Nissens Nissens skrev:
Ta inte upp USA som någon slags förebild då… 🙄
Har jag inte haft eller.

Nissens
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Har jag inte haft eller.
Jodå, du får väl kolla vad du själv skriver då…

Nu kommer många få spel och berätta hur sjukt det är med fastighetsskatt. Dock så har effekten bara blivit en bostadsbubbla och istället för skatt betalar ni samma pengar i räntekostnader.

I samband med att man återinför fastighetsskatten tas reavinstskatten bort. S
Om "betala skatt efter bärkraft" betyder "betala skatt efter saldot på bankkontot" så ska vi absolut ha fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, skruvdragarsskatt och så vidare. Och inte tycka att det är synd att Sveriges offentliga finanser sedan kollapsar när alla driftiga människor lämnat landet.

Om vi med "betala skatt efter bärkraft" menar "dela med oss solidariskt av våra inkomster" så ska vi ha:
Skatt på inkomst, progressivt, precis som idag.
Skatt på kapitalvinster.
Skatt på reavinster från fastighetsaffärer.

Men inte:
Fastighetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och faktiskt inte ISK-sparande (för sparande kan man överäga om man ska anse att vinsten realiseras när man plockar ut pengar från depån, inte vid varje försäljningstillfälle av enskilda värdepapper. Och ja, det är inte helt enkelt isf).

ALDRIG ta ut skatt på stationära tillgångar som inte omsätts, eller där den redan beskattade tillgången bara byter ägare utan vinst (gåva, arv).
ALLTID ta ut skatt på transaktioner där man "tjänar pengar", t.ex. inkomst av tjänst, inkomst av kapital, reavinst vid försäljning av fastighet, reavinst vid försäljning av guldpläterad skruvdragare...

Att ekonomer gillar fastighetsskatten kan ju enbart bero på att "det är en stabil skattebas" vilket är ett finare ord för att säga "ett lätt sätt att plocka av folk pengar oavsett om det är rimligt eller ej".

Vi kanske borde börja i liten skala och debitera momsen om och om igen varje år för saker vi redan köpt så att alla får lära sig hur det känns att betala skatt för att man äger något?

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Har växt upp här och har otroligt många fina vänner för livet.

Jag vill kunna gå på nya innovativa restauranger på lunchenR.

Karriären finns som sagt här och jag älskar att kunna göra saker. Att sitta hemma och trycka i en villa året om är inte min grej.

Jag vill kunna gå och se ett pulserande derby med 40k åskådare. En avgörande landskamp i fotboll eller Hockey.

Jag vill kunna ta barnen till Skansen, gröna lund eller ett av alla fantastiska museum på helgerna.

Jag vill kunna bada i havet.

Jag vill kunna resa mycket och ofta. Hade varit otroligt jobbigt om jag var tvungen att spendera en dag bara på att ta mig till en stor flygplats.

Jag vill, OM, jag blir singel ha ett stort utbud och inte känna varenda kotte i byn.

För mig är valmöjligheter och tillgänglighet avgörande för att må bra. Att kunna spontant hitta på saker utan någon som helst planering beroende på vad man känner för dagen man vaknar
Rörande 🥲

Så är det för de flesta som inte flyttat bort, många man känner, med vad för vänner är der som inte kan ge tips om hantverkare?

Vi har mkt att göra och uppleva på landet . Det finns stort utbud. Föreningar i mängder, även jakt, motorsport. Några mil bort finns större orter med olika utbud tex restauranger, även en som har haft Michelin tidigare, lika fin ändå. Museer, bio och mkt annat. Ibland åker vi till Sthlm eller Gbg långhelg. En hel del Shlmare har fritidshus här och vissa bor här stor del av året. De trivs.

Havet?? Finns inget hav i Sthlm. Östersjön i Sthlm med sitt halvgröna vatten och knappt utan fisk i går inte ens att jämföra med om att vara på Västkusten. Inte ens jämförbart.
Här finns många sjöar med fri parkering i mängder, egna stränder om man vill, grillplatser som inte är nedskräpade, båt, vattenskidor,

Flyg. Några mil med bil, sedan tåg och ev. flygbuss. Cirka 3 timmar. Inte så farligt.

