9 653 läst · 93 svar
10k läst
93 svar
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Tack för fina svar här allihopa!
Två saker att tillägga.
1. Paret vi nu har kontakt med har själva sålt sina föräldrars hem utan mäklare. (Hans eller hennes, vet inte.) Dom är införstådda i proceduren. Min pappa var läkare, medicin, och mannen har haft min pappa som kollega / mentor.
2. Jag är fullt medveten om att vi skulle kunna få mer pengar via mäklare och annons på Hemnet men samtidigt försvinner mycket pengar den vägen också.
Vi är ju två om detta och syrran måste ju vara med på allt!
Givetvis!
Vi har en bra relation så det är i sin ordning.
Vi tycker mycket om föreningen och vi har starka och nära band till grannarna så vi vill ju gärna sälja till en köpare som kan bli bra för grannarna.
Med respekt för föreningen och med respekt för föräldrarna som var mycket uppskattade och omtyckta bland grannarna.
Två saker att tillägga.
1. Paret vi nu har kontakt med har själva sålt sina föräldrars hem utan mäklare. (Hans eller hennes, vet inte.) Dom är införstådda i proceduren. Min pappa var läkare, medicin, och mannen har haft min pappa som kollega / mentor.
2. Jag är fullt medveten om att vi skulle kunna få mer pengar via mäklare och annons på Hemnet men samtidigt försvinner mycket pengar den vägen också.
Vi är ju två om detta och syrran måste ju vara med på allt!
Vi har en bra relation så det är i sin ordning.
Vi tycker mycket om föreningen och vi har starka och nära band till grannarna så vi vill ju gärna sälja till en köpare som kan bli bra för grannarna.
Med respekt för föreningen och med respekt för föräldrarna som var mycket uppskattade och omtyckta bland grannarna.
Vi köpte kontant en mäklarsåld fastighet för ca 1 MSEK. Vill minnas att vi betalade vår bank ca 7.000 bara för att flytta pengarna till säljaren. Så om man ska göra motsvarande för en ej mäklarsåld och dessutom 3 MSEK så behöver man nog kolla upp att banken är ok med att flytta den summan från köpare till säljare.
Jo, men man får ju ännu mer om mäklaren även får säljuppdraget. Anlitar man inte mäklare så är man ju inte intresserad av pengar från början tänker jag…M merbanan skrev:Det tror jag också.
Det jag menar är att om man vill anlita en mäklare för kontraktskrivning så kan ju en sådan mäklare vara möjlig då de specifikt riktar in sig på kunder som vill minimera mäklarkostnaderna. Man får ju lite konsumentskydd och hamnar bakom mäklarens jobbförsäkring. Så man får ju lite för pengarna.
Tog Banken 7000:- för att flytta era pengar till säljaren? Varför detta?F Frågan skrev:Vi köpte kontant en mäklarsåld fastighet för ca 1 MSEK. Vill minnas att vi betalade vår bank ca 7.000 bara för att flytta pengarna till säljaren. Så om man ska göra motsvarande för en ej mäklarsåld och dessutom 3 MSEK så behöver man nog kolla upp att banken är ok med att flytta den summan från köpare till säljare.
Tack för fina svar! Jag uppskattar och värdesätter alla väldigt mycket!
Denna tråden är till för att se till att det blir så bra som möjligt för alla inblandade parter.
Vad gäller priset, min erfarenhet är att mäklaren i en vanlig affär tar 10% av slutsumman i arvode, dvs, handpenningen. I detta fallet då 300.000:-
Ordförande i föreningen tror vi kunde få 3,2 miljoner. En av grannarna som var mäklare tidigare trodde mer på 2,8. Jag tror på 3,5 med mäklare och fin fotografering och allt.
Visst kan vi få mer med mäklare, jag säger inte emot, även med de extra kostnaderna.
Men då ska man också tänka på att 100.000 extra betyder bara 44.000 i min ficka... Vi ska skatta 22% och av de 88.000 som är kvar går halvan till syster.
Föräldrarna lämnade också en välfylld bankbok efter sig så i det sammanhanget är lägenheten en mindre del av det totala arvet.
Avgiften till föreningen är bara 6.200 så vi har verkligen tid att göra i ordning fint och vänta tills det känns rätt att sälja till ett bra pris för oss!
I skuggan av detta , som man inte rår över och som är samma för alla, finns ju alltid "världsläget" med både ett annalkande krig i Europa, Trump , ränteläge och den allmänna konjunkturen i Sverige.
Denna tråden är till för att se till att det blir så bra som möjligt för alla inblandade parter.
