50 983 läst · 1 493 svar
51k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Det är fantastiskt vackert i Sthlm, mkt utbud, muséer, teater, restauranger, barer, kläder, och allt allt man tänka sig och mer. Bra för karriären också om man är beredd att offra en del, tex tid, familj, annat. Det är väl fördelarna.H heimlaga skrev:Hur i helsike kan någon människa bo kvar frivilligt i det där? Eller frivilligt flytta dit?
Är det därför de har så många mord och dråp i Stockholm. Livstid i svenskt fängelse låter betydligt lindrigare än att bo kvar i det där. Det är förmodligen värt att dräpa några ovänner för att få en fribiljett därifrån.
Nu inser jag också varför Stockholmare brukar betrakta mig som konstig eller till och med galen när jag behandlar alla lika.
Här är vi alla människor. Vänner och bekanta har man i alla åldrar och alla samhällsklasser. Att fråga sin bekanting bankdirektören om goda råd är inte konstigare än att fråga sin bekanting den utfattige sjukskrivne diversearbetaren om goda råd. De har var sitt kompetensområde och man behöver ibland tillgång till det ena och ibland tillgång till det andra. Sedan ringer de mig när de behöver veta någonting som jag kan.
Man kan tokglömma att få vänner, bekanta, kallprat där. Men går man med i någon förening. Tex Grappe vinklubb, så kan man få bekanta. Men det tar ett tag och man måste vara beredd på att bjuda på sig själv. Också kostar det.
Vart på Grappe en gång. En chef som jag jobbade för bjöd in alla en gång för väl utfört jobb, press klart före jul. Vi klarade det. Han lovade slå på stort om vi klarade tiden. Snällt! Han stod dock för notan. Även för middagen på Grand efteråt.
Du har ju själv argumenterat för hela tiden att man inte kan fly sitt boende. Så, det kräver ju att man gör en exit på ett eller annat sätt för att det du beskriver ska hända och i sådana fall så är det fortfarande rimligt att man beskattas för reavinsten.Kentvirulent skrev:Ja om du låtsas om att övrig vinst som ska skjutas upp aldrig kommer behöva betalas eller dras från dödsboet ja. Men det kommer ju hända.
Den reala kostnaden i detta fall i ren skatt är alltså
7 msek * 0,22 = 1,54 msek
Lagfart (uppskattar 5 msek i köpeskilling) 75k
Lagfart för ny villa som köps när den gamla sålts (10 msek köpeskiling) 150k
Total skatt för dessa år blir alltså 1,765msek. 1% fastighetsskatt av marknadsvärdet varje år kommer ta låångt över 10 år att överskrida det beloppet.
Sen kompenserar sänkt marginalskatt i mitt förslag dessutom.
Oaktat så är ju en procentuell skatt på marknadsvärdet / taxeringsvärdet något som kommer öka över tid och minska tiden för att nå beloppet.
Just denna diskussionen kommer vi inte komma längre i då jag anser det är fel att beskatta ett innehav och inte transaktionen medans du hellre beskattar innehavet än transaktionen då vinsten uppstår.
Jag skickade med en länk men eftersom det inte passar narrativet att läsa källan (IRS) så får jag väl klistra in det åt dig:Kentvirulent skrev:
"If you have a capital gain from the sale of your main home, you may qualify to exclude up to $250,000 of that gain from your income, or up to $500,000 of that gain if you file a joint return with your spouse."
Sedan till vad du presenterar som fakta så finns det ett stort antal inlägg i riktning:
Inget västerländskt land beskattar kapitalvinsten vid fsg av primärt hem, bara fastighetsskatt. Nu tog jag USA och det finns begränsningsbelopp och områden med betydligt större uppgångar än Sthlm där man har betydligt högre skatter vid fsg och även fastighetsskatt så det är rent svammel.
Fast skatten man skjuter upp kommer förr eller senare realiseras. Den upphör inte för att man skjuter på den.T ticktock skrev:Du har ju själv argumenterat för hela tiden att man inte kan fly sitt boende. Så, det kräver ju att man gör en exit på ett eller annat sätt för att det du beskriver ska hända och i sådana fall så är det fortfarande rimligt att man beskattas för reavinsten.
Oaktat så är ju en procentuell skatt på marknadsvärdet / taxeringsvärdet något som kommer öka över tid och minska tiden för att nå beloppet.
Just denna diskussionen kommer vi inte komma längre i då jag anser det är fel att beskatta ett innehav och inte transaktionen medans du hellre beskattar innehavet än transaktionen då vinsten uppstår.
Om den procentuella skatten ökar över tid pga högre värde så hade ju även reavinstskatten gjort det
eftersom USA har en mkt vettigare skattepolitik än Sverige så sambeskattas man där som par. Du slipper helt skatt som par på 5,5msek i vinst och du kan göra ett sådant undantag vartannat i hur många flyttar du vill och göra avdrag för alla renoveringar.T ticktock skrev:Jag skickade med en länk men eftersom det inte passar narrativet att läsa källan (IRS) så får jag väl klistra in det åt dig:
"If you have a capital gain from the sale of your main home, you may qualify to exclude up to $250,000 of that gain from your income, or up to $500,000 of that gain if you file a joint return with your spouse."
Sedan till vad du presenterar som fakta så finns det ett stort antal inlägg i riktning:
Inget västerländskt land beskattar kapitalvinsten vid fsg av primärt hem, bara fastighetsskatt. Nu tog jag USA och det finns begränsningsbelopp och områden med betydligt större uppgångar än Sthlm där man har betydligt högre skatter vid fsg och även fastighetsskatt så det är rent svammel.
