F
Mats-S Mats-S skrev:
Ett tips till alla er som hänger på den här tråden, om ni inte har sett den här dokumentären på SVT play så kan jag varmt rekommenderad den. Förklarar på ett grymt bra sätt vad som hände i Sverige när Stefan Ingves räntedopade svenska folket ... helt sjukt att han fick hålla på ...
[länk]
Man måste ändå älska propagandamaskineriet SVT/SR😀

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Här i Finland har vi länge förundrat oss över lågränteexperimentet och den sjuka skuldsättningen i Sverige.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett på dokumentären och den överensstämmer väldigt väl med min uppfattning om vad som har skett i Sverige.

Mats-S
F FC_Bygg skrev:
Man måste ändå älska propagandamaskineriet SVT/SR😀
Har du problem med obekväma fakta kanske? För det här är inget propagandaprogram, SVT/SR tillhör dessutom dom mest oberoende kanalerna i Sverige, vilket även svenska folket tycker enligt ett antal marknadsundersökningar.
Rekomenderar FOX news, där kan vi snacka om propaganda 🤣

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
F
Mats-S Mats-S skrev:
Har du problem med obekväma fakta kanske? För det här är inget propagandaprogram, SVT/SR tillhör dessutom dom mest oberoende kanalerna i Sverige, vilket även svenska folket tycker enligt ett antal marknadsundersökningar.
Rekomenderar FOX news, där kan vi snacka om propaganda 🤣
Tycka vad man vill om FOX, men de hävdar iaf inte att de är opartiska.

Har haft uppdrag inne på SR/SVT, upplevde inte den opartiskhet det snackas så mycket om, iofs anekdotisk bevisföring.
Skulle inte vilja ha dem som enda nyhetskälla.

https://www.journalisten.se/nyheter/har-bor-journalisterna/

https://politikdelen.com/2014/12/11/public-service-bor-kraftigt-ifragasattas/

https://www.varldenidag.se/nyheter/...sympatier-har-paverkat-vad-som-tas-upp/777155

https://naringslivets-medieinstitut.se/public-service-lutar-at-vanster-enligt-ny-studie/

https://research.chalmers.se/publication/518198/file/518198_Fulltext.pdf

F FC_Bygg skrev:

Har haft uppdrag inne på SR/SVT, upplevde inte den opartiskhet det snackas så mycket om, iofs anekdotisk bevisföring.
Skulle inte vilja ha dem som enda nyhetskälla.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
I det här specifika fallet är det ju helt uppenbart att SVT är på rätt spår.
Väldigt många av oss som ser Sverige utifrån har ju sett att lågräntepolitiken har fått folk att överskuldsätta sig och satsa pengar på dyrt boende i stället för på produktion och att klassklyftorna har galopperat iväg och det har lett till att samhället har blivit ostadigt.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Deras gamla slogan "fair and balanced news" var väl just ett sådant påstående?

Nu har dom släppt den eftersom det var en sådan uppenbar lögn, precis som så mycket annat som som spyr ur sig.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I vilket land då @Emil Lundgren ?
Här i Sverige är den eller de som står på lagfarten ägare. Att amortera sig fri rekomenderar jag starkt, gärna i god tid till tänkt pensionsdag.
Jodå jag har allt tänkt att amortera bolånet till den dagen jag går i pension. Men du skojar med ditt inlägg hoppas jag?

E Emil Lundgren skrev:
Jodå jag har allt tänkt att amortera bolånet till den dagen jag går i pension. Men du skojar med ditt inlägg hoppas jag?
Inte alls, även om kåken är belånad upp till skorstenen är det den som står på lagfarten som är ägare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I det här specifika fallet är det ju helt uppenbart att SVT är på rätt spår.
Väldigt många av oss som ser Sverige utifrån har ju sett att lågräntepolitiken har fått folk att överskuldsätta sig och satsa pengar på dyrt boende i stället för på produktion och att klassklyftorna har galopperat iväg och det har lett till att samhället har blivit ostadigt.
Hur har klassklyftorna i Sverige ökat när de rika får mindre pengar över pga högre räntor?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur har klassklyftorna i Sverige ökat när de rika får mindre pengar över pga högre räntor?
Det förklaras mer pedagogiskt i dokumentären n jag kan förklara det nu trött och med hög feber.

H hempularen skrev:
Jo det var en ganska vanlig nivå för radhus i förorter till Stockholm, även om det fanns massor med radhus som kanske klarade sig med 15 000 i fastighetsskatt också.

Men jämförelsen är som sagt extrem, för att påvisa att det inte finns en koppling mellan betalningsförmåga och beskattning i systemet med fastighetskatt. Och därmed faller legitimiteten för skatten.

Det är lätt att låta den svenska avundsjukan tala och tycka att den där direktören med lyxvilla i Djursholm, ja HAN skall betala hög fastighetskatt. men man glömmer att i grannvillan, som visserligen då var värd kanske 20 milj, bor en pensionär med låg pension. Det fanns iallafall på den tiden faktiskt folk med låga normalinkomster även på Strandvägen i Djursholm. Eller iallafall på gatan ovanför.

Problemet med den avundsjukan är att när den sattes i stort system under 70 - 80 talet så stack den där direktören till utlandet, och tog med sig kanske 5000 arbetstillfällen. Då troligen mer styrt av 110% marginalskatt.
Lol, varför stack då alla direktörer med sina arbetstillfällen från alla västländer inklusive lågskatteländer som USA? Kanske för att det är billigare att producera där arbetskraften är billigare och mer exploaterad? Ska vi spela det spelet så är det en tävling mot botten.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är man rik lånar man väl inte pengar? Eller har jag missat något?

L lop3r skrev:
Jag ser fram emot Heimlagas egna långkok på den undersökning han förhoppningsvis kommer hänvisa till.

L lop3r skrev:
Är man rik låser man väl inte sitt kapital i en bostad när man kan finansiera den till så pass låg ränta. Är kan rik har man råd att investera med högre risk och bättre förväntad avkastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.