8 516 läst · 92 svar
9k läst
92 svar
Att sälja lägenhet för 3 miljoner utan mäklare
Eller hurNissens skrev:
Har nog spenderat ca 0,75M (inkl foto mm) på traditionella mäklare från "bra" mäklarbyråer men sista med Hemverket till en kostnad av 35K (har jag för mig) var den absolut bästa för mig och där budgivningen ökade procentuellt mest men då var det jag själv som hade all kontakt med spekulanter, tog emot fotograf och instruerade, fixade prospekt mm... Hade jag kunnat annonsera på Hemnet utan Hemverket så är jag övertygad om att jag tjänat ytterligare 35K men ändå värt det
Om någon vill använda vinsten till ett nytt hus/ lägenhet kan ni skjuta fram skatten om den skriver sig på adressen i ett år.C Civilpolisen skrev:Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
Jag sålde min första lägenhet utan mäklare inblandat fram till kontraktskrivningen samt betalning. Betalade för ca 8 år sedan 10 000 kr för allt rörande kontrakt och överföring av pengar till en lokal mäklare. Kändes skönt att göra så för att slippa den stressen.
Använd mäklare för kontrakt skrivning och hantering av pengarna .. kostar typ 15k klart värt så det blir rättC Civilpolisen skrev:Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
Även om ni vet vilka ni vill sälja till och inte bryr er om att få så mycket pengar som möjligt skulle jag som andra säger här anlita nån kunnig person för kontraktet. Vi köpte hus av en släkting och fick då hjälp av en juridikkunnig bekant. Skulle aldrig våga mig på att göra det själv.
Men behöver ni inte hjälp av mäklare med värderingen ändå, om uppskattat pris varierar mellan 2.8 och 3.5 miljoner kronor beroende på vem du frågar? Tänker att det kan uppstå missnöje om priset visar sig bli fel, oavsett om det blir för högt eller för lågt.
Men behöver ni inte hjälp av mäklare med värderingen ändå, om uppskattat pris varierar mellan 2.8 och 3.5 miljoner kronor beroende på vem du frågar? Tänker att det kan uppstå missnöje om priset visar sig bli fel, oavsett om det blir för högt eller för lågt.
Banken skötte det en gång åt oss och tog inte många kronorC Civilpolisen skrev:Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Två frågor om detta.
Med risk för att bli påhoppad anser jag att TS vill vara dumsnål. Hur många % av försäljningspriset är mäklararvodet som dessutom är dras av i deklarationen. Det är så lätt att vara dumsnål och girig när det i sammanhanget gäller småslantar. Jag skulle alla dagar i veckan anlita en mäklare och sedan sova gott på nätterna.
Utan att hoppa på dig så tolkar jag det snarare som att TS inte ser vilket värde en mäklare tillför i den aktuella affären.G G.L. skrev:Med risk för att bli påhoppad anser jag att TS vill vara dumsnål. Hur många % av försäljningspriset är mäklararvodet som dessutom är dras av i deklarationen. Det är så lätt att vara dumsnål och girig när det i sammanhanget gäller småslantar. Jag skulle alla dagar i veckan anlita en mäklare och sedan sova gott på nätterna.
De har en intressent färdig, de har avtalat ett pris som alla parter är nöjda med och det ska säljas med friskrivningsklausul i ett dödsbo.
Inget att ligga vaken över.
Och jag håller helt med om att det är svårt att se vad som ska motivera ett pris som är relaterat till försäljningsvärdet på ett sådant standard-jobb.
Ett kontrakt ska tas fram, vilket redan finns, en transaktion ska göras hos banken, papper skickas till lantmäteriet etc.
Ett fast arvode baserat på en normal timpenning ser jag inte något konstigt med och jag uppfattar det som att TS kan tänka sig en sådan lösning.
Du är ute och cyklar med den summan och arvodet. Max 3% för en lgh i den prisnivån är min erfarenhet. M a o får du 75-100 tkr mer betalt är det ren vinst sen.C Civilpolisen skrev:
Kan du avslöja vilken fastighetsmäklarkedja det är som tar 10% i arvode, det är mer än dubbelt så högt som jag tidigare någonsin ens hört talas om. Jag tror inte det är sant ens.C Civilpolisen skrev:
Arvodet dras för övrigt dessutom av på vinsten.
Kan tillägga att vi säljer ett mindre hus f n, också i ett dödsbo. Mäklararvodet hamnar på ca 50 tkr för hus som säljs för ca 800 tkr och då är det ändå mer arbete för mäklaren med hus än med lgh.S saltis99 skrev:
Ekonomisk vinst, ja.S saltis99 skrev:
Men vi brukar ofta i andra trådar vikten av att välja rätt köpare och inte nödvändigtvis den som betalar bäst.
Här har TS ett rätt unikt boende och har möjligheten att hedra sina föräldrar genom att välja en köpare som både passar bra till huset/föreningen och är en vän till familjen.
TS och syster verkar nöjd med priset och verkar värdera de övriga delarna högre än att få 30-40' efter skatt i respektive pott.
Förstår verkligen inte varför folk ska tjata på TS att försöka höja priset maximalt.
Det finns många värden i en husförsäljning.
Ett är givetvis det monetära.
En annan sak är relation till köparen.
En tredje är trygghet i at affären sköts rätt.
Och så vidare.
Visst, att anlita en mäklare i detta fall kan ge trygghet i att alla papper fylls i rätt, men det finns många jurister som kan hjälpa till med det till ett fast pris eller en timtaxa.
Bara för att det står mäklare på kepsen sker inget magiskt med affären, under förutsättning att TS och köparen inte råkar ha en bank som kräver den magiska kepsen.
Att sälja till "en vän till familjen" gör det viktigare att ta med en mäklare i processen så att kontrakt etc blir rätt. Då kan man välja att göra det på två sätt: att mäklaren bara behöver hantera formalia i form av kontraktsskrivning o likn, eller att mäklaren får ett säljuppdrag. Självklart är det helt olika taxor för dessa två insatser. Att engera en jurist i st f en mäklare för att hantera kontraktet blir knappast billigare.Dowser4711 skrev:
Men det jag - och andra - reagerade på var TS helt skeva bild av vad en mäklare kostar. Ska man göra ett val mellan att engagera en mäklare eller inte bör det åtminstone göras med rätt underlag för beslutet.
Det låter osannolikt att det går att flytta in på ett 55+ boende för att "ta över" bostaden och därmed flytta med vinsten när föräldrarna redan gått bort. Jag antar vinsten inte är så stor, antar dessutom ni båda redan har köpta boenden med vinst och det går vad jag förstår bara skjuta upp vinsten på sitt huvud boende. Så detta är nog tyvärr bara att hoppa över.J Jonas928 skrev:
Låter väl fint att sälja till de ni känner och inte krama ur sista kronan och hellre minska mäklararvodet. Men bra ta hjälp med kontraktskrivandet.
Är det verkligen värt att renovera, är det inte bättre städa och sänka priset med vad tänkt renovering kostar?
Tack för många fina svar!J Jonas928 skrev:
Syftet med denna tråden är att berätta för er hur jag har tänkt att göra. Med reservation för att jag har fel... och då har jag det! Helt i sin ordning!
Jag är inte dumsnål. Det vill jag poängtera! De dyraste affärerna jag har gjort i mitt liv är köpet av min bil för 100.000... tror jag...
Jag bor i lägenhet och kommer att bo kvar där. Syster bor i villa och kommer att bo kvar där. Jag, syster eller föräldrarna har inget lån.
Lägenheten som vi ska sälja är för stunden helt orörd sen föräldrarna bodde här... Allt finns kvar. Det som saknas är saker från hjälpmedelcentralen som pappa fick låna...
x x x x
Det är inte viktigt för mig att sälja till EN köpare! Nej!
Jag tänker att vi kan sätta upp en skylt i fönstret "till salu" samt mitt telefonnummer.
Det finns säkert en stadsgrupp på Facebook för denna staden som vi kan lägga in bilder och text.
Det finns många möjligheter och det finns ingen familjerelation med någon av de aktuella spekulanterna, två just nu.
Men hemmet är fortfarande ett fullt fungerande hem! Ska vi tömma och magasinera saker så är det billigare att behålla hemmet en längre tid...! Magasinering är dyrt, men det är inte hemmet!
Det är ett hem jag inte vill bli av med! Nu är jag i hemmet och det är det vackraste och finaste hemmet jag någonsin har varit i och någonsin kommer att vara i! Jag kommer aldrig få så fint hem själv!
Med detta sagt! Vi är rätt långt bort från en försäljning men en tråd och med inlägg som dessa hjälper oss på vägen till den dagen det blir aktuell!
Senare detta året, till sommaren... om min syster får bestämma!