T ticktock skrev:
Problemet med din argumentation är att du hittar på massa "fakta" som ska stödja ditt resonemang:
[länk]
Du får peka ut exakt vad som är felaktigt

C Crank skrev:
Säger bara ska man ge sig på något så är det rot-orsaken dvs brf bostäder som bor typ skattefritt och kan driva upp villa priserna.
Inför lagfart och pantbrevs avgift för brf
Och 15% belåningsgrad skall baseras på förenings skuld på bostaden. Det får folk att tänka till lite extra också
Slopar du rot/rut så använd pengarna till att ta bort statlig skatt.

De svarta pengarna för hantverkare kommer börja rulla igen. Ingen vill betala 750 kr per timme för en målare

Kentvirulent Kentvirulent skrev:

De svarta pengarna för hantverkare kommer börja rulla igen. Ingen vill betala 750 kr per timme för en målare
Ni lever i en annan värld i Sthlm. Det måste du/flera försöka inse någon gång.
Passar inte priserna så bo mindre, eller flytta.

Betalar här normalt 540 kr/h + moms för proffssnickare med eget AB och anställda. Pris inkl. alla verktyg som behövs har de med sig, allt som behövs. De lägger inte på någon marginal på materialet som behövs.
Målare med eget AB kostar 450kr/h + moms. Ställning osv. står de för själva.

Allt ovan före ROT.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T ticktock skrev:
7 msek i vinst - 3 msek i uppskjutning = 4 msek beskattningsbar vinst

4 msek * 0,22 = 880 kkr

med ett taxeringsvärde på 10 msek (som ökar) och 1% i skatt så tar det mindre än 8 år innan du betalt motsvarande belopp i fastighetsskatt
Ja om du låtsas om att övrig vinst som ska skjutas upp aldrig kommer behöva betalas eller dras från dödsboet ja. Men det kommer ju hända.

Den reala kostnaden i detta fall i ren skatt är alltså

7 msek * 0,22 = 1,54 msek
Lagfart (uppskattar 5 msek i köpeskilling) 75k
Lagfart för ny villa som köps när den gamla sålts (10 msek köpeskiling) 150k

Total skatt för dessa år blir alltså 1,765msek. 1% fastighetsskatt av marknadsvärdet varje år kommer ta låångt över 10 år att överskrida det beloppet.

Sen kompenserar sänkt marginalskatt i mitt förslag dessutom.

Redigerat:

Om du vill sänka de 750 så är det bättre att ta bort kommunal skatt än statilg skatt. Då kan de 750 minska utan att målaren får mindre i plånboken... Eller menar du att målaren tjänar över brytgränsen?

Med en högre fastighetsskatt som hållit priserna nere så hade de pengarna kunnat användas till att sänka skatter på arbete. Istället blir den enorma ränteinbetalningar som bara gör bankerna och dess aktieägare rikare.
Återigen, sänka marginalskatten eller skatten för de som tjänar minst?
T ticktock skrev:
7 msek i vinst - 3 msek i uppskjutning = 4 msek beskattningsbar vinst

4 msek * 0,22 = 880 kkr

med ett taxeringsvärde på 10 msek (som ökar) och 1% i skatt så tar det mindre än 8 år innan du betalt motsvarande belopp i fastighetsskatt
Bra kommentar som visar att de flesta sannolikt skulle förlora på Kentas förslag. Alla utom staten förstås som får mer skattepengar!

L L Jan skrev:
Ni lever i en annan värld i Sthlm. Det måste du/flera försöka inse någon gång.
Passar inte priserna så bo mindre, eller flytta.

Betalar här normalt 540 kr/h + moms för proffssnickare med eget AB och anställda. Pris inkl. alla verktyg som behövs har de med sig, allt som behövs. De lägger inte på någon marginal på materialet som behövs.
Målare med eget AB kostar 450kr/h + moms. Ställning osv. står de för själva.