Här känner vi eller vet om varenda kotte. Jättebra! Folk skiljer sig här också och bor kvar, träffar nya och bor kvar i området. Inget konstigt med det. Det är deras liv. Så om man är så osäker på sig själv om man skiljer sig att man inte kan bo kvar, då är det något annat som rör sig i ens huvud.

Spontant utan planering gör vi också. Lika bra saker, men inte samma alltid som i Sthlm.

Vill du ha det så som du har det I Sthlm så måste du också betala för det. Sthlm är dyrt, många vill bo där så det är stor konkurrens. En prio som man måste vara beredd att ta.

Istället här har vi råd med annat som ni bara drömmer om.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vi vet alla att folk fått svårare och svårare att klara sig i USA. Det var därför Trump lyckades locka en majoritet av rösterna.

Vi vet också att USAs statsskuld är ca 120% av landets BNP, vilket är lite väl oansvarigt enligt de flesta ekonomer. I EU är kravet på medlemsländerna max 60%, och i Sverige är den ”bara” dryga 30%.
Snedvriden statistik igen på Byggforum.
Hatar statistik ofta, det är så sjukt att kasta fram det i argumentationer. Ofta finns inte andra viktiga parametrar med.
Stadsskuldsstatistiken per land tar inte hänsyn till respektive lands tillgångar. Tar man med det så har inte USA så stor
skuld som man lätt kan tro.

martin43 martin43 skrev:
Om "betala skatt efter bärkraft" betyder "betala skatt efter saldot på bankkontot" så ska vi absolut ha fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, skruvdragarsskatt och så vidare. Och inte tycka att det är synd att Sveriges offentliga finanser sedan kollapsar när alla driftiga människor lämnat landet.

Om vi med "betala skatt efter bärkraft" menar "dela med oss solidariskt av våra inkomster" så ska vi ha:
Skatt på inkomst, progressivt, precis som idag.
Skatt på kapitalvinster.
Skatt på reavinster från fastighetsaffärer.

Men inte:
Fastighetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt och faktiskt inte ISK-sparande (för sparande kan man överäga om man ska anse att vinsten realiseras när man plockar ut pengar från depån, inte vid varje försäljningstillfälle av enskilda värdepapper. Och ja, det är inte helt enkelt isf).

ALDRIG ta ut skatt på stationära tillgångar som inte omsätts, eller där den redan beskattade tillgången bara byter ägare utan vinst (gåva, arv).
ALLTID ta ut skatt på transaktioner där man "tjänar pengar", t.ex. inkomst av tjänst, inkomst av kapital, reavinst vid försäljning av fastighet, reavinst vid försäljning av guldpläterad skruvdragare...

Att ekonomer gillar fastighetsskatten kan ju enbart bero på att "det är en stabil skattebas" vilket är ett finare ord för att säga "ett lätt sätt att plocka av folk pengar oavsett om det är rimligt eller ej".

Vi kanske borde börja i liten skala och debitera momsen om och om igen varje år för saker vi redan köpt så att alla får lära sig hur det känns att betala skatt för att man äger något?
Hur mycket pengar har jag tjänat om jag ska köpa en ny bistad som kostar lika mycket som den jag sålde?

L L Jan skrev:
Rörande 🥲

Så är det för de flesta som inte flyttat bort, många man känner, med vad för vänner är der som inte kan ge tips om hantverkare?

Vi har mkt att göra och uppleva på landet . Det finns stort utbud. Föreningar i mängder, även jakt, motorsport. Några mil bort finns större orter med olika utbud tex restauranger, även en som har haft Michelin tidigare, lika fin ändå. Museer, bio och mkt annat. Ibland åker vi till Sthlm eller Gbg långhelg. En hel del Shlmare har fritidshus här och vissa bor här stor del av året. De trivs.

Havet?? Finns inget hav i Sthlm. Östersjön i Sthlm med sitt halvgröna vatten och knappt utan fisk i går inte ens att jämföra med om att vara på Västkusten. Inte ens jämförbart.
Här finns många sjöar med fri parkering i mängder, egna stränder om man vill, grillplatser som inte är nedskräpade, båt, vattenskidor,

Flyg. Några mil med bil, sedan tåg och ev. flygbuss. Cirka 3 timmar. Inte så farligt.

