9 401 läst · 93 svar
9k läst
93 svar
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Eller så låter han bankens advokat fixa hela affärenG G.L. skrev:Med risk för att bli påhoppad anser jag att TS vill vara dumsnål. Hur många % av försäljningspriset är mäklararvodet som dessutom är dras av i deklarationen. Det är så lätt att vara dumsnål och girig när det i sammanhanget gäller småslantar. Jag skulle alla dagar i veckan anlita en mäklare och sedan sova gott på nätterna.
Jag har aldrig någonsin varit med om en säljare som tjänar på att inte anlita en mäklare,C Civilpolisen skrev:Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
Jag har köpt en del utan mäklare pch varje gång har jag betalt långt under marknadspris!
Okej, så er fars adept som du pratade om tidigare som den perfekta köparen är inte på något vis prioriterad framför någon annan?C Civilpolisen skrev:
I så fall backar jag hårt på rätt många av de rekommendationer jag kommit med tidigare.
De gäller enbart i händelse av att ni hade en självklar köpare där köpare, säljare och föreningen redan var samspelta och redo för en transaktion.
Om ni kan tänka er fler spekulanter: Anlita en mäklare!
Låt det ta tid, ni fick en stor omställning under kort tid och ekonomiskt var det ju inte betungande att behålla det.C Civilpolisen skrev:
Men till sist så är det ett arvsskifte som ska göras där du och din syster med familj ska fördela tillgångarna. Både saker och pengar.
Magasinering av ett dödsbo är inte en väg framåt som jag skulle rekommendera.
Fanns inte någon bank som hanterade kontanttillträde gratis. Finns säkert situationer då det går att fixa överföring av 3 MSEK gratis men normalt pris är som sagt 5 kSEK för ett kontattillträde. Se exvis tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/neka-kontanttilltraede.517495/page-7#post-5722356P pmd skrev:
Det handlar ju inte bara om att flytta pengar utan koordinera det mellan två banker, överföring av pantbrev och underskrifter. Köparen vill ju inte riskera att betala utan vara säker på att pantbreven byter ägare också och säljaren vill ju inte riskera att bli av med pantbreven innan köparen skriver på och för över pengarna etc.P pmd skrev:
Efter att ha följt dokusåpan om Ebba Bushs och Esbjörn Bolins fastighetsaffär, både här på Byggahus och annorstädes, skulle jag definitivt våga mig på att sälja en fastighet utan att blanda in mäklare. Jag lärde mig mycket då.K Kirre2 skrev:
Köpa hus? Njae, kanske inte … 😉
Jag ansluter mig dock till dem här som rekommenderar TS att anlita en mäklare för ett skrivuppdrag.
Något annat av värde kan inte en mäklare tillföra affären.
Redigerat:
En kombination är nog bra. Jag har relativt nyligen varit med och städat mina föräldrars villa när min pappa först flyttade in på hem och sedan gick bort, min mamma bor nu i lägenhet. Det tar mer tid än man tror om det är mycket yta som ska gås igenom. Visst finns det dom som bara ringer en firma som kastar allt, hos mina föräldrar fanns väldigt lite IKEA möbler, dock inte några exklusiva och dyra möbler men mycket sådant som över decenier sparats eller ärvts, kökssoffor, skänkar osv som tex stått hos min mormor och morfar osv. Morfar och Mormor var nog tidiga byggnadsvårdare, de renoverade en 1700-talsgård på 60-70-talet och skaffade mycket passande möbler. Jag har kunnat ta omhand några saker, endel är fortfarande i lådor. Ganska mycket har min mamma i sin lägenhet. Jag skulle tycka det var tråkigt om allt bara kastades. Skräp hade de faktiskt vait bra på att städa själva över åren. Allt "löst" var välsorterat i uppmärkta lådor. Finns pengar att ha kvar boende eller magasinera och finns intresse att ta vara på saker och möbler finns väl ingen anledning att hetsa. Att däremot magasinera sånt som ingen vill spara känns dumt, att låta hemmet stå orört gör det nog bara jobbigare att ta tag i - lika bra att ta det direkt, iallafall börja.P pmd skrev:
Håller med, om magasineringen är för obestämd framtid. Då blir det bara en belastning.Dowser4711 skrev:
Att städa och magasinera sådant som man inte kan hantera på kort sikt ser jag däremot som en bra lösning. Kanske gör arvet att man själv kan byta till större bostad och då har glädje och nytta av sakerna. Men det krävs ju att det är sådant med affektionsvärde som man vill behålla.
Jag fick också intrycket att ni hade en bekant som ni kunde tänka er att sälja till även om det innebar att ni inte fick bästa möjliga pris. Om det handlar om att ni kan få ut 2-300.000 till som sen ska skattas och delas på två så kanske det är en bra väg mot att slippa allt jobb med visningar av ett dödsbo som ska koordineras med städning.Dowser4711 skrev:
Tack för alla svar!
Det är en fin dialog som många har engagerat sig i!
Ett kort svar till dig sist här.
Det ser ut som om vi kommer plocka bort allt i lägenheten, städa och sen sälja.
Det kan ta ett tag... kan tilläggas.
Det visade sig att min pappa hade ett stort fotointresse och där finns diabilder från 60-talet som jag och syster är nyfikna på! Från Grekland -65, Bröllopsresa, Glasgow -68...
Pappas syster bodde vid tiden i England, så rimligt är att det är en resa till henne samt hennes barn, som vi har god kontakt med!
Jag har en fin projektor, det hade aldrig pappa! Just nu är jag på jakt efter kassetter till diabilder! Den gamla varianten där bilderna inte sitter fast!
Det är en fin dialog som många har engagerat sig i!
Ett kort svar till dig sist här.
Det ser ut som om vi kommer plocka bort allt i lägenheten, städa och sen sälja.
Det kan ta ett tag... kan tilläggas.
Det visade sig att min pappa hade ett stort fotointresse och där finns diabilder från 60-talet som jag och syster är nyfikna på! Från Grekland -65, Bröllopsresa, Glasgow -68...
Pappas syster bodde vid tiden i England, så rimligt är att det är en resa till henne samt hennes barn, som vi har god kontakt med!
Jag har en fin projektor, det hade aldrig pappa! Just nu är jag på jakt efter kassetter till diabilder! Den gamla varianten där bilderna inte sitter fast!
Ah, ja, diabilder fanns hos mina föräldrar också, de fick flytta in till min mamma. Det vore kul att ta tag i att försöka digitalisera dessa. Brev, böcker, släktsaker - mycket som man gärna går igenom och inte bara slänger. Jag hoppas min mamma lever många år till, hon lär inte gå igenom det själv och jag hinner inte just nu, men när barnen flyttat hemifrån misstänker jag att man får mer tid.C Civilpolisen skrev:
Hoppas ni lyckas hitta ett sätt att ta er igenom det.