Man kan skjuta upp reavinstskatten efter bostadsförsäljning, man måste inte göra det. 22% i skatt på en vinst jag inte lyft ett finger för, är inte särskilt blodigt i mitt tycke. Jag kan ju göra avdrag för kostnaderna.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Man kan skjuta upp reavinstskatten efter bostadsförsäljning, man måste inte göra det. 22% i skatt på en vinst jag inte lyft ett finger för, är inte särskilt blodigt i mitt tycke. Jag kan ju göra avdrag för kostnaderna.
Nej man kan inte skjuta på någon vinst dom överskrider 3 msek. En pensionär som bor i en villa värd typ 10 msek och flyttar till brf måste därmed byta ned sig eller ta ett lån för att betala skatten (om de ens kan få lån)

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
En helt vanlig familj i Sthlm som köpt en villa för 15 år sen i en hyfsad förort har nu en reavinstskatt på belopp långt över 3 msek. Det är bara patetiskt att du ska få det att låta som en ”östermalmgrej”. När de väl ska tex skiljas är det otroligt svårt att styra upp två bra bostäder för respektive person. Att de dessutom tvingas skatta bort miljonbelopp i reavinst plus lagfart gör det ännu svårare. Det enda du visar är att DU inte alls förstår läget.

Priserna skiljer sig inte speciellt mkt mellan svenska hantverkare. Lika bra att ta dem med bäst omdömen. Har haft en av Sthlms mest renommerade glasfirmor som bytt mitt takfönster nyligen. Min egen amatörmässiga inspektion efter att de ansåg sig vara klara drog slutsatsen att detta arbete såg ut som en femåring hade gjort såväl utvändigt som invändigt. De fick snällt komma tillbaka och lösa sitt klåparjobb.

Kan ge 100 liknande exempel.

45k tog de för bytet av ETT fönster efter rot. Tog in 5 offerter, alla ungefär lika höga. Fönstret fakturerade de 16k för. Samma fönster med samma artikelnummer finns på bygghandeln för 8k. Samtliga vägrade utföra jobbet om de inte själva fick fakturera fönstret.

Den bästa firman jag någonsin använt var polacker som målade huset. Ofantligt serviceminded jämfört med svenska hantverkare och kanske 50-60% av priset. De blev också klara mycket snabbare än vad deras svenska diton uppgav. Grymt resultat!

De flesta på detta forum verkar sitta i villor där de planerar att bo hela livet tills de hamnar på kyrkogården och sen låta dödsboet ta eventuell reavinstskatt. Om de mot förmodan ska flytta är det inget större problem för de får skjuta på 3 msek i vinstskatt vilket de inte kommer överskrida. Huspriserna är så låga att 1,5% lagfart inte svider så mycket. Om de fick skjuta noll procent och betala 150k i lagfart kan jag lova dig att det gnällts en jävla massa.

Mao gynnas de ovan av nuvarande regler. En löpande fastighetsskatt tillåter dem inte att skjuta skatten till döden.
Det är som en Kognitiv dissonans beskrivning.
Först klagar du, sedan använder du de bästa hantverkarna, sedan är de dåliga. Du kan först gärna betala för dem, men du tar in 5 st!!! offerter, för att snåla. Hantverkare blir tokiga av kunder som tar in offerter på det viset. Då gör de ett dåligt jobb så klart. Du förstår inte riktigt hur man gör som beställare. Klagar att de vill fakturera material osv.
(I Sthlm har snickare hantverkare 30% i rabatt på material, brädor, skivor, osv. men fakturerar listpris. Är standard, har själv jobbat i Sthlm, jag vet och har sett).

Verkar hantverkaren bra och rekommenderas av andra räcker ett handslag och löpande räkning, blir billigast och bäst för båda. Ibland jobbade jag jobbade i Lidingö och i Djursholm var en kunder del sådana. De gick igenom, frågade muntligt om ungefärligt pris,sedan handslag. De bjöd på kaffe och var jättetrevliga mot oss. De klagade aldrig på fakturor.
Bra Polacker en enda gång säger ingenting.
Du har bara inte tillräcklig plånbok för din livsstil som du önskar, inget fel med det, alla drömmer. Men klaga inte bara. Det blir bara dumt.