Här känner vi eller vet om varenda kotte. Jättebra! Folk skiljer sig här också och bor kvar, träffar nya och bor kvar i området. Inget konstigt med det. Det är deras liv. Så om man är så osäker på sig själv om man skiljer sig att man inte kan bo kvar, då är det något annat som rör sig i ens huvud.

Spontant utan planering gör vi också. Lika bra saker, men inte samma alltid som i Sthlm.

Vill du ha det så som du har det I Sthlm så måste du också betala för det. Sthlm är dyrt, många vill bo där så det är stor konkurrens. En prio som man måste vara beredd att ta.

Istället här har vi råd med annat som ni bara drömmer om.
Att vänner inte kan ge tips om hantverkare är helt enkelt för att Sthlm har extremt få som är bra och/eller prisvärda.

Ja då får man bo nära Sthlm. Utbudet här går inte att jämföra med någon annan stad i Sverige. Motorsport och föreningar intresserar mig inte.

Bada i sjöar är heller inte speciellt intressant. Där jag har landställe är sikten 4-5 meter utan problem i vattnet. Aldrig upplevt det i någon svensk sjö. Att kunna hoppa i båten och åka till en massa platser är fantastiskt. Jag föredrar skärgården starkt framför ett öppet hav.

Tre timmar till/från en flygplats när man redan rest ett dygn är hemskt. Men det är klart reser man 1-2 gånger per år spelar det nog ingen större roll.

Att känna varenda kotte låter fruktansvärt. Vill absolut inte göra det utan kunna träffa nya människor regelbundet.

Jag betalar också vad det kostar och har inte klagat en enda gång (annat än på kassa hantverkare)

Vad exakt har du råd med som jag drömmer om?

Hur mycket pengar har jag tjänat om jag ska köpa en ny bistad som kostar lika mycket som den jag sålde?
Ingen aning, det beror givetvis på vad du betalade för den första bostaden!
Precis som om du köpt aktier för 100000 kr och sålt för 200000 kr. Du har gjort en vinst på 100000 kr och betalar 30000 kr i skatt på vinsten (22% kan vara ett nytt förslag, samma som vinst på fastighet). Sen om du köper en annan aktie, ett utedass eller tio ton med bananer för pengarna är ju upp till dig.

Kan du verkligen inte se att om köpt ett hus för 400000 kr för 40 år sedan, säljer det för fem miljoner och köper ett nytt hus för fem mijoner utan att pytsa in en enda krona så har något hänt som var gynnsamt för dig?

Det kanske är tydligare om du sätter in fem miljoner på kontot och bor i lägenhet ¹i tre månader innan du köper det nya huset?

Men någon gång (vid deklarationen/årsskiftet eller enligt uppskovsregler där ej inbetald skatt ses som ett lån som ska betalas) så ska reavinstskatten in. Du kanske säljer hus 2 när du är 70 och flyttar till en hyresrätt. Då sitter du där och undrar var dina åtta miljoner på kontot kom ifrån, fast du betalade reavinstskatt vid försäljningen. Anser du att det inte är riktiga pengar får du gärna föra över dem till mig.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Att vänner inte kan ge tips om hantverkare är helt enkelt för att Sthlm har extremt få som är bra och/eller prisvärda.

Ja då får man bo nära Sthlm. Utbudet här går inte att jämföra med någon annan stad i Sverige. Motorsport och föreningar intresserar mig inte.

Bada i sjöar är heller inte speciellt intressant. Där jag har landställe är sikten 4-5 meter utan problem i vattnet. Aldrig upplevt det i någon svensk sjö. Att kunna hoppa i båten och åka till en massa platser är fantastiskt. Jag föredrar skärgården starkt framför ett öppet hav.

Tre timmar till/från en flygplats när man redan rest ett dygn är hemskt. Men det är klart reser man 1-2 gånger per år spelar det nog ingen större roll.

Att känna varenda kotte låter fruktansvärt. Vill absolut inte göra det utan kunna träffa nya människor regelbundet.

Jag betalar också vad det kostar och har inte klagat en enda gång (annat än på kassa hantverkare)

Vad exakt har du råd med som jag drömmer om?

Det finns gott om bra hantverkare i Stockholm, Kolla på omdömena! Du vill inte öppna plånboken bara. När ska du lära dig?

