50 983 läst · 1 493 svar
51k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Debattartikel i dagens DN. "Vi inser att höjd fastighetsskatt är politiskt dödfött ochKentvirulent skrev:
föreslår i stället sänkt ränteavdrag från 30 till 22 procent..."
Det du beskriver är en helt vanlig stockholmare 🤓😉Kentvirulent skrev:En stor majoritet av alla hantverkare jag använt i Sthlm har varit värdelösa. Kanske 1/3 gjort ett bättre jobb än jag själv skulle gjort, och jag är inte speciellt händig. Har bara tagit in firmor med superhöga betyg och rejäla priser tidigare men har helt slutat med det.
De passar aldrig tider, skitar ned, tjafsar och bråkar etc. 1/3 gör det inte är min upplevelse.
Vilken tur då att ingen vettig människa nu dessutom vill införa en ytterligare fastighetsskatt för de som hade oturen att köpa på toppen 2021-2022..Kentvirulent skrev:
Tja de vill ju också slopa all rot och rut och därmed slakta den statliga skatten.K Kane skrev:
Det är ett utmärkt förslag!! Men kommer sannolikt aldrig genomföras för att medelklassen precis under brytpunkten kommer slå bakut. Och de avgör alla val
De som gjorde det och inte har kapital köpte sannolikt sin första bostad. På dem slår inte en fastighetsskatt speciellt hårt och de slipper statlig skattF fribygg skrev:
Du har fel! Visst skulle det slå hårt för dem som köpte 2021 med en ytterligare fastighetsskatt.Kentvirulent skrev:
Hur menar du Kent att de som köpte 2021 skulle slippa statlig skatt?
Om jag vore i din situation skulle jag anlita samma firmor som du gjorde 2007 till de arbeten du inte klarar själv, långsiktiga affärs relationer under decennier är bra både för hantverkarna och fastighetsägaren.Kentvirulent skrev:
Nu pratar du skräp igen.Kentvirulent skrev:
På betygssidor hittar du ingen seriös hantverkare.
Hittar du dem inte genom pålitliga vänner och bekanta så har du fel sorts vänner och bekanta. Dags att vidga vyerna och lära känna världen och människorna utanför din bubbla!
Märkligt att du ändå står ut med allt uselt och bor kvar? Och bara klagar på allt. Det kommer aldrig att hjälpa. Snarare tvärt om.Kentvirulent skrev:Mina målare var inte långt ifrån det du uppger.
Jag har landställe och måste säga att det är natt och dag med hantverkare på annan ort än Sthlm. Har även bekanta med hus runt om i landet och de älskar de lokala hantverkarna som har en yrkesheder de i Sthlm helt saknar.
Kan skriva en bok om alla uselheter hantverkare i Sthlm har försökt pådyvla mig. Lyckligtvis har jag alltid haft rätten på min sida så det har löst sig men många är, i brist på andra ord, riktiga svin!
Hantverkare i Sthlm, de flesta, de går mest på större jobb, läser också som regel taxeringskalendern innan accept.
Efter 2 år i Sthlm, radhus 15-20 min från City med bil (om noll trafik) så stod vi inte ut längre.
Ta bort skattereduktionen så dämpas prisernaKentvirulent skrev:Sveriges avsaknad av fastighetsskatt har bidragit till att bostadspriserna ökat enorm vilket i princip inte gynnar någon (annat än barnlösa som ska casha ut och flytta utomlands).
En starkt bidragande orsak till detta är det låga taket på fastighetsskatt. Sverige står ut extremt i en internationell kontext här. Även lågskatteländer som USA har en mkt högre property tax än Sverige. Danmark har 1% av marknadsvärdet upp till 3m dkk och 3% däröver.
Nu kommer många få spel och berätta hur sjukt det är med fastighetsskatt. Dock så har effekten bara blivit en bostadsbubbla och istället för skatt betalar ni samma pengar i räntekostnader. Skatten är dessutom densamma konjunktur medan en ny kris som skulle leda till 6-7% ränta sannolikt sänkt hela Sveriges ekonomi.
I samband med att man återinför fastighetsskatten tas reavinstskatten bort. Sverige är det enda land i europa som beskattar vinst på ens primära bostad. Vi tar även bort lagfartsskatten, höjer momsen och tar bort all statlig skatt på arbete så att den högsta marginalskatten blir typ 30%.
Sverige behöver fler arbetade timmar, högre produktivitet och folk som är beredda att flytta.
Lite förklaring: Har bott i Sthlm i 2 1/2 år knappt. Det är en annan värld. Där går knappt att få vänner och bekanta som ute i landet. Bara ytligt bekant blir man. Även om man har barn. Bjuder man in några grannar på drink eller fika har de alla möjliga ursäkter eller kommer faktiskt och pratar väldigt ytligt. Bjuder inte tillbaka.H heimlaga skrev:
Man kan inte börja prata med någon på tricken eller på stan knappt. Då är man inte riktigt klok, eller gay.
I Sthlm umgås man i grupperingar. Olika nivåer/klasser. De träffas och blir bekanta genom olika föreningar. Tillhörigheten är allt, även nivån på förmögenheten är viktig. Även umgås de bara med varandra om man har extremt mycket nytta av varandra. Någon med hög status får lättare vänner och bekanta för många andra vill vara med dem
Förutom med släkt. Där umgås man normalt.
Hur i helsike kan någon människa bo kvar frivilligt i det där? Eller frivilligt flytta dit?L L Jan skrev:Lite förklaring: Har bott i Sthlm i 2 1/2 år knappt. Det är en annan värld. Där går knappt att få vänner och bekanta som ute i landet. Bara ytligt bekant blir man. Även om man har barn. Bjuder man in några grannar på drink eller fika har de alla möjliga ursäkter eller kommer faktiskt och pratar väldigt ytligt. Bjuder inte tillbaka.
Man kan inte börja prata med någon på tricken eller på stan knappt. Då är man inte riktigt klok, eller gay.
I Sthlm umgås man i grupperingar. Olika nivåer/klasser. De träffas och blir bekanta genom olika föreningar. Tillhörigheten är allt, även nivån på förmögenheten är viktig. Även umgås de bara med varandra om man har extremt mycket nytta av varandra. Någon med hög status får lättare vänner och bekanta för många andra vill vara med dem.
Förutom med släkt. Där umgås man normalt.
Är det därför de har så många mord och dråp i Stockholm. Livstid i svenskt fängelse låter betydligt lindrigare än att bo kvar i det där. Det är förmodligen värt att dräpa några ovänner för att få en fribiljett därifrån.
Nu inser jag också varför Stockholmare brukar betrakta mig som konstig eller till och med galen när jag behandlar alla lika.
Här är vi alla människor. Vänner och bekanta har man i alla åldrar och alla samhällsklasser. Att fråga sin bekanting bankdirektören om goda råd är inte konstigare än att fråga sin bekanting den utfattige sjukskrivne diversearbetaren om goda råd. De har var sitt kompetensområde och man behöver ibland tillgång till det ena och ibland tillgång till det andra. Sedan ringer de mig när de behöver veta någonting som jag kan.