9 401 läst · 93 svar
9k läst
93 svar
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Tack för fina svar! 
Syftet med denna tråden är för mig att vädra min tro. Vad jag tror...
Men att få insikter och kunskaper från er andra och svar på mina frågor som jag ställer och frågor jag inte ens själv visste att jag hade...!
Tack för Hemverket! Jag ska studera sidan noga.
En fin synpunkt att ha med mäklaren för pappersskrivningen. Fullt rimligt.
Låt mig förklara dessa saker med 10% i arvodet.
När jag själv köpte en lägenhet för 2,5 år sedan, oktober 2022, för 500.000 så sa mäklaren att "handpenningen är mitt arvode", alltså 50.000.
När det var dags för köp satte jag in 450.000 kronor på dödsboets bankkonto, skickade skärmdump till mäklaren, träffade henne efter kontorstid och fick nycklar + pärm. Den pärmen har jag givetvis hemma.
Det är en reko tjej och jag har verkligen stort förtroende för henne, men för den aktuella affären bor hon i fel stad.
Med detta sagt, jag trodde det var så det gick till... alltså, att handpenningen gick till mäklaren som arvode, men det är givetvis en förhandlingssak, förstår jag.
I min affär tycker jag inte att mäklarens insats var värd 50.000!
Det var bara två visningar, mig och ett till par. jag lade ett bud, de andra avstod när de fick höra mitt bud.
Säljaren accepterade mitt bud som var 50.000 under mäklarens värdering.
Med detta sagt, jag trodde att mäklaren tog 10%... Nåväl! Jag hade fel och många vittnar om en betydligt gynnsammare prisbild, från säljarens horisont!
Tackar ödmjukast!
Men att få insikter och kunskaper från er andra och svar på mina frågor som jag ställer och frågor jag inte ens själv visste att jag hade...!
När jag själv köpte en lägenhet för 2,5 år sedan, oktober 2022, för 500.000 så sa mäklaren att "handpenningen är mitt arvode", alltså 50.000.
När det var dags för köp satte jag in 450.000 kronor på dödsboets bankkonto, skickade skärmdump till mäklaren, träffade henne efter kontorstid och fick nycklar + pärm. Den pärmen har jag givetvis hemma.
Det är en reko tjej och jag har verkligen stort förtroende för henne, men för den aktuella affären bor hon i fel stad.
Med detta sagt, jag trodde det var så det gick till... alltså, att handpenningen gick till mäklaren som arvode, men det är givetvis en förhandlingssak, förstår jag.
Det var bara två visningar, mig och ett till par. jag lade ett bud, de andra avstod när de fick höra mitt bud.
Med detta sagt, jag trodde att mäklaren tog 10%... Nåväl! Jag hade fel och många vittnar om en betydligt gynnsammare prisbild, från säljarens horisont!
Tackar ödmjukast!
På billiga bostäder så blir procentsatsen hög då de oftast har ungefär samma jobb så det är väl mäklarens minimitariff som slog in där.C Civilpolisen skrev:Tack för fina svar!
Tackar ödmjukast!
Nissens skrev:
Då är vi två, jag har också köpt o sålt flera fastigheter. Sålt en lägenhet helt själv på den öppna marknaden (innan Hemnet) med enbart hjälp från banken och en fastighet med Hemverket och några med traditionell mäklare.Nissens skrev:
Absolut inte, men jag har köpt och sålt några fastigheter genom åren. Speciellt när man som köpare hamnar i budgivning känner man att priset påverkas av att en mäklare lagt ut det på öppna marknaden. Det är något som aldrig händer om man bara erbjuder fastigheten till en enda köpare.
Du tror alltså att fler intressenter än en inte påverkar priset? Då tror vi helt olika.
Det är väl ofta köparens bank som till och med har det som krav, kanske mest för att allt skall gå rätt till.
Men många av de skälen du tar upp gör att fler köpare vågar sig på att lägga bud.
Absolut att priset kan påverkas att det hamnar på den öppna marknaden. Finns dock möjligheter att man kan få mer för objektet om det är ett hett objekt i grannskapet som i TS fall genom att inte gå ut med det då det kanske bara är just de/den i grannskapet som är superintresserad av objektet... Det är inte alltid en fördel att ta tempen på "marknaden".
Jag har inte påstått att fler intressenter inte skulle påverka priset. Jag har bara "påstått" att "jag är väldigt tveksam till att en mäklare, generellt, bidrar till mer pengar i fickan hos säljaren".