Det går bra att bo utanför Stockholm, och utbudet på andra ställen kan vara lika bra eller bättre. Slipper köer, slipper att allt tar tid och kostar på.

Jag gillar att bada i sjöar och man njuter av lugnet, även Östersjön på Gotland tex. Riktigt hav med skärgård på semester i Bohuslän är mycket mer tillfredsställande än än Östersjön, ojämförbart, och det är inte ett hav, enligt mig.

Jag tycker det är hanterbart med längre restider till flygplatsen, särskilt om det är en del av en vanlig resa. Flyger i jobbet också, med bilen tar det inte längre tid än att åka kommunalt i Sthlm till Arlanda, från förort söderut.

Att känna de flesta är tryggt och bra. Gillar stark gemenskap och inte känna mig som en främling.
Extremt bra är det för barnen. Aldrig oroliga, alltid folk som ger en hand.

du betalar, men klagar på att Sverige har dåliga flyttregler och det kostar, du vill att alla och lagar skall anpassa sig till dina behov av reavinstskattregler. Världen cirkulerar inte kring dig och dina problem i Sthlm. Dyra hus är i minoritet.

Jag har råd med de saker jag drömmer om och känner mig nöjd med min livsstil och mina val. Stor tomt tex. Resten det ni inte har råd med får du räkna ut själv.

martin43 martin43 skrev:
Ingen aning, det beror givetvis på vad du betalade för den första bostaden!
Precis som om du köpt aktier för 100000 kr och sålt för 200000 kr. Du har gjort en vinst på 100000 kr och betalar 30000 kr i skatt på vinsten (22% kan vara ett nytt förslag, samma som vinst på fastighet). Sen om du köper en annan aktie, ett utedass eller tio ton med bananer för pengarna är ju upp till dig.

Kan du verkligen inte se att om köpt ett hus för 400000 kr för 40 år sedan, säljer det för fem miljoner och köper ett nytt hus för fem mijoner utan att pytsa in en enda krona så har något hänt som var gynnsamt för dig?

Det kanske är tydligare om du sätter in fem miljoner på kontot och bor i lägenhet ¹i tre månader innan du köper det nya huset?

Men någon gång (vid deklarationen/årsskiftet eller enligt uppskovsregler där ej inbetald skatt ses som ett lån som ska betalas) så ska reavinstskatten in. Du kanske säljer hus 2 när du är 70 och flyttar till en hyresrätt. Då sitter du där och undrar var dina åtta miljoner på kontot kom ifrån, fast du betalade reavinstskatt vid försäljningen. Anser du att det inte är riktiga pengar får du gärna föra över dem till mig.
Återigen så kommer jämförelsen med aktier. Bor du i din aktie? Är den bekväm? Hur gör du exakt?

Varför får man skjuta på någon reavinstskatt öht? Vad är poängen med det? Du borde ju vara starkt emot det?

Hur är det gynnsamt för mig att kunna sälja mitt hus och köpa ett likvärdigt tvärs över gatan för samma pengar? Det är ju like for like.

Om jag däremot inte kan köpa ett likvärdigt hus utan att betala en massa skatt emellan så är det ju däremot direkt missgynnsamt. Varför ska de som vill/behöver flytta till ett likvärdigt hus tvingas betala en stor skatt medan de som bor kvar slipper?

Jag håller absolut med om att uppskopvsreglerna borde ses över. Hela syftet med dem är att reavinstbeskattning inte skall vara ett hinder för att flytta eller byta bostad. Det finns ingen anledning att ha ett tak för uppskovet.

Det är inte logiskt att jag skall beskattas olika om jag köper en mindre bostad och sedan byter upp mig ex. 3 ggr innan det är dags att minska när man blir gammal. Jämfört med om jag redan från början köper den stora dyra bostaden, och sedan på ålderns höst börjar minska mitt boende.

Staten får förr eller senare in sin skatt, så det handlar inte om att uppskovet urholkar beskattningen. Att man har satt ett tak för uppskovet uppfattar jag bara som ett utslag av avundsjukan som tyvärr styr mycket. Vi har alla eventuellt ett behov av uppskov med reavinsskatt, men det skall inte gälla dem som tjänar mycket, och så blir det en lapptäckskonstruktion, itsället för en enkel ren beskattning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det finns gott om bra hantverkare i Stockholm, Kolla på omdömena! Du vill inte öppna plånboken bara. När ska du lära dig?

Det går bra att bo utanför Stockholm, och utbudet på andra ställen kan vara lika bra eller bättre. Slipper köer, slipper att allt tar tid och kostar på.

Jag gillar att bada i sjöar och man njuter av lugnet, även Östersjön på Gotland tex. Riktigt hav med skärgård på semester i Bohuslän är mycket mer tillfredsställande än än Östersjön, ojämförbart, och det är inte ett hav, enligt mig.

Jag tycker det är hanterbart med längre restider till flygplatsen, särskilt om det är en del av en vanlig resa. Flyger i jobbet också, med bilen tar det inte längre tid än att åka kommunalt i Sthlm till Arlanda, från förort söderut.

Att känna de flesta är tryggt och bra. Gillar stark gemenskap och inte känna mig som en främling.
Extremt bra är det för barnen. Aldrig oroliga, alltid folk som ger en hand.

du betalar, men klagar på att Sverige har dåliga flyttregler och det kostar, du vill att alla och lagar skall anpassa sig till dina behov av reavinstskattregler. Världen cirkulerar inte kring dig och dina problem i Sthlm. Dyra hus är i minoritet.

Jag har råd med de saker jag drömmer om och känner mig nöjd med min livsstil och mina val. Stor tomt tex. Resten det ni inte har råd med får du räkna ut själv.
Har bara anlitat hantverkare med otroligt bra omdömen och renommé.

Glad för din skull att du trivs i spenaten! Jag kommer aldrig göra pga anledningarna jag nämnt. Det finns ingen stad som är i närheten av Sthlm i Sverige tycker jag. Tycker du annorlunda så är det kul för dig. Du kommer aldrig övertala mig om annat och förstår inte vad du vill få ut av att försöka?

Jag klagar på orättvisa regler, även fast de i stort gynnar mig. Jag vill att alla ska få så lika förutsättningar som möjligt. Däremot tycker DU och många andra i tråden bara om det som gynnar ER

ROT gynnar mig jämfört med ett singelhushåll, men det är ändå fel att jag får mer ROT än dem för att jag är i ett förhållande. Hyresregleringen GYNNAR mig rejält. Jag kan ta en våning på Östermalm när det är dags för pensionen för en spottstyver med mina 30 köår och köpa feta brfer till barnen. Men även fast det gynnar mig är det fel och orättvist för det skapar en dysfunktionell bostadsmarknad. Men jag spelar givetvis spelet jag påtvingas även om jag tycker det är fel.

Har bara anlitat hantverkare med otroligt bra omdömen och renommé.

Glad för din skull att du trivs i spenaten! Jag kommer aldrig göra pga anledningarna jag nämnt. Det finns ingen stad som är i närheten av Sthlm i Sverige tycker jag. Tycker du annorlunda så är det kul för dig. Du kommer aldrig övertala mig om annat och förstår inte vad du vill få ut av att försöka?

Jag klagar på orättvisa regler, även fast de i stort gynnar mig. Jag vill att alla ska få så lika förutsättningar som möjligt. Däremot tycker DU och många andra i tråden bara om det som gynnar ER

ROT gynnar mig jämfört med ett singelhushåll, men det är ändå fel att jag får mer ROT än dem för att jag är i ett förhållande. Hyresregleringen GYNNAR mig rejält. Jag kan ta en våning på Östermalm när det är dags för pensionen för en spottstyver med mina 30 köår och köpa feta brfer till barnen. Men även fast det gynnar mig är det fel och orättvist. Men jag spelar givetvis spelet jag påtvingas även om jag tycker det är fel.
Nyss var hantverkare för dyra. Nu använder du gräddan av hantverkare.
Nu talar du med kluven tunga här. Hur ska du ha det?

Bara gynnar oss? Du har fortfarande inte förstått. Dina problem rör fåtal procent av befolkningen. 10 mille villor och byta utan reavinstskatt. Är lika som Överklassnytt, kolla på Youtube.😀

Redigerat:
L L Jan skrev:
Nyss var hantverkare för dyra. Nu använder du gräddan av hantverkare.
Nu talar du med kluven tunga här. Hur ska du ha det?