Här hemma räcker ett handslag med hantverkare. Man frågar inte om priset, bara ungefär om det är dyrare jobb.
Sedan skickar de kopior på materialfakturor så man kan se att företaget inte lägger på mer än 3-5% på brädor och annat, för hantering. De som frågar om offert flera gånger, de blir ökända. Även du! Rykten sprider sig även i Sthlm.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jo det ÄR ett problem om man når över taket på uppskovets storlek. Och du vill/måste flytta. Det ger en onödig inlåsningseffekt, gynnar intre rörlighet. Att man har ett tak ger bara att problemet inte anses som så stort, det drabbar bara ett fåtal.

Men att det är ett fåtal "drabbade" ger ju ockå att regeln har minimal nytta för statskassan, det blir bara småsummor in i skatt totalt från de som inte får skjuta upp reavinstskatten, men för just de som drabbas kan det vara katastrof. Taket tillfredställer bara avundsjukan hos alla som inte har vinster över taknivån.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej man kan inte skjuta på någon vinst dom överskrider 3 msek. En pensionär som bor i en villa värd typ 10 msek och flyttar till brf måste därmed byta ned sig eller ta ett lån för att betala skatten (om de ens kan få lån)
Igen lyxproblem! Ej skjuta på vinst på 3 milj är ett problem?😠 va f_n.
Snittpris på villa i Sverige är cirka 3,8 milj. Vad är detta?
Är som överklassnytt, ovan inlägg. Fördomar har ofta en grund, annars skulle de aldrig uppkomma

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Din stockholmsblick är minst sagt enögd. Det är inte som om det här landet är fulltryckt med stackars pensionärer i 10-miljonersvillor. Sedan bostadsprisnedgången är de ännu färre. Stackars!
Hade vi följt ditt förslag på fastighetsskatt hade de stackars pensionärerna i 10-miljonersvillorna fått flytta ändå, men inte frivilligt, eftersom de inte haft råd att betala den årliga skatten. I mitt tycke är det vettigare att låta dem skatta på den faktiska vinsten de gör vid en försäljning. Betala skatt på pengar man fått är bättre än att betala skatt på en tillgång som inte genererar inkomst som går att använda för att betala skatten.

Känner du till många andra skatter en vanlig privatperson kan få uppskov för, förresten?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är som en Kognitiv dissonans beskrivning.
Först klagar du, sedan använder du de bästa hantverkarna, sedan är de dåliga. Du kan gärna betala för dem, men du tar in 5 st!!! offerter. Hantverkare blir tokiga av kunder som tar in offerter på det viset. Då gör de ett dåligt jobb så klart. Du förstår inte riktigt hur man gör som beställare. Klagar att de vill fakturera material osv.
(I Sthlm de har 30% i rabatt på material, brädor, skivor, osv. men fakturerar listpris. Är standard, har själv jobbat i Sthlm, jag vet och har sett).

Verkar hantverkaren bra och rekommenderas av andra räcker ett handslag och löpande räkning, blir billigast och bäst för båda. Ibland jobbade jag jobbade i Lidingö och i Djursholm var en kunder del sådana. De gick igenom, frågade muntligt om ungefärligt pris,sedan handslag. De bjöd på kaffe och var jättetrevliga mot oss. De klagade aldrig på fakturor.
Bra Polacker en enda gång säger ingenting.
Du har bara inte tillräcklig plånbok för din livsstil som du önskar, inget fel med det, alla drömmer. Men klaga inte bara. Det blir bara dumt.

Här hemma räcker ett handslag med hantverkare. Man frågar inte om priset, bara ungefär om det är dyrare jobb.
Sedan skickar de kopior på materialfakturor så man kan se att företaget inte lägger på mer än 3-5% på brädor och annat, för hantering. De som frågar om offert flera gånger, de blir ökända. Även du! Rykten sprider sig även i Sthlm.
Varför skulle de som FÅR jobbet vara sura över att de fick lämna en offert först? Finns ingen logik i def utan du bara svamlar.

Att de får 30% rabatt och sen ändå vill fakturera 2x butikspriset för fönstret för att ens göra jobbet är direkt smutsigt ärligt talat.

Jag har inga som helst problem att betala för ett bra jobb. Problemet är att även de mest värenommerade hantverkarna i Sthlm ofta gör totala skitjobb så man måste vara på dem som en hök. Gemene man har ingen koll öht så ofta kommer de undan med det. Har även sett hantverkarjobb hos vänner som är rena klåparjobb, bara att de själva inte fattar det. De få bra hantverkarna jag haft i Sthlm BEKRÄFTAR att merparten är skit och ger dem dåligt rykte.

L L Jan skrev:
Igen lyxproblem! Ej skjuta på vinst på 3 milj är ett problem?😠 va f_n.
Snittpris på villa i Sverige är cirka 3,8 milj. Vad är detta?
Är som överklassnytt, ovan inlägg. Fördomar har ofta en grund, annars skulle de aldrig uppkomma
Det är inget lyxproblem om man inte vill flytta ut i spenaten.

Om villamarknaden i Stockholm går upp 100% på ett år är det bara negativt för alla som inte ska lämna för buschen. Det blir bara en massa skatt när man flyttar.

H hempularen skrev:
Jo det ÄR ett problem om man når över taket på uppskovets storlek. Och du vill/måste flytta. Det ger en onödig inlåsningseffekt, gynnar intre rörlighet. Att man har ett tak ger bara att problemet inte anses som så stort, det drabbar bara ett fåtal.

Men att det är ett fåtal "drabbade" ger ju ockå att regeln har minimal nytta för statskassan, det blir bara småsummor in i skatt totalt från de som inte får skjuta upp reavinstskatten, men för just de som drabbas kan det vara katastrof. Taket tillfredställer bara avundsjukan hos alla som inte har vinster över taknivån.
En avundsjuka som verkligen DRYPER i denna tråd och bevisar din poäng

Din stockholmsblick är minst sagt enögd. Det är inte som om det här landet är fulltryckt med stackars pensionärer i 10-miljonersvillor. Sedan bostadsprisnedgången är de ännu färre. Stackars!
Hade vi följt ditt förslag på fastighetsskatt hade de stackars pensionärerna i 10-miljonersvillorna fått flytta ändå, men inte frivilligt, eftersom de inte haft råd att betala den årliga skatten. I mitt tycke är det vettigare att låta dem skatta på den faktiska vinsten de gör vid en försäljning. Betala skatt på pengar man fått är bättre än att betala skatt på en tillgång som inte genererar inkomst som går att använda för att betala skatten.

Känner du till många andra skatter en vanlig privatperson kan få uppskov för, förresten?
Varför ska det ens finnas ett uppskov öht?

I mitt förslag ingick slopande av hyresregleringen. Alla pensionärer i detta läge kan då ta en HR vart de vill och utan problem betala hyran med vinsten från huset

Varför skulle de som FÅR jobbet vara sura över att de fick lämna en offert först? Finns ingen logik i def utan du bara svamlar.

Att de får 30% rabatt och sen ändå vill fakturera 2x butikspriset för fönstret för att ens göra jobbet är direkt smutsigt ärligt talat.