Hur du än vrider och vänder på det så är sannolikheten större för budgivning om man har mer än en intressent. Annars är den obefintlig.S Sweetme skrev:Då är vi två, jag har också köpt o sålt flera fastigheter. Sålt en lägenhet helt själv på den öppna marknaden (innan Hemnet) med enbart hjälp från banken och en fastighet med Hemverket och några med traditionell mäklare.
Absolut att priset kan påverkas att det hamnar på den öppna marknaden. Finns dock möjligheter att man kan få mer för objektet om det är ett hett objekt i grannskapet som i TS fall genom att inte gå ut med det då det kanske bara är just de/den i grannskapet som är superintresserad av objektet... Det är inte alltid en fördel att ta tempen på "marknaden".
Jag har inte påstått att fler intressenter inte skulle påverka priset. Jag har bara "påstått" att "jag är väldigt tveksam till att en mäklare, generellt, bidrar till mer pengar i fickan hos säljaren".
Hur man än vrider o vänder på det så är det aldrig garanterat att en budgivning per automatik innebär högre slutpris.Nissens skrev:
Vill också påpeka att det inte är eventuell budgivning som jag är tveksam till utan det är själva mäklaren.
Visst, men med en enda köpare så är det garanterat att det inte kan bli högre slutpris. Har man ett sunkigt objekt så kan det vara idé, men knappast då heller.S Sweetme skrev:
Självklart skall man välja en vettig mäklare. Att inte lägga ut det på öppna marknaden är bra om man inte bryr sig om pengarna.S Sweetme skrev:
Sedan kan man ju ge en köpare förköpsrätt för det högsta budet, men det är en helt annan pilsner.
Jag har förstått att du är övertygad om att budgivning alltid är bäst. Jag är verkligen inte lika övertygad särskilt inte om man ska hyvla av en fet summa av slutpriset och lämna över till en mäklare med en guldrolex...Nissens skrev:
Visst, men med en enda köpare så är det garanterat att det inte kan bli högre slutpris. Har man ett sunkigt objekt så kan det vara idé, men knappast då heller.
Självklart skall man välja en vettig mäklare. Att inte lägga ut det på öppna marknaden är bra om man inte bryr sig om pengarna.
Sedan kan man ju ge en köpare förköpsrätt för det högsta budet, men det är en helt annan pilsner.
Vi har olika syn på det hela helt enkelt.
Du missförstår, antagligen medvetet. Det jag säger är att om man bara har EN intressent så kan det inte bli budgivning.S Sweetme skrev:
Och nej, budgivning går sällan nedåt om man har ett vettigt objekt.
Ja, tydligen. Det är inte ofta man ser någon som säger att det är bättre ju färre intressenter man har. Men nu har det hänt.S Sweetme skrev:
Jag missförstår inte.Nissens skrev:
Du missförstår, antagligen medvetet. Det jag säger är att om man bara har EN intressent så kan det inte bli budgivning.
Och nej, budgivning går sällan nedåt om man har ett vettigt objekt.
Ja, tydligen. Det är inte ofta man ser någon som säger att det är bättre ju färre intressenter man har. Men nu har det hänt.
Men du verkar inte förstå att vid budgivning så testas "marknaden" av de som är intresserade just då vilket kan leda till att den som verkligen är intresserad får se att objektet kanske inte var så hett ändå och kan eventuellt lägga beslag på det för mindre än vad den hade tänkt sig.
Det är inte för inte som att det vid lågkonjuktur eller sval marknad oftare förekommer "acceptpris" alternativt att budgivningen börjar långt under utgångspris och slutar en bit under.
Det verkar som du bara varit med när det är säljarens marknad som det varit ca 90% senaste 20 åren och budgivningen löper amok och slutpriset hamnar 50-100% över utgångspris...
Jadu, då är intressenten antagligen inte så intresserad trots allt.S Sweetme skrev:Jag missförstår inte.
Men du verkar inte förstå att vid budgivning så testas "marknaden" av de som är intresserade just då vilket kan leda till att den som verkligen är intresserad får se att objektet kanske inte var så hett ändå och kan eventuellt lägga beslag på det för mindre än vad den hade tänkt sig.
Japp, än viktigare att hitta flera intressenter.S Sweetme skrev:
Nejdå, jag sålde ett objekt som var svårsålt för några år sedan. En trög marknad alltså. Men en duktig mäklare lyckades trots allt få tag i en intressent som tvekade länge, men till slut fick jag det jag ville ha. Det var helt tack vare mäklaren, och det var ingen budgivning.S Sweetme skrev: