113 750 läst · 706 svar
114k läst
706 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Jag får väl ta på mig det som blandade in allt man får för sin anslutning. Och jag får väl också erkänna att det blir dyrt när man har en KO som köper in sig i en nod, t ex. Öppna lösningar erbjuder inga fördelar egentligen, förutom valfriheten.
det är ju klokt. Men, bara för att bra internet skulle vara värt flera tusen för mig som konstant jobbar hemifrån osv, så är det ju inte ok att betala det när jag kan köpa det för 379kr per månad.A AndersS skrev:
Ja det gör det, speciellt blir det lite tokigt när man blandar in gruppanslutningar och jämför med enskilt anslutna villor. Det går inte. Men, @TRJBerg gjorde en bra sammanställning och angav ett pris som kan jämföras med mitt lika tydliga exempel. Då har vi en skillnad som inte kan förklaras på annat sätt än att det är för många julgrisar som ska gödas. Man ser också att nätavgifterna inte går att skylla på på det sätt som tjänsteleverantörerna gör idag.A AndersS skrev:
Jag är nog lite mera "här och nu" utifrån att det är priset på tjänster och förutsättningar i det fibernät som jag har anslutning till som blir avgörande för vad jag kan välja och får betala.MathiasS skrev:
Ja det gör det, speciellt blir det lite tokigt när man blandar in gruppanslutningar och jämför med enskilt anslutna villor. Det går inte. Men, @TRJBerg gjorde en bra sammanställning och angav ett pris som kan jämföras med mitt lika tydliga exempel. Då har vi en skillnad som inte kan förklaras på annat sätt än att det är för många julgrisar som ska gödas. Man ser också att nätavgifterna inte går att skylla på på det sätt som tjänsteleverantörerna gör idag.
Sedan kan man självklart räkna och fundera över mycket kring vad ett "marknadspris" ska vara, men det är komplext vilket tråden visa på.
Jag tror f.ö att priserna på internetabonnemang över fiber skulle vara mycket högre om det inte var för att trådlös uppkoppling finns där och konkurrerar.
Jag säger inte att det är ett bra alternativ för alla, inte för mej exempelvis, men för alla de med lägre krav så är det ett bra alternativ, och hur man än ser på det, skulle min fiberleverantör tiodubbla priset så skulle jag gå över till det..
Jag säger inte att det är ett bra alternativ för alla, inte för mej exempelvis, men för alla de med lägre krav så är det ett bra alternativ, och hur man än ser på det, skulle min fiberleverantör tiodubbla priset så skulle jag gå över till det..
Den prispressen tror inte jag vi ser ännu, men när fler operatörer kommer med konkurrenskraftiga FWA erbjudanden så…GlennB skrev:
Jag tror f.ö att priserna på internetabonnemang över fiber skulle vara mycket högre om det inte var för att trådlös uppkoppling finns där och konkurrerar.
Allt kommer att förändras över tid.
Om vi tar de senaste 30-åren, ungefär hur länge jag haft Internetuppkoppling i hemmet utifrån priser, funktion och kapacitet. Sedan tar vi enbart de senaste 20-åren med nättjänster och hur den generella digitaliseringen förändrat vårt behov av Internetuppkoppling.
Jag ser idag skillnader i marknadspriser, men inga extrema skillnader trots allt och ser inga "banditer". För mig är det totalen som gäller och lägger jag där in våra internetanslutningar och mobilabonnemang betalar jag betydligt mindre idag än för 10-20-30 år sedan (utgår även från kronans värde).
Skulle jag lägga till nyttan utan att sätta kronor på den......
Men observera att det är ju våra förutsättningar och värdering.
Om vi tar de senaste 30-åren, ungefär hur länge jag haft Internetuppkoppling i hemmet utifrån priser, funktion och kapacitet. Sedan tar vi enbart de senaste 20-åren med nättjänster och hur den generella digitaliseringen förändrat vårt behov av Internetuppkoppling.
Jag ser idag skillnader i marknadspriser, men inga extrema skillnader trots allt och ser inga "banditer". För mig är det totalen som gäller och lägger jag där in våra internetanslutningar och mobilabonnemang betalar jag betydligt mindre idag än för 10-20-30 år sedan (utgår även från kronans värde).
Skulle jag lägga till nyttan utan att sätta kronor på den......
Men observera att det är ju våra förutsättningar och värdering.
Någonting lurt är det ju ändå, jag fick ett erbjudande från Bahnhof som var svårt att motstå förra året. En hundring billigare och 10 ggr snabbare! Iaf första året, därefter 50 kr billigare bara, men ändå. 10 ggr snabbare med 1000/1000 än mitt nuvarande från Bredband 2 på 100/100.
Bredband2 Faktura April 2018:
Hastighet: 100/10 Mbit/s
Pris: 278 kr/mån
Bredband2 Faktura Dec 2024:
Hastighet: 100/100 Mbit/s
Pris: 479 kr/mån
Bahnhof Faktura Jan 2024:
Hastighet: 1000/1000 Mbit/s
Pris: 379 kr/mån (1 år, därefter 429 kr/mån)
(24 mån bindnings-, 1 mån uppsägningstid)
Det som stör mig är att om jag går in på Bredband2 och kollar på att teckna nytt, då är det samma pris som jag betalade själv, samma hastighet också. Men ändå så när jag ringde och skulle säga upp det. Då undrade han om vi inte kunde prata om priset!! Ehh, vadå!? Är detta någon getmarknad i Istanbul? Det verkar som priserna rent generellt följer någon standardkurs men att det går att förhandla individuellt ändå.
Jag får väl se vad som händer om två år när bindningstiden löpt ut. Högst troligtvis börjar priset gå upp, men det är ju kanske fullt naturligt, inflation liksom. Men inte för mycket, det känns som man får ligga på dem lite då kanske.
En polare hade en intressant taktik när han skulle köpa villalarm. Han blev uppringd av larmbolaget, drog en rövare att hans kompis hade fått larm för ett visst pris (som var avsevärt lägre än vad de erbjöd), det bästa var att det funkade! 😂
Det som stör mig är att om jag går in på Bredband2 och kollar på att teckna nytt, då är det samma pris som jag betalade själv, samma hastighet också. Men ändå så när jag ringde och skulle säga upp det. Då undrade han om vi inte kunde prata om priset!! Ehh, vadå!? Är detta någon getmarknad i Istanbul? Det verkar som priserna rent generellt följer någon standardkurs men att det går att förhandla individuellt ändå.
Jag får väl se vad som händer om två år när bindningstiden löpt ut. Högst troligtvis börjar priset gå upp, men det är ju kanske fullt naturligt, inflation liksom. Men inte för mycket, det känns som man får ligga på dem lite då kanske.
En polare hade en intressant taktik när han skulle köpa villalarm. Han blev uppringd av larmbolaget, drog en rövare att hans kompis hade fått larm för ett visst pris (som var avsevärt lägre än vad de erbjöd), det bästa var att det funkade! 😂
Tyvärr så här det funkar idag. La ett par timmar förra veckan på att ringa och förhandla om priserna på larm, bredband och TV. Sänkte månadskostnaden med ca 700 kr totalt. Det där med att vara premiera trogna kunder är inget som gäller idag.V Vangstycket skrev:Någonting lurt är det ju ändå, jag fick ett erbjudande från Bahnhof som var svårt att motstå förra året. En hundring billigare och 10 ggr snabbare! Iaf första året, därefter 50 kr billigare bara, men ändå. 10 ggr snabbare med 1000/1000 än mitt nuvarande från Bredband 2 på 100/100.
Kollade runt och alla har en billigare år 1 sedan nästan 100kr dyrare plus språngavgift…M Myckling skrev:
Ni kommer inte kunna ändra spelet, så det bästa är att spela spelet.
Jag har egen router så jag får leverantörens hemskickad, låter den ligga ouppackad, kör ett år, sedan byter jag och gör samma sak igen. Det enda jag behöver göra för att spara ca 2400kr/år är att posta ett paket och lägga en onlinebeställning.
Jag har egen router så jag får leverantörens hemskickad, låter den ligga ouppackad, kör ett år, sedan byter jag och gör samma sak igen. Det enda jag behöver göra för att spara ca 2400kr/år är att posta ett paket och lägga en onlinebeställning.
Bättre att binda med en klok operatör på så lång tid man kan. Jag har betalat 349kr/mån i 5 år nu utan prishöjningar, med 24 mån bindningstid i taget.Hemingway skrev:
Ni kommer inte kunna ändra spelet, så det bästa är att spela spelet.
Hemligheten är att teckna när det är kampanj och kontakta dem när bindningstiden är på väg att gå ut och säga att jag stannar kvar och binder mig på två nya år om jag får samma pris som jag haft hittills. Bahnhof i mitt fall. Sen ser ju exakta prisbilden lite olika ut med olika förutsättningar förstås. Men principen är densamma.Hemingway skrev:
Gjort samma sak för min mamma som sitter i en KO i ett dåligt stadsnät. Hon hade 229kr/mån länge för 100/10 Mbit, sen var Bahnhof tvungna att höja priset och avskaffade 100/10 hastigheten men hon fick ändå 279kr/mån för 100/100 Mbit när ordinarie pris var 529kr/mån.
Redigerat:
Så är det ju, men binder man abonnemanget så länge man kan så sitter man ju ändå med ett garanterat pris så länge som möjligt iaf. Det går alltid att förhandla ner priset, frågan är bara hur mycket. Se mitt tillägg i mitt inlägg ovan. Att binda sig ger en incentive för operatören att ge det bästa möjliga priset är min erfarenhet iaf. Nu bytte vi till obegränsat mobilt 5G bredband för 199kr/mån för min mamma då det ändå blev billigare, även det bundet på 24 mån. Så får man se vad som är mest prisvärt när den bindningstiden löper ut helt enkelt.Hemingway skrev:
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Skatt - allmän diskussion
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Jämför din bolåneränta
Rimlig offert? (10,3 tkr för installation av diskmaskin)
Hur ska jag beräkna vinstskatt när jag inte har några kvitton?
Vad tar Lantmäteriet för att ändra en fastighetsgräns?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.