Jag har inga som helst problem att betala för ett bra jobb. Problemet är att även de mest värenommerade hantverkarna i Sthlm ofta gör totala skitjobb så man måste vara på dem som en hök. Gemene man har ingen koll öht så ofta kommer de undan med det. Har även sett hantverkarjobb hos vänner som är rena klåparjobb, bara att de själva inte fattar det. De få bra hantverkarna jag haft i Sthlm BEKRÄFTAR att merparten är skit och ger dem dåligt rykte.
Sorry, det är du som är problemet. Sådana som du ( inget negativt mot dig personligen, utan ren förklaring/info. Du gör som du vill) som tar in 5 offerter för att byta ett fönster och stjäl tid finns på listor, databaser, och på folks ögon, snackas om på fiken. Även i Sthlm. Vet att cheferna ringde runt till andra när nya kunder frågade. Fanns ingen info att få, då kände de kunderna på pulsen först, hur de var, petpetiga, gnälliga, smidiga, glada, snipiga, frågade ej om att få bjuda på kaffe osv. För att slippa vissa svarade de tillbaka att tid finns ej eller indikerade höga priser. Den riktigt äldre generationen då, på den tiden, av kunderna var ofta rejäla och bra. De var vi extra schyssta mot.

Redigerat:
L L Jan skrev:
Sorry, det är du som är problemet. Sådana som du ( inget negativt mot dig personligen, utan ren förklaring/info. Du gör som du vill) som tar in 5 offerter för att byta ett fönster och stjäl tid finns på listor, databaser, och på folks ögon, snackas om på fiken. Även i Sthlm. Vet att cheferna ringde runt till andra när nya kunder frågade. Fanns ingen info att få, då kände de kunderna på pulsen först, hur de var, petpetiga, gnälliga, smidiga, glada, snipiga, frågade ej om att få bjuda på kaffe osv. För att slippa vissa svarade de tillbaka att tid finns ej eller indikerade höga priser. Den riktigt äldre generationen då, på den tiden, av kunderna var ofta rejäla och bra. De var vi extra schyssta mot.
Bullshit att det finns sådana listor som delas mellan företagen. Det är direkt olagligt och strider mot alla gdpr-regler som finns. Att man tar in några offerter är standard.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bullshit att det finns sådana listor som delas mellan företagen. Det är direkt olagligt och strider mot alla gdpr-regler som finns. Att man tar in några offerter är standard.
Tro kan man göra i kyrkan.
Garanterar att det kommimunikation emellan dem. Har själv sett och hört. Fikarasterna är värdefulla.

De bästa kunderna kör med handslag och prisindikation och löpande eller går på offerten om den är rimlig. Det finns alltid någon som är billigare, gäller allt. De märker på 5 röda om någon potentiell kund ägnar sig åt offertsafari. Jag vet hur man märker det.

Jo men det är troligen bland de som inte lämnar dig en offert (när det gäller så små jobb som ett fönsterbyte) som du har de duktiga hantverkarna, som kunde ha bytt diit fönster för 3 - 4 000 + material.

De duktiga ger inte fastpris på så små jobb. Tar för mycket tid att skriva offert. Du kan möjligen få något i sitl med "det brukar gå på en halvdag för ett fönster".

Sedan finns det ju fönsterbyten och fönsterbyten. En granne bytte fönster, där var något konstigt med väggkonstruktionen, så det fanns inget att fästa fönstren i. De fick fälla in nya reglar i väggen, utan att göra åverkar på vare sig fasaden eller väggarna på insidan. Där höll en snickare på i två veckor, och bytte 10 fönster.

Och krävs det sedan byggnadsställning, och du råkar ut för en firma som propsar på att följa reglerna så den måste sättas upp och flyttas av certifierade ställningsbyggare, så kan det nog bli dyrt.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Tro kan man göra i kyrkan.
Garanterar att det kommimunikation emellan dem. Har själv sett och hört. Fikarasterna är värdefulla.

De bästa kunderna kör med handslag och prisindikation och löpande eller går på offerten om den är rimlig. Det finns alltid någon som är billigare, gäller allt. De märker på 5 röda om någon potentiell kund ägnar sig åt offertsafari. Jag vet hur man märker det.
Att firmorna kastar sig på telefonen för att någon helt vanlig svensson tar in lite offerter och dubbelkollar det för att sen jävlas med folk faller under foliehattsteorier.

Om det mot förmodan skulle stämma visar det bara att hantverkare är ännu smutsigare än mam kunde tänka sig.

Ligger det i listor och databaser är de kriminella också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.