Vad gäller priset, min erfarenhet är att mäklaren i en vanlig affär tar 10% av slutsumman i arvode, dvs, handpenningen. I detta fallet då 300.000:-
Ordförande i föreningen tror vi kunde få 3,2 miljoner. En av grannarna som var mäklare tidigare trodde mer på 2,8. Jag tror på 3,5 med mäklare och fin fotografering och allt.
Visst kan vi få mer med mäklare, jag säger inte emot, även med de extra kostnaderna.
Men då ska man också tänka på att 100.000 extra betyder bara 44.000 i min ficka... Vi ska skatta 22% och av de 88.000 som är kvar går halvan till syster.
Föräldrarna lämnade också en välfylld bankbok efter sig så i det sammanhanget är lägenheten en mindre del av det totala arvet.
Avgiften till föreningen är bara 6.200 så vi har verkligen tid att göra i ordning fint och vänta tills det känns rätt att sälja till ett bra pris för oss!
I skuggan av detta , som man inte rår över och som är samma för alla, finns ju alltid "världsläget" med både ett annalkande krig i Europa, Trump , ränteläge och den allmänna konjunkturen i Sverige.
Jobbar du som mäklare måntro..? 😉Nissens skrev:
Själv är jag väldigt tveksam till att mäklare, generellt, bidrar till mer pengar i fickan för säljaren.
Däremot kan jag förstå att många gärna vill ha en mäklare involverad för de olika momenten som en försäljning ofta innebär för rådfrågning, bollplank, trygghet, kontakten med köpare, visningar, kontrakt mm.
Du har fått många vettiga svar så nöjer mig med att trycka på en sak: Skriv inga egna avtal. I bästa fall har ni sparat några tusenlappar. I sämsta fall kan det kosta väldigt mycket pengar och leda till många tråkigheter.
Uppenbarligen är inte ekonomi ett problem för varken dig eller din syster. Så snåla inte på detta. Det är en sak att fota själv eller hålla i visningar, en helt annan att sköta det juridiska.
Uppenbarligen är inte ekonomi ett problem för varken dig eller din syster. Så snåla inte på detta. Det är en sak att fota själv eller hålla i visningar, en helt annan att sköta det juridiska.
Vad är det för ovanligt erfarenhet?C Civilpolisen skrev:
Det finns 3 modeller som är vanliga, fast pris, fast procent, "trappa".
Fastpris är precis vad det låter som. När vi sålde villa för några år sen ville en mäklare ha 70' för det. En lägenhet är mycket enklare så jag skulle gissa 50'-60' nu när, priser s har ju gått upp.
Fast procent brukar beräknas så att det ger ungefär samma om försäljningen hamnar på uppskattat belopp. I ert fall kanske 1,8-2%
Trappa innebär att mäklsen kanske tar 1,6% på allt upp till 2.9 miljoner och därefter kanske 10% på överskjutande.
10% på allt har jag aldrig hört talas om. Däremot så är ju handpenningen normalt på 10% och den betalas till mäklarens klientmedelskonto, men när affären är klar så tar mäklaren sitt arvode från detta och betalar ut resten till säljaren.
Om ni väljer att sälja med eller utan mäklaren avgör ni såklart själva, men det är ju bra att veta förutsättningarna. En mäklare tar inte 300' för detta, snarare runt 60', exakt summa får man bara veta genom att prata med mäklare.
Sen tror jag det kan vara vettigt att ha med en mäklare för kontraktskrivning istället för att köpa färdig avtal och modifiera själv. Kostnaden är låg i förhållande till vad det kan bli om det blir fel. Nu ska det inte tas några lån, men överföring av pengar kan ändå underlättas av att det finns en mäklare med.
Absolut inte, men jag har köpt och sålt några fastigheter genom åren. Speciellt när man som köpare hamnar i budgivning känner man att priset påverkas av att en mäklare lagt ut det på öppna marknaden. Det är något som aldrig händer om man bara erbjuder fastigheten till en enda köpare.S Sweetme skrev:
Du tror alltså att fler intressenter än en inte påverkar priset? Då tror vi helt olika.S Sweetme skrev:
Det är väl ofta köparens bank som till och med har det som krav, kanske mest för att allt skall gå rätt till.S Sweetme skrev:
Men många av de skälen du tar upp gör att fler köpare vågar sig på att lägga bud.
Kan ni inte använda typ Hemverket ?C Civilpolisen skrev:Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
De har iofs ett arvode, men dom hanterar egetnligen bara avtalen och sånt, du står för visning mm
På det sättet får du papperen i ordning, men behöver inte betala för att en mäklare skall vara på plats, svara på telefon mm
Kan ju vara värt att kontakta dom och se vad dom ska ha iaf om ni är fundersamma ?