Allt ovan före ROT.
Det är därför alla i Sthlm betalade svart innan rot/rut vare sig du vill eller ej. Bara 2-3 år efter ROT infördes så hade hantverkarnas pris enligt undersökningar i princip ökat med 50%.

Kastar man pengar på något får man ——- inflation.

En skattesänkning är däremot inte att likställa med ett avdrag för enkom en specifik bransch.

Jag hittade ett fantastiskt bolag med polacker som målade om mitt hus. Bästa servicen jag någonsin fått och ungegär de priser du uppger. Hoppas det kommer fler från andra länder och utmanar de sjuka priserna för (ofta) totalt värdelösa hantverkare

Redigerat:
Ja om du låtsas om att övrig vinst som ska skjutas upp aldrig kommer behöva betalas eller dras från dödsboet ja. Men det kommer ju hända.
Dras från dödsboet är väl utmärkt isåfall, det drabbar inte den som bodde där och "barnen" får mindre pengar att buda upp bostadsmarknaden med, och staten får in skatt... Win för alla?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är därför alla i Sthlm betalade svart innan rot/rut vare sig du vill eller ej. Bara 2-3 år efter ROT infördes så hade hantverkarnas pris enligt undersökningar i princip ökat med 50%.

Kastar man pengar på något får man ——- inflation
Med andra ord, sänker vi marginalskatten kommer vi med det du skriver få ---- inflation. ;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…

Kastar man pengar på något får man ——- inflation
Det där är också en vanlig skröna. Det fanns säkert en del hantverkare som höjde på det viset. Men det har absolut inte varit så på totalen. Om jag får gissa så är det de hantverkare som då före ROT låg väldigt lågt, och gjorde så dåliga jobb att de bara kunde få uppdrag genom lågt pris. De är idag dyrare men gör lika dåliga jobb idag. En effekt är även att de hantverkare som före ROT tjänade väldigt bra på svartarbete, kände sig tvugna att ta avsevärt mer när de plötsligt var tvugna att skatta för sina inkomster.

Byggpriser har "alltid" ökat mer än den vanliuga inflationen, finns minst lika många förklaringar som det finns intrressenter på byggmarknaden- Men priserna har gått upp efter införandetr av ROT på ungeför samma sätt som innan vi hade ROT. Det har säkert haft en effekt på priserna, men ingen dramtisk effekt.

Ungefär samma sak som med fastighetsskatten, avskaffandet påverkar rent logiskt huspriserna, men inte så dramatiskt som vissa försöker påstå.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är också en vanlig skröna. Det fanns säkert en del hantverkare som höjde på det viset. Men det har absolut inte varit så på totalen. Om jag får gissa så är det de hantverkare som då före ROT låg väldigt lågt, och gjorde så dåliga jobb att de bara kunde få uppdrag genom lågt pris. De är idag dyrare men gör lika dåliga jobb idag. En effekt är även att de hantverkare som före ROT tjänade väldigt bra på svartarbete, kände sig tvugna att ta avsevärt mer när de plötsligt var tvugna att skatta för sina inkomster.

Byggpriser har "alltid" ökat mer än den vanliuga inflationen, finns minst lika många förklaringar som det finns intrressenter på byggmarknaden- Men priserna har gått upp efter införandetr av ROT på ungeför samma sätt som innan vi hade ROT. Det har säkert haft en effekt på priserna, men ingen dramtisk effekt.

Ungefär samma sak som med fastighetsskatten, avskaffandet påverkar rent logiskt huspriserna, men inte så dramatiskt som vissa försöker påstå.
Har läst flera undersökningar som bekräftar detta. Har hantverkarbekanta som också bekräftat att de gjorde detta.

https://www.ja.se/artikel/38821/dyrare-hantverkstjnster-efter-rot.html

En stor majoritet av alla hantverkare jag använt i Sthlm har varit värdelösa. Kanske 1/3 gjort ett bättre jobb än jag själv skulle gjort, och jag är inte speciellt händig. Har bara tagit in firmor med superhöga betyg och rejäla priser tidigare men har helt slutat med det.

De passar aldrig tider, skitar ned, tjafsar och bråkar etc. 1/3 gör det inte är min upplevelse.

det ”gamla gardet” som man anlitade runt 2007 ish var betydligt mer gedigna.

Sen frågar nästan alla hantverkare om man vill ”ha lite av materialet på arbetskostnaden” vilket visar moralen i branschen..

Kastar man pengar på något får man ——- inflation.

En skattesänkning är däremot inte att likställa med ett avdrag för enkom en specifik bransch.

Jag hittade ett fantastiskt bolag med polacker som målade om mitt hus. Bästa servicen jag någonsin fått och ungegär de priser du uppger. Hoppas det kommer fler från andra länder och utmanar de sjuka priserna för (ofta) totalt värdelösa hantverkare
Snickare med alla verktyg med sig som Polacker och Balter häromkring tar 330 kr/h + moms, före ROT. F-skatt har de också. Problemet som jag ser det är att det inte går så lätt att släppa dem, utan man behöver vara hemma och passa.

De östeuropéer som jag känner till och hört om skiljer sig från svenska snickare är att de kör med vapendragare i vått och torrt = mindre effektivt. Inte jobba allena så lätt. De sitter liksom mer ihop, irriterande.

Har bara tagit in firmor med superhöga betyg och rejäla priser tidigare men har helt slutat med det.
Det låter som första misstaget. Sådana betyg antar jag att du hittat på online omdömen. De är nästan alltid falska. Och precis den kategorin jag syftade på med högre pris idag, men lika dåliga jobb.

Duktiga hantverkare brukar inte finnas på "betygssidor". de är inte intresserade av att var där. De får mer uppdrag än de hinner med genom kontakter. Och de är lika noga med att välja sina kunder som du försöker vara med att välja en hantverkare.

Du hittar dem genom kontakter.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Snickare med alla verktyg med sig som Polacker och Balter häromkring tar 330 kr/h + moms, före ROT. F-skatt har de också. Problemet som jag ser det är att det inte går så lätt att släppa dem, utan man behöver vara hemma och passa.

De östeuropéer som jag känner till och hört om skiljer sig från svenska snickare är att de kör med vapendragare i vått och torrt = mindre effektivt. Inte jobba allena så lätt. De sitter liksom mer ihop, irriterande.
Mina målare var inte långt ifrån det du uppger.

Jag har landställe och måste säga att det är natt och dag med hantverkare på annan ort än Sthlm. Har även bekanta med hus runt om i landet och de älskar de lokala hantverkarna som har en yrkesheder de i Sthlm helt saknar.

Kan skriva en bok om alla uselheter hantverkare i Sthlm har försökt pådyvla mig. Lyckligtvis har jag alltid haft rätten på min sida så det har löst sig men många är, i brist på andra ord, riktiga svin!

H hempularen skrev:
Det låter som första misstaget. Sådana betyg antar jag att du hittat på online omdömen. De är nästan alltid falska. Och precis den kategorin jag syftade på med högre pris idag, men lika dåliga jobb.

Duktiga hantverkare brukar inte finnas på "betygssidor". de är inte intresserade av att var där. De får mer uppdrag än de hinner med genom kontakter. Och de är lika noga med att välja sina kunder som du försöker vara med att välja en hantverkare.

Du hittar dem genom kontakter.
Nej ofta via rekommendationer från vänner. Problemet är bara att de också blir blåsta utan att fatta det, för att de har cashen.

H hempularen skrev:
Jo men fastighetsskatten är ofta väldigt låg på flerfamiljshus, i förhållande till värdet av alla bostadsrätterna.
Och en ny fastighetsskatt enligt mitt förslag skulle också tas ut på ägarna av brfer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.