemma och lämna in. Alternativ hänga med i undervisningen om de måste vara hemma. Du kan strömma ll världens TV, hämta information, styra och övervaka huset.
Ok, en del av detta kunde göras med ADSL, men jag menar att 20 papp är en småutgift i jämförelse med vad det ger. Folk byter fungerande kök och badrum för flera hundra tusen, lägger till tiotusentals kronor för fräcka fälgar utan att någon reagerar.
Men anser du att det är för mycket pengar så gärna för mig. Men huset lär inte bli mer lättsålt.
Men när du skrev att 20 papp inte räknas vid husköp så tolkade jag det som att det var strunt samma att betala 20 tusen mer, då 20 tusen är en väldigt liten del av resten av köpet/lånet.
Men 20 tusen är 20 tusen i alla sammanhang, det spelar ingen roll vad du relaterar det till.
Jag tror få skulle få för sig att betala 20 tusen för en liter mjölk i affären, men möjligen i något annat konstigt sammanhang (ex.vis efter 30 dagars svält). Men man bränner gladeligen samma belopp utan någon större eftertanke då man av någon konstig anledning jämför med en annan, mycket större kostnad. Förmodligen för att man inte behöver betala beloppet direkt.
Vad gäller tillgången till bredband håller jag med dig. Jag skulle nog lätt investera 20 tusen för fiber, då jag använder nätet dagligen.
Men att husen skulle vara mer svårsålda är jag inte säker på. Min lilla erfarenhet vid visningar är att folk inte bryr sig, de frågar inte ens, då det i de flesta fall går att lösa på något sätt (den där struntsumman 20 papp som då tillkommer).
Sen vet jag inte varför folk funderar på hur lätt det är att sälja sina hus hela tiden så fort man skall göra en investering? Är inte tanken att bo i dem?
Efter 20-30 år är nog den investering man gör idag på bredband ganska obsolet.
Det där förstår jag inte heller.A Arne_Planka skrev:
Detsamma jag får på mig när jag säger att jag inte betalat flera miljoner för mitt hus när jag valde att flytta från storstaden "du kommer aldrig göra nån vinst på ditt hus".
Tänk om man bara vill bo i hus och ha råd att bo i hus än att jämt tänka om jag kan sälja huset och hur mycket vinst jag gör.
Vinsten är också lite plus minus noll eller är tanken att man skall flytta till husvagn eller tält? Går priserna upp så går även köpobjekt upp i pris.
Håller med att dagens fiber kommer nog vara obsolete om 20-30år. Börjar redan nu bli så när mobil abbonemang blir billigare. Alla jobbar inte hemifrån så den tesen faller. Bara en liten del av befolkningen gör det.
Det beror på hur man definierar en liten del. Du kanske menar en minoritet? I Sverige, som ligger i topp i världen på distansarbete, jobbar ca 30 % hemifrån ibland, och 16 % regelbundet. I tex Stockholm jobbar 20% mer än hälften av arbetstiden hemifrån.kisumisu skrev:Det där förstår jag inte heller.
Detsamma jag får på mig när jag säger att jag inte betalat flera miljoner för mitt hus när jag valde att flytta från storstaden "du kommer aldrig göra nån vinst på ditt hus".
Tänk om man bara vill bo i hus och ha råd att bo i hus än att jämt tänka om jag kan sälja huset och hur mycket vinst jag gör.
Vinsten är också lite plus minus noll eller är tanken att man skall flytta till husvagn eller tält? Går priserna upp så går även köpobjekt upp i pris.
Håller med att dagens fiber kommer nog vara obsolete om 20-30år. Börjar redan nu bli så när mobil abbonemang blir billigare. Alla jobbar inte hemifrån så den tesen faller. Bara en liten del av befolkningen gör det.
Min tes är att kostnaden för mobilabonnemang kommer höjas rejält när marknaden konsolideras. Det är bara att titta på vilka kostnader operatörerna har för infrastruktur och ständiga uppgraderingar för varje generation i master och noder. Man har inte samma race i det fasta nätet.
https://www.mi.se/nyheter/2024/privata-tjansteman-jobbar-mest-pa-distans/
Redigerat: