113 848 läst · 706 svar
114k läst
706 svar
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
å nej, vem drog upp försäkringar. Det har jag precis haft en cirkus med att byta ut de flesta försäkringar. Det finns en hel del att tjäna där med ja. Lika jävligt där 
....
Egen router! Jotack, det har jag haft sedan.....ehhh 20 år?! Det är ju väldigt bra med egen router. Bredband 2 är lite dumt för de har ju sin egen grunka man måste använda som är router kombinerat med fiberomvandlare. Medans Bahnhof tydligen då har separerat dessa. Så det enda man behöver på väggen är en liten fiberomvandlare. (den behövs inte heller om man råkar ha SFP på routern, men det är ju en bra idé att använda den i vilket fall som helst)... (ehh... allt detta under förutsättning att man bara vill ha datatrafik alltså)
....
Det där med att ringa och teckna om några år när bindningstiden löpt ut var ett bra trick. Ska komma ihåg det. Tackar!
....
Egen router! Jotack, det har jag haft sedan.....ehhh 20 år?! Det är ju väldigt bra med egen router. Bredband 2 är lite dumt för de har ju sin egen grunka man måste använda som är router kombinerat med fiberomvandlare. Medans Bahnhof tydligen då har separerat dessa. Så det enda man behöver på väggen är en liten fiberomvandlare. (den behövs inte heller om man råkar ha SFP på routern, men det är ju en bra idé att använda den i vilket fall som helst)... (ehh... allt detta under förutsättning att man bara vill ha datatrafik alltså)
....
Det där med att ringa och teckna om några år när bindningstiden löpt ut var ett bra trick. Ska komma ihåg det. Tackar!
Precis så , 1000/1000 av Tele2 i snart fyra år för 249kr i månaden 👊🏼T TobiasStockholm skrev:Hemligheten är att teckna när det är kampanj och kontakta dem när bindningstiden är på väg att gå ut och säga att jag stannar kvar och binder mig på två nya år om jag får samma pris som jag haft hittills. Bahnhof i mitt fall. Sen ser ju exakta prisbilden lite olika ut med olika förutsättningar förstås. Men principen är densamma.
Gjort samma sak för min mamma som sitter i en KO i ett dåligt stadsnät. Hon hade 229kr/mån länge för 100/10 Mbit, sen var Bahnhof tvungna att höja priset och avskaffade 100/10 hastigheten men hon fick ändå 279kr/mån för 100/100 Mbit när ordinarie pris var 529kr/mån.
Beror ju lite på var i landet du bor, hur mycket nätägaren som bolagen köper in sig i ska ha i betalt. Nu fick jag en avisering från Bahnhof att nätägaren höjt avgiften, så då höjer de med 20kr/månad fr 1/3.V Vangstycket skrev:Någonting lurt är det ju ändå, jag fick ett erbjudande från Bahnhof som var svårt att motstå förra året. En hundring billigare och 10 ggr snabbare! Iaf första året, därefter 50 kr billigare bara, men ändå. 10 ggr snabbare med 1000/1000 än mitt nuvarande från Bredband 2 på 100/100.
Bredband2 Faktura April 2018:
Hastighet: 100/10 Mbit/s
Pris: 278 kr/mån
Bredband2 Faktura Dec 2024:
Hastighet: 100/100 Mbit/s
Pris: 479 kr/mån
Bahnhof Faktura Jan 2024:
Hastighet: 1000/1000 Mbit/s
Pris: 379 kr/mån (1 år, därefter 429 kr/mån)
(24 mån bindnings-, 1 mån uppsägningstid)
Det som stör mig är att om jag går in på Bredband2 och kollar på att teckna nytt, då är det samma pris som jag betalade själv, samma hastighet också. Men ändå så när jag ringde och skulle säga upp det. Då undrade han om vi inte kunde prata om priset!! Ehh, vadå!? Är detta någon getmarknad i Istanbul? Det verkar som priserna rent generellt följer någon standardkurs men att det går att förhandla individuellt ändå.
Jag får väl se vad som händer om två år när bindningstiden löpt ut. Högst troligtvis börjar priset gå upp, men det är ju kanske fullt naturligt, inflation liksom. Men inte för mycket, det känns som man får ligga på dem lite då kanske.
En polare hade en intressant taktik när han skulle köpa villalarm. Han blev uppringd av larmbolaget, drog en rövare att hans kompis hade fått larm för ett visst pris (som var avsevärt lägre än vad de erbjöd), det bästa var att det funkade! 😂
Att nätägaren höjt avgifterna skulle jag uppskatta är en lögn i 90% av fallen dock. Har dubbelkollat med vår nätägare flera gånger när jag fått likadant mail från Bahnhof och de nekar nästan alltid till att de har höjt avgiften för operatörerna, bara någon enstaka gång de bekräftat att de höjt avgifterna.U ullak40 skrev:
Har du kollat med andra nätägare också? Vad kommer 90% i från?T TobiasStockholm skrev:Att nätägaren höjt avgifterna skulle jag uppskatta är en lögn i 90% av fallen dock. Har dubbelkollat med vår nätägare flera gånger när jag fått likadant mail från Bahnhof och de nekar nästan alltid till att de har höjt avgiften för operatörerna, bara någon enstaka gång de bekräftat att de höjt avgifterna.
Det är min uppskattning utifrån att specifikt Bahnhof alltid lämnar det skälet vid prishöjningar men när jag och bekanta och andra på diverse forum kollat med nätägaren så har de inte gjort någon avgiftshöjning 9 gånger av 10. Detta under uppåt en tioårs tid. Uppskattningen gäller endast Bahnhof alltså men hos flera olika nätägare.K Kane skrev:
Prova när de höjer priset att genast säga upp abonnemanget.
Aldrig är du mer intressant som kund än i den stunden.
De trogna som accepterar att bli behandlade som boskap i decennier blir just det. Boskap.
Skriv aldrig på något utan att förhandla.
På åttiotalet såg jag ofta i USA nån konsult som affischerade på billboards - "You dont get what you deserve - You get what you negotiate!".
Cyniskt tyckte jag då och var glad att vi inte hade det så i Sverige.
Well - guess what.
De trogna som accepterar att bli behandlade som boskap i decennier blir just det. Boskap.
På åttiotalet såg jag ofta i USA nån konsult som affischerade på billboards - "You dont get what you deserve - You get what you negotiate!".
Well - guess what.
Det har jag provat, de brydde sig inte. Ringde dit för att få sänkt pris, gav dem ett bud. Killen bad att få återkomma, skulle prata med sin chef. Ringde upp och sa nej det går inte sänka priset mer. Då sa jag upp det på stående fot, och han noterade detta då. Inget om att jag skulle få ngn rabatt eller dylikt, och de har aldrig heller ringt o velat ha tillbaka mig som kund.J Jehu skrev:Prova när de höjer priset att genast säga upp abonnemanget.
Well - guess what.
Har man bundit abonnemanget slipper man förhandla utan kan vänta tills bindningstiden går ut (iaf hos de flesta operatörerna).J Jehu skrev:Prova när de höjer priset att genast säga upp abonnemanget.
Well - guess what.
Testade det när jag för ett par veckor sedan förhandlade med Tele 2. Visar sig då att de tagit bort bindningstiderna. Alla varianter är utan bindningstid. Motivet var att pga så stora osäkerheter i omvärldsläget vill de inte ha bindningstider vilket talar för att de vill kunna höja priserna när de vill istället för att behöva vänta ett par år.T TobiasStockholm skrev:
Du kan förhandla under pågående abbonemang också, men Bahnhof har tydligen inget behov av kunder när de inte sänker priserna något, och inte bryr sig när kunderna säger upp abbonemanget.T TobiasStockholm skrev:
Det är också min upplevelse att det inte är enkelt att binda längre perioder. Max 1 år vill de erbjuda mig i de fall jag haft aktuella.M Myckling skrev:Testade det när jag för ett par veckor sedan förhandlade med Tele 2. Visar sig då att de tagit bort bindningstiderna. Alla varianter är utan bindningstid. Motivet var att pga så stora osäkerheter i omvärldsläget vill de inte ha bindningstider vilket talar för att de vill kunna höja priserna när de vill istället för att behöva vänta ett par år.
Under pågående avtalsperiod? Ja för perioden EFTER nuvarande period men givetvis inte om innevarande period. Den som vill diskutera villkor för pågående avtal är oseriös oavsett om det är säljare eller köpare.U ullak40 skrev:
Populärt i forumet
-
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Jämför din bolåneränta
Rimlig offert? (10,3 tkr för installation av diskmaskin)
Vad tar Lantmäteriet för att ändra en fastighetsgräns?
Hur ska jag beräkna vinstskatt när jag inte har några kvitton?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.