Man blir alltså nästan premierad för att man flyttar i USA medan man i Sverige blir rejält straffad
Att du inte flyttar dit då. Har du sett hur befolkningen straffas om de av någon anledning inte klarar av att försörja sig? De går som levande zombier som uteliggare tills de dör.Kentvirulent skrev:eftersom USA har en mkt vettigare skattepolitik än Sverige så sambeskattas man där som par. Du slipper helt skatt som par på 5,5msek i vinst och du kan göra ett sådant undantag vartannat i hur många flyttar du vill och göra avdrag för alla renoveringar.
Man blir alltså nästan premierad för att man flyttar i USA medan man i Sverige blir rejält straffad
Väldigt många lever under fattigdomsnivån i USA och tvingas ha flera jobb för att överleva.
Verkligen en bra förebild! 🙄
Att du inte söker hjälp för ditt Usa-hat? Du verkar lida hårt av det.Nissens skrev:Att du inte flyttar dit då. Har du sett hur befolkningen straffas om de av någon anledning inte klarar av att försörja sig? De går som levande zombier som uteliggare tills de dör.
Väldigt många lever under fattigdomsnivån i USA och tvingas ha flera jobb för att överleva.
Verkligen en bra förebild! 🙄
För övrigt så har i princip hela västvärlden sambeskattning
Har växt upp här och har otroligt många fina vänner för livet.L L Jan skrev:Det är fantastiskt vackert i Sthlm, mkt utbud, muséer, teater, restauranger, barer, kläder, och allt allt man tänka sig och mer. Bra för karriären också om man är beredd att offra en del, tex tid, familj, annat. Det är väl fördelarna.
Man kan tokglömma att få vänner, bekanta, kallprat där. Men går man med i någon förening. Tex Grappe vinklubb, så kan man få bekanta. Men det tar ett tag och man måste vara beredd på att bjuda på sig själv. Också kostar det.
Vart på Grappe en gång. En chef som jag jobbade för bjöd in alla en gång för väl utfört jobb, press klart före jul. Vi klarade det. Han lovade slå på stort om vi klarade tiden. Snällt! Han stod dock för notan. Även för middagen på Grand efteråt.
Jag vill kunna gå på nya innovativa restauranger på lunchen.
Karriären finns som sagt här och jag älskar att kunna göra saker. Att sitta hemma och trycka i en villa året om är inte min grej.
Jag vill kunna gå och se ett pulserande derby med 40k åskådare. En avgörande landskamp i fotboll eller Hockey.
Jag vill kunna ta barnen till Skansen, gröna lund eller ett av alla fantastiska museum på helgerna.
Jag vill kunna bada i havet.
Jag vill kunna resa mycket och ofta. Hade varit otroligt jobbigt om jag var tvungen att spendera en dag bara på att ta mig till en stor flygplats.
Jag vill, OM, jag blir singel ha ett stort utbud och inte känna varenda kotte i byn.
För mig är valmöjligheter och tillgänglighet avgörande för att må bra. Att kunna spontant hitta på saker utan någon som helst planering beroende på vad man känner för dagen man vaknar
Låter som du borde flytta till en storstad?Kentvirulent skrev:Har växt upp här och har otroligt många fina vänner för livet.
Jag vill kunna gå på nya innovativa restauranger på lunchen.
Karriären finns som sagt här och jag älskar att kunna göra saker. Att sitta hemma och trycka i en villa året om är inte min grej.
Jag vill kunna gå och se ett pulserande derby med 40k åskådare. En avgörande landskamp i fotboll eller Hockey.
Jag vill kunna ta barnen till Skansen, gröna lund eller ett av alla fantastiska museum på helgerna.
Jag vill kunna bada i havet.
Jag vill kunna resa mycket och ofta. Hade varit otroligt jobbigt om jag var tvungen att spendera en dag bara på att ta mig till en stor flygplats.
Jag vill, OM, jag blir singel ha ett stort utbud och inte känna varenda kotte i byn.
För mig är valmöjligheter och tillgänglighet avgörande för att må bra. Att kunna spontant hitta på saker utan någon som helst planering beroende på vad man känner för dagen man vaknar
Absolut inte, jag har varit där många gånger, men du verkar grymt naiv.Kentvirulent skrev:
Det verkar som att du inte har en aning om hur det fungerar där.
Åfan.Kentvirulent skrev:
Nu är de ju inte det sant eftersom en fastighetsskatt är baserat på ett fiktivt uppskattat marknadsvärde medans en reavinstskatt är baserad på faktiskt realiserade vinster (eller förluster).Kentvirulent skrev:
Det är skillnad på att ha sambeskattning och inslag av sambeskattning. Följande länder i Europa har sambeskattning: Belgien, Estland, Frankrike, Grekland, Irland, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien och Tyskland.Kentvirulent skrev:
För övrigt så straffar den part som tjänar minst och har en hel del negativa effekter i länder där man inte har tillgång till "gratis" barnomsorg.
Tja har redan bott utomlands i större stad. Dock är det svårt att komma ifrån att det är till stor hjälp med föräldrar/svärföräldrar etc med barn.A ajn82 skrev:
Vill heller inte flytta 1000 mil bort från de som kanske inte är med så länge till, och även beröva barnen möjlighet till umgänge med släkten.
Ganska lätt att uppskatta värdet på en fastighet. Tom mäklarna klarar av det och det är inga ljus i regelT ticktock skrev: