14 743 läst · 94 svar
15k läst
94 svar
Ansvar, träd skadat av hantverkare?
Ser nu när jag kollar närmre att det där skulle kunna klassas som ett särskilt skyddsvärt träd, då det ser ut på bilden som att det finns en hålighet under skadan. Är trädet över 40 cm i diameter i brösthöjd? Skulle trädet klassas som särskild skyddsvärt är det ytterligare en sak du skulle kunna trycka på om den som orsakat skadan inte tar ansvar.
https://www.naturvardsverket.se/vag...rad-om-atgarder-pa-sarskilt-skyddsvarda-trad/
https://www.naturvardsverket.se/vag...rad-om-atgarder-pa-sarskilt-skyddsvarda-trad/
Ja det är klart att trädet dör.B Beppo77 skrev:Vid ett pågående hantverksarbete på min tomt så blev en av mina gamla lönnar påkört av lastbilen som hantverkarna körde. Kollisionen medförde att en stor gren slets av från trädet och ramlade ner på vårt elskåp.
Den ansvariga hantverkaren sade att givetvis täcker ansvarsförsäkringen dessa skador, och syftade då på elskåpet. Men jag vill inte ha mitt träd förstört! Jag hade hem en arborist som besiktigade trädet, som meddelade att det inte var fel på trädet innan olyckan, men att det nu är så pass skadat att det kommer att dö, och vi har fått offert på att ta ner trädet. Även denna kostnad säger hantverkarna att deras försäkring kan ta. Så långt allt väl.
MEN: jag vill inte ta ner trädet. Jag vill ha trädet kvar så som det var innan olyckan. Detta går ju inte, då trädet kommer att dö, så frågan är vad man gör i ett sånt här läge?
Allt levande dör ju nån gång.
Frågan är ju bara NÄR det dör.🤔
Du vet inte mycket om träd va?J jonaserik skrev:
Himla otur att det var just det trädet som är så älskat som blev påbackat. Hur skall du kunna leva utan det?B Beppo77 skrev:Vid ett pågående hantverksarbete på min tomt så blev en av mina gamla lönnar påkört av lastbilen som hantverkarna körde. Kollisionen medförde att en stor gren slets av från trädet och ramlade ner på vårt elskåp.
Den ansvariga hantverkaren sade att givetvis täcker ansvarsförsäkringen dessa skador, och syftade då på elskåpet. Men jag vill inte ha mitt träd förstört! Jag hade hem en arborist som besiktigade trädet, som meddelade att det inte var fel på trädet innan olyckan, men att det nu är så pass skadat att det kommer att dö, och vi har fått offert på att ta ner trädet. Även denna kostnad säger hantverkarna att deras försäkring kan ta. Så långt allt väl.
MEN: jag vill inte ta ner trädet. Jag vill ha trädet kvar så som det var innan olyckan. Detta går ju inte, då trädet kommer att dö, så frågan är vad man gör i ett sånt här läge?
Men herre gud hur kan man bli så besatt av en lönn ? Känns det bättre om du får en massa pengar . Det var en olycka hen körde nog inte på trädet med flit då lastbilen måste ha blivit skadad med.B Beppo77 skrev:Vid ett pågående hantverksarbete på min tomt så blev en av mina gamla lönnar påkört av lastbilen som hantverkarna körde. Kollisionen medförde att en stor gren slets av från trädet och ramlade ner på vårt elskåp.
Eller så var trädet så fullt med röta att det inte behövdes nån kraft.K kenneth Boström skrev:
Passa på att få nån annan att betala för att ta ned det!
Det beror nog på hur stort trädet som helhet är. När jag hade lantställe sågade jag en gång av en gren som var ca 50 cm i diameter och många meter lång, på en hästkastanj. (Grenen i fråga hängde ut över ladugårdstaket och hotade att riva upp det).C cpalm skrev:
Men det trädet var 10 meter högt och betydligt över en meter i diameter i brösthöjd. Det överlevde operationen helt utan problem.
Nu pratade jag inte om huruvida trädet överlever eller inte, utan om huruvida trädet har förmågan att valla över skadan (bilda ny bark som täcker hela skadan).H hhallen skrev:
Om detta inte sker blir det förr eller senare röta i kärnveden och trädet blir ihåligt, dvs. ett bestående men.
Vilket förvisso inte behöver betyda att trädet är döende. Det finns många gamla träd som varit ihåliga i hundratals år.
Intressant, på vilket sätt är det skillnad om en bil eller dess tillkopplade släpvagn orsakar skada? Bägge omfattas väl av bilens trafikförsäkring vad jag förstått.M Maxitupla skrev:
Har du konsulterat med en annan Arborist för att få en second opinion? Bara för att man har kört ner en gren behöver inte trädet dö, beroende på trädart har träd en stor förmåga att ”läka sig” kraftigt. Ring en annan först innan du bestämmer dig för att ta ner något, om inte annat kan du också få ett bättre pris om det är utom räddning!B Beppo77 skrev:Vid ett pågående hantverksarbete på min tomt så blev en av mina gamla lönnar påkört av lastbilen som hantverkarna körde. Kollisionen medförde att en stor gren slets av från trädet och ramlade ner på vårt elskåp.