Bara gynnar oss? Du har fortfarande inte förstått. Dina problem rör fåtal procent av befolkningen. 10 mille villor och byta utan reavinstskatt. Är lika som Överklassnytt, kolla på Youtube.😀

[media]
[media]
En helt vanlig familj i Sthlm som köpt en villa för 15 år sen i en hyfsad förort har nu en reavinstskatt på belopp långt över 3 msek. Det är bara patetiskt att du ska få det att låta som en ”östermalmgrej”. När de väl ska tex skiljas är det otroligt svårt att styra upp två bra bostäder för respektive person. Att de dessutom tvingas skatta bort miljonbelopp i reavinst plus lagfart gör det ännu svårare. Det enda du visar är att DU inte alls förstår läget.

Priserna skiljer sig inte speciellt mkt mellan svenska hantverkare. Lika bra att ta dem med bäst omdömen. Har haft en av Sthlms mest renommerade glasfirmor som bytt mitt takfönster nyligen. Min egen amatörmässiga inspektion efter att de ansåg sig vara klara drog slutsatsen att detta arbete såg ut som en femåring hade gjort såväl utvändigt som invändigt. De fick snällt komma tillbaka och lösa sitt klåparjobb.

Kan ge 100 liknande exempel.

45k tog de för bytet av ETT fönster efter rot. Tog in 5 offerter, alla ungefär lika höga. Fönstret fakturerade de 16k för. Samma fönster med samma artikelnummer finns på bygghandeln för 8k. Samtliga vägrade utföra jobbet om de inte själva fick fakturera fönstret.

Den bästa firman jag någonsin använt var polacker som målade huset. Ofantligt serviceminded jämfört med svenska hantverkare och kanske 50-60% av priset. De blev också klara mycket snabbare än vad deras svenska diton uppgav. Grymt resultat!

De flesta på detta forum verkar sitta i villor där de planerar att bo hela livet tills de hamnar på kyrkogården och sen låta dödsboet ta eventuell reavinstskatt. Om de mot förmodan ska flytta är det inget större problem för de får skjuta på 3 msek i vinstskatt vilket de inte kommer överskrida. Huspriserna är så låga att 1,5% lagfart inte svider så mycket. Om de fick skjuta noll procent och betala 150k i lagfart kan jag lova dig att det gnällts en jävla massa.

Mao gynnas de ovan av nuvarande regler. En löpande fastighetsskatt tillåter dem inte att skjuta skatten till döden.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Jag håller absolut med om att uppskopvsreglerna borde ses över. Hela syftet med dem är att reavinstbeskattning inte skall vara ett hinder för att flytta eller byta bostad. Det finns ingen anledning att ha ett tak för uppskovet.

Det är inte logiskt att jag skall beskattas olika om jag köper en mindre bostad och sedan byter upp mig ex. 3 ggr innan det är dags att minska när man blir gammal. Jämfört med om jag redan från början köper den stora dyra bostaden, och sedan på ålderns höst börjar minska mitt boende.

Staten får förr eller senare in sin skatt, så det handlar inte om att uppskovet urholkar beskattningen. Att man har satt ett tak för uppskovet uppfattar jag bara som ett utslag av avundsjukan som tyvärr styr mycket. Vi har alla eventuellt ett behov av uppskov med reavinsskatt, men det skall inte gälla dem som tjänar mycket, och så blir det en lapptäckskonstruktion, itsället för en enkel ren beskattning.
Jo det finns en anledning givetvis. STATEN VILL HA IN SKATT löpande.

Jag funderade ett tag på att ta över min fars hus. Det hade inneburit att jag också tagit över reavinstskatten eftersom han skulle gett mig huset och inget därmed har sålts. Skatten kan mao på detta sätt skjutas i flera generationer.

Enklast är givetvis att göra som de allra flesta andra länder. Ta bort reavinstskatt på försäljning av primär bostad och ha en löpande fastighetsskatt vilket också ALLA experter är överens om bör göras.

Men bra att vi är överens om att reavinstskatt och lagfarter kraftigt begränsar och bestraffar flyttar och att det är helt